2024-11-08, 17:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har redan svarat dig i den andra tråden.

Japp o så här svarade du.

Citat:
Jag har aldrig hävdat att abort är en sista desperat utväg när man absolut inte har möjlighet att ta hand om barnet. Jag lägger mig inte i enskild kvinnas bevekelsegrunder för att göra abort. Det vet hon bäst själv.
Citera
2024-11-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Jag bryr mig inte om vad du eller andra tycker är givet. Det är bara vädjan till popularitet (logisk villfarelse).

Kvinnor har ett större ansvar för en graviditet som jag ser det för de är ''gatekeepers''. De har den slutgiltiga makten.
Eftersom mannen har kontrollen och makten över att INTE sprida sina egna gener genom att skydda sig är det direkt felaktigt att påstå det du gör. Kvinnan har ansvar för sin del och mannen för sin del.
Men, jag är medveten om att det finns en del av populationen som aldrig tar ansvar för någonting utan hellre ser att allting är någon annans fel, och jag antar att du tillhör den kategorin. Beklagligt, det kan inte vara ett lätt sätt att leva på.
Citera
2024-11-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Eftersom mannen har kontrollen och makten över att INTE sprida sina egna gener genom att skydda sig är det direkt felaktigt att påstå det du gör. Kvinnan har ansvar för sin del och mannen för sin del.
Men, jag är medveten om att det finns en del av populationen som aldrig tar ansvar för någonting utan hellre ser att allting är någon annans fel, och jag antar att du tillhör den kategorin. Beklagligt, det kan inte vara ett lätt sätt att leva på.

Hur kan jag ha fel om det är subjektivt vem man tycker bär det största ansvaret?

1) Kvinnan är gatekeepern.
2) Kvinnan bestämmer vem som får ligga med henne och det är hon som ger män tillåtelse.
3) Kvinnan har utslagsrösten.
4) Kvinnan är det kön som ger mannen grönt ljus och det kön som bär barnet.

Kvinnan har något mer makt i det här avseendet och därför så anser jag att hon bär det huvudsakliga ansvaret för en graviditet för det var hon som hade ''domarklubban'' i sin hand.

Större makt = större ansvar.

Precis som det är Arnes uppgift att ta ett ansvar för en större andel av arbetsuppgifterna om han blir delegerad 80 % av arbetsuppgifterna medans Lisa blir delegerad 20 % av dem. Arne har mer makt = större ansvar.

Jag ignorerar alla personangrepp numera. Bemöt det jag har sagt sakligt istället.
Citera
2024-11-09, 19:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hur kan jag ha fel om det är subjektivt vem man tycker bär det största ansvaret?

2) Kvinnan bestämmer vem som får ligga med henne och det är hon som ger män tillåtelse.

Kvinnan har något mer makt i det här avseendet och därför så anser jag att hon bär det huvudsakliga ansvaret för en graviditet för det var hon som hade ''domarklubban'' i sin hand.

Precis som det är Arnes uppgift att ta ett ansvar för en större andel av arbetsuppgifterna om han blir delegerad 80 % av arbetsuppgifterna medans Lisa blir delegerad 20 % av dem. Arne har mer makt = större ansvar.

Jag ignorerar alla personangrepp numera. Bemöt det jag har sagt sakligt istället.

Man är två (eller fler) om att knulla. Vare sig man är bög, lebba eller hetero.

Kvinnan har bestämmanderätt över sin kropp och bestämmer om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.

Resten är bara ordbajseri.
Citera
2024-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Man är två (eller fler) om att knulla. Vare sig man är bög, lebba eller hetero.

Kvinnan har bestämmanderätt över sin kropp och bestämmer om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.

Resten är bara ordbajseri.

Presentera en logisk motsättning i mitt resonemang som inte bygger på en halmgubbe eller håll snattran.

Jag har full rätt att göra min egen ansvarsbedömning och jag anser att kvinnan är gatekeepern till sex och utöver det så är det i hennes kropp som graviditeten uppstår. Kvinnan har den sexuella makten och med makt så kommer ansvar. Kvinnor har mer makt = större ansvar. Kvinnan har således det större beslutande ansvaret, den beslutande makten som jag ser det.

Det finns ingen felaktighet i mitt resonemang för det är så jag tycker.

Det är en fråga om subjektivitet. Alltså finns det inget objektivt rätt svar. Därför kan jag inte ha ''objektivt fel''.

Fysiskt och beslutande ansvar är två olika typer av ansvar. I Savilands näva strävan att rätta någon så fall hen på sitt eget ansikte genom att begå ett ''kategorifel'', hon kategoriserade mig på ett felaktigt sätt.

Presentera en logisk motsättning eller förklara hur jag tänker fel, annars så kommer jag bara ignorera dig. Sluttramsat.

Dessa är några av anledningarna varför jag inte anser att män kan lastas i lika hög utsträckning för graviditeten beroende på situationen.

Så om en kvinna skulle börja babbla om att båda har ansvaret för en graviditet så hade jag svarat: ''Rent fysiskt ja, men du har den beslutande makten, och utifrån det perspektivet är det faktiskt du som besitter högre total makt i det här avseendet''.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-09 kl. 20:57.
Citera
2024-11-09, 22:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Så om en kvinna skulle börja babbla om att båda har ansvaret för en graviditet så hade jag svarat: ''Rent fysiskt ja, men du har den beslutande makten, och utifrån det perspektivet är det faktiskt du som besitter högre total makt i det här avseendet''.

