2024-10-26, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Filon var en religgonsblandare, en synkretist, som blandade Judendom och Grekisk trosuppfattning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filon

Inte ett enda kapitel i nya testamentet diskuterar Filons villoläror.
Inte ett enda kapitel i NT diskuterar treenigheten, den blev kristen senare.

Jag raderade Filon ur mitt inlägg ovan, men jag är glad att du vill fortsätta diskussionen.

Min poäng var att Filon upptäckte en