2024-10-31, 10:50
Medlem
Vad ska man tänka på idag när man tänkt köpa lite BTC? (Användning) av en sida och inte ha wallet själv även om det nu är säkrare.

Vad ska man tänka på när man vill sälja av och flytta över till banken? Jag använder Länsförsäkringar idagsläget. Har hört att banker ibland kan neka att man får ut pengarna, det vill man ju slippa undan.

Vilka sidor använder ni?
Idag använder jag certifikat på Avanza. Men tänker att det vore roligt att äga faktiska Bitcoin också.
Citera
2024-11-02, 10:46
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Den som säljer bitcoin till någon mot Swish riskerar att åka dit för penningtvätt och lär behöva kompensera denna risk på priset du får.

Handlar det om tvätta pengar så lycka till, men om inte så är det bättre att du köper på de "vanliga" sätten.
Det finns väl ca sådär 195 självständiga stater i världen. Menar du att samtliga alla världens länder på hela vår planet beter sig lika jävliga som de svenska bankerna och de svenska skattemyndigheternas jävla utsugarmetoder bevisligen gör gällande?

Gäller det bara några hundralappar eller tusenlappar kan jag väl köpa den svenska utsugartaktiken. Men gäller det att plocka ut kanske 1 miljon, 10 miljoner eller kanske uppåt 100 miljoner så kan det väl vara värt att resa en sväng för att plocka ut pengarna i ett land där allt är skattefritt och någon tvätterilag inte existerar.

Btw, något tips om någon sida som är hyfsat säker att lagra större belopp av kryptovaluta på? Hårdvaruplånböckerna typ Ledger och Trezor verkar ju mer vara skämten.
Citera
2024-11-05, 17:55
Medlem
Någon som fått problem med revolut och tillhörande bank?

Har Swedbank just nu och kommer sälja av npgra hundra tusen i krypto nästa år, men vågar man göra det via revolut och sedan från revolut till sin bank?
Citera
2024-11-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Någon som fått problem med revolut och tillhörande bank?

Har Swedbank just nu och kommer sälja av npgra hundra tusen i krypto nästa år, men vågar man göra det via revolut och sedan från revolut till sin bank?

Varför ska du flytta pengarna från Revolut? Du kan väl lika gärna använda dess tjänster vad gäller kort och annat?
Citera
2024-11-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Varför ska du flytta pengarna från Revolut? Du kan väl lika gärna använda dess tjänster vad gäller kort och annat?

Litar inte på revolut efter vad jag läst.
Finns folk som fött kontot låst och det vill jag ju inte.

Att få kontot låst på en svensk bank utan att du sysslar med kriminalitet är nog väldigt svårt.
känns helt enkelt Som man har bättre säkerhet och hjälp med en vanlig svensk bank.
Skatta måste jag ju göra även om jag tar pengarna till revolut så finns väl egentligen ingen fördel med att ha pengarna där.
Citera
2024-11-05, 19:50
Medlem
Citat:
Litar inte på revolut efter vad jag läst.
Finns folk som fött kontot låst och det vill jag ju inte.

Att få kontot låst på en svensk bank utan att du sysslar med kriminalitet är nog väldigt svårt.
känns helt enkelt Som man har bättre säkerhet och hjälp med en vanlig svensk bank.
Skatta måste jag ju göra även om jag tar pengarna till revolut så finns väl egentligen ingen fördel med att ha pengarna där.

Ok, känner du till något om omständigheterna för dem som fick sina konton låsta?

Jag har själv blivit avstängd från en svensk storbank och har särskilt lågt förtroende för just svenska banker.
Citera
2024-11-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, känner du till något om omständigheterna för dem som fick sina konton låsta?

Jag har själv blivit avstängd från en svensk storbank och har särskilt lågt förtroende för just svenska banker.

Har läst en del fall där dom inte verkar gjort nåt olagligt och ändå fått konton avstängda.
Hur vanligt det är vet jag inte men ändå.

Vad hade du gjort då för att bli avstängd?

