Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Tror inte jag sett en enda rättrogen som hävdat ovanstående. Vi hade naturligtvis roligt åt att ni gick hem två gånger om denna säsongen, men att hävda att ni saknar läktarkultur låter extremt Bajen i mina öron. Vad fan betyder det ens egentligen?
Nu ska vi inte överdriva, va?
Det är definitivt en Bajenattityd. Bajarna anser på riktigt, inte som ett hån utan på riktigt, att Djurgården inte har någon läktarkultur alls. Överlag känns det som att Bajen är en klubb som bygger väldigt mycket av sin identitet på myter om sig själva och andra lag. Bajare anser att deras klubb på riktigt är den absolut största och starkaste klubben i Stockholm, de anser att Tele2 Arena på riktigt är deras hemmaplan och de anser på riktigt att Djurgården är en liten miniförening som saknar fans och läktarkultur. De menar också på fullaste allvar att Djurgården är överflödiga i Stockholm och att Stockholm bara har två riktiga klubbar vilket är Bajen och Gnaget.
Saken är den att jag fattar att man kan håna sina motståndare för diverse saker. Men att på riktigt tro att ens hån är verkligt är bara patetiskt. Vi hånar Bajen för att vara bönder, men på riktigt har varken jag eller några andra Djurgårdare någon aning om huruvida Bajen har fler bondefans än andra klubbar. Detsamma gäller Gnaget och deras skinheadkultur. Vi är väl medvetna om att det inte är så på riktigt att AIK är fyllt av nynazister utan det är bara en nidbild av dem som lever kvar från 90-talet. Men när det gäller Bajens hån mot Djurgården verkar de på riktigt tro att deras nidbild av Djurgården stämmer till 100%.
Detsamma gäller Bajens syn på sig själva. De ser sig själva som Sveriges absolut största förening och de tror att exakt allt centrerar kring Bajen. De anser på riktigt att Bajen alltid haft störst publik, de anser på riktigt att Bajen var först med att ta hit supporterkultur från Sydeuropa, de anser att Bajen är mest hatad i media, de anser att Bajen är det laget som blivit mest motarbetade av förbundet, de anser att Bajen har minst bondefans av alla klubbar i Stockholm, de anser att Bajen alltid haft störst publik vilket stoppades av att Söderstadion inte kunde få plats med fler, osv, osv. Detta är en skum mytbildning Bajen har om sig själva. Och jag tror att det bottnar i att Bajarna i grunden är rätt osäkra och känner sig därför väldigt måna om att upprätthålla denna bild av sig själva. Om man ifrågasätter deras självbild blir de ofta väldigt irriterade och faktiskt ganska kränkta. Jag tror att det beror på en enkel förklaring:
Bajen var länge och väl Stockholms outsider. Under 1990-talet var rivaliteten mellan Djurgården och AIK väldigt stark i hockeyn, och på 2000-talet kom det att bli den starkaste rivaliteten också i fotboll. Bajen stod då väldigt mycket utanför och Bajarna var vad man kan kalla för ”den tysta majoriteten”. När Bajen dock fick flytta in till en ny arena som var ämnat för dem och tvingades dela arena med Djurgården skapade detta en mobilisering bland Bajarna vilket gjorde att de såg Djurgårdarna som inkräktare på deras territorium. När de 2014 fick denna stora publikhype kunde Bajen äntligen få känna sig som större än både Djurgården, som under 2000-talet hade varit den sportsligt mest framgångsrika klubben, och AIK, som under 2000-talet hade varit publiklaget nr. 1. På detta sätt fick Bajen äntligen bli ett lag i framkant, och detta gjorde att många Bajare fick en väldigt stark känsla av revansch och det i sin tur gjorde att Bajarnas myt om sig själva skapades. Jag har haft förmånen att plugga masspsykologi, visserligen bara 7,5 HP men det var en väldigt intressant kurs, och då fick jag höra att just såna här emotioner som Bajarna troligtvis kände under 00-talet, att vara en outsider som folk egentligen inte brydde sig så mycket om och att vara utanför något långt större, tror jag bidragit till att de idag känner ett sånt enormt bekräftelsebehov och ett sånt enormt sug av att fortsätta skapa en myt om sig själva och sina motståndare. För vi vet ju alla t.ex. att det bästa sättet att reta upp en Bajare är att poängtera att deras nya fans beror på inflyttade bönder. Egentligen är detta är skitsak att haka upp sig på, för skulle någon poängtera att det finns många nyinflyttade bönder på Djurgårdens matcher skulle jag aldrig se det som något negativt utan jag skulle tänka att det är skönt att svensk allmoge är så smarta att de insett vilket lag som är det rätta. Men för Bajarna är detta enormt viktigt att försvara, vilket jag tror grundar sig i ett hävdelsebehov och att Bajen vill visa att mytbildningen de har om sig själva stämmer.
Jag är väldigt intresserad av detta och jag arbetar idag med marknadskommunikation så jag brinner verkligen för hur olika målgrupper beter sig olika i olika situationer. Men nu ska jag ändå göra en utläggning där jag också hyllar Bajens arbete. För jag är helt övertygad om att om det inte vore för den publikhype Bajen hade 2014-2015 hade vi aldrig fått se detta enorma uppsving för Allsvenskan. Vi är nog en del som minns hur Allsvenskan såg ut runt 2010. Då häll Allsvenskan på att dö ut och bli en liga bland många andra i Europas utkanter. Ett derby mellan Djurgården och AIK kunde locka drygt 18 000, och snittet för hela Allsvenskan låg på drygt 6000, ett snitt som var det näst lägsta sedan år 2000. Och under åren 2010-2013 var Allsvenskan relativt sömnig. Men sen när Bajen började få sin publik kom Allsvenskan att locka mer människor, och idag har Allsvenskan ett publiksnitt som är fullt jämförbart med det Sverige hade under storhetstiden på 1950- och 1960-talet. Jag är helt övertygad om att Bajens publikuppsving har en stor del i detta, för detta gjorde att andra klubbar tvingades att efterlikna Bajen på många punkter. Nu har inte jag sett någon sån undersökning, men det vore väldigt intressant att djupdyka i vad exakt för interna och externa element som gjorde att Bajen fick detta uppsving. Kanske vore något att göra på fritiden?