Exakt, båda har delat ansvar för en graviditet.

Exakt, kvinnan har bestämmanderätt över sin kropp och bestämmer därför om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.
Citera
2024-11-09, 22:44
Medlem
Citat:

Du kan tycka precis vad du vill, men det förändrar inte verkligheten. Om du har sex med en kvinna oskyddat kan graviditet uppstå, och om du vill vara säker på att graviditet inte uppstår är det ditt ansvar att skydda dig. Ingen annan kommer att göra det åt dig. Samma sak gäller för kvinnan, att det är hennes ansvar att skydda sig om hon inte vill att graviditet ska uppstå. Du kan inte kräva av kvinnan att hon ska skydda sig för att du inte vill skydda dig, alltså är ansvarsfördelningen sådan att det är ditt eget ansvar att hålla styr på dina spermier.
Citera
2024-11-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Du kan tycka precis vad du vill, men det förändrar inte verkligheten. Om du har sex med en kvinna oskyddat kan graviditet uppstå, och om du vill vara säker på att graviditet inte uppstår är det ditt ansvar att skydda dig. Ingen annan kommer att göra det åt dig. Samma sak gäller för kvinnan, att det är hennes ansvar att skydda sig om hon inte vill att graviditet ska uppstå. Du kan inte kräva av kvinnan att hon ska skydda sig för att du inte vill skydda dig, alltså är ansvarsfördelningen sådan att det är ditt eget ansvar att hålla styr på dina spermier.

Den studie som har länkats till i tråden visar att kvinnor slarvar rejält när det kommer till att skydda sig. Vänligen kritisera dem lite.

En ansvarsfördelning på 50/50 för den fysiska biten innebär inte ens att det totala ansvaret inte kan bli större för kvinnan för en graviditet.

Jag kastar in fler variabler i begreppet ''ansvar'', exempelvis det beslutande ansvaret. Du är förvirrad för du gör inte den logiska kopplingen.

Jag kan absolut begära saker av den jag är tillsammans med. Får jag inte det jag vill så kommer jag inte stå för majoriteten av räkningarna. Enkelt.
Citera
2024-11-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt, båda har delat ansvar för en graviditet.

Exakt, kvinnan har bestämmanderätt över sin kropp och bestämmer därför om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.

Nej, kvinnan har ett större ansvar för en graviditet och jag har förklarat varför. Går det fortfarande inte in? Kvinnan har mer total makt = det totala ansvaret blir större.

Detta är min åsikt och du kan inte ta kål på den genom att hävda att du inte håller med mig.

Det enda du kan göra är att försöka hitta en logisk svacka i hur jag resonerar.

Fast nu pratar jag om uppkomsten av en graviditet.
Citera
2024-11-10, 00:13
Medlem
Citat:
Den studie som har länkats till i tråden visar att kvinnor slarvar rejält när det kommer till att skydda sig. Vänligen kritisera dem lite.

En ansvarsfördelning på 50/50 för den fysiska biten innebär inte ens att det totala ansvaret inte kan bli större för kvinnan för en graviditet.

Jag kastar in fler variabler i begreppet ''ansvar'', exempelvis det beslutande ansvaret. Du är förvirrad för du gör inte den logiska kopplingen.

Jag kan absolut begära saker av den jag är tillsammans med. Får jag inte det jag vill så kommer jag inte stå för majoriteten av räkningarna. Enkelt.
Jag är inte ett dugg förvirrad. Vad du gör för överensstämmelser med din partner är inte vad diskussionen handlar om, faktum kvarstår att du inte kan kräva av någon annan att denne ska skydda sig. Du kan däremot ta ansvar för att skydda dig själv.

Att diskutera ansvarsfördelningen i procent är helt ointressant. Verkligheten ser ut som sådan jag redan har beskrivit i tidigare inlägg, det verkar onödigt att jag ska upprepa mig.
Citera
2024-11-10, 00:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, kvinnan har ett större ansvar för en graviditet och jag har förklarat varför. Går det fortfarande inte in? Kvinnan har mer total makt = det totala ansvaret blir större.

Detta är min åsikt och du kan inte ta kål på den genom att hävda att du inte håller med mig.

Det enda du kan göra är att försöka hitta en logisk svacka i hur jag resonerar.

Fast nu pratar jag om uppkomsten av en graviditet.

Där är ingen logik i ditt resonemang.

Man är två eller fler om att knulla.

Kvinnor blir gravida, inte män. Kvinnor har bestämmanderätt över sina kroppar och bestämmer därmed om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2024-11-10, 00:20
Medlem
Citat:

Som tillägg är det givet att kvinnan har större ansvar för själva graviditeten när den väl är igång. Det är hennes kropp som ska bygga barnet, det innebär en hel mängd av olika ansvar. Hon ska föda det och hon kommer att sörja för det oavsett om pappan vill delta eller inte. Hon väljer inte sitt deltagande, så självklart har hon ett större ansvar på sina axlar. Det är dock inte vad jag tolkade att diskussionen handlade om, jag tolkade det som att det hela handlade om ansvaret för att graviditeten inträffade i första rummet, d v s tillfället för befruktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in