Citat:
Ursprungligen postat av
PelleTrollkarl
Jag anser att kvinnor metaforiskt är som ett lås medans män är som en nyckel. Kvinnor har den sexuella makten eftersom män som regel söker kontakt med kvinnor. Kvinnor är selektiva till sin natur och bestämmer vilka som får ligga med dem. Kvinnor har ett överflöd av män efter sig. Det finns en hög efterfrågan. Så är det inte riktigt om man ser till hur kvinnor beter sig mot män. Kvinnor har den sexuella makten. Kvinnor är därmed gatekeepers enligt detta sätt att resonera på.
Ska du verkligen köra det där gamla tramset?
För din information nej kvinnor är inte några lås och män några nycklar.
BÅDA könen har samma makt att säga nej eller ja, de har båda samma makt att vara selektiva och slippa tvingas ligga med människor de inte vill ligga med.
Skulle tom hävda att män har mer makt, eftersom vi fortsatt lever med normen att män ska "söka upp" och "fråga" och inte kvinnor, vilket ger män större möjligheter hitta rätt.
Citat:
Du läser för att misstolka, inte för att försöka förstå. Kvinnor som gatekeepers bestämmer vem de ligger med. Män står på kö efter kvinnor.
Står män på kö efter kvinnor de inte alls vill ligga med?
Nä just det. Och du har samma "köer" av kvinnor runt män som är väldigt attraktiva. Men just ja, dessa män är ju helt utan makt att vara "gatekeepers" till sina egna kroppar och liv enligt dig.
Så fort Alexander Skarsgård ex. noterar intresse från minsta lilla kvinna i närheten av honom så TVINGAS han ha sex med vederbörande...för ohhh han är ju helt maktlös.
Citat:
Kvinnor har mer total makt som jag ser det, därför anser jag att de bär ett något större ansvar för alla de beslut som har föregått graviditeten och därmed som också har lett till graviditeten.
Som DU ser det ja. Men inte objektivt för fem öre.
Citat:
Du är lika förvirrad som Jenny. Du tittar bara på den fysiska biten. Jag tittar på den totala makten där jag även väger in den beslutande makten.
Se mitt svar till henne nedanför:
Verkligen du tittar på den "totala makten"?
"Jag pratar inte om huruvida graviditeter ska fortgå eller inte just nu. Jag pratar om en graviditet som har uppstått och de beslut som har tagits
som har föregått graviditeten. Du talar om Y nu, jag talar om X."
Förvirringen här är enkom din.
Citat:
Jag pratar inte om de fall där kvinnor forceras till något. Jag pratar om situationer där det finns samtycke. Kvinnor har den sexuella makten och jag har förklarat hur ovanför.
Ja just ja de kvinnor som blir forcerade...dvs tvingade i världen , de ska ju inte räknas in....de är ju inte kvinnor utan nått annat.....
Äger män makt att säga nej tack till kvinnor (eller män) de inte vill ha sex med?
Svar JA, det har män. Både juridisk, praktiskt och definitivt normativ rätt att visa totalt ointresse för kvinnor de inte vill ligga med.
Den makt du är så missnöjd över att män inte har kvar i lika stor grad längre i västvärlden, är makten att TVINGA kvinnor som inte vill, att ha sex med dem, eller utveckla oönskade befruktningar,, dvs ta ifrån kvinnor sin makt över sig själva och SINA kroppar.
Citat:
Nej, jag har inte fel för det finns inget objektivt rätt svar. Frågan är subjektiv och jag får tycka som jag vill. Om du anser att jag har fel så kan du peka ut hur jag logiskt resonerar fel. Jag väntar.
Det finns självklart ett objektivt rätt svar här, OM man klarar dra ut skallen ur sin egen navel och titta på helheten och på bådas könens läge. Samt fatta skillnaden mellan makt ( över andra) och egenmakt.
Samt förstå att när du säger nej tack till miljoner av kvinnor i världen som du inte alls är intresserad att ha sex med, så utövar du ingen makt över dem. Det enda du gör är att äga makt över vad du ska göra med din egen kropp och liv. Och den makten är precis lika, och ska vara lika självklar för kvinnor som för män.