2024-09-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Du får ha i åtanke att vilka tester du får göra och vilka frågor som ställs kan ha ändrats sedan jag fick göra test 3. Det beror säkert på vilken psykolog/ort du gör testet på också. Jag gjorde det i Göteborg och det var en manlig psykolog som jag inte minns vad han hette men han var väldigt trevlig att prata med. Han hade bara två frågor. Fråga 1: Varför ville jag bli lokförare? Fråga 2: Berätta om livskriser du varit med om.

Testerna minns jag inte så mycket av men ett av dem var att man skulle ratta nån prick genom en bana. Man hade två rattar för att göra detta, en ratt som gick upp/ner och en ratt som gick höger/vänster. Banan påminde lite om ica-loggan. Man skulle då ratta kulan och försöka att inte gå utanför banan med pricken.

Ett annat test var ett stresstest där man skulle lösa så många uppgifter som möjligt, typ att räkna ut olika tal och fylla i det på en bestämd tidpunkt, man skulle använda sig av en liten telefonbok, kanske en almanacka också jag minns inte riktigt. Det är alldeles för många uppgifter på en gång för att man ska klara allt och man har hörlurar på sig där man även får uppgifter muntligt.

Sedan har jag har ett väldigt svagt minne av att det var ett test där man fick upp olika alternativ och att man skulle ta bort det alternativet som inte passade in.

Sedan minns inte jag om jag gjorde fler tester. Andra kanske minns mer och vill fylla på.
Vilken/vilka orter har du sökt till? Lycka till med testet iaf!

Jag gjorde det yrkespsykilogiska testet för TCC i Göteborg i maj. Det gick till precis som Alana beskriver i inlägget ovan.
Citera
2024-09-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatjorm
Jag gjorde det yrkespsykilogiska testet för TCC i Göteborg i maj. Det gick till precis som Alana beskriver i inlägget ovan.

Hej!

Tack för alla information!

Jag ska göra min test online med en psykolog som heter Martin. Ingen aning vad ska han fråga!
Citera
2024-10-21, 10:19
Medlem
tallmisters avatar
Tjänare.

Om man utgår ifrån Uppsala, hur tar man sig lättast in i branschen? Vilken utbildning/vilket företag ger bäst lön och arbetsmiljö?
Citera
2024-10-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Tjänare.

Om man utgår ifrån Uppsala, hur tar man sig lättast in i branschen? Vilken utbildning/vilket företag ger bäst lön och arbetsmiljö?

Du får söka någon YH-utbildning, t.ex. Stockholm då som är nära. Sedan kan du söka praktikplats på Mälartåg, som nog är det enda bolag som har stationering i Uppsala.

Du kan ju jobba i Stockholm eller Gävle annars sedan.
Citera
2024-10-22, 12:08
Medlem
Ängelholm Trafikverket. Hört att de lägger stor vikt på betyg från gymnasiet till urval. Hur många merit behövs egentligen för att ens komma in.
Citera
2024-10-22, 14:50
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Du får söka någon YH-utbildning, t.ex. Stockholm då som är nära. Sedan kan du söka praktikplats på Mälartåg, som nog är det enda bolag som har stationering i Uppsala.

Du kan ju jobba i Stockholm eller Gävle annars sedan.
Smidigast vore ju att hitta någon arbetsgivare med betald upplärning. Hur är det med det nuförtiden?
Citera
2024-10-22, 19:27
Medlem
Citat:
Smidigast vore ju att hitta någon arbetsgivare med betald upplärning. Hur är det med det nuförtiden?

Jag kan inte så mycket om det här, om det finns andra företag som har det eller så, men vet att jag har sett att SJ har haft betald upplärning. Då blir man såklart bunden till att jobba hos de ett antal år därefter.
Citera
2024-10-23, 05:43
Medlem
Citat:

SJ AB och MTR har/hade sådana utbildningar, men det börjar bli balans på antalet utbildade lokförare snart, så jag tror att YH-utbildning med CSN är vägen att gå nu, det finns ju flera sådana utbildningar i Stockholm.
Citera
2024-10-23, 09:15
Medlem
tallmisters avatar
Jag ser att roslagsbanan söker folk. Betald utbildning. Vad är skillnaden på detta och en yrkesutbildning? Är detta mer som tunnelbaneförare i och med 4 månaders utbildning?
Citat:
Efter fyra månaders förarutbildning är du redo för rollen som tågförare. Vi erbjuder trygga anställningsvillkor enligt kollektivavtal och ytterligare förmåner såsom friskvårdsbidrag på 3000kr per år. Under utbildningstiden erhålls en utbildningslön, som efter godkänd utbildning höjs till ordinarie lönenivå. Våra tågförare har möjligheter till fortsatt utveckling, som att bli handledare eller arbeta med trafikledning.
https://jobb.transdev.se/jobs/4602503-tagforare-roslagsbanan
Citera
2024-10-23, 10:38
Medlem
Citat:
Jag ser att roslagsbanan söker folk. Betald utbildning. Vad är skillnaden på detta och en yrkesutbildning? Är detta mer som tunnelbaneförare i och med 4 månaders utbildning?

https://jobb.transdev.se/jobs/4602503-tagforare-roslagsbanan
Roslagsbanan är lokförare/tågförare, men utbildningen gör att man bara kan köra just där, du kan inte söka dig vidare på samma utbildning för att arbeta som lokförare någon annanstans. Så kanske lite liknande som med tunnelbaneutbildningen då i det avseendet att man enbart kan arbeta just där.

Man har inget lokförarbevis på Roslagsbanan, som behövs på det nationella järnvägsnätet.

Tror att lönen ligger i nivå med övriga lokalbanor inom SL-trafiken.
Vill du köra Roslagsbanan är det bara att söka, men tänker du dig arbeta på typ Mälartåg i Uppsala behöver du nog i dagsläget söka YH, för jag tror inte det är någon operatör som startar betalda utbildningar för tillfället
Senast redigerad av JoyyeBoy 2024-10-23 kl. 10:46.
Citera
2024-10-23, 12:54
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Roslagsbanan är lokförare/tågförare, men utbildningen gör att man bara kan köra just där, du kan inte söka dig vidare på samma utbildning för att arbeta som lokförare någon annanstans. Så kanske lite liknande som med tunnelbaneutbildningen då i det avseendet att man enbart kan arbeta just där.

Man har inget lokförarbevis på Roslagsbanan, som behövs på det nationella järnvägsnätet.

Tror att lönen ligger i nivå med övriga lokalbanor inom SL-trafiken.
Vill du köra Roslagsbanan är det bara att söka, men tänker du dig arbeta på typ Mälartåg i Uppsala behöver du nog i dagsläget söka YH, för jag tror inte det är någon operatör som startar betalda utbildningar för tillfället
Låter rimligt! Tack för svar.
Citera
2024-10-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Ängelholm Trafikverket. Hört att de lägger stor vikt på betyg från gymnasiet till urval. Hur många merit behövs egentligen för att ens komma in.

Jag kan intyga att de INTE lägger stor vikt på gymnasiebetyget. Så länge du har godkänt i de ämnen som krävs samt gymnasiekompetens så har du vad som krävs på det planet. Jag har gått i Ängelholm nyligen, mina betyg från gymnasiet var katastrof, men godkända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in