2024-10-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hur fan kan muslimer i mellanöstern ta över världen? Gerillor som Hamas och Hezbollah är alltså en möjlig framtida hot mot Sveriges säkerhet, är du seriös? Bara ifall de civila tvingas fly så kan de bli ett problem för europeiska samhällen och bara ifall våra samhällen för en naiv invandringspolitik därutöver.

Det är neocon-filosofi som du presenterar, gå och kriga mot muslimer i deras länder innan de tar över världen!

Muslimsk extremism kan inte utrotas med bomber, alltså ifall det ens kan utrotas! Krig är ju själva bränslet åt extremism. Hur gick det när USA gick in i Irak och Afghanistan för att utrota extremismen?

Israel är ju inte så korkade att de på riktigt tror att de krigar för att förgöra extremism bland muslimerna, målet med kriget är helt klart att försöka sig på etnisk rensning av palestinerna i området och helst gärna att Europa tar emot dessa miljontals civila så att det inte längre är Israels problem. Israel är inte så korkade att de tror att de förintar muslimsk extremism genom att släppa bomber ovan deras huvuden.

Israel har heller inget emot att det finns islamism bland palestinier. Israel uppmuntrade Hamas för att skapa splittring gentemot Fatah.
Citera
2024-10-29, 23:04
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Att svälta ihjäl en befolkning medvetet är definitivt folkmord. Israel tar inga risker med livmedelstransporterna, utan det gör hjälporganisationerna (som World Kitchen gjorde när Israel kallblodigt mördade 7 västerlänningar som gav ut mat till gazas befolkning).
Det måste finnas en vilja att svälta ihjäl befolkningen. I fallet Gaza har Israel sagt att civilbefolkningen måste fly söderöver och få mat där, så att man kan rensa från Hamas i norra delen. Då finns ingen anledning att prata om folkmord.
Citat:
Det är krig i Ukraina också men inte ens Ryssland försöker svälta ihjäl ukrainare. Amerikanerna har aldrig bedrivit sådan taktik heller i många brutala krig de har bedrivit. Det är väl exempelvis nazisterna och saudierna mot Yemen som bedriver blockad av mat som krigsmetod. Det är på den nivån som Israel befinner sig.
Enligt vad man läser i nyheterna har Ryssland har visst försökt svälta ukrainare. Väldigt vanlig metod i krig om möjlighet finns.
Citat:
Andelen civila döda är inte alls låga i jämförelse med liknande konflikter, du måste köpa att nästan varje man som Israel dödad var en hamskrigare för att ens tro på siffrorna de presenterar, men sanningen är att ingen har någon aning om hur många hamaskrigare som mördats.
Hamas säger väl att 40 000 har dött, varav hälften kvinnor och barn. Om vi antar att det finns väldigt få icke-binära innebär det att andra hälften är män.

Enligt FN är genomsnittet vid strider i stadsmiljö ett dödstal om nio civila på varje död soldat. Så ditt påstående att alla män måste vara Hamas-soldat stämmer inte. Så länge inte fler än 20% av männen är stridande är det ett fullt normalt krig.

Citat:
Det vi känner till är att andelen kvinnor och barn som dödats varit mycket högre än i liknande konflikter.
Jag kände inte till det. Men det låter rimligt med tanke på att Gaza har en väldigt ovanlig befolkningspyramid med väldigt många unga. Sedan är man väl "barn" till omkring 18 så många av "barnen" var antagligen stridande.
Citat:
Vi vet givetvis inte ens hur många som har dött, många ligger under ruiner och hur många som dött av svält eller avsaknaden av sjukhus och hygien kommer vi bara veta några år efter att kriget tagit slut.

