2024-11-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Då är du ung och redan nu levt en del på bidrag, vi andra som jobbat ett helt liv och aldrig gått på bidrag vill inte tvingas söka hjälp genom att fylla i blanketter för att överleva.

Ja, eller hur...jobbat i snart 30 år, och aldrig fått en spänn i bidrag, och kommer inte behöva några heller
Citera
2024-11-10, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det kan faktiskt vara bättre att spara än att amortera. Har du redan ett hyggligt kapital så är det lugnt, men om du inte har det bör du bygga upp det först.

När du väl blir pensionär och skulle behöva pengar kan det vara svårt att låna på huset, och avkastning på dit kapital kan täcka räntan, så dina månadskostnader blir detsamma.

Det är alltså bättre att ha tex 500k i lån och 500k på banken än ett avbetalt hus och noll kr i sparar kapital

Men då ska du inte låsa det i nått pensionsspar, utan bara köra in det på ett ISK.

Bra svar, tackar så hemskt mycket för det!

Men varför skulle jag behöva mer pengar än 2 miljoner kronor + almena pensionen, som alla ju får?

Med ett avbetalt hus kommer jag bo billigt och kan odla grönsaker i trädgården. Vad ska jag med alla pengarna till?

Har inga arvingar.
Citera
2024-11-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ja, eller hur...jobbat i snart 30 år, och aldrig fått en spänn i bidrag, och kommer inte behöva några heller

Mata inte trollet. Han vet inte hur pensionssystemet fungerar.
Citera
2024-11-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Pensionen man förväntas få är pengar någon ska betala in när vi förväntas få dem.

Även om flertalet förstår det så har verkligheten antagligen inte sjunkit in.

Reinfeldts regering o senare Löfven fyllde på med människor. Där o då gjordes ett fatalt misstag. Borg erkänner det indirekt i fredagens intervju i Kvartal. Man tittade bakåt o trodde att de som kom runt 2015 var som tidigare folkgrupper o skulle snabbt komma i arbete. Man anade inte att en ingenjör från tekniska högskolan motsvarade en gymnasieutbildning.
Nu har vi närmare en miljon analfabeter i Sverige. Dessa useless eaters kommer fram till sin död vara en kostnad för samhället. Inte vara de pensionsräddare ekonomerna hoppats på.

Den andra realiteten är AI. De företag som inte tar till sig AI o robotisering kommer gå under.
De företag som tar in AI o robotisering kan öka produktionen o minska antalet anställda.
I realiteten ökad arbetslöshet.
Mindre pengar in i systemet.

Jomen! Säger då vissa. Jag har en bostadsrätt i Stockholm värderad till 7 miljoner kronor. Det är mitt pensionssparande….
Tyvärr är den bara värd 7 miljoner när någon kan betala 7
miljoner. Något som är osäkert i en stagnerande ekonomi.

Det som gäller är eget sparande med avkastning o faktiskt ägande.

Den där avkastningen kommer ju också att drabbas av ovanstående, om det blir mindre pengar i systemet. Hjälper ju inte att AI producerar en massa prylar om ingen har råd att köpa dem.

Tror det är en övertro på AI. Varje gång det kommer nya tekniska hjälpmedel så påstås det alltid att människan kommer att bli utbytt. Jämför en industri idag med för 50 år sen. Likväl krävs det människor överallt, men i andra typer av jobb.

Däremot är det helt klart så att importen av hundratusentals livstidsbidragstagare knappast gynnar ekonomin eller pensionssystemet, dock är det (till viss del) redan med i kalkylerna (de är inte HELT korkade de som sitter och räknar på det här (de är inte politiker som väl är)) och prognoserna nerskruvade med hänsyn till att det betalas in mindre till systemet än man tidigare räknat med

Det är ju trots allt så att de lever ju här idag på bidrag, och likväl får folk ut sina pensioner, och lever bra på dem.
Mina grannar är båda pensionär, vanliga knegare med snittlöner sen tidigare. Trevligt hus, bil och hund, och verkar trivas hur bra som helst. Likadant i några av de andra husen.

Det är faktiskt INTE så illa som många verkar tro. Det lät exakt likadant för 30 år sen som det gör nu; Pensionssystemet kommer att haverera, man kan inte laga bilar själv och det mesta är kass.
Citera
2024-11-10, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Bra svar, tackar så hemskt mycket för det!

