2024-11-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Vad är egentligen ett övergrepp juridiskt, om inte ett helt godtycklig påhitt som avgörs av omständigheterna?

Jag har själv blivit ”våldtagen” på en fest. Hade somnat på fyllan och vaknar av att en tjej suger av mig. Vilket jag inte på något sätt hade gett samtycke till, vilket gör det till våldtäkt enligt svensk lag. Det var dock inget som skapa lidande för mig. Tjejen i fråga var själv full och hade inga onda avsikter med sin handling - så varför skulle jag vilja straffa henne? En trevlig och snäll tjej som fick ett infall på fyllan som hon säkert där och då trodde skulle uppskattas, varför borde hon sitta i fängelse?

Om vi ser det objektivt borde utgångspunkten för att bedöma allvaret av en händelse alltid vara 1. Fanns det motiv, likgiltighet eller oförstående inför att skapa lidande? Och 2. Hur mycket lidande uppstod?

Om vi ser det från detta objektiva och klara perspektiv så vore det mycker mer rimligt att straffa mitt ex som medvetet och även i nyktert tillstånd upprepade gånger var otrogen, vilket jag däremot mådde väldigt dåligt över, än att straffa den fulla tjejen som ”våldtog” mig. Personligen så hade det också känts som en upprättelse att få straffa mitt ex, tillskillnad från den fulla tjejen. Hade den fulla tjejen straffats hade jag bara tyckt synd om henne, men ändå säger svenska rättssystemet att det bara är hon som ska straffas och det är bara hon som ska betala skadestånd till mig (och inga små summor heller).

Så varför ska personen som skapa lidande och hade uppsåt/likgiltighet att skapa lidande inte straffas, medan personen som inte skapa lidande och inte hade uppsåt att skapa lidande straffas och betala skadestånd för lidande som aldrig uppstod? Varför anses den ena situationen vara ett övergrepp enligt svensk lag men inte den andra? Det återspeglar ju inte objektivt de olika situationerna, utan är en högst godtycklig och felaktig bedömning baserat på grova generalisering och blind juridisk dogmatism.

Om du vaknat upp på festen av att en stor biffig man juckade i dig analt utan ditt samtycke, och när du försöker få det att sluta, så fortsätter han ändå och han är starkare än dig. Du är rädd att skadas, så du vågar till slut inte kämpa emot, det hela pågår i några timmar. Om detta hade hänt på festen så är jag ganska säker på att du hade både känt dig våldtagen och velat anmäla våldtäkten. Och du hade velat se honom ordentligt straffad för sitt vidriga brott mot dig. Även om han var full.

Målsägande blev penetrerad mot sin vilja i några timmar. I sitt eget hem. Av en person hon inte ville ligga med och som var starkare än henne. Och hon hade upprepade gånger sagt ifrån, men vågade till slut inte göra mer motstånd, av rädsla att han skulle skada henne.
Citera
2024-11-11, 07:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad har det du skriver med detta fall att göra?

Är det jag skrev felaktigt eller är det så?
Citera
2024-11-11, 07:32
Medlem
KnivStinas avatar
Många manliga skribenter som inte förstår kvinnors rädsla för män.

Jag känner och korsar väg med kvinnor som är introverta, försiktiga, osäkra och relativt korta i växten. En kvinna på 165 har inte mycket fysisk styrka att mäta med en man på 180, tex. Att då befinna sig ensam med en man som är hotfull och tar stryptag skulle vara en mardröm.

Jag har blivit utsatt för övergrepp vid två tillfällen. Båda gångerna var jag naiv nog att lita på två män som jag trodde ville mig väl, vad dumt. Varför skulle en kvinna anta att en man vill henne väl?

Vid det andra tillfället så skulle jag sova hos en kollega och jag var tydlig med att jag inte ville dela underlag med personen ifråga, som erbjöd sig att sova på soffan medan jag sov i sängen. Den här jävla mannen smyger sedan över till sängen när han tror att jag somnat, och försöker att skeda mig och börjar smeka mina bröst utanpå tröjan. Jag kastar mig upp och vrålar DU RÖR MIG INTE DITT JÄVLA ÄCKEL och så tog jag mina grejer och drog. Jag gjorde ingen grej av det då han var en kollega inom samma bransch men inte på samma företag som jag jobbade.

Jag var ca 15 cm längre än honom. Osäker på om jag vågat göra samma sak gentemot en man som är större än mig faktiskt.

