2024-10-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så lägg fram de bevis som Israel anser sig ha mot UNRWA och räkna upp länderna som stödjer Israels beslut i frågan då?

Jag säger att Israel har kastat ut dem.

Du menade att det kommer de aldrig att göra, men jag bara säger att det har de gjort.

Vad är så svårt för dig?

Att de går mot USA? Det har de gjort förr, som i sexdagarskriget.
Citera
2024-10-30, 10:07
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag säger att Israel har kastat ut dem.

Du menade att det kommer de aldrig att göra, men jag bara säger att det har de gjort.

Vad är så svårt för dig?

Att de går mot USA? Det har de gjort förr, som i sexdagarskriget.

Hahaha. Vilken satans alkisnarr du är. Ditt ursprungliga påstående var att UNRWA stödjer Hamas och var inblandade i attacken mot Israel den 7 oktober förra året. Det är vad jag ifrågasatt och vad du har att belägga med fakta och bevis.
Citera
2024-10-30, 10:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så lägg fram de bevis som Israel anser sig ha mot UNRWA och räkna upp länderna som stödjer Israels beslut i frågan då?

Här ser vi en bild på en UNRWA-chef involverad i 7e oktober-massakern: https://youtu.be/4xUz8P_NuZU?t=17

FN-chefen Antonio Guterres fördömde Israel för att de dödade en FN-chef som mördade israeler. När kommer FN utredas i Haag?
Citera
2024-10-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Här ser vi en bild på en UNRWA-chef involverad i 7e oktober-massakern: https://youtu.be/4xUz8P_NuZU?t=17

FN-chefen Antonio Guterres fördömde Israel för att de dödade en FN-chef som mördade israeler. När kommer FN utredas i Haag?

Tack.

FN utreder sig själv tydligen.
Citera
2024-10-30, 11:03
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Vad enskilda individer gjort utgör inte belägg för att anklaga organisationen UNRWA. Detta är fundamentalt för rättsstatliga principer. Eller kan vi börja peka ut judiska seriemördare och andra judeskurkar och anklaga judar kollektivt tycker du?
Citera
2024-10-30, 11:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad enskilda individer gjort utgör inte belägg för att anklaga organisationen UNRWA. Detta är fundamentalt för rättsstatliga principer. Eller kan vi börja peka ut judiska seriemördare och andra judeskurkar och anklaga judar kollektivt tycker du?

Om 10% av IDF var terrorister inkl. chefer i organisationen skulle du inte tycka att organisationen styrs av terrorister? Det skulle ha varit ett internationellt ramaskri och FN skulle ha bombat Israel.
Citera
2024-10-30, 11:21
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Om 10% av IDF var terrorister inkl. chefer i organisationen skulle du inte tycka att organisationen styrs av terrorister? Det skulle ha varit ett internationellt ramaskri och FN skulle ha bombat Israel.

Majoriteten i världen anser nog att 100% av IDF är terrorister med tanke på deras framfart i Gaza.
Citera
2024-10-30, 12:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Majoriteten i världen anser nog att 100% av IDF är terrorister med tanke på deras framfart i Gaza.

Nej och om det var sant så skulle väst bomba Israel. Bara att vi behöver diskutera det är anmärkningsvärt.
Citera
2024-10-30, 13:20
Medlem
Citat:
Du företräder ju bara Israels åsikt i frågan medan jag företräder i princip hela övriga världen.

Bra med självförtroende!
Citera
2024-10-30, 13:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det måste finnas en vilja att svälta ihjäl befolkningen. I fallet Gaza har Israel sagt att civilbefolkningen måste fly söderöver och få mat där, så att man kan rensa från Hamas i norra delen. Då finns ingen anledning att prata om folkmord.

Enligt vad man läser i nyheterna har Ryssland har visst försökt svälta ukrainare. Väldigt vanlig metod i krig om möjlighet finns.

Viljan finns helt klart, här säger finansministern själv att de ville svälta ihjäl 2 miljoner men att världen inte låter dem göra det:

https://edition.cnn.com/2024/08/06/middleeast/israeli-minister-smotrich-starve-gazans-intl/index.html

Du kan läsa hur option C: utvisa hela Gazas befolkning (dels till Sinai och dels till Europa) är strategin som Israels regering planerade skulle vara mest fördelaktigt för Israels framtida intressen:

https://www.scribd.com/document/681086738/Israeli-Intelligence-Ministry-Policy-Paper-on-Gaza-s-Civilian-Population-October-2023

Citat:
Hamas säger väl att 40 000 har dött, varav hälften kvinnor och barn. Om vi antar att det finns väldigt få icke-binära innebär det att andra hälften är män.

Enligt FN är genomsnittet vid strider i stadsmiljö ett dödstal om nio civila på varje död soldat. Så ditt påstående att alla män måste vara Hamas-soldat stämmer inte. Så länge inte fler än 20% av männen är stridande är det ett fullt normalt krig.

Vi vet att över hälften är kvinnor och barn som dött i Gaza, mycket mer vet vi inte (alltså antalet av de ca 45% män som dött som är hamas krigare är okänd). Det vi kan jämföra med andra konflikter är antalet kvinnor och barn som dött i de konflikterna, jag kan personligen inte finna andra konflikter där över hälften av offer varit kvinnor och barn. Har sökt statistik från alla möjliga typer av konflikter och finner att detta är allt annat än normen. Inklusive liknande konflikter som USAs blodiga strid om Fallujah.

