2024-11-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Inte för att ta ifrån er någonting. Men just poängskillnaden beror ju på att andra lag var usla i år. Att vinnaren hamnar på 65p är ju inget ovanligt.

Hammarby och AIK var genomusla under våren. Djurgården har en trött trupp. Häcken har haft en miserabel säsong och Elfsborg har ju varit sjukt ojämna.

Fast så låter det alltid från supportrar, andra lag har inte presterat, Malmö har haft tur blablabla, om vi hade haft mer flyt i den o den matchen, är kanske inte så enkelt som att dom övriga lagen är ganska jämnbra och tar poäng av varann och vi är överlägsna när vi presterar det vi kan, ni fick känna på det rejält i år, diffen fick känna på det, gnaget fick smaka överlägsenhet, bajen fick en ordentlig uppvisning i Malmö, elfsborg och mjällby är dom lag vi har svårt med men dom är så ojämna i övrigt.
Ja ni har haft en miserabel säsong, men ställer mig verkligen frågan om att truppen just nu nog inte är bättre helt enkelt, tränarbytet gjorde noll skillnad kanske till o med sämre speciellt på slutet.
Vi står här igen med ett sm-guld, nummer 24 så jo överlägsna
Citera
2024-11-12, 17:27
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Kan bara hoppas, älskar attityden och energin

Gullet har levererat 7 mål och 9 assist på 40 matcher i en debutsäsong vilket verkligen inte är illa, särskilt inte i hans ålder. Kommer såklart inte nå Bergvalls nivå men ändå orättvist att jämföra honom med Lucas (som dessutom producerade långt färre poäng).

Une var brutal mot grekerna senast och kommer vara så många år till i en allsvenska. Förläng om vi har möjlighet! Tenho är en guldvärning!

Snyggt att du tar upp kampen mot kukröven och erkänner AIK till Stockholm!
Citera
2024-11-12, 17:29
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Fast så låter det alltid från supportrar, andra lag har inte presterat, Malmö har haft tur blablabla, om vi hade haft mer flyt i den o den matchen, är kanske inte så enkelt som att dom övriga lagen är ganska jämnbra och tar poäng av varann och vi är överlägsna när vi presterar det vi kan, ni fick känna på det rejält i år, diffen fick känna på det, gnaget fick smaka överlägsenhet, bajen fick en ordentlig uppvisning i Malmö, elfsborg och mjällby är dom lag vi har svårt med men dom är så ojämna i övrigt.
Ja ni har haft en miserabel säsong, men ställer mig verkligen frågan om att truppen just nu nog inte är bättre helt enkelt, tränarbytet gjorde noll skillnad kanske till o med sämre speciellt på slutet.
Vi står här igen med ett sm-guld, nummer 24 så jo överlägsna
Har inte påstått annat än att ni vann överlägset och välförtjänt. Men du kan ju omöjligt förneka att avståndet till 2:an handlar mer om hur få poäng lagen där bakom tagit i år? Det är inget ovanligt att vinnarna tar 65-67 poäng.
Citera
2024-11-12, 18:29
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tror inte jag sett en enda rättrogen som hävdat ovanstående. Vi hade naturligtvis roligt åt att ni gick hem två gånger om denna säsongen, men att hävda att ni saknar läktarkultur låter extremt Bajen i mina öron. Vad fan betyder det ens egentligen?

Nu ska vi inte överdriva, va?
Det är definitivt en Bajenattityd. Bajarna anser på riktigt, inte som ett hån utan på riktigt, att Djurgården inte har någon läktarkultur alls. Överlag känns det som att Bajen är en klubb som bygger väldigt mycket av sin identitet på myter om sig själva och andra lag. Bajare anser att deras klubb på riktigt är den absolut största och starkaste klubben i Stockholm, de anser att Tele2 Arena på riktigt är deras hemmaplan och de anser på riktigt att Djurgården är en liten miniförening som saknar fans och läktarkultur. De menar också på fullaste allvar att Djurgården är överflödiga i Stockholm och att Stockholm bara har två riktiga klubbar vilket är Bajen och Gnaget.

Saken är den att jag fattar att man kan håna sina motståndare för diverse saker. Men att på riktigt tro att ens hån är verkligt är bara patetiskt. Vi hånar Bajen för att vara bönder, men på riktigt har varken jag eller några andra Djurgårdare någon aning om huruvida Bajen har fler bondefans än andra klubbar. Detsamma gäller Gnaget och deras skinheadkultur. Vi är väl medvetna om att det inte är så på riktigt att AIK är fyllt av nynazister utan det är bara en nidbild av dem som lever kvar från 90-talet. Men när det gäller Bajens hån mot Djurgården verkar de på riktigt tro att deras nidbild av Djurgården stämmer till 100%.

