Citat:
Ursprungligen postat av
feed-me
Jag anser att vissa bajare är patetiska individer eftersom de suttit här på Flashback i tio år och kört samma kukmätartävling om hur bajen är störst och bäst och tuffast i år ut och år in, utan att utvecklats ett skit. Jag var relativt aktiv här för tio år sedan och såg exakt samma låga mentalitet då som jag gör nu, vilket jag anser vara både tragiskt och patetiskt. Vad de gjort med sitt liv den dagen de dör är en fråga de själv borde ställa sig, för de har verkligen slösat bort sina mest produktiva år med att skriva skit på ett forum skapad för inavel. Detta är för mig totalt främmande, men nu ska jag gå till ämnet.
Jag tycker verkligen att derbyförlusterna förstörde denna säsong för Djurgården. Hade Djurgården åtminstone gjort bra ifrån sig och kunnat visa lite kämparglöd hade jag varit nöjd, men problemet var att laget vek ner sig totalt i varje derby. Detta är enligt mig en av de största nackdelarna med denna säsong, och jag hoppas att nästa säsong får ett bättre uppsving med en ny tränare, vem nu det må bli.
Däremot är Allsvenskan som helhet 2024 fantastiskt. Alla tiders publikrekord av AIK, Malmö gjorde en fantastiskt bra säsong rent spelmässigt och lag som GAIS och Mjällby kunde imponera på många. Detta tycker jag var otroligt kul måste jag säga. Vissa saker kanske var mindre roliga publikmässigt, exempelvis störningarna vi Djurgårdare ställde till med i derbyna. Men generellt sätt känns dessa incidenser som småpotatis i jämförelse med hur det såg ut exempelvis 2014 när en människa dog på arenan. På 00-talet inträffade det värre läktarskandaler än nu, vilket jag ändå är glad över att de försvunnit. Flera lag slog mångåriga publikrekord också. Trots blåvitts blygsamma facit hade de det högsta publiksnittet sedan 1977, och trots att Djurgården misslyckades i sina derbyn slog de sitt publikrekord sedan 1959. AIK tog hem alla tiderns allsvenska publikrekord, vilket man aldrig trodde att man skulle vara med om 2010, när derbyt mellan Djurgården och AIK bara sågs av drygt 18 000 åskådare, eller 2009 när derbyt mellan Djurgården och Hammarby sågs av drygt 16 000. Jag är väldigt glad över att Allsvenskan är där den är idag, men däremot är det spelmässigt fortfarande skit. Man kan skylla på 51%-regeln, men det köper inte jag. Hade 51%-regeln varit dödsdomen för svenska lag ute i Europa hade vi inte haft 3 svenska lag i gruppspel i Europa League och Conference League. Överskådligt är denna allsvenska säsong en stor vinst för fotbollen om ni frågar mig. Detta bevisar att kommersiella intressen och VAR aldrig kan ta ifrån den svenska folksporten #1!
Jag hoppas att Allsvenskan fortsätter att se en uppgång 2025.
Jag tycker att det är en pisstråkig utveckling hur hela serien publik och intressemässigt snurrar kring de fem storstadsklubbarna. Och mer och mer resultatmässigt.
Skillnaden kan aldrig ha varit nära att vara lika stor mellan dem och resten av ligan. Ifk som kom femma i publikligan har
dubbelt så många åskådare som Elfsborg som kom sexa. I SHL är den skillnaden 10% och inte 100%.
Man får också känslan av att de övriga elva lagen bara lever upp när de fem kommer på besök. Att publiken går från 5000 till 10 000 med höjt intresse och 1000-2000 bortsasupportrar. Vilka rivalmöten finns det där de inte är inblandade?