Citat:
Jag kände inte till det. Men det låter rimligt med tanke på att Gaza har en väldigt ovanlig befolkningspyramid med väldigt många unga. Sedan är man väl "barn" till omkring 18 så många av "barnen" var antagligen stridande.

Vi vet inte hur många som dött eftersom det är Hamas som publicerar siffrorna. Hamas är del av de stridande och i de allra flesta fall är parter som deltar i strid (dvs även Israel) ganska pragmatiska med kvaliten på den information de lämnar ut så länge det gynnar dem själva. Hur som helst gäller de dödssiffror Hamas lämnar ut hela befolkningen (vare sig du dött av stroke, övervikt, ålder och skottskada) så den är inte tillförlitlig. Men även om det dött 100 000 skulle inte Israel komma över 9:1-gränsen för civila offer.

Jaha, det stämmer säkert. Jag kan inte så mycket om Balkan. Har besökt de länderna några gånger men aldrig fördjupat mig.

Gazas sjukvårdssystem har skickat full identifiering av kropparna med namn och allt annat, och de har historiskt alltid gett rätt siffror för antalet döda. Alla tror ju att det finns många fler under ruinerna.

Vi kommer bara veta hur många som verkligen dött (direkt och indirekt) långt senare, när vi kan mätta hur mycket överdödlighet som existerat i området och hur många människor som saknas när man räknar hur många som då finns kvar i området.

Din 9:1 kommer absolut inte att gälla tillslut, det finns ingen som på allvar tror att 1 av 2 män som Israel dödat är hamaskrigare. De flesta har dött i flygräder och Israel släpper olikt exempelvis USA "dumma bomber" som bara släpps på måfå utan precision (något som USA till och med kritiserat ISrael för att göra). Då bara 5% av Gazas befolkning är hamaskrigare och 10% av männen, och dessa gömmer sig ofta i tunnlar eller liknande så sulle jag anta att nästen obefintlig andel av männen som dött av bomber är hamaskrigare. Då Israel gärna mördar 100 personer i en flyktinganläggning för att mörda en hamaskrigare så talar vi om allt annat än en 9:1 ratio. De som skjutits är mer komplicerad att räkna ut, men vi vet ju att Israel skjuter på måfå på allt som rör sig (inklusive 3 av sina egna gisslan som vandrar ut nakna med vit flagga).

Israels metodik i denna konflikt har varit mycket mer brutal än något jag sätt i någon liknande konflikt. Vi kanske måste gå tillbaka till bombningen av Dresden för att finna något liknande i massförstörelse.

Citat:
Jag är absolut inte försiktigare. Tvärtom är jag en riktig våghals.
Jag vet att många av de som diskuterar är araber pga av deras logik eller att de säger att de är araber. Men jag undrar mer varför detta krig är så otroligt viktigt.

Hade det varit solklart folmord hade ICJ agerat på annat sätt.

Vissa israeler har pratat en del om hur nazismen försvann från Tyskland. Dvs från en dag till en annan försvann nazistpartiet (just genom ett krig) och en nation vari nazistpartiet haft enormt stöd var tvugna att gå vidare och ta till sig segermakternas ideologi.

De av arabvärldens Israel-allierade länder som tidigare förlorat krig mot Israel har på samma sätt tvingats omtolka koranen, och istället för att betrakta Israel som cancer börja anse att Israel är det land som deras gud har tilldelat judarna.

Men jag vet inte om folk i Gaza är redo för fred. Förmodligen har de en väldigt jobbig framtid att vänta just nu.

Att jämföra nazityskland med hamas är idiotiskt. Men låt oss gå igenom en direkt skillnad mellan situationerna:

Nazityskland återbyggdes åt tyska folket med delvis utländsk kapital, liksom Japan gjorde efter andra världskriget. Varesig Ryssland eller USA hade en bosättardröm att ta över delar av Tyskland eller Japan. Gazas framtid är i bästa fall att bli som västbanken och få massa judiska bosättare som kommer och förudmjuker palestinare medan de fördrivs i allt mindre zoon utan några som helst rättigheter.

De kommer aldrig bli Japan eller Tyskland efter andra världskriget.

Hamas är en liten gerillagrupp med ytterst regionala ambitioner och inga imperiedrömmar likt varesig nazisterna, japanerna eller ens ISIS. Netanyahu lätt de finansieras för att de gynnade Israels intressen att låta palestinerna vara delade och därmed göra det omöjligt för en palestinsk stat att komma till existens. Nu så måste Israel göra sig av med dem, men de vet inte vad de ska göra efter att konflikten är slut. De vill helst göra sig av med palestinare helt och hållet, men världen tittar och det finns gränser för hur mycket vi kan acceptera. De har misslyckats att fördriva människor till Sinai/Europa och söker nu att möjligen åtminstone skapa en bosättarpolitik i Norra Gaza för att vinan något från konflikten.
Citera
2024-10-30, 15:20
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Nej och om det var sant så skulle väst bomba Israel. Bara att vi behöver diskutera det är anmärkningsvärt.

Nej, det skulle väst inte göra till följd av den makt judar har i främst USA. Ser du förresten inte det fullständigt löjeväckande med att Israel smetar terroriststämpel på en FN-organisation? Storhetsvansinnet måste ha tagit kål på allt förnuft hos Israeljudarna.
Citera
2024-10-30, 16:04
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Bra med självförtroende!

Så du håller inte med om att Israel håller på att bli väldigt isolerade sett ur ett globalt perspektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in