Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-06, 14:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
GCR har ökat sedan millenieskiftet ungefär. Både TSI och GCR bör alltså verka avkylande sedan dess. Jag har alltså inte bytt ben, utan bara menat att en förklaring till att temperaturen inte omedelbart vänt nedåt är att det finns tröghet i haven mm. Utöver det finns ju inget som utesluter att fler faktorer påverkar. Satellitmätningar visar att molnigheten har haft en minskande trend sedan millenieskiftet tex, vilket värmer. Det har vi ju också diskuterat tidigare. Mitt intryck är att du väljer sida av klimatreligiösa skäl. Du gör inte en objektiv bedömningen av evidensen.
Mycket märkligt med tanke på alla de tidigare korrelationer som lyfts fram.
Trögheten har ju inte heller inneburit att "temperaturen inte omedelbart vänt nedåt". Temperaturen har rent av vänt uppåt.

Citat:

Sen var ämnet att den etablerade vetenskapen saknar förklaring till det stora värmeflödet som går i/ur haven synkront med solcykeln. Utan att ha en förklaring till det anser jag att vetenskapen är långt ifrån att förstå klimatet i den grad som vore önskvärd för att etablera teorin om hög klimatkänslighet och CO2 som drivande i uppvärmningen.
Solcykeln är just en cykel. För att förklara uppvärmning behöver du leta efter trender. Och dessa finns som sagt redan förklarade. Skulle det visa sig att magi låg bakom, ja då gäller det att även se över all annan fysik som människan tillryggalagt kumulativt de senaste hundratalen år sedan.

Att förklara uppvärmingen med alternativa hypoteser
(magi eller flygande tekannor i tron om att "flygande tekannor" är en förklaring) är inte en förklaring isolerad från all övrig fysik som människan anammat. Följdfrågan blir, vart tog den förväntade uppvärmingen, som nu förklaras med magi, vägen?
Citera
2024-11-06, 15:43
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Hela den här diskussionen verkar ha flugit dig över huvudet.
Det jag gjort är att spegla din egen strategi. Flytta målstolpar för att undvika att besvara relevanta frågor som stöd för påståenden osv.
Nu: tillämpa samma motivering till dina egna påståenden kring saker som mättnaden.
Besvara min fråga. Den är trots allt inte idiotisk verkar det som.

Det följer av Clausius Clapeyron-ekvationerna. Sambandet mellan temperatur och atmosfärens förmåga att bära vattenånga är exponentiellt.
Det räcker väl? Här behöver ju inget kvantifieras.

Gå tillbaka till mitt inledande inlägg så har jag redan svarat att det är cirka en grads temperaturhöjning vid dubblerad koldioxid, inte 10 grader som du i dina fantasier om Venus svamlade om. Att du sedan försöker hänga upp din tro på Clausius Clapeyron-ekvationerna är ju nästan skrattretande. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Om man går igenom olika forskares försök att använda Clausius Clapeyron-ekvationerna för att räkna fram något slags "jämviktsläge" så kan man konstatera att de hamnar helt olika och det beror på vad de själva vill påvisa med detta. Mer sansade forskare är återhållsamma och konstaterar att man helt enkelt inte vet hur verkligheten uppför sig och att en matematisk modell inte är verkligheten. Gör man ett tvärsnitt bland forskare så menare de att klimatkänsligheten är + 1,5 grad vid koldioxidfördubbling samt ytterligare +0,5 som avges från haven, alltså totalt +2.

Sluta använda begrepp som du inte förstår för att verka insatt, vilket du inte är. Du är en tyckare som plockar körsbär där det passar dig och din åsikt. Vem vill du lura dig själv eller andra?
Citera
2024-11-06, 16:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, du kommer bara med osakligheter, personangrepp, nonsens, trams, halmgubbar och andra argumentationsfel. De du tjafsar mot är däremot tydliga och sakliga. Att en fördubbling av CO2-halten i atmosfären ger en temperaturökning av cirka en grad är något som följer fysikens lagar och det finns evidens för solens påverkan. Att du tjafsar mot detta i inlägg efter inlägg visar bara att du tjafsar för tjafsandets skull och fortsätter att sabotera tråden. Ditt beteende är väldigt tröttsamt och störande för tråden.

Nej du. OlofPlanet har fällt en lång rad ytterst dubiösa påståenden rörande en föreställd omfattande forskningskonspiration helt utan att vilja (eller kunna) backa upp dem med några som helst hänvisningar till källor. Det är ungefär så osakligt man kan vara.
Citera
2024-11-06, 16:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Gå tillbaka till mitt inledande inlägg så har jag redan svarat att det är cirka en grads temperaturhöjning vid dubblerad koldioxid, inte 10 grader som du i dina fantasier om Venus svamlade om. Att du sedan försöker hänga upp din tro på Clausius Clapeyron-ekvationerna är ju nästan skrattretande. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

När jag går tillbaka till ditt inlägg så ser jag att du inte vet vad du pratar om och du talar dels om både mättnadseffekter och temperaturökningar där du finner behovet av att motivera dina påståenden för idiotiskt.