Jag blev avstängd från min svenska bank för 5 år sedan pga att jag tog emot pengar och swishade vidare, visade sig att jag omedvetet tagit emot pengar från bedrägeri, så jag var en mellanhand bara.

Men sysslar man inte med sånna saker och kan förklara var pengarna kommer ifrån känns svensk bank väldigt säker.
Citera
2024-11-05, 20:10
Medlem
Citat:
Har läst en del fall där dom inte verkar gjort nåt olagligt och ändå fått konton avstängda.
Hur vanligt det är vet jag inte men ändå.

Vad hade du gjort då för att bli avstängd?

Jag blev avstängd från min svenska bank för 5 år sedan pga att jag tog emot pengar och swishade vidare, visade sig att jag omedvetet tagit emot pengar från bedrägeri, så jag var en mellanhand bara.

Men sysslar man inte med sånna saker och kan förklara var pengarna kommer ifrån känns svensk bank väldigt säker.

Jag hade gjort ett par ganska stora överföringar till ett land utanför EU som de inte gillade. Jag kunde dock visa med dokument vad det handlade om. Efter några månader började dock trakasserier där de ansåg att jag skulle redovisa allt med kvitton vad jag gjorde med pengar som jag hade fört över till min andra svenska bank. Vilket jag vägrade göra och blev avstängd.

Finns andra fall där folk har fått sina pengar frusna eller stulna av banken. Se t.ex.:

https://nyadagbladet.se/redaktionellt/nya-dagbladet-vinner-delseger-mot-lansforsakringar-bank/

Citat:
Övergreppet från banken innebar att stiftelsens bildande saboterades och att möjligheten att ta emot donationer förhindrades. Stiftelsekapitalet på 100 000 kronor som avsatts för grundandet frystes av banken, och ligger fortfarande kvar på det nedlåsta bankkontot på Länsförsäkringar Bank som banken fortfarande två år senare vägrar stiftelsen tillgång till.

Bankman i Mönsterås åtalas – förskingrade 13 miljoner från kunders konton
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bankman-atalas-for-att-ha-forskingrat-over-tolv-miljoner-fran-kunders-konton

Skulle inte ha mer pengar än jag klarar att förlora på svensk bank.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-05 kl. 20:25.
Citera
2024-11-17, 11:01
Medlem
Tjena!

Har handlat med aktier i många år och äger idag några certifikat i crypto.
Aldrig riktigt haft intresset för crypto, men nu efter valet i USA så vem är inte..

Min plan är skulle vilja investera säg 10 000kr i 2-3 crypto totalt. Alltså ett köp 1 gång sen bara låta skiten ligga. Förlorar jag pengarna är det inget jag gråter över. Skulle någon av dessa cryptos skjuta iväg kommande åren med all hype div kända personer gör, behöver nog inte nämna några namn. Så har man ju rätt enkelt tjänat några enkla kronor.

Vill ha något enkelt helt enkelt då jag ej kommer köpa/ sälja dagligen.

Så efter lite läsande på nätet så fundera jag på köpa genom binance. Vill ha enkel penga överföring, och inte massa månadskostnader. Som sagt crypton ska bara ligga och vänta på bättre dagar, eller sämre
Citera
2024-11-17, 11:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timjoh
Tjena!

Har handlat med aktier i många år och äger idag några certifikat i crypto.
Aldrig riktigt haft intresset för crypto, men nu efter valet i USA så vem är inte..

Min plan är skulle vilja investera säg 10 000kr i 2-3 crypto totalt. Alltså ett köp 1 gång sen bara låta skiten ligga. Förlorar jag pengarna är det inget jag gråter över. Skulle någon av dessa cryptos skjuta iväg kommande åren med all hype div kända personer gör, behöver nog inte nämna några namn. Så har man ju rätt enkelt tjänat några enkla kronor.

Vill ha något enkelt helt enkelt då jag ej kommer köpa/ sälja dagligen.

