2024-10-26, 07:31
Medlem
Batleikas avatar
Intressant artikel om utbildningar till lokförare och andra järnvägsyrken. Möjligheterna att bli antagen verkar vara goda.

https://www.publikt.se/nyhet/alltfor-fa-sokande-till-jarnvagsutbildningar-26589
Citera
2024-10-29, 15:17
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Tjänare.

Om man utgår ifrån Uppsala, hur tar man sig lättast in i branschen? Vilken utbildning/vilket företag ger bäst lön och arbetsmiljö?
Utvecklar frågan. Var är närmaste utbildning? För TCC är det hallsberg vilket är rätt långt bort. Trafikverket Ängelholm. Protrain verkar ha något i Solna?
Citera
2024-10-29, 19:08
Medlem
Citat:
Utvecklar frågan. Var är närmaste utbildning? För TCC är det hallsberg vilket är rätt långt bort. Trafikverket Ängelholm. Protrain verkar ha något i Solna?

Kolla på Protrain, TCC och MTR YH, de kör alla/har kört YH i Stockholm. MTR ver jag inte hur länge till de kör, kanske blir SJ YH?

MTR YH hade varit bäst lägesmässigt för dig då de har den i Kista, bara att ta pendeln från Uppsala till Helenelund och gå till Kista.
Men kolla även TCC och Protrain.
Finns även i Sundsvall t.ex.
Citera
2024-10-30, 07:05
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kolla på Protrain, TCC och MTR YH, de kör alla/har kört YH i Stockholm. MTR ver jag inte hur länge till de kör, kanske blir SJ YH?

MTR YH hade varit bäst lägesmässigt för dig då de har den i Kista, bara att ta pendeln från Uppsala till Helenelund och gå till Kista.
Men kolla även TCC och Protrain.
Finns även i Sundsvall t.ex.
SJ verkar inte ha någon egen utbildning till och med 2025, MTR verkar vara rätt avvaktande också, Kista hade varit smidigt iaf.
Citera
2024-11-11, 22:17
Medlem
Varför vill ni bli lokförare?

Vad är ett bra svar på den frågan?
Citera
2024-11-11, 23:44
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77

- Möjlighet till att jobba natt
- Hög lön
- Jobba själv / slippa folk

Det kanske inte är ett "bra" svar, men det är ett ärligt svar.
Citera
2024-11-12, 13:08
Medlem
Citat:

Ska du till psykologen eller?

Jag kommer inte ihåg om jag fick den frågan och vad jag då svarat, men skulle nog svara att jag gillar att köra stora fordon och tilltalas av det höga säkerhetstänket som finns inom järnvägen. Miljömässigt känns det också som att man kan hjälpa till att köra miljömässiga transporter av gods och människor.
Citera
2024-11-12, 15:54
Medlem
tallmisters avatar
Någon som kört den i kristinehamn? Har ni jobbat något under utbildningen?
Citera
2024-11-12, 17:27
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:

Att kunna arbeta avskilt från andra människor är väldigt tilltalande för mig som kommer från ett yrke som är fokuserat på sociala möten. + lönen såklart - var mitt svar ungefär.
Citera
2024-11-12, 20:24
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Att kunna arbeta avskilt från andra människor är väldigt tilltalande för mig som kommer från ett yrke som är fokuserat på sociala möten. + lönen såklart - var mitt svar ungefär.
Jag har funderat lite, är det inte för avskilt från alla andra? Man har knappt kontakt med någon under sina arbetspass. Blir det inte lätt ensamt?
Citera
2024-11-12, 21:07
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Jag har funderat lite, är det inte för avskilt från alla andra? Man har knappt kontakt med någon under sina arbetspass. Blir det inte lätt ensamt?
Jag är ju som person generellt obekväm runt människor som jag inte synkar med riktigt bra. Vilket är dom flesta, så det fungerar utmärkt för mig att vara ensam för det mesta på jobbet. Brukar tillochmed ta promenader på rasterna för att jag ogillar att hänga på rastlokalerna. Jag är kanske stereotypen som är om lokförare: introvert ensamvarg 😂 kul jobb i övrigt.
Citera
2024-11-13, 08:02
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Jag är ju som person generellt obekväm runt människor som jag inte synkar med riktigt bra. Vilket är dom flesta, så det fungerar utmärkt för mig att vara ensam för det mesta på jobbet. Brukar tillochmed ta promenader på rasterna för att jag ogillar att hänga på rastlokalerna. Jag är kanske stereotypen som är om lokförare: introvert ensamvarg 😂 kul jobb i övrigt.
Jag känner spontant att jobbet verkar kul, men att man nog måste vara rätt mycket introvert för att palla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in