2024-10-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sverigehusen från SD vet jag inte om de varit uppe här i tråden:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigehusen-bygglovsbefriade-smahus-sds-vinst-i-tidoforhandlingen

"Tanken är att det ska leda till att fler hus byggs och till en lägre kostnad. Men både arkitekter och oppositionen rasar."

Fler hus på kortare tid till lägre pris. Att arkitekter blir arbetslösa kan vi nog leva med, och oppositionen vill ju mest vara emot allt. Att just MP är starkt mot det hela är ju mer ett bekräftande att det är bra.

Otippat att arkitekterna var emot
Citera
2024-10-26, 20:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Du menar alltså att om jag köper en skokartong i en förort till Kabul för 10 miljoner kronor så kan det vara en dålig affär?

Har du fler självklarheter som du vill bjuda på?

Ja eller fem hus i Skellefteå:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/simon-hyr-ut-hus-till-northvolt-arbetare-nu-star-alla-tomma-totalt-kaos

Eller en nyproduktionslägenhet i typ Huddinge. Eller ett BRF-radhus i Kårsta.
Citera
2024-10-26, 20:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Otippat att arkitekterna var emot

De vill säker förbjuda datorer, BIM och AI samt införa ett strikt skråväsende på området.

"Kycklingarna rasar mot att KFC ska expandera"
Citera
2024-10-26, 20:20
Medlem
Citat:
Så enligt dig ska jag ge upp min HR-våning på Östermalm med 10k/mån i hyra för 150kvm och köpa en BR istället?

Eller nån med en trea i Grimsta med hyra på 7k/mån ska istället köpa en BR för 2.5m med en avgift på 4k/mån? Det lönar sig i längden på något vis eller hur tänker du?

Denna trötta diskussion tar aldrig slut.

JA om man är fine med att inte kunna förändra sitt boende alls, är fine med att alltid bo i lgh, och tjänar väldigt bra så man kan spara i isk (de lågavlönade kan åtminstone få hävstången i bolån för att tjäna lite pengar) så kan det vara fördelaktigt att sitta och trycka i en av de extremt få attraktiva, billiga, hyresrätterna i city med 40 års kötid istället för någon medelmåttig BR.

Lyckas man tidigt i livet komma över en sådan så är det lyckosamt. INGEN argumenterar nog emot det. Men detta kan appliceras på kanske 0,1% av befolkningen och är ett perifert fenomen.

Men kommer man över en BR i sekelskiftshus utan lån med jätteintäkter från lokaler så kommer man nog likt förbannat tjäna mer på en sån än den bäste hyresrätten i stan.

Ska man se på den genomsnittliga hyresrätten och den genomsnittliga bostadsrätten vinner bostadsrätten på WO. I den genomsnittliga hyresrätten får man dela vägg med socialfall.
Citera
2024-10-26, 20:21
Medlem
DVikings avatar
DeT lÖnAr Sig aLLtiD att köPa:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/marknaden-for-bostader-i-skelleftea-kokar-lagenheter-for-sju-miljoner-saljer-snabbt

– Framförallt är det stora lägenheter längst upp i de två husen som byggs som kostar över sju miljoner. Vi har inte haft någon svårighet att sälja dem utan det var de lägenheterna som gick först, säger Björn Byrén, mäklare i Skellefteå.

Citera
2024-10-26, 20:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Denna trötta diskussion tar aldrig slut.

JA om man är fine med att inte kunna förändra sitt boende alls, är fine med att alltid bo i lgh, och tjänar väldigt bra så man kan spara i isk (de lågavlönade kan åtminstone få hävstången i bolån för att tjäna lite pengar) så kan det vara fördelaktigt att sitta och trycka i en av de extremt få attraktiva, billiga, hyresrätterna i city med 40 års kötid istället för någon medelmåttig BR.

Lyckas man tidigt i livet komma över en sådan så är det lyckosamt. INGEN argumenterar nog emot det. Men detta kan appliceras på kanske 0,1% av befolkningen och är ett perifert fenomen.

Men kommer man över en BR i sekelskiftshus utan lån med jätteintäkter från lokaler så kommer man nog likt förbannat tjäna mer på en sån än den bäste hyresrätten i stan.

Ska man se på den genomsnittliga hyresrätten och den genomsnittliga bostadsrätten vinner bostadsrätten på WO. I den genomsnittliga hyresrätten får man dela vägg med socialfall.

Ja, det är lite udda case med de extremt fördelaktiga HR-läggorna men så ovanliga är de inte. Sen kan man som hyresadel också få vara med om en räkmacka in på BR-marknaden genom ombildning och får de det riktigt fint utan att ha tagit stor risk över lång tid.

"Men kommer man över en BR i sekelskiftshus" Du menar att man köper den för en massa pengar/lån då eller? Sen spekulerar man i prisuppgång ungefär som att köpa Tesla/Nvidia/Amazon?
Citera
2024-10-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ja, det är lite udda case med de extremt fördelaktiga HR-läggorna men så ovanliga är de inte. Sen kan man som hyresadel också få vara med om en räkmacka in på BR-marknaden genom ombildning och får de det riktigt fint utan att ha tagit stor risk över lång tid.

