2024-10-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Problemet är att då inte är nu. Att en rapport säger att villa var billigaste boendeformen när vi hade nollränta kanske inte säger så mycket om situationen idag?
Lite på samma sätt som om nån säger till dig att snabbaste vägen till att bli miljardär är att köpa bitcoin, bara för att personen ifråga la 20kr på det 2010.
Min boendesituation är löst. Men det förhindrar inte att jag kan förstå att om jag för närmare 20 år sen köpte en övernattningslägenhet för 1m, så är inte situationen lika enkel för personen som köper den idag för närmare 20m

Nej det är rätt.
Samtidigt: för mina föräldrar som köpte sin vill i början på 70 talet har det varit en god affär.
För mig som kom in för 25 år sedan har det varit en god affär.

Det finns ingen garanti men det finns statistik från de senaste 50 åren som visar att på lång sikt har det lönat sig.

Om du söker så kommer du hitta äldre rapporter som bekräftar vad jag skrev, här är en från hyresgästföreningen som har med serier från 1990 talet.
https://mb.cision.com/Main/19081/3043008/1199414.pdf

Rapporten fokuserar mest på vilken boendeform som är billigast, en ytterligare fördel med eget boende är att amortering är en sparform och att bostaden stiger i pris medan i en hyresrätt är det enbart kostnaden som stiger.
Citera
2024-10-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
De exemplen har ju inte ens förmedlats?

I samma sida från Aspudden:

"Under de senaste 12 månaderna har 198 stycken liknande bostäder förmedlats i området. De flesta av dem har förmedlats med en kötid på mellan 13 år och 17 år."

Det är klart att någon "galning" kanske använder kötid sedan 1980-talet för en sån lägenhet men det är mycket troligare att någon med kötid från typ 2009 förbrukar sina köpoäng och till slut får den här typen av lägenhet.

Inte en chans med så låg hyra. De med låga hyror går alltid för mycket fler köår än snittet i området.
Senast redigerad av flanders 2024-10-27 kl. 12:28.
Citera
2024-10-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej det är rätt.
Samtidigt: för mina föräldrar som köpte sin vill i början på 70 talet har det varit en god affär.
För mig som kom in för 25 år sedan har det varit en god affär.

Det finns ingen garanti men det finns statistik från de senaste 50 åren som visar att på lång sikt har det lönat sig.

Om du söker så kommer du hitta äldre rapporter som bekräftar vad jag skrev, här är en från hyresgästföreningen som har med serier från 1990 talet.
https://mb.cision.com/Main/19081/3043008/1199414.pdf

Rapporten fokuserar mest på vilken boendeform som är billigast, en ytterligare fördel med eget boende är att amortering är en sparform och att bostaden stiger i pris medan i en hyresrätt är det enbart kostnaden som stiger.
Ja, bor man i Flen så ser villa ut att vara billigare än hyresrätt
Stockholm är dock en helt annan marknad.
Här kostar snittvillan lika mycket som 4,2 villor i Flen.
Samtidigt är skillnaden i hyra när det kommer till lägenheter inte lika stor. Men förstår att din fru inte skulle bli imponerad av att vänta 17 år på en lägenhet i byn.
Senast redigerad av londonlondon 2024-10-27 kl. 12:35.
Citera
2024-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Fyra miljoner i utdelning varje år låter lite optimistisk.
Här är en sida man kan använda för att räkna
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Du har så många hål i ditt resonemang så svårt att börja men här är ett par synpunkter.

Min fru skulle absolut inte bli imponerad om jag sa att om 17 år skall vi flytta in i en trea där vi sedan skall bo i för hur många år tänker du? 30?

Förstår fortfarande inte varför du envisas med att tro att det är investeringar på börsen eller i bostad som valet består i. Man skall givetvis göra båda.
Poängen är att skattereglerna i Sverige gjort det billigare att äga sitt boende än att hyra.
Dvs man får mer pengar över till att investera.