Vi känner oss ofta i fysiskt underläge mot män. Och när jag läser i tråden så verkar de flesta manliga skribenter anse att vi kvinnor ska förutsätta att män vill oss illa
Citera
2024-11-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina

Jag känner och korsar väg med kvinnor som är introverta, försiktiga, osäkra och relativt korta i växten. En kvinna på 165 har inte mycket fysisk styrka att mäta med en man på 180, tex. Att då befinna sig ensam med en man som är hotfull och tar stryptag skulle vara en mardröm.

Jag har blivit utsatt för övergrepp vid två tillfällen. Båda gångerna var jag naiv nog att lita på två män som jag trodde ville mig väl, vad dumt. Varför skulle en kvinna anta att en man vill henne väl?

Vid det andra tillfället så skulle jag sova hos en kollega och jag var tydlig med att jag inte ville dela underlag med personen ifråga, som erbjöd sig att sova på soffan medan jag sov i sängen. Den här jävla mannen smyger sedan över till sängen när han tror att jag somnat, och försöker att skeda mig och börjar smeka mina bröst utanpå tröjan. Jag kastar mig upp och vrålar DU RÖR MIG INTE DITT JÄVLA ÄCKEL och så tog jag mina grejer och drog. Jag gjorde ingen grej av det då han var en kollega inom samma bransch men inte på samma företag som jag jobbade.

Jag var ca 15 cm längre än honom. Osäker på om jag vågat göra samma sak gentemot en man som är större än mig faktiskt.

Vi känner oss ofta i fysiskt underläge mot män. Och när jag läser i tråden så verkar de flesta manliga skribenter anse att vi kvinnor ska förutsätta att män vill oss illa

Det är tyvärr fakta, kvinnor är i stor majoritet i fysiskt underläge.
Ett nej bör vara ett nej men många i tråden verkar vilja att det ska behövas mer? Är inte det lustigt?

"Varför skrek hon inte?"

"Gjorde inget motstånd och bara tog emot?"

Jag vet inte, men att man kanske försöker en gång till trots ett nej kanske inte får anses som ovanligt men det ska inte gå till den grad att man sedan måste ta ett strypgrepp och ändå fullborda våldtäkten. Hur känns det då kan jag undra, haft samlag med någon som inte alls ville. Kanske är det "manligheten" som får sig en törn när man får ett nej.
Citera
2024-11-11, 08:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina

Först vill jag bara säga att det som hände dig naturligtvis inte var OK. Det måste man skriva för annars blir man bara spammad med inlägg som säger att man försvarar det som hände.

Men kolla du löste situationen.
Jag blir ibland lite förvånad när ni bara refererar till en mans längd. Tror du inte att den här 15 cm kortare mannen skulle ha kunnat utmanövrera dig fysiskt även han?
Jag tror att den absoluta majoriteten av situationer likt din skulle kunna avslutas på samma sätt som du avslutade den. Med tydlighet! Har naturligtvis ingen empiri för detta men det är min övertygelse.
Citera
2024-11-11, 08:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Ja, ganska märkligt att två extremt olika scenarion, som generar helt olika nivåer av lidande, hamnar i samma brottskategori. Blir missvisande och vattnar ur begreppet. Utifrån mina tankar ovan kring kritierar vid bedömning av brott, så kanske man borde skapa helt nya mer objektiva kategorier inom juridiken i stället, som bara utgår från graden av lidande som uppstod samt vilka motiv som fanns att skapa lidande.

Håller med dig om att våldtäktsbegreppet blivit alldeles för urvattnat. det inbegriper ett alldeles för stort spann av scenarion och händelser.
Däremot tänker jag att det fetade blir farligt då graden av lidande verkar variera oerhört bland befolkningen. Vissas liv faller ju samman om "fel" man tittar på dem på "fel" sätt.
Citera
2024-11-11, 11:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Det är tyvärr fakta, kvinnor är i stor majoritet i fysiskt underläge.
Ett nej bör vara ett nej men många i tråden verkar vilja att det ska behövas mer? Är inte det lustigt?

"Varför skrek hon inte?"

"Gjorde inget motstånd och bara tog emot?"

Jag vet inte, men att man kanske försöker en gång till trots ett nej kanske inte får anses som ovanligt men det ska inte gå till den grad att man sedan måste ta ett strypgrepp och ändå fullborda våldtäkten. Hur känns det då kan jag undra, haft samlag med någon som inte alls ville. Kanske är det "manligheten" som får sig en törn när man får ett nej.