Detsamma gäller Bajens syn på sig själva. De ser sig själva som Sveriges absolut största förening och de tror att exakt allt centrerar kring Bajen. De anser på riktigt att Bajen alltid haft störst publik, de anser på riktigt att Bajen var först med att ta hit supporterkultur från Sydeuropa, de anser att Bajen är mest hatad i media, de anser att Bajen är det laget som blivit mest motarbetade av förbundet, de anser att Bajen har minst bondefans av alla klubbar i Stockholm, de anser att Bajen alltid haft störst publik vilket stoppades av att Söderstadion inte kunde få plats med fler, osv, osv. Detta är en skum mytbildning Bajen har om sig själva. Och jag tror att det bottnar i att Bajarna i grunden är rätt osäkra och känner sig därför väldigt måna om att upprätthålla denna bild av sig själva. Om man ifrågasätter deras självbild blir de ofta väldigt irriterade och faktiskt ganska kränkta. Jag tror att det beror på en enkel förklaring:

Bajen var länge och väl Stockholms outsider. Under 1990-talet var rivaliteten mellan Djurgården och AIK väldigt stark i hockeyn, och på 2000-talet kom det att bli den starkaste rivaliteten också i fotboll. Bajen stod då väldigt mycket utanför och Bajarna var vad man kan kalla för ”den tysta majoriteten”. När Bajen dock fick flytta in till en ny arena som var ämnat för dem och tvingades dela arena med Djurgården skapade detta en mobilisering bland Bajarna vilket gjorde att de såg Djurgårdarna som inkräktare på deras territorium. När de 2014 fick denna stora publikhype kunde Bajen äntligen få känna sig som större än både Djurgården, som under 2000-talet hade varit den sportsligt mest framgångsrika klubben, och AIK, som under 2000-talet hade varit publiklaget nr. 1. På detta sätt fick Bajen äntligen bli ett lag i framkant, och detta gjorde att många Bajare fick en väldigt stark känsla av revansch och det i sin tur gjorde att Bajarnas myt om sig själva skapades. Jag har haft förmånen att plugga masspsykologi, visserligen bara 7,5 HP men det var en väldigt intressant kurs, och då fick jag höra att just såna här emotioner som Bajarna troligtvis kände under 00-talet, att vara en outsider som folk egentligen inte brydde sig så mycket om och att vara utanför något långt större, tror jag bidragit till att de idag känner ett sånt enormt bekräftelsebehov och ett sånt enormt sug av att fortsätta skapa en myt om sig själva och sina motståndare. För vi vet ju alla t.ex. att det bästa sättet att reta upp en Bajare är att poängtera att deras nya fans beror på inflyttade bönder. Egentligen är detta är skitsak att haka upp sig på, för skulle någon poängtera att det finns många nyinflyttade bönder på Djurgårdens matcher skulle jag aldrig se det som något negativt utan jag skulle tänka att det är skönt att svensk allmoge är så smarta att de insett vilket lag som är det rätta. Men för Bajarna är detta enormt viktigt att försvara, vilket jag tror grundar sig i ett hävdelsebehov och att Bajen vill visa att mytbildningen de har om sig själva stämmer.

Jag är väldigt intresserad av detta och jag arbetar idag med marknadskommunikation så jag brinner verkligen för hur olika målgrupper beter sig olika i olika situationer. Men nu ska jag ändå göra en utläggning där jag också hyllar Bajens arbete. För jag är helt övertygad om att om det inte vore för den publikhype Bajen hade 2014-2015 hade vi aldrig fått se detta enorma uppsving för Allsvenskan. Vi är nog en del som minns hur Allsvenskan såg ut runt 2010. Då häll Allsvenskan på att dö ut och bli en liga bland många andra i Europas utkanter. Ett derby mellan Djurgården och AIK kunde locka drygt 18 000, och snittet för hela Allsvenskan låg på drygt 6000, ett snitt som var det näst lägsta sedan år 2000. Och under åren 2010-2013 var Allsvenskan relativt sömnig. Men sen när Bajen började få sin publik kom Allsvenskan att locka mer människor, och idag har Allsvenskan ett publiksnitt som är fullt jämförbart med det Sverige hade under storhetstiden på 1950- och 1960-talet. Jag är helt övertygad om att Bajens publikuppsving har en stor del i detta, för detta gjorde att andra klubbar tvingades att efterlikna Bajen på många punkter. Nu har inte jag sett någon sån undersökning, men det vore väldigt intressant att djupdyka i vad exakt för interna och externa element som gjorde att Bajen fick detta uppsving. Kanske vore något att göra på fritiden?
Citera
2024-11-12, 18:35
Medlem
Citat:
Förstår dock inte hur synen på Häcken påverkar synen på Kalmar som faktiskt är laget som åkte ur? 🤔

Kalmar är ute och jag kommer inte sakna dom.

Det påverkar inte synen på Kalmar och jag kommer inte sakna dem heller. Jag la bara till fler exempel på lag som inte borde spela i allsvenskan allt för lång tid baserat på samma grunder.
Citera
2024-11-12, 18:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Snyggt att du tar upp kampen mot kukröven och erkänner AIK till Stockholm!

Det är smutsigt, jag vet. Klär mig åtminstone inte i vrakens färger
Citera
2024-11-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Vad tror vi om kvalet mellan Landskrona och Värnamo? Tror det är fördel Landskrona ändå. Alltid fördel att vara underdog, Värnamo lär nog underskatta Landskrona pågrund av deras prestationer senaste matcherna.

