Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Ja, det är lite udda case med de extremt fördelaktiga HR-läggorna men så ovanliga är de inte. Sen kan man som hyresadel också få vara med om en räkmacka in på BR-marknaden genom ombildning och får de det riktigt fint utan att ha tagit stor risk över lång tid.
"Men kommer man över en BR i sekelskiftshus" Du menar att man köper den för en massa pengar/lån då eller? Sen spekulerar man i prisuppgång ungefär som att köpa Tesla/Nvidia/Amazon?
Inget i livet är riskfritt, vem vet kanske kommer man inom de närmsta 10 åren släppa hyressättningen fri? Finns gott om krafter som vill det för att komma till rätta med bostadsbristen.
Vad skulle det innebära för dig 100% högre hyra, 200%? Lägg på lite påtvingade renoveringar så kanske den stiger med 300%
En ombildning kan vara OK men nybildade BRF har som regel rätt hög belåning. Riskfritt är det inte.
Du har rätt i att alla investeringar har risker förknippade med sig, förmodligen har man lägre risk i en hyresrätt särskilt om man inte har höga krav om man skulle bli tvungen att flytta.
Med eget boende är friheten betydligt högre, frihet under ansvar. Inte riskfritt men har man en stabil ekonomi i övrigt har det varit en god affär de senaste 50 åren minst.
Och ja jag räknar även in krisen på nittiotalet, de flesta tjänade stort på den även om belöningen kom ett par decennier efteråt.
Själv skulle jag kunna sälja min lägenhet och bo i mitt fritidshus som är vinterbonat samt med min skogsfastighet och redan idag leva ekonomiskt oberoende. Inget jag vill men det är skönt med friheten.