Men varför skulle jag behöva mer pengar än 2 miljoner kronor + almena pensionen, som alla ju får?

Med ett avbetalt hus kommer jag bo billigt och kan odla grönsaker i trädgården. Vad ska jag med alla pengarna till?

Har inga arvingar.

När ett träd välter över taket och försäkringsbolaget hävdar Force Major....eller annan större utgift.

Är de 2 miljonerna pengar du har på ett konto du kommer åt, eller är det 2 miljoner i pensionssystemet?
Citera
2024-11-10, 01:09
Bannlyst
Citat:
När ett träd välter över taket och försäkringsbolaget hävdar Force Major....eller annan större utgift.

Är de 2 miljonerna pengar du har på ett konto du kommer åt, eller är det 2 miljoner i pensionssystemet?

De finns i pensionssystemet. Gör det nån skillnad? Sen en halv miljon sparat i banken hoppas jag.
Citera
2024-11-10, 01:14
Medlem
Citat:

Det går ju alltid att hitta specialfall där det krävs flera miljoner, men det kan man ju inte kalkylera med om man är så välförsäkrad man kan, och har stabil pension. Ren otur.
Citera
2024-11-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det går ju alltid att hitta specialfall där det krävs flera miljoner, men det kan man ju inte kalkylera med om man är så välförsäkrad man kan, och har stabil pension. Ren otur.

Har man hus kan det ju komma massor med saker som inte täcks av försäkringen pga av det är normalt underhåll, men som kostar multum om man inte kan göra det själv. Eller man vill bygga om något

Men om man INTE har något större kapital är det bättre att bygga det först innan man amorterar.

Min personliga plan är betala av ena huslånet, sen spara kapital, sen ev amortera ner det sista. Men kan bli så att jag hellre gör nått roligt för de pengarna. Beror helt på hur ekonomin ser ut där runt pension. Men det vore ju en skön känsla att vara helt skuldfri, även om det ekonomiskt förmodligen inte är det smartaste (investering ger i regel högre avkastning än räntan)
Citera
2024-11-10, 01:26
Medlem
Citat:
De finns i pensionssystemet. Gör det nån skillnad? Sen en halv miljon sparat i banken hoppas jag.

Du kan ju inte ta ut dem i klumpsumma om du skulle behöva, utan får ut det månadsvis.
Citera
2024-11-10, 01:31
Bannlyst
Citat:
Du kan ju inte ta ut dem i klumpsumma om du skulle behöva, utan får ut det månadsvis.

Ja visst har du rätt i det. Mitt hus är i mycket bra skick. Sen förstår jag inte varför banken skulle säga nej till ett lån, om jag är helt skuldfri. Tror inte det blir nödvändigt. Jag vill gärna dö utan skulder.
Citera
2024-11-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ja visst har du rätt i det. Mitt hus är i mycket bra skick. Sen förstår jag inte varför banken skulle säga nej till ett lån, om jag är helt skuldfri. Tror inte det blir nödvändigt. Jag vill gärna dö utan skulder.

Det struntar banken i, de tittar på din betalningsförmåga.

Det finns dock något som heter kapitalfrigöringslån man kan nyttja om man är äldre och har en obelåad/lågt belånad fastighet.

Men förstår helt känslan att bli skuldfri, (inte bestämt mig ännu hur jag ska göra, kan bli det innan pension om jag vill) samtidigt har du inga arvingar, kanske finns annat roligt att göra för pengarna istället?

Nä, det har du säkert tänkt igenom redan. Lycka till och hoppas allt går enligt plan.
Citera
2024-11-10, 02:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Är ju alltid lite intressant vad man skulle kunna få i pension, för oss äldre kanske iallafall,
Ingen skryttråd Tack, och alla vet att detta Är Flashback så det kommer naturligtvis in kommentarer som 200000 i månaden i pension, men då får ni nog backa upp det med en screenshot,annars förstår nog dom flesta att det är Trollande,
Jag kan börja +50 och får nog inte mycket att livnära mig på,men tror nog det kanske räcker till leverne
https://ibb.co/RDWYpMz
Får jag något att jämföra med, vore jag tacksam

Så du anser andra skryter men så skryter du själv - bra jobbat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in