Har du läst FUP:en i detta fallet?
Citera
2024-11-11, 11:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du menar att om man är full och under fyllan mördar en annan människa, så ska hänsyn tas till att man var full, ju fullare desto kortare straff för mordet man begått? Och kör man rattfull, så ska hänsyn tas till att man var full när man körde rattfull och därmed ska man få mildare dom ju fullare man är? jag tror du inser själv att det inte håller?! Detsamma gäller givetvis våldtäkt: våldtar man någon när man är full, så ska man givetvis ses lika ansvarig som om man begått den brottsliga handlingen i nyktert tillstånd. Precis som vid mord, rattfylla osv. Fylla ska ju inte vara en förmildrande omständighet.

Däremot kan Vi*kings fylla givetvis ha försämrat hans omdöme oerhört, så att han missar att han inte har samtycke där på natten. För på morgonen så försöker han ingen och hon säger ifrån och avbryter han direkt (då är han ju mer nykter givetvis och har förmodligen lättare att uppfatta att han inte har samtycke). Men fortsatt: han är ändå lika ansvarig för våldtäkten, även om han är full. Precis som den rattfulle är lika ansvarig för sin rattfylla, trots att den har 2.0 promille när den kör rattfull.

Saken är också att Vi*king utsätter målsägande för ett brott. På fyllan. Det är vad som skiljer en full brottsling mot tex. ett fullt brottsoffer. I övrigt var inte målsägande full. Hon hade inte ens druckit alkohol.

Nja, hur kan man vara säker på att personen som våldtog någon var sovande? Det kan man givetvis inte vara. Om man därmed skulle fria folk från ansvar för brott de begått, pga. att de påstår sig varit sovande, tja. Då kommer vääääldigt många brottslingar börja skylla på sömn. "Jag sov när jag sprängde porten", "Jag sov när jag sköt ihjäl min fiende", "jag sov när jag våldtog ett 5-årigt barn", "jag sov när jag mördade en hel familj", "jag sov när jag våldtog och mördade några ungdomar". Nej, det håller inte. Och är man en fara för allmänheten när man sover, så bör man av den orsaken hållas inlåst ändå. Så...

Vad i FUP:en anser du är det som talar för att en våldtäkt har skett?
Citera
2024-11-11, 12:27
Medlem
Citat:
Saken är också att Vi*king utsätter målsägande för ett brott. På fyllan. Det är vad som skiljer en full brottsling mot tex. ett fullt brottsoffer. I övrigt var inte målsägande full. Hon hade inte ens druckit alkohol.

Du har uppenbarligen inte läst fup. Judo-tjejen hade varit på dejt med en annan kille samma kväll och druckit alkohol. Antagligen inte lika mycket alkohol som V*king men tillräckligt mycket för att släppa hämningarna och ha sex med V*king trots att hon hade pojkvän och ett nytt ragg som hon dejtade.

När alkoholen gick ur hennes kropp fick hon väl ångest över sitt svek mot pojkvännen samt att fuckboy V*king skulle kunna sprida ut vilken kåtslyna hon är på Chalmers.
Citera
2024-11-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har du läst FUP:en i detta fallet?

Ja, och jag förstår var du vill komma, tänker inte argumentera mot dig gällande det.
Är en del frågetecken.

Nu svarade jag på ett annat inlägg och även överlag på folks respons i denna tråd.
Citera
2024-11-11, 12:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Ja, och jag förstår var du vill komma, tänker inte argumentera mot dig gällande det.
Är en del frågetecken.

Nu svarade jag på ett annat inlägg och även överlag på folks respons i denna tråd.

Varför vill du inte argumentera kring att du anser det fullständigt klart att den dömde var tvungen att ta ett strypgrepp för att kunna genomföra samlaget?
Citera
2024-11-11, 13:13
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Först vill jag bara säga att det som hände dig naturligtvis inte var OK. Det måste man skriva för annars blir man bara spammad med inlägg som säger att man försvarar det som hände.

Men kolla du löste situationen.
Jag blir ibland lite förvånad när ni bara refererar till en mans längd. Tror du inte att den här 15 cm kortare mannen skulle ha kunnat utmanövrera dig fysiskt även han?
Jag tror att den absoluta majoriteten av situationer likt din skulle kunna avslutas på samma sätt som du avslutade den. Med tydlighet! Har naturligtvis ingen empiri för detta men det är min övertygelse.

Jag är lite över 180, så han var ca 165 lång och smal som bara den. Jag hade klöst ögonen ur honom och bitit av honom pungen. Jag hade däremot inte haft en suck emot en man som var 175 och uppåt.

Jag vet inte. Har en man gått så långt att han tar strypgrepp, som i fallet tråden avhandlar, så hade nog inte gapandet hjälpt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in