Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-02, 13:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, vi följer vetenskapen och finner den som det bästa att utgå ifrån vad gäller vetenskapliga frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns massor av data tillgängligt för den som orkar söka snarare än att bara gnälla.

Det stora problemet med den där sidan är att det inte någonstans redovisas hur de räknar. De bara säger "rådata" och där är ni nöjda.

Hur tar de t ex hänsyn till att mätstationer är ojämnt fördelade över jorden? Tar de bara ett medel rakt av så att vissa regioner blir kraftigt överrepresenterade? Tja, vem vet.
Tomma ord som vanligt från er två. Ni två har garanterat ingen aning om hur rådata ser ut. Ni bara babblar utan att veta någonting. Ni är närmast som en parodi på troende fanatiker som inte tål ”kättare”.
Citera
2024-07-02, 13:52
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Vilket år menar du stämmer? Och varför menar du att det stämmer?

Jag har ju skrivit att jag inte ens vet vilken referensperiod de använder. Det jag säger om den är:"not even wrong"

Om du läser inläggen du får så framgår problemen.

Det du ser och vad som tilltalar dig i den, är förmodligen är en massa år "under/below normal".

Vilket säger absolut ingenting utan referensperiod. Det som däremot säger något, oberoende av referensperiod är trenden. På det viset är det den mest alarmistiska serier av dem alla. Kan ju vara bra att veta, även om det inte är sunda grunder att avfärda den på, så kan det leda till ett avfärdande, som det faktiskt även finns grunder, som du inte kan se, för.

1991-2020

"Average yearly temperature is calculated by averaging the minimum and maximum daily temperatures in the country, averaged for the years 1991 – 2020, from World Bank Group, derived from raw gridded climatologies from the Climatic Research Unit."
Senast redigerad av CapsLock99 2024-07-02 kl. 13:54.
Citera
2024-07-02, 14:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
1991-2020

"Average yearly temperature is calculated by averaging the minimum and maximum daily temperatures in the country, averaged for the years 1991 – 2020, from World Bank Group, derived from raw gridded climatologies from the Climatic Research Unit."

Ge ett (1) skäl, till varför det är lämpligt att utelämna sin egen referensperiod för sin egen serie.
Citera
2024-07-02, 14:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ge ett (1) skäl, till varför det är lämpligt att utelämna sin egen referensperiod för sin egen serie.
Det där är ju bara en detalj. Det intressanta är att storleken på avvikelserna skiljer sig kraftigt från justerade data. Den som är det minsta vetenskapligt intresserad vill givetvis ha en fullständig förklaring till orsaken till de stora avvikelserna.
Citera
2024-07-02, 15:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där är ju bara en detalj. Det intressanta är att storleken på avvikelserna skiljer sig kraftigt från justerade data. Den som är det minsta vetenskapligt intresserad vill givetvis ha en fullständig förklaring till orsaken till de stora avvikelserna.
Hehe, ja. Det är ju inte som att förklaringar inte getts.
"Bara en liten detalj" skriver du, samtidigt som du gnäller på transparens över de vetenskapliga serierna.

Hade de haft de data de hävdar, för referensperioden hade de naturligtvis tagit med den. Doesnt make sense. Jag frågade varför. Ett (1) skäl. Jag lyssnar fortfarande. Kom med ett skäl. Även om just du råkar se det som en detalj, så var det inte det frågan gällde. Kom med ett (1) skäl.

0.7 grader per årtionde. Ja, det avviker kraftigt från de serier som citeras i vetenskapliga publikationer. Det får dock inte mig att länka dit, bara för att det skulle bekräfta en bias som du säkert inbillar dig att jag har.

Det är en sida som likagärna skulle kunna vara gjord som ett högstadieprojekt i webutveckling. Beam.
Och detta ställs som motvikt mot NASAs, nooas, MetOffice och andra vetenskapliga set. Det är faktiskt tragiskt hur lite ni vet i kombination med hur säkra ni försöker låta.
Citera
2024-07-02, 15:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hehe, ja. Det är ju inte som att förklaringar inte getts.
"Bara en liten detalj" skriver du, samtidigt som du gnäller på transparens över de vetenskapliga serierna.