Här visar du också att det är första gången du hört talas om exponentialfunktionen. Det förklarar precis det du frågade efter.
Citat:

Om man går igenom olika forskares försök att använda Clausius Clapeyron-ekvationerna för att räkna fram något slags "jämviktsläge" så kan man konstatera att de hamnar helt olika och det beror på vad de själva vill påvisa med detta. Mer sansade forskare är återhållsamma och konstaterar att man helt enkelt inte vet hur verkligheten uppför sig och att en matematisk modell inte är verkligheten. Gör man ett tvärsnitt bland forskare så menare de att klimatkänsligheten är + 1,5 grad vid koldioxidfördubbling samt ytterligare +0,5 som avges från haven, alltså totalt +2.

Sluta använda begrepp som du inte förstår för att verka insatt, vilket du inte är. Du är en tyckare som plockar körsbär där det passar dig och din åsikt. Vem vill du lura dig själv eller andra?
Nej nej.

Så här ligger det till:
Om man går igenom olika forskares försök att använda Clausius Clapeyron-ekvationerna för att räkna fram något slags "jämviktsläge" så kan man konstatera att de hamnar helt olika och det beror på vad de själva vill påvisa med detta.

Mer sansade forskare är realistiska och konstaterar att temperaturökningen blir 10 grader efter 280 ppm och nästa 280 ppm ger 9.4 grader ytterligare.

Allt blir så enkelt när man bara kan bajsa ur sig påståenden och kalla efterlysningar av kvantifieringar efter belägg för idiotiska.

Enkelt, men inte särskilt vetenskapligt eller sanningsenligt.
Vad lärde du dig på kurserna egentligen?

Sedan har du ju också Zeigler - Zach - ekvationerna att stödja dig på som även tar med albedofeedbackens och moln/ånga-rations beroende till σ^2φT
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-06 kl. 16:29.
Citera
2024-11-06, 16:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nej du. OlofPlanet har fällt en lång rad ytterst dubiösa påståenden rörande en föreställd omfattande forskningskonspiration helt utan att vilja (eller kunna) backa upp dem med några som helst hänvisningar till källor. Det är ungefär så osakligt man kan vara.
Det är snarare du som inte förstår vad som avses med ”klimatkänslighet”, vilket även tidigare framkommit i tråden. Överhuvudtaget är det uppenbart att du inte förstår naturvetenskap vilket gör att dina inlägg är helt irrelevanta i tråden. Att du och MrArtur snurrar till allting i tråden med nonsens är bara löjligt och tröttsamt.
Citera
2024-11-06, 17:03
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
När jag går tillbaka till ditt inlägg så ser jag att du inte vet vad du pratar om och du talar dels om både mättnadseffekter och temperaturökningar där du finner behovet av att motivera dina påståenden för idiotiskt.

Här visar du också att det är första gången du hört talas om exponentialfunktionen. Det förklarar precis det du frågade efter.

Nej nej.

Så här ligger det till:
Om man går igenom olika forskares försök att använda Clausius Clapeyron-ekvationerna för att räkna fram något slags "jämviktsläge" så kan man konstatera att de hamnar helt olika och det beror på vad de själva vill påvisa med detta.

Mer sansade forskare är realistiska och konstaterar att temperaturökningen blir 10 grader efter 280 ppm och nästa 280 ppm ger 9.4 grader ytterligare.

Allt blir så enkelt när man bara kan bajsa ur sig påståenden och kalla efterlysningar av kvantifieringar efter belägg för idiotiska.

Enkelt, men inte särskilt vetenskapligt eller sanningsenligt.
Vad lärde du dig på kurserna egentligen?

Sedan har du ju också Zeigler - Zach - ekvationerna att stödja dig på som även tar med albedofeedbackens och moln/ånga-rations beroende till σ^2φT

"Exponentialfunktionen" förklarar ingenting. Det är en matematisk formel som i sig självt inte gör något annat än ger ett resultat från de data som matas in. Du plockar begrepp här och där och tror att du med det bevisar något. Du bevisar bara att du inte fattar något. Att du sedan efterlyser "kvantifieringar" och själv i ett tidigare inlägg skriver, "Det följer av Clausius Clapeyron-ekvationerna. Sambandet mellan temperatur och atmosfärens förmåga att bära vattenånga är exponentiellt. Det räcker väl? Här behöver ju inget kvantifieras.", är ändå rätt komiskt. Du plockar och tycker och blandar med halmgubbar och oförskämdheter, men det är bara den som inte själv fattar något (exempelvis anomalign) som instämmer i dina floskler.

Återigen, Jorden kommer inte att bli som Venus som du påstod. Att du tog upp Venus visar att du inte fattar ett smack trots dina ivriga försök att slumpmässigt använda namn och formler du hittat någonstans och tycker stämmer med din tro.
Citera
2024-11-06, 17:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
"Exponentialfunktionen" förklarar ingenting. Det är en matematisk formel som i sig självt inte gör något annat än ger ett resultat från de data som matas in.

