2024-09-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Tack!

Har du använt den själv?

Märker att flera sidor bråkar om kreditkort, så måste kanske skicka över till Revolut? 🤷‍♂️

Nej, jag har inte testat den än. Det blev lite trassel att komma igång på grund av att jag har en helt avgooglad telefon. Tror den är bra annars.

Att använda Revolut som mellansteg kan nog vara en god idé.
Citera
2024-09-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har börjat leka runt lite med Revolut.com och måste säga att jag är imponerad av tjänsterna och användarvänligheten.

Eftersom den är en riktig bank och man får ett eget iban-konto, ett betalkort etc, så är den väldigt användbar.

Man kan t.ex. enkelt växla mellan kronor och USD och bitcoin, skicka och ta emot bitcoin, skicka och ta emot fiat, göra vanliga kortbetalningar och kontantuttag och betala med tillfälliga digitala kort online.

Klart användbart.

Dock var man tvungen att genomgå viss KYC och banken ligger i EU, så jag antar att Skatteverket får tillgång till samma information som från från andra banker.

Den stora fördelen jag ser är att man inte behöver ta risken att involvera någon av sina bindgalna svenska banker om man till exempel säljer lite bitcoin för att köpa en bil eller en fastighet.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa en fastighet i Sverige och betala från ett utländskt bankkonto? Uppstår något problem med mottagande bank eller mäklaren, eller går allt som en dans?

Notera att detta alltså är en bank, så ha inte mer bitcoin liggande på den än du klarar att förlora.

Jag noterar att Revolut sitter på ganska betydande bitcoinreserver, drygt 24k BTC i skrivande stund: https://platform.arkhamintelligence.com/explorer/entity/revolut
Citera
2024-09-09, 10:25
Medlem
Citat:
Den här kanske?

https://support.relai.app/en/articles/5658120-how-much-do-i-pay-in-fees-for-buying-selling-bitcoin

Dessutom ingen KYC om du handlar för mindre än 100k SEK per år.

Citat:
Nej, jag har inte testat den än. Det blev lite trassel att komma igång på grund av att jag har en helt avgooglad telefon. Tror den är bra annars.

Att använda Revolut som mellansteg kan nog vara en god idé.

Jag testade relai.app i går, och noterade att den tyvärr har böjt sig och numera (sedan juli) kräver KYC, även om man bara ska köpa eller sälja en mindre mängd.

Jag testade även Strike, som också kräver KYC. Däri kan man köpa bitcoin utan avgift, men man måste göra en banköverföring, kort går inte.
Citera
2024-09-26, 11:28
Medlem
yournotlikemes avatar
Kör Kraken och Trust och gjort nu i flera år. Använder bara Kraken egentligen för att få in mina SEK till diverse krypto sen skickar jag över till Trust där man kan swappa direkt i appen. Förbannat smidig och bra app på alla sätt.
Citera
2024-09-27, 11:53
Avslutad
Hallå där!

Funderar på att göra en liten investering i bitcoin. Vart handlar jag smidigast av privatpersoner helst svenskar som behöver få bitcoin till SEK snabbt, tex få swish så jag slipper massa onödiga avgifter.

Är det smidigast att swisha flera stycken säljare eller dra en stor summa på en person..? Tänker risker. Bli blåst m.m. "stor summan" är under 10k och det går ju inte att handla från massa mellanhänder om jag ändå blir av med 20-30% enormt mycket pengar man blir av med om man ska ha de snabbt men det är inte super stress bara de kommer in på plånboken.
Citera
2024-09-27, 12:41
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Hallå där!

Funderar på att göra en liten investering i bitcoin. Vart handlar jag smidigast av privatpersoner helst svenskar som behöver få bitcoin till SEK snabbt, tex få swish så jag slipper massa onödiga avgifter.

Är det smidigast att swisha flera stycken säljare eller dra en stor summa på en person..? Tänker risker. Bli blåst m.m. "stor summan" är under 10k och det går ju inte att handla från massa mellanhänder om jag ändå blir av med 20-30% enormt mycket pengar man blir av med om man ska ha de snabbt men det är inte super stress bara de kommer in på plånboken.
Den som säljer bitcoin till någon mot Swish riskerar att åka dit för penningtvätt och lär behöva kompensera denna risk på priset du får.

Handlar det om tvätta pengar så lycka till, men om inte så är det bättre att du köper på de "vanliga" sätten.
Citera
2024-10-16, 23:09
Medlem
Jag har sett att det finns alternativ om man inte vill använda exchange.
Tex uniswap och liknande verkar bra, har dock inte koll på vilken som är bäst med lägst avgift men kanske någon här som vet?

Kravet är att jag ska kunna växla krypto utan krav på id eller att dom kan låsas vid växlingen.

Har hört en del som använder exodus men efter att ha läst att det inte är dom själva som sköter växlingen så blir det ju direkt sämre.
Tydligen använder exodus sig av andra sidor och dessa sidor kan när som helst kräva id eller låsa dina pengar, så för mig går exodus bort även om jag gillade appen som helhet.
Citera
2024-10-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Hallå där!

Localcoinswap finns väl men avgiften kan va rätt hög ibland.

Mitt tips är att om du ändå ska swisha och använda din egen bank så kan du lika gärna skaffa revolut och köpa krypto där för typ 5 procent avgift.

Testa annars Facebook bitcoin grupper på svenska för där brukar det finnas säljare men riskennflr scam är högre än på äkta p2p sidor.
Citera
2024-10-21, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Kör Kraken och Trust och gjort nu i flera år. Använder bara Kraken egentligen för att få in mina SEK till diverse krypto sen skickar jag över till Trust där man kan swappa direkt i appen. Förbannat smidig och bra app på alla sätt.

Its för bank lr? Flesta svenska banker nekar!
Citera
2024-10-21, 20:14
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Its för bank lr? Flesta svenska banker nekar!

Nekar och köpa Kryptovalutor och sälja? Aldrig. Däremot om man har intelligensnivå likt ett rådjur och skickar direkt från exchange till tex. FS får man skylla sig själv.
Citera
2024-10-22, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Nekar och köpa Kryptovalutor och sälja? Aldrig. Däremot om man har intelligensnivå likt ett rådjur och skickar direkt från exchange till tex. FS får man skylla sig själv.

Nej nej
Citera
2024-10-28, 00:10
Medlem
Nu när det här och där mumlas om skatt på orealiserade vinster och andra bolsjevikiska idéer är det extra viktigt att ha åtminstone en del av sina bitcoin obesmittade av KYC. Här är en sammanställning av några olika sätt att köpa bitcoin KYC-fritt:

https://youtu.be/o3vWXtTKIDc?si=yIC8b_TMRrk0Uywu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in