Citat:
Mycket märkligt med tanke på alla de tidigare korrelationer som lyfts fram. GCR har ökat sedan millenieskiftet ungefär. Både TSI och GCR bör alltså verka avkylande sedan dess. Jag har alltså inte bytt ben, utan bara menat att en förklaring till att temperaturen inte omedelbart vänt nedåt är att det finns tröghet i haven mm. Utöver det finns ju inget som utesluter att fler faktorer påverkar. Satellitmätningar visar att molnigheten har haft en minskande trend sedan millenieskiftet tex, vilket värmer. Det har vi ju också diskuterat tidigare. Mitt intryck är att du väljer sida av klimatreligiösa skäl. Du gör inte en objektiv bedömningen av evidensen.
Trögheten har ju inte heller inneburit att "temperaturen inte omedelbart vänt nedåt". Temperaturen har rent av vänt uppåt.
Citat:
Sen var ämnet att den etablerade vetenskapen saknar förklaring till det stora värmeflödet som går i/ur haven synkront med solcykeln. Utan att ha en förklaring till det anser jag att vetenskapen är långt ifrån att förstå klimatet i den grad som vore önskvärd för att etablera teorin om hög klimatkänslighet och CO2 som drivande i uppvärmningen.
Solcykeln är just en cykel. För att förklara uppvärmning behöver du leta efter trender. Och dessa finns som sagt redan förklarade. Skulle det visa sig att magi låg bakom, ja då gäller det att även se över all annan fysik som människan tillryggalagt kumulativt de senaste hundratalen år sedan.Sen var ämnet att den etablerade vetenskapen saknar förklaring till det stora värmeflödet som går i/ur haven synkront med solcykeln. Utan att ha en förklaring till det anser jag att vetenskapen är långt ifrån att förstå klimatet i den grad som vore önskvärd för att etablera teorin om hög klimatkänslighet och CO2 som drivande i uppvärmningen.
Att förklara uppvärmingen med alternativa hypoteser
(magi eller flygande tekannor i tron om att "flygande tekannor" är en förklaring) är inte en förklaring isolerad från all övrig fysik som människan anammat. Följdfrågan blir, vart tog den förväntade uppvärmingen, som nu förklaras med magi, vägen?