För att detta skall gälla så krävs det en hygglig ekonomi, framför allt gäller det för övre medelklassen.
Det finns även incitament i hur lånen och ränteavdragen fungerar som kan göra det intressant att använda bostaden som säkerhet för att investera. Avkastningen blir högre än kostnaden för lånen.

Sedan är det nog en fråga om värderingar, vi har hela tiden tänkt på vad som är bäst för vår familj nu och i framtiden, dvs vi tänker i en tidshorisont på 40 år. Detta för att ge barnen en bra uppväxt och en bra start på deras liv. Tex ge dom möjlighet att börja sitt familjeliv i en villa i Stockholm.

du är efterbliven. jag har visat hur man räknar och behöver inga hjälpmedel som du.

eftersom jag själv investerar 700k från lön varje år så blir det långt mer än 4mkr i utdelning om 30 år, men jag skippar att ta med det eftersom vi nu pratar bostad enbart.

självklart kan jag när som helst köpa en bostad. som då betalar sig själv med mina utdelningar.

det viktiga som du vägrar förstå är att HR utan lån, amortering, kapitalkostnad är långt bättre ekonomiskt än BR.
Citera
2024-10-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Ja, bor man i Flen så ser villa ut att vara billigare än hyresrätt
Stockholm är dock en helt annan marknad.
Här kostar snittvillan lika mycket som 4,2 villor i Flen.
Samtidigt är skillnaden i hyra när det kommer till lägenheter inte lika stor. Men förstår att din fru inte skulle bli imponerad av att vänta 17 år på en lägenhet i byn.

Nu har jag personligen aldrig bott på landsbygden utan i områden med rätt höga priser faktiskt några år i Stockholm också. men jag förstår vad du menar.
Medelpriset för en villa i Malmö där jag bor är 5,9 miljoner.

Stockholm tas även upp i flera av rapporterna jag länkat till.
Den största skillnaden är vilka förutsättningar man har.
Har man gott om pengar lönar det sig att äga även i Stockholm.

Sedan är diskussionen tämligen märklig då det inte är praktiskt möjligt att hyra attraktiva lägenheter för de priser ni tar upp här.

Om jag skulle få ett kanonjobb i Stockholm igen så kan jag givetvis inte säga åt min arbetsgivare att jag kommer om 10-15 år!
Citera
2024-10-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du är efterbliven. jag har visat hur man räknar och behöver inga hjälpmedel som du.

eftersom jag själv investerar 700k från lön varje år så blir det långt mer än 4mkr i utdelning om 30 år, men jag skippar att ta med det eftersom vi nu pratar bostad enbart.

självklart kan jag när som helst köpa en bostad. som då betalar sig själv med mina utdelningar.

det viktiga som du vägrar förstå är att HR utan lån, amortering, kapitalkostnad är långt bättre ekonomiskt än BR.

Varför drog du till med 700 000 varje år varför inte 700 miljoner då tjänar du ju ännu mer!

Nu är det inte enbar mina egna beräkningar som säger att det är billigare att bo i en villa än i motsvarande hyresrätt. Jag har redovisat en lång rad källor redan så det är ingen idé.
Enda gången det blir direkt ofördelaktigt med en egen ägd villa är om man tvingas ta stora lån som man inte klarar av att amortera utan enbart betalar räntorna.

Mina resonemang gäller dessutom för personer i framförallt övre medelklassen och din situation är knappast representativ.

I mitt yrke träffar jag och lär känna personer som till skillnad från mig faktiskt är rika eller förmögna.
Det ligger i sakens natur att vi pratar ekonomi och ingen har resonerat ens i närheten av dig. Tvärtom äger de ofta flera fastigheter och diversifierar sina investeringar.
Citera
2024-10-27, 13:17
Medlem
Citat:
Varför drog du till med 700 000 varje år varför inte 700 miljoner då tjänar du ju ännu mer!

