2024-10-27, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Alltså 0,1 % har kötid längre än 1986 (38 år) och 1 % har kötid längre än 1997 (27 år).

Men likt förbannat är det 30 års kö tom i Aspudden om hyran är låg. De attraktiva lägenheter trådens skribenter alltid jämför med kommer extremt sällan ut på marknaden. De hålls inom familjen/vännerna
Citera
2024-10-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://bostad.stockholm.se/statistik/aktiva-kotider-per-ar/

1985 176
1984 97
1983 36
1982 3
1980 1

Fair enough. Men för 10-15 år sen var den längsta kötiden som fanns runt knappt 30 år. Nu nästan 40 år. De som ställer sig i kö idag kommer förmodligen behöva 50-60 år
Citera
2024-10-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ingen påstår att det är bättre att investera i privatfastigheter än på börsen.

Däremot är eget boende en billigare boendeform än hyresrätt även med lån.

Exemplet med någon som har fem miljoner på sparkontot och väljer mellan att köpa en bostad eller investera på banken och dessutom är i en position där han kan få tag i en attraktiv hyresrätt utan att vänta 10 år+ är djävligt krystad.

Poängen är än en gång:
Genom att köpa en bostad och helst en villa får man ett boende som även med lån är billigare än hyresrätt. Du får alltså mer över varje månad till att spara eller investera.

Amorterar du mycket i början så blir med tiden dina marginaler större samtidigt som dina tillgångar växt även om villan enbart behållt sitt värde (tillgångar är summan av dina tillgångar minus lån)

Som regel ökar priset på bostäder minst lika snabbt som KPI men det finns många sätt att hitta bostäder som ökar snabbare genom att köpa rätt objekt. De senaste 20 åren har bostäder överpresterat rejält jämfört med KPI men så kommer det inte alltid vara.

Och till slut för de allra flesta så kommer man aldrig kunna få 2-4 miljoner att investera utan att ha en bostad som säkerhet. Detta gör att hävarmen blir så mycket större med en bostad för fem miljoner som ökar i värde jämfört med ett par hundra tusen på börsen.

Inget är riskfritt men risken är även större på börsen än på fastighetsmarknaden.

de flesta med hyggligt bra ekonomi gör som jag själv gör dvs investerar både i sitt boende och på börsen. Det ena utesluter självklart inte det andra.
När räntorna var som lägst valde jag själv att istället för att enbart betala av lånet så investerade jag överskottet på börsen.
Ser gärna exempel från verkligheten på det.
Tar man tex Stockholm så kostar snittvillan 8,4 Mkr (enligt SvD 2023).
Släng in 1,26m i kontantinsats och du har idag en månadskostnad på 40K+ (varav amortering är 11,9K) före skatteavdrag med SBAB.
Har svårt och se att det inte skulle gå att hitta en hyresrätt billigare än det?
Senast redigerad av londonlondon 2024-10-27 kl. 10:34.
Citera
2024-10-27, 10:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fair enough. Men för 10-15 år sen var den längsta kötiden som fanns runt knappt 30 år. Nu nästan 40 år. De som ställer sig i kö idag kommer förmodligen behöva 50-60 år

Det vore kanske intressant att analysera utvecklingen av kötiden och se hur olika "buckets" utvecklas i storlek och andel. Dock lär den inte öka konstant då en kötid på 60 år innebär att de är minst 78 år gamla - till slut skulle kötiden bli längre än livslängden

Att man konstant skulle springa på dessa 40 pers i kön med 40+ års kötid verkar rätt osannolikt även vid attraktiva lägenheter, så du kan väl sluta med dessa 40-50 års kötid och kanske ta det mer rimliga 30 år?

Du kan ju själv se att endast ca 7000 pers har en kötid på över 30 år. Alla står inte i kön för att få en omodern tvåa i Vasastan för 6k/mån utan de kanske vill ha en modern lägenhet i Bromma?
Citera
2024-10-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men likt förbannat är det 30 års kö tom i Aspudden om hyran är låg. De attraktiva lägenheter trådens skribenter alltid jämför med kommer extremt sällan ut på marknaden. De hålls inom familjen/vännerna

De exemplen har ju inte ens förmedlats?

I samma sida från Aspudden:

"Under de senaste 12 månaderna har 198 stycken liknande bostäder förmedlats i området. De flesta av dem har förmedlats med en kötid på mellan 13 år och 17 år."

Det är klart att någon "galning" kanske använder kötid sedan 1980-talet för en sån lägenhet men det är mycket troligare att någon med kötid från typ 2009 förbrukar sina köpoäng och till slut får den här typen av lägenhet.
Citera
2024-10-27, 10:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
De exemplen har ju inte ens förmedlats?