Min gissning vore att långt över hundratusen dött totalt direkt eller indirekt.
Vi vet inte hur många som dött eftersom det är Hamas som publicerar siffrorna. Hamas är del av de stridande och i de allra flesta fall är parter som deltar i strid (dvs även Israel) ganska pragmatiska med kvaliten på den information de lämnar ut så länge det gynnar dem själva. Hur som helst gäller de dödssiffror Hamas lämnar ut hela befolkningen (vare sig du dött av stroke, övervikt, ålder och skottskada) så den är inte tillförlitlig. Men även om det dött 100 000 skulle inte Israel komma över 9:1-gränsen för civila offer.
Citat:
Jag skulle påstå att den så kallade serbiska folkmordet på muslimer som USA gjorde en stor grej av är ett skämt jämfört med vad Israel gör just nu. USA har förlorat sin roll att moralisera vad Kina och Ryssland håller på med i och med konflikten, hela västvärlden ser ut som stora hycklare.
Jaha, det stämmer säkert. Jag kan inte så mycket om Balkan. Har besökt de länderna några gånger men aldrig fördjupat mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Nu vet ju inte du vilka erfarenheter av regionen andra flashbackanvändare har. Men helt plötsligt uttrycker dig betydligt försiktigare än tidigare. Stötefrågan om folkmordsanklagelserna går dock inte bara att svamla över. Om något annat land än Israel hade agerat på det sätt som Israel gjort i Gaza så hade det aldrig varit något snack om saken. Solklart fall av folkmord. Nu vet vi förstås att judar bedöms med en annan måttstock till följd av den enorma makt man har främst i USA.
Jag är absolut inte försiktigare. Tvärtom är jag en riktig våghals.
Jag vet att många av de som diskuterar är araber pga av deras logik eller att de säger att de är araber. Men jag undrar mer varför detta krig är så otroligt viktigt.

Hade det varit solklart folmord hade ICJ agerat på annat sätt.
Citat:

Muslimsk extremism kan inte utrotas med bomber, alltså ifall det ens kan utrotas! Krig är ju själva bränslet åt extremism. Hur gick det när USA gick in i Irak och Afghanistan för att utrota extremismen?

Israel är ju inte så korkade att de på riktigt tror att de krigar för att förgöra extremism bland muslimerna, målet med kriget är helt klart att försöka sig på etnisk rensning av palestinerna i området och helst gärna att Europa tar emot dessa miljontals civila så att det inte längre är Israels problem. Israel är inte så korkade att de tror att de förintar muslimsk extremism genom att släppa bomber ovan deras huvuden.
Vissa israeler har pratat en del om hur nazismen försvann från Tyskland. Dvs från en dag till en annan försvann nazistpartiet (just genom ett krig) och en nation vari nazistpartiet haft enormt stöd var tvugna att gå vidare och ta till sig segermakternas ideologi.

De av arabvärldens Israel-allierade länder som tidigare förlorat krig mot Israel har på samma sätt tvingats omtolka koranen, och istället för att betrakta Israel som cancer börja anse att Israel är det land som deras gud har tilldelat judarna.

Men jag vet inte om folk i Gaza är redo för fred. Förmodligen har de en väldigt jobbig framtid att vänta just nu.
Senast redigerad av maktspel 2024-10-29 kl. 23:14.
Citera
2024-10-30, 00:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De vill slänga ut UNRWA nu, är på nyheterna.

UNRWA har tjänstgjort som livvakter åt Hamas och misstänks ju varit med 7 oktober.

Ja, om en jude sagt det så måste det ju vara sant.
Citera
2024-10-30, 00:20
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det måste finnas en vilja att svälta ihjäl befolkningen. I fallet Gaza har Israel sagt att civilbefolkningen måste fly söderöver och få mat där, så att man kan rensa från Hamas i norra delen. Då finns ingen anledning att prata om folkmord.

Enligt vad man läser i nyheterna har Ryssland har visst försökt svälta ukrainare. Väldigt vanlig metod i krig om möjlighet finns.

Hamas säger väl att 40 000 har dött, varav hälften kvinnor och barn. Om vi antar att det finns väldigt få icke-binära innebär det att andra hälften är män.

Enligt FN är genomsnittet vid strider i stadsmiljö ett dödstal om nio civila på varje död soldat. Så ditt påstående att alla män måste vara Hamas-soldat stämmer inte. Så länge inte fler än 20% av männen är stridande är det ett fullt normalt krig.

Jag kände inte till det. Men det låter rimligt med tanke på att Gaza har en väldigt ovanlig befolkningspyramid med väldigt många unga. Sedan är man väl "barn" till omkring 18 så många av "barnen" var antagligen stridande.

Vi vet inte hur många som dött eftersom det är Hamas som publicerar siffrorna. Hamas är del av de stridande och i de allra flesta fall är parter som deltar i strid (dvs även Israel) ganska pragmatiska med kvaliten på den information de lämnar ut så länge det gynnar dem själva. Hur som helst gäller de dödssiffror Hamas lämnar ut hela befolkningen (vare sig du dött av stroke, övervikt, ålder och skottskada) så den är inte tillförlitlig. Men även om det dött 100 000 skulle inte Israel komma över 9:1-gränsen för civila offer.