Nu är det inte enbar mina egna beräkningar som säger att det är billigare att bo i en villa än i motsvarande hyresrätt. Jag har redovisat en lång rad källor redan så det är ingen idé.
Enda gången det blir direkt ofördelaktigt med en egen ägd villa är om man tvingas ta stora lån som man inte klarar av att amortera utan enbart betalar räntorna.

Mina resonemang gäller dessutom för personer i framförallt övre medelklassen och din situation är knappast representativ.

I mitt yrke träffar jag och lär känna personer som till skillnad från mig faktiskt är rika eller förmögna.
Det ligger i sakens natur att vi pratar ekonomi och ingen har resonerat ens i närheten av dig. Tvärtom äger de ofta flera fastigheter och diversifierar sina investeringar.

som sagt du är efterbliven. du har inga källor och inga uträkningar. du förstår inte ens kapitalkostnaden för en bostad för 8mkr. du förstår inte heller räntekostnaden när du har lån - över 30 år betalar du närmare 7mkr i ränta beroende på räntesats under den tiden.

med HR langar man istället in allt i en portfölj med positiv avkastning.
Citera
2024-10-27, 13:39
Medlem
Skattmasen08s avatar
Så tröttsam diskussion om det är mest förmånligt att äga eller hyra. Kan vi inte komma överens att det beror på en enskilda situationen? Vilken hyresrätt kan man få, vad kostar objektet, hur länge har man tänkt bo etc. etc.
Citera
2024-10-27, 13:59
Medlem
Citat:
som sagt du är efterbliven. du har inga källor och inga uträkningar. du förstår inte ens kapitalkostnaden för en bostad för 8mkr. du förstår inte heller räntekostnaden när du har lån - över 30 år betalar du närmare 7mkr i ränta beroende på räntesats under den tiden.

Jag är i femtioårsåldern och har gjort resan redan.
Jag kan jämföra hur min investering i bostaden utvecklat sig och jämföra med min aktieportfölj som inte enbar består av aktier. Så jag vet exakt hur det fungerar.

Här är ett par källor, finns fler:
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Här är en där man främst diskuterar bostadsrätt:
https://www.mynewsdesk.com/se/hsb_riksforbund/pressreleases/rapport-dubbelt-saa-dyrt-att-bo-i-ny-hyresraett-jaemfoert-med-bostadsraett-3122813

Här en jämförelse med börsen de senaste 25 åren:
https://via.tt.se/pressmeddelande/3339422/ny-kartlaggning-visar-villaprisernas-uppgang-dubbelt-sa-stor-som-borsens-sedan-millennieskiftet?publ isherId=3235722

Är det verkligen klokt att langa in alla sina i en investeringsform?
Citera
2024-10-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja eller fem hus i Skellefteå:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/simon-hyr-ut-hus-till-northvolt-arbetare-nu-star-alla-tomma-totalt-kaos

Eller en nyproduktionslägenhet i typ Huddinge. Eller ett BRF-radhus i Kårsta.

Simon är nog rätt nöjd med intäkter från att ha hyrt ut under sex års tid.

Om han nu väljer att sälja sina fastigheter så gör han det på en marknad där priserna står högre än vad de gjorde 2018 då han verkar ha gjort sina förvärv.

Den som köpte en nyproduktionslägenhet i Huddinge eller ett BRF-radhus i Kårsta kan säkert ha gått back något om han köpte på toppen och sålde på botten för något år sedan. Men hur många är de egentligen?
Citera
2024-10-27, 14:09
Medlem
Citat:

Om man nu enkom ska prata avkastning br vs HR så kan vi ju börja räkna på vad du får för avkastning på en bra BR i city om du kör den på airbnb året om. Du kan utan problem få 30k i veckan för en bra Br
Citera
2024-10-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Så tröttsam diskussion om det är mest förmånligt att äga eller hyra. Kan vi inte komma överens att det beror på en enskilda situationen? Vilken hyresrätt kan man få, vad kostar objektet, hur länge har man tänkt bo etc. etc.

Exakt, maken till ”äpple- och päron”-jämförelser och den långtgående diskussion detta föranlett, känns knappt ens värdigt Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in