2024-11-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Prognosen borde vara för alla att få in eller ha tillräckligt med pengar för att klarar sig utan pensionsutbetalningar.

Pensionen får bli grädde på moset annars sitter man dåligt till i framtiden.
Pensionen höjs inte eller väldigt lite framöver, dom höjer pensionstillägget, bostadstillägg och försörjningsstöden istället.

Vad spelar det för roll om man beräknat får ut 30000 i månaden när en normalhyra om 25 år ligger runt 20 tusen och matkostnaden för en ensamstående runt 15 tusen per månad.

Idag får 7 av 10 pensionärer bidrag av något slag, det är dom grupper av pensionärer som fick ut bra pension från början. Nästföljande årtionden kommer bli än värre.

Givetvis är prognoserna inräknat inflation, står det 30.000 i pension så är det 30.000 motsvarande penningvärde om 20 år eller när du nu ska gå i pension.
Citera
2024-11-09, 21:27
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Inte omöjligt att hela pensionssystemet skrotas. Det lär nog inte se ut som idag.

Många människor som ska ombesörjas utan att de bidrar till statskassan. Då blir det tomt tillslut

Ja det blir nog ingen pension. Men ja då finns det vägar ut.
Självmordskliniker kanske är godkända när jag ska ta pension.
Citera
2024-11-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Tycker det är märkligt men även svårt att tyda.
Man har ju pluggat ett par år som man missat fulltidsarbete.

Men 37 år och har dryga 55 i månaden nu.
Har ju 30 år kvar med minst samma lön och prognosen är strax under 30k/mån

Känns som ett skämt? Nu kommer man ju tjäna mer för varje år så bör ju komma upp i 40 iaf?

Tur man har bra isk

Snittet för höginkomsttagare är drygt 75-80% av slutlönen åtminstone första 10 åren. Prognoserna kommer ändras väldigt mycket när du börjar närma dig pension och har flera miljoner i pensionskapital.
Citera
2024-11-09, 21:29
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diktafonrubble
Bättre för moderator att stänga denna tråden :/ man går lätt i djup depression av att bara tänka tanken

Vet du: ingen idé att oroa sig för något som är ca 30 år fram i tiden. Var i nuet, ha kul.
För har du en fot i dåtiden och en i framtiden så pissar du på nuet.
Jag är sarkastisk med det jag skriver. Det kommer nog finnas hopp för oss med.
Citera
2024-11-09, 21:30
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Ja det är tragiskt som få. Jag håller helt med dig där.
Det känns inte: Yay jag kan ta pension.

Känns: Jaha då blir det väl ättestupan.

Redan nu är pensionärerna i kraftig uppgång på självmord.

Man kunde tycka att Sveriges regering införde självmordskliniker på alla sjukhus så slapp pensionärerna slaska sönder tågen med alla driftstopp, tror alla får börja förbereda sig på nerhoppande pensionärer från motorvägsbroar i framtiden.

Men det struntar ju regeringen i, fattar inte varför pensionärerna inte ställer sig utanför riksdagshuset för att avsluta sitt liv. Det skulle i alla fall få dom som bestämmer över pensionssystemet att må illa varje gång dom går till sitt jobb. Vilka världsrubriker det skulle bli om 10 pensionärer avslutar sitt liv samtidig för att dom inte kan leva på sin pension efter ett helt livs hårt arbete.

Ta självmord i sin ensamhet skapar inga rubriker!
Citera
2024-11-09, 21:30
Avslutad
Citat:
Skulle starkt rekommendera en stöt där risken finns att du kan få med dig en slant istället misslyckas du så kan du väll försöka skjuta en politiker istället och hoppas polisen skjuter dig efter att du skjutit en politiker så gör du samhället en tjänst
Citera
2024-11-09, 21:31
Medlem
Citat:

Vanlig missuppfattning det där, pensionssystemet är välkapitaliserat och rullar på, folk som har varit lågbetalda, sjukskrivna inte jobbat alls får garantipension som går utanför pensionssystemet.
Garantipension borde heta Medborgarlön för äldre så folk fattar.
Citera
2024-11-09, 21:32
Medlem
Gick i pension för 3 år sedan å det räknas från ditt första jobb. i mitt fall 1973. räddningen för mig var alla pensionsförsäkringar som de företag jag varit anställd på hade... själva grundpensionen är skitlåg fasten jag tjänat bra som snickare i alla år å nästan aldrig sjukskriven. Så håll er för skratt ni som börjat jobba vid 30...15 år för sent ju
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Givetvis är prognoserna inräknat inflation, står det 30.000 i pension så är det 30.000 motsvarande penningvärde om 20 år eller när du nu ska gå i pension.

Jag visste att det inlägget skulle komma!

7 av 10 pensionärer idag får någon form av bidrag tror du dom håller med dig?
Det är ändå en grupp som har fått ut mer av sin lön i pension än vad gemene man kommer få ut i framtiden.
Citera
Avslutad
Citat:
Vet du: ingen idé att oroa sig för något som är ca 30 år fram i tiden. Var i nuet, ha kul.
För har du en fot i dåtiden och en i framtiden så pissar du på nuet.
Jag är sarkastisk med det jag skriver. Det kommer nog finnas hopp för oss med.
Jo jag förstår sarkasmen i det du skriver lika så gäller mig men oerhört tragiskt att tänka tanken och motivationen sjunker ju troligtvis ju äldre man blir och ser dessa förödande siffror....
Citera
2024-11-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag visste att det inlägget skulle komma!

7 av 10 pensionärer idag får någon form av bidrag tror du dom håller med dig?
Det är ändå en grupp som har fått ut mer av sin lön i pension än vad gemene man kommer få ut i framtiden.

De har genom livet haft så låg inkomst så snarare får de en förhöjning inkluderat bostadstillägget, 1 av 3 personer får högre "pension" än tidigare.. från det ena trygghetssystem till det andra ungefär.
Citera
2024-11-09, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gick i pension för 3 år sedan å det räknas från ditt första jobb. i mitt fall 1973. räddningen för mig var alla pensionsförsäkringar som de företag jag varit anställd på hade... själva grundpensionen är skitlåg fasten jag tjänat bra som snickare i alla år å nästan aldrig sjukskriven. Så håll er för skratt ni som börjat jobba vid 30...15 år för sent ju
Jag började heltidsjobba vsom 20åring. Sommarjobbade och extra knäckte vid sidan om böde grundskola och gymnasium ändå kass pension
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in