Jaha, det stämmer säkert. Jag kan inte så mycket om Balkan. Har besökt de länderna några gånger men aldrig fördjupat mig.

Jag är absolut inte försiktigare. Tvärtom är jag en riktig våghals.
Jag vet att många av de som diskuterar är araber pga av deras logik eller att de säger att de är araber. Men jag undrar mer varför detta krig är så otroligt viktigt.

Hade det varit solklart folmord hade ICJ agerat på annat sätt.

Vissa israeler har pratat en del om hur nazismen försvann från Tyskland. Dvs från en dag till en annan försvann nazistpartiet (just genom ett krig) och en nation vari nazistpartiet haft enormt stöd var tvugna att gå vidare och ta till sig segermakternas ideologi.

De av arabvärldens Israel-allierade länder som tidigare förlorat krig mot Israel har på samma sätt tvingats omtolka koranen, och istället för att betrakta Israel som cancer börja anse att Israel är det land som deras gud har tilldelat judarna.

Men jag vet inte om folk i Gaza är redo för fred. Förmodligen har de en väldigt jobbig framtid att vänta just nu.

Du läste inte det jag skrev. Judarna har en särställning och bedöms efter andra måttstockar än andra folk. Åtminstone i väst. Därför törs få öppet anklaga judarna för vad de faktiskt gör. Nämligen begår folkmord i Gaza.
Citera
2024-10-30, 02:46
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Du läste inte det jag skrev. Judarna har en särställning och bedöms efter andra måttstockar än andra folk. Åtminstone i väst. Därför törs få öppet anklaga judarna för vad de faktiskt gör. Nämligen begår folkmord i Gaza.
Jaha. Men så länge Israel har ett samhälle som är öppet och demokratiskt lär väl väst liera sig med dem. Det är inget konstigt.

Om ni i er del av världen vill skapa er egen version av FN lär väl ingen hindra er.
Citera
2024-10-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ja, om en jude sagt det så måste det ju vara sant.

Det bästa är väl att låta ICC döma kanske?

FN är körda i Israel.
Citera
2024-10-30, 09:49
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det bästa är väl att låta ICC döma kanske?

FN är körda i Israel.

Inte ens USA har stöttat Israels beslut att kasta ut UNRWA. Ett beslut som förövrigt ytterligare stärker anklagelserna om folkmord i Gaza. Hör du inte hur du låter? Är det inte ett rimligare påstående att Israel är kört ur världssamfundets synvinkel?
Citera
2024-10-30, 09:50
Medlem
Citat:
Inte ens USA har stöttat Israels beslut att kasta ut UNRWA. Ett beslut som förövrigt ytterligare stärker anklagelserna om folkmord i Gaza. Hör du inte hur du låter? Är det inte ett rimligare påstående att Israel är kört ur världssamfundets synvinkel?

Det är gjort. Du kan rya och gapa om att det gör man aldrig, och att UNRWA minsann är snälla gossar.

Det är ändå så.
Citera
2024-10-30, 09:52
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jaha. Men så länge Israel har ett samhälle som är öppet och demokratiskt lär väl väst liera sig med dem. Det är inget konstigt.

Om ni i er del av världen vill skapa er egen version av FN lär väl ingen hindra er.

Så kom det idiotiska boomerargumentet igen. Det har ingen betydelse i större delen av världens ögon att Israel är en pervoliberal demokrati. Väst utgör inte mer än typ 10% av världen förövrigt.
Citera
2024-10-30, 09:53
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det är gjort. Du kan rya och gapa om att det gör man aldrig, och att UNRWA minsann är snälla gossar.

Det är ändå så.

Du företräder ju bara Israels åsikt i frågan medan jag företräder i princip hela övriga världen.
Citera
2024-10-30, 09:55
Medlem
Citat:
Du företräder ju bara Israels åsikt i frågan medan jag företräder i princip hela övriga världen.

Jag företräder inte utan ger dig fakta.
Citera
2024-10-30, 10:00
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jag företräder inte utan ger dig fakta.

Så lägg fram de bevis som Israel anser sig ha mot UNRWA och räkna upp länderna som stödjer Israels beslut i frågan då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in