I samma sida från Aspudden:

"Under de senaste 12 månaderna har 198 stycken liknande bostäder förmedlats i området. De flesta av dem har förmedlats med en kötid på mellan 13 år och 17 år."

Det är klart att någon "galning" kanske använder kötid sedan 1980-talet för en sån lägenhet men det är mycket troligare att någon med kötid från typ 2009 förbrukar sina köpoäng och till slut får den här typen av lägenhet.

Var nån som just brände 21 år på samma lägenhet en trappa upp:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202420416/

En etta i Akalla la nån 27 år på:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202401215/

Finns folk med en massa olika preferenser. Alla vill inte bo på Östermalm
Citera
2024-10-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var nån som just brände 21 år på samma lägenhet en trappa upp:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202420416/

En etta i Akalla la nån 27 år på:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202401215/

Finns folk med en massa olika preferenser. Alla vill inte bo på Östermalm

Nej precis. Båda dessa har utmärkta priser i relation till storlek.
Citera
2024-10-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Ser gärna exempel från verkligheten på det.
Tar man tex Stockholm så kostar snittvillan 8,4 Mkr (enligt SvD 2023).
Släng in 1,26m i kontantinsats och du har idag en månadskostnad på 40K+ (varav amortering är 11,9K) före skatteavdrag med SBAB.
Har svårt och se att det inte skulle gå att hitta en hyresrätt billigare än det?

Absolut, är man ung och skall köpa sin första bostad och siktar på en villa för 8 miljoner så är läget tufft.

Men totalt är situationen fortfarande att hyresrätt är den dyraste boendeformen

https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Vet inte vad det skulle kosta att hyra en villa i Stockholm men en hyresrätt på motsvarande kvadratmeter kostar ca 20 000 i Malmö, lägg sedan till parkeringsavgift så hamnar månadskostnaden på 23 000.

Lösningen är att göra precis som jag gjorde för 25 år sedan, börja med det din budget tål, spara och amortera. De allra flesta om köper en villa för 8 mille säljer samtidigt en fastighet.

Jag körde en kalkyl här och fick inga 40 000 i månadsavgift, givetvis är det intressanta vad kostnaden blir efter ränteavdrag.

Har man lite mer att skjuta in så man får en rimligare belåningsgrad, 2-2,5 miljoner så är det billigare (ungefär samma månadskostnad men man amorterar ca 5000 kr i månaden vilket är en typ av besparing.) räntan ser dessutom ut att gå ned ytterligare vilket gör kalkylen bättre nästa år.

Tänk nu också på att med amortering på 60 000 om året så sänker man sin månadskostnad.
Lägg på en värdeökning på villan samt att hyran kommer gå upp varje år men räntekostnaderna i villan minskar varje år pga amorteringen så stämmer SCBs rapport även här.

Men kanske inte för alla, livet är tyvärr orättvist.
Citera
2024-10-27, 11:23
Medlem
Citat:
Absolut, är man ung och skall köpa sin första bostad och siktar på en villa för 8 miljoner så är läget tufft.

Men totalt är situationen fortfarande att hyresrätt är den dyraste boendeformen

https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Vet inte vad det skulle kosta att hyra en villa i Stockholm men en hyresrätt på motsvarande kvadratmeter kostar ca 20 000 i Malmö, lägg sedan till parkeringsavgift så hamnar månadskostnaden på 23 000.

Lösningen är att göra precis som jag gjorde för 25 år sedan, börja med det din budget tål, spara och amortera. De allra flesta om köper en villa för 8 mille säljer samtidigt en fastighet.

Jag körde en kalkyl här och fick inga 40 000 i månadsavgift, givetvis är det intressanta vad kostnaden blir efter ränteavdrag.

Har man lite mer att skjuta in så man får en rimligare belåningsgrad, 2-2,5 miljoner så är det billigare (ungefär samma månadskostnad men man amorterar ca 5000 kr i månaden vilket är en typ av besparing.) räntan ser dessutom ut att gå ned ytterligare vilket gör kalkylen bättre nästa år.

Tänk nu också på att med amortering på 60 000 om året så sänker man sin månadskostnad.
Lägg på en värdeökning på villan samt att hyran kommer gå upp varje år men räntekostnaderna i villan minskar varje år pga amorteringen så stämmer SCBs rapport även här.