"Men kommer man över en BR i sekelskiftshus" Du menar att man köper den för en massa pengar/lån då eller? Sen spekulerar man i prisuppgång ungefär som att köpa Tesla/Nvidia/Amazon?

Det är rätt ovanligt med tanke på att det är 40-50 års kötid.

En extremt bra förening i vackert sekelskifteshus man köpte för 15 år sen ger garanterat bättre avkastning än den bästa hyresrätten
Citera
2024-10-26, 21:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det är rätt ovanligt med tanke på att det är 40-50 års kötid.

En extremt bra förening i vackert sekelskifteshus man köpte för 15 år sen ger garanterat bättre avkastning än den bästa hyresrätten

Ja men om vi ska backtothefutureinvestera så väljer jag BTC, Tesla och Nvidia för mina miljoner istället för en lägenhet på Östermalm. Då kan jag köpa hela fastigheten idag istället för ett klubbmedlemskap.

Det intressanta är väl hur det ser ut idag och framåt? Sen är det inga 40-50 års kötid, onödigt att överdriva.

https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/
Citera
2024-10-26, 21:15
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
HR är ju än värre än BR i mina ögon.... HR-ägaren måste ju göra en vinst på minst 20% medan BRF ska gå precis runt, dvs 0%.

Jaså? Jag råkar känna flera personer som äger hyresfastigheter, och om de inte ljuger så går de back just nu. Den lyxen har man ju inte i en bostadsrättsförening - att det finns en hyresvärd som kan gå back - utan där får man betala själv när tiderna är tuffa.

Vi som bor i villa betalar ju också själva, men det är förhoppningsvis ett medvetet val man gör när man köper hus. Vissa år så kommer kostnaderna helt enkelt att stiga mer än lönen. Bara man inte köper för dyrt hus så kanske man kan parera det.

Jag skulle verkligen inte vilja bo i en bostadsrätt och vara beroende av en styrelse som kan fatta dåliga beslut som jag får vara med och betala.
Senast redigerad av Trixton 2024-10-26 kl. 21:21.
Citera
2024-10-26, 21:22
Medlem
Citat:

Inget i livet är riskfritt, vem vet kanske kommer man inom de närmsta 10 åren släppa hyressättningen fri? Finns gott om krafter som vill det för att komma till rätta med bostadsbristen.

Vad skulle det innebära för dig 100% högre hyra, 200%? Lägg på lite påtvingade renoveringar så kanske den stiger med 300%

En ombildning kan vara OK men nybildade BRF har som regel rätt hög belåning. Riskfritt är det inte.

Du har rätt i att alla investeringar har risker förknippade med sig, förmodligen har man lägre risk i en hyresrätt särskilt om man inte har höga krav om man skulle bli tvungen att flytta.

Med eget boende är friheten betydligt högre, frihet under ansvar. Inte riskfritt men har man en stabil ekonomi i övrigt har det varit en god affär de senaste 50 åren minst.

Och ja jag räknar även in krisen på nittiotalet, de flesta tjänade stort på den även om belöningen kom ett par decennier efteråt.

Själv skulle jag kunna sälja min lägenhet och bo i mitt fritidshus som är vinterbonat samt med min skogsfastighet och redan idag leva ekonomiskt oberoende. Inget jag vill men det är skönt med friheten.
Citera
2024-10-26, 22:12
Medlem
Citat:
Så enligt dig ska jag ge upp min HR-våning på Östermalm med 10k/mån i hyra för 150kvm och köpa en BR istället?

Eller nån med en trea i Grimsta med hyra på 7k/mån ska istället köpa en BR för 2.5m med en avgift på 4k/mån? Det lönar sig i längden på något vis eller hur tänker du?

Definitivt att du borde ge upp den. Särskilt med tanke på att du är vänster och anser att ingen marknadsekonomi ska råda. Du ska väl agera efter dina egna ideal? Du kan väl inte på nåt sätt ha en bättre situation än någon annan? Det är ju djupt orättvist. Som vi i vänstern sedan gammalt fått lära oss så är ekonomi ett nollsummespel. Det är sen gammalt.
Citera
2024-10-26, 22:15
Medlem
Citat:
Det är du som tvärsäkert påstår att ett ägt boende alltid är det mest ekonomiskt fördelaktiga, medan jag istället säger "det beror på".

Köper du fel bostad, vid fel tidpunkt, i fel stad/område, till fel pris kan det bli en mycket dyr historia.

Hyr du däremot en lägenhet tar du väldigt liten risk och får du tag på rätt hyreskontrakt är det väldigt fördelaktigt jämfört med att köpa i samma område.

Att de flesta med ägt boende tjänat på detta de senaste 30 åren betyder som sagt inte särskilt mycket för de kommande 30. Att en familj gärna bor i villa stämmer säkert men det betyder inte att det är det mest ekonomiska, men de kan säkert trivas bra där även om det kostar mer än en HR.

"Att man dessutom om man gör sin omvärldsanalys väl kan tjäna stora summor gör det bara ännu bättre." Rolig BLT-hybris

Ledsen tjompis men de följande 30 åren kommer hen inte (i gemen nu din jävla aspare) tjäna på att hyra jmfrt med att köpa. Det kan vi redan nu konstatera, baserat på grundläggande ekonomisk förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in