2024-11-14, 18:57
Medlem
Jag brukar logga in d och d p minpension.se fr att se hur utvecklingen gr.

Vill ge er alla ett tips: Stll in nuvarande ln p noll (eller 1kr) och frvntad utveckling 0%, D ser ni ert "reella dagsvrde" p er presumtiva pension.

Annars beror ju summan p att ni fortfarande tjnar som ni gr nu (myyycket kan hnda) och att vrldslget/brsen r stabilt med stndig tillvxt (hh ne va?). Det r ven lite vanskligt att berkna dagens penningvrde och tro att det r linjrt i framtiden.

Har gjort s i ver 20 r har allts ltsats hur vrdena skulle vara om jag gick i pension "idag", ser drmed en verklig utveckling p min pension.

Testa!
Citera
2024-11-14, 19:55
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet

Vill ge er alla ett tips: Stll in nuvarande ln p noll (eller 1kr) och frvntad utveckling 0%, D ser ni ert "reella dagsvrde" p er presumtiva pension.

Annars beror ju summan p att ni fortfarande tjnar som ni gr nu (myyycket kan hnda) och att vrldslget/brsen r stabilt med stndig tillvxt (hh ne va?). Det r ven lite vanskligt att berkna dagens penningvrde och tro att det r linjrt i framtiden.

Har gjort s i ver 20 r har allts ltsats hur vrdena skulle vara om jag gick i pension "idag", ser drmed en verklig utveckling p min pension.

Testa!
Mjligt men inte s trovrdigt, att tappa 15000/mn fr jag skriver in dom siffrorna, r ju lika med att jag skulle kunna skriva en kning av lnen med 5000/mn med 5% utveckling lika trovrdigt sista 5 ren
Citera
2024-11-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet

Testa!

Det absolut troligaste r ju att lnen kar ver tid, och inte minskar, samt att varfr behver penningvrdet vara linjrt? Det r ju "andelar" man har i pensionssystemet. Och vad en andel r vrd pverkas av den ekonomiska utvecklingen, oavsett t vilket hll den gr eller utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in