Det är alltså sambandet, hur atmosfärens potential att bära vattenånga växer exponentiellt med temperaturen, som är exponentialfunktionen här.
Vattenånga är en växthusgas. Det innebär att växthuseffekten växer exponentiellt med temperaturen. Och temperaturen växer som funktion av växthuseffekten.

https://www.researchgate.net/profile/Darren-Williams-4/publication/365654882/figure/fig8/AS:11431281098973784@1669147415344/apor-pressure-of-water-and-Clausius-Clapeyron-vapor-pressure-equation.jpg

Där har du svaret på din fråga.

Citat:

Du plockar begrepp här och där och tror att du med det bevisar något. Du bevisar bara att du inte fattar något. Att du sedan efterlyser "kvantifieringar" och själv i ett tidigare inlägg skriver, "Det följer av Clausius Clapeyron-ekvationerna. Sambandet mellan temperatur och atmosfärens förmåga att bära vattenånga är exponentiellt. Det räcker väl? Här behöver ju inget kvantifieras.", är ändå rätt komiskt. Du plockar och tycker och blandar med halmgubbar och oförskämdheter, men det är bara den som inte själv fattar något (exempelvis anomalign) som instämmer i dina floskler.

Återigen, Jorden kommer inte att bli som Venus som du påstod. Att du tog upp Venus visar att du inte fattar ett smack trots dina ivriga försök att slumpmässigt använda namn och formler du hittat någonstans och tycker stämmer med din tro.
Du förstår ju inte ens vad jag skriver. Du förstår inte ens svaren på de frågor du ställer.

Och mina frågor blir inte idiotiska bara för att du inte övervägt dem eller klarar av att svara eller ens förstå dem. Vilket också gör att du inte förstår dina egna påståenden eller var de kommer ifrån.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-06 kl. 17:47.
Citera
2024-11-06, 17:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det är snarare du som inte förstår vad som avses med ”klimatkänslighet”, vilket även tidigare framkommit i tråden. Överhuvudtaget är det uppenbart att du inte förstår naturvetenskap vilket gör att dina inlägg är helt irrelevanta i tråden. Att du och MrArtur snurrar till allting i tråden med nonsens är bara löjligt och tröttsamt.

Det där har ingenting med vad jag skrev att göra, utan är bara barnsligt trams. Och sen är du den sista som ska komma och anklaga någon för att inte förstå någonting, när du inte ens greppar grundläggande källkritik.
Citera
2024-11-06, 18:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det där har ingenting med vad jag skrev att göra, utan är bara barnsligt trams. Och sen är du den sista som ska komma och anklaga någon för att inte förstå någonting, när du inte ens greppar grundläggande källkritik.
Till skillnad från dig så förstår jag såväl källkritik som naturvetenskap. Att en fördubbling av CO2-halten i atmosfären ger en temperaturökning på cirka en grad är något som följer fysikens lagar och är inte på något sätt ”dubiöst” som du påstår.
Citera
2024-11-06, 18:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Till skillnad från dig så förstår jag såväl källkritik som naturvetenskap. Att en fördubbling av CO2-halten i atmosfären ger en temperaturökning på cirka en grad är något som följer fysikens lagar och är inte på något sätt ”dubiöst” som du påstår.

Ännu ett Totius-inlägg som inte har med vad jag skrev att göra. Kan du inte ens läsa?
Citera
2024-11-06, 18:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ännu ett Totius-inlägg som inte har med vad jag skrev att göra. Kan du inte ens läsa?
Jag kan läsa. Du har skrivit: ”OlofPlanet har fällt en lång rad ytterst dubiösa påståenden rörande en föreställd omfattande forskningskonspiration helt utan att vilja (eller kunna) backa upp dem med några som helst hänvisningar till källor. Det är ungefär så osakligt man kan vara.”

Det som i sak har framförts är hur CO2 påverkar temperaturen enligt fysiken. Vad är ”dubiöst” enligt dig?
Citera
2024-11-06, 18:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag kan läsa. Du har skrivit: ”OlofPlanet har fällt en lång rad ytterst dubiösa påståenden rörande en föreställd omfattande forskningskonspiration helt utan att vilja (eller kunna) backa upp dem med några som helst hänvisningar till källor. Det är ungefär så osakligt man kan vara.”

Det som i sak har framförts är hur CO2 påverkar temperaturen enligt fysiken. Vad är ”dubiöst” enligt dig?

Det må vara hänt att det också har framförts i en sidodiskussion jag inte är inblandad i, men som jag skrev påstod OlofPlanet att hela klimatforskningen genomsyras av forskningsfusk-konspiration, styrd av politiker, och att alla forskare är inbegripna i detta. Det påståendet är tveklöst dubiöst, eftersom det knappast råder något som helst konsensus om att det är så, och att det vad jag känner till inte finns någon (förutom konspirationsteoretiker) som seriöst påstår eller tror detta, och för att OlofPlanet inte ger några andra källor än sin egen fantasi. Jag bemöter alltså inte påståenden om klimatkänsligheten, eller något annat i det här, utan just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in