Min gissning:

Hemma(för Landskrona)
2-0
Borta(för Landskrona)
3-2
Det är åtminstone 80-20 i Värnamos favör!
De har varit ganska stabila i allsvenskan även om de såklart gärna hade velat slippa ett nervöst kval .
All press på Värnamo!
Landskrona tog bara 49 poäng av 90 möjligen , borde inte räcka för att bli trea och få kvala!
De har haft en svag höst har vikande form och självförtroende!
De har väl nästintill varit ett bottenlag i superettan om vi bara räknar höstsäsongen!

Egentligen allt talar för Värnamo !
Men kval är kval allt kan hända och pressen är stor på Värnamo det är väl Landskronas chans!
Citera
2024-11-12, 21:04
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
(FB) En ny jävla säsong... - Allsvenskan 2024
Klass!
Trist med folk som ska minnas gamla oförrätter.
Citera
2024-11-12, 21:28
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Trist med folk som ska minnas gamla oförrätter.

Du har många guldkorn om man orkar leta ser du vem jag har som profilbild?
Citera
2024-11-12, 21:39
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
historiens längsta inlägg
Var det inte du som hade ett autistisk sammanbrott nyss om att man slösade tid på ett forum för inavel? Nu har du skrivit fyra böcker i ämnet grindif senaste dagarna.
Citera
2024-11-12, 22:03
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Var det inte du som hade ett autistisk sammanbrott nyss om att man slösade tid på ett forum för inavel? Nu har du skrivit fyra böcker i ämnet grindif senaste dagarna.

Det är samma person som stalkat dig sen 2014. Du har dock fel i en sak han har i sina böcker skrivit mer om Bajen än grinarna.

Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Jag anser att
bla eternussermo och Tonyo är patetiska individer eftersom de suttit här på Flashback i tio år och kört samma kukmätartävling om hur bajen är störst och bäst och tuffast i år ut och år in, utan att utvecklats ett skit. Jag var relativt aktiv här för tio år sedan och såg exakt samma låga mentalitet då som jag gör nu, vilket jag anser vara både tragiskt och patetiskt. Vad de gjort med sitt liv den dagen de dör är en fråga de själv borde ställa sig, för de har verkligen slösat bort sina mest produktiva år med att skriva skit på ett forum skapad för inavel. Detta är för mig totalt främmande, men nu ska jag gå till ämnet.

Jag tycker verkligen att derbyförlusterna förstörde denna säsong för Djurgården. Hade Djurgården åtminstone gjort bra ifrån sig och kunnat visa lite kämparglöd hade jag varit nöjd, men problemet var att laget vek ner sig totalt i varje derby. Detta är enligt mig en av de största nackdelarna med denna säsong, och jag hoppas att nästa säsong får ett bättre uppsving med en ny tränare, vem nu det må bli.

Däremot är Allsvenskan som helhet 2024 fantastiskt. Alla tiders publikrekord av AIK, Malmö gjorde en fantastiskt bra säsong rent spelmässigt och lag som GAIS och Mjällby kunde imponera på många. Detta tycker jag var otroligt kul måste jag säga. Vissa saker kanske var mindre roliga publikmässigt, exempelvis störningarna vi Djurgårdare ställde till med i derbyna. Men generellt sätt känns dessa incidenser som småpotatis i jämförelse med hur det såg ut exempelvis 2014 när en människa dog på arenan. På 00-talet inträffade det värre läktarskandaler än nu, vilket jag ändå är glad över att de försvunnit. Flera lag slog mångåriga publikrekord också. Trots blåvitts blygsamma facit hade de det högsta publiksnittet sedan 1977, och trots att Djurgården misslyckades i sina derbyn slog de sitt publikrekord sedan 1959. AIK tog hem alla tiderns allsvenska publikrekord, vilket man aldrig trodde att man skulle vara med om 2010, när derbyt mellan Djurgården och AIK bara sågs av drygt 18 000 åskådare, eller 2009 när derbyt mellan Djurgården och Hammarby sågs av drygt 16 000. Jag är väldigt glad över att Allsvenskan är där den är idag, men däremot är det spelmässigt fortfarande skit. Man kan skylla på 51%-regeln, men det köper inte jag. Hade 51%-regeln varit dödsdomen för svenska lag ute i Europa hade vi inte haft 3 svenska lag i gruppspel i Europa League och Conference League. Överskådligt är denna allsvenska säsong en stor vinst för fotbollen om ni frågar mig. Detta bevisar att kommersiella intressen och VAR aldrig kan ta ifrån den svenska folksporten #1!

Jag hoppas att Allsvenskan fortsätter att se en uppgång 2025.
Citera
2024-11-12, 22:06
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Det är samma person som stalkat dig sen 2014. Du har dock fel i en sak han har i sina böcker skrivit mer om Bajen än grinarna.
Tack för editen, men jag var faktiskt inte nämnd i posten 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in