Så efter lite läsande på nätet så fundera jag på köpa genom binance. Vill ha enkel penga överföring, och inte massa månadskostnader. Som sagt crypton ska bara ligga och vänta på bättre dagar, eller sämre

Enkelt:
Köp Bitcoincertifikat på Avanza. Om du verkligen måste ha något annat så köp Sol/Eth certifikat, men över tid så har aldrig någon "altcoin" presterat i närheten lika bra som Bitcoi. Överväg det...

Rekommenderat:
Köp Bitcoin på Binance, Kraken, Coinbase eller var som helst (se trådstart) och skaffa en egen wallet (se trådstart).
Jag lovar (!) att det är en härlig annorlunda känsla att ha full kontroll över sina egna värden. Det finns inget annat än dina egna tankar som kommer vara mer okonfiskerbara. Om inte annat, börja med småsumma i testsyfte.
Dessutom kommer du få upp ögonen för tekniken och vilja lära dig mer.

Snabbstart:
Ladda ner Trust wallet, gå in på Trijo (svensk site, med bank id) köp 150kr värt av Bitcoin som du skickar till din nya wallet. What can go wrong?
Senast redigerad av Leaston 2024-11-17 kl. 11:16.
Citera
2024-11-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Enkelt:
Köp Bitcoincertifikat på Avanza. Om du verkligen måste ha något annat så köp Sol/Eth certifikat, men över tid så har aldrig någon "altcoin" presterat i närheten lika bra som Bitcoi. Överväg det...

Rekommenderat:
Köp Bitcoin på Binance, Kraken, Coinbase eller var som helst (se trådstart) och skaffa en egen wallet (se trådstart).
Jag lovar (!) att det är en härlig annorlunda känsla att ha full kontroll över sina egna värden. Det finns inget annat än dina egna tankar som kommer vara mer okonfiskerbara. Om inte annat, börja med småsumma i testsyfte.
Dessutom kommer du få upp ögonen för tekniken och vilja lära dig mer.

Snabbstart:
Ladda ner Trust wallet, gå in på Trijo (svensk site, med bank id) köp 150kr värt av Bitcoin som du skickar till din nya wallet. What can go wrong?

Äger redan certifikat bland annat i Bitcoin sen ett bra tag tillbaka. Bitcoin är ingen crypto jag tänker handla.

Tanken är att lägga in i xrp framförallt. Skulle den göra 10% av vad Bitcoin kostar idag så har man tjänat rätt bra på några få tusenlappar investerade. Som jag nämnde i starten, tanken är inte att köp/sälja frekvent det är har jag mina aktier till där jag har bättre kolla. Detta är bara rent chans syfte och inga pengar man kommer sakna om det bara går rent är helvete.

Vad använder du för sida? Och varför måste jag ha en Wallet? Kan jag inte bara ha dem på tlx binance?
Citera
2024-11-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timjoh
Äger redan certifikat bland annat i Bitcoin sen ett bra tag tillbaka. Bitcoin är ingen crypto jag tänker handla.

Tanken är att lägga in i xrp framförallt. Skulle den göra 10% av vad Bitcoin kostar idag så har man tjänat rätt bra på några få tusenlappar investerade. Som jag nämnde i starten, tanken är inte att köp/sälja frekvent det är har jag mina aktier till där jag har bättre kolla. Detta är bara rent chans syfte och inga pengar man kommer sakna om det bara går rent är helvete.

Vad använder du för sida? Och varför måste jag ha en Wallet? Kan jag inte bara ha dem på tlx binance?

Det finns troligen ingen altcon du kan tjäna på att bara hålla över tid, se t.ex.:

https://www.swanbitcoin.com/education/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Enda sättet att tjäna pengar eller köpkraft på en altcoin är om du lyckas köpa lågt och sedan sälja vid ett bra tillfälle. Helst bör du vara en insider, så att du får möjlighet att köpa in dig nästan gratis innan projektet lanseras på den öppna marknaden.

Bitcoin däremot har fungerat och kommer med stor sannolikhet att fungera även framledes för den som bara håller utan någon form av trejding överhuvudtaget.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-17 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in