Men kanske inte för alla, livet är tyvärr orättvist.
Problemet är att då inte är nu. Att en rapport säger att villa var billigaste boendeformen när vi hade nollränta kanske inte säger så mycket om situationen idag?
Lite på samma sätt som om nån säger till dig att snabbaste vägen till att bli miljardär är att köpa bitcoin, bara för att personen ifråga la 20kr på det 2010.
Min boendesituation är löst. Men det förhindrar inte att jag kan förstå att om jag för närmare 20 år sen köpte en övernattningslägenhet för 1m, så är inte situationen lika enkel för personen som köper den idag för närmare 20m
Senast redigerad av londonlondon 2024-10-27 kl. 11:26.
Citera
2024-10-27, 11:23
Medlem
Det används väldigt många ord och inlägg för att få fram att: Med rätt förutsättningar, och investerat i rätt tillgångar, finns möjligheten att tjäna mycket pengar. Tror väldigt få argumenterar mot detta universella faktum.

Men diskussionen här skulle definitivt må bättre av ett framtidsperspektiv; Att man tänker sig in i hur man skulle agerat som nyexad 25-åring, utan rika föräldrar, 2024.

Bara en generell reflektion, inte riktad till någon särskild.
Citera
2024-10-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ingen påstår att det är bättre att investera i privatfastigheter än på börsen.

Däremot är eget boende en billigare boendeform än hyresrätt även med lån.

Exemplet med någon som har fem miljoner på sparkontot och väljer mellan att köpa en bostad eller investera på banken och dessutom är i en position där han kan få tag i en attraktiv hyresrätt utan att vänta 10 år+ är djävligt krystad.

Poängen är än en gång:
Genom att köpa en bostad och helst en villa får man ett boende som även med lån är billigare än hyresrätt. Du får alltså mer över varje månad till att spara eller investera.

Amorterar du mycket i början så blir med tiden dina marginaler större samtidigt som dina tillgångar växt även om villan enbart behållt sitt värde (tillgångar är summan av dina tillgångar minus lån)

Som regel ökar priset på bostäder minst lika snabbt som KPI men det finns många sätt att hitta bostäder som ökar snabbare genom att köpa rätt objekt. De senaste 20 åren har bostäder överpresterat rejält jämfört med KPI men så kommer det inte alltid vara.

Och till slut för de allra flesta så kommer man aldrig kunna få 2-4 miljoner att investera utan att ha en bostad som säkerhet. Detta gör att hävarmen blir så mycket större med en bostad för fem miljoner som ökar i värde jämfört med ett par hundra tusen på börsen.

Inget är riskfritt men risken är även större på börsen än på fastighetsmarknaden.

de flesta med hyggligt bra ekonomi gör som jag själv gör dvs investerar både i sitt boende och på börsen. Det ena utesluter självklart inte det andra.
När räntorna var som lägst valde jag själv att istället för att enbart betala av lånet så investerade jag överskottet på börsen.

Betalar 8k för en trea i Sthlm. 17 år i kö.

96kkr i hyra
400kkr i utdelning

+304kkr, vilket är alltså vad jag får betalt för att bo i HR

återinvesterar utdelningen. vad betalar min portfölj om 30 år?

400k*1.08^30=4,025k

alltså 4mkr i utdelning varje år.

kan lägga till portföljbelåning så växer det ännu mer.
Senast redigerad av hyreshuskommunist 2024-10-27 kl. 11:33.
Citera
2024-10-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Betalar 8k för en trea i Sthlm. 17 år i kö.

96kkr i hyra
400kkr i utdelning

+304kkr, vilket är alltså vad jag får betalt för att bo i HR

återinvesterar utdelningen. vad betalar min portfölj om 30 år?

400k*1.08^30=4,025k

alltså 4mkr i utdelning varje år.

kan lägga till portföljbelåning så växer det ännu mer.

Fyra miljoner i utdelning varje år låter lite optimistisk.
Här är en sida man kan använda för att räkna
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Du har så många hål i ditt resonemang så svårt att börja men här är ett par synpunkter.

Min fru skulle absolut inte bli imponerad om jag sa att om 17 år skall vi flytta in i en trea där vi sedan skall bo i för hur många år tänker du? 30?

Förstår fortfarande inte varför du envisas med att tro att det är investeringar på börsen eller i bostad som valet består i. Man skall givetvis göra båda.
Poängen är att skattereglerna i Sverige gjort det billigare att äga sitt boende än att hyra.
Dvs man får mer pengar över till att investera.

För att detta skall gälla så krävs det en hygglig ekonomi, framför allt gäller det för övre medelklassen.
Det finns även incitament i hur lånen och ränteavdragen fungerar som kan göra det intressant att använda bostaden som säkerhet för att investera. Avkastningen blir högre än kostnaden för lånen.

Sedan är det nog en fråga om värderingar, vi har hela tiden tänkt på vad som är bäst för vår familj nu och i framtiden, dvs vi tänker i en tidshorisont på 40 år. Detta för att ge barnen en bra uppväxt och en bra start på deras liv. Tex ge dom möjlighet att börja sitt familjeliv i en villa i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in