Hade de haft de data de hävdar, för referensperioden hade de naturligtvis tagit med den. Doesnt make sense. Jag frågade varför. Ett (1) skäl. Jag lyssnar fortfarande. Kom med ett skäl. Även om just du råkar se det som en detalj, så var det inte det frågan gällde. Kom med ett (1) skäl.

0.7 grader per årtionde. Ja, det avviker kraftigt från de serier som citeras i vetenskapliga publikationer. Det får dock inte mig att länka dit, bara för att det skulle bekräfta en bias som du säkert inbillar dig att jag har.

Det är en sida som likagärna skulle kunna vara gjord som ett högstadieprojekt i webutveckling. Beam.
Och detta ställs som motvikt mot NASAs, nooas, MetOffice och andra vetenskapliga set. Det är faktiskt tragiskt hur lite ni vet i kombination med hur säkra ni försöker låta.
Osammanhängande svammel. Du har inte en aning om hur rådata ser ut. Allt du skriver är ord utan substans.

Så långe rådata hålls dold vilar hela grunden för ”klimatkrisen” på en för allmänheten okänd grund. Vi förväntas lita på politiserade myndigheter och institutioner. Sådant brukar sluta illa.
Citera
2024-07-02, 16:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Osammanhängande svammel. Du har inte en aning om hur rådata ser ut. Allt du skriver är ord utan substans.

Så långe rådata hålls dold vilar hela grunden för ”klimatkrisen” på en för allmänheten okänd grund. Vi förväntas lita på politiserade myndigheter och institutioner. Sådant brukar sluta illa.
Nu hoppar du över allt som skrivits igen. Inklusive min fråga. Kan du ge ett(1) skäl till varför man väljer att inte ta med sin referensperiod för sin serie? Och inte redovisar alla data?

Nasa exempelvis serie, är ju tillochmed längre än vad förnekare ofta accepterar.
Citera
2024-07-02, 16:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu hoppar du över allt som skrivits igen. Inklusive min fråga. Kan du ge ett(1) skäl till varför man väljer att inte ta med sin referensperiod för sin serie? Och inte redovisar alla data?

Nasa exempelvis serie, är ju tillochmed längre än vad förnekare ofta accepterar.
Det finns som sagt ingen anledning att spekulera i din meningslösa fråga. Det intressanta är att det som påstås vara rådata skiljer sig markant från officiella data. Att rådata inte är öppen och tillgänglig gör att det inte går att kontrollera uppgifterna.
Citera
2024-07-02, 16:47
Medlem
Citat:
Tomma ord som vanligt från er två. Ni två har garanterat ingen aning om hur rådata ser ut. Ni bara babblar utan att veta någonting. Ni är närmast som en parodi på troende fanatiker som inte tål ”kättare”.
Vad sägs om en sida som denna:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/

Du själv är närmast en parodi på "merchant of doubt". Du tillför aldrig något konstruktivt till debatter utan kommer bara med sådant här gnäll.
Citera
2024-07-02, 16:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om en sida som denna:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/
Om den sidan sägs att det är en mycket hög tröskel för att eventuellt få tag på rådata för att själv göra kurvor som kan jämföras med det som visas officiellt. Det är i praktiken obefintlig transparens.
Citera
2024-07-02, 18:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det finns som sagt ingen anledning att spekulera i din meningslösa fråga. Det intressanta är att det som påstås vara rådata skiljer sig markant från officiella data. Att rådata inte är öppen och tillgänglig gör att det inte går att kontrollera uppgifterna.
Då vet vi vad du tycker. Åtminstone vad du säger dig tycka. Utan några argument för vad du tycker som vanligt.
Då ställer jag frågan igen. Så kanske CapsLock99 kan komma på ett (1) skäl till varför man skulle utelämna sin egen referensperiod i sin egen serie.
Citera
2024-07-02, 18:57
Medlem
Citat:
Om den sidan sägs att det är en mycket hög tröskel för att eventuellt få tag på rådata för att själv göra kurvor som kan jämföras med det som visas officiellt. Det är i praktiken obefintlig transparens.
Som sagt, du är bara ute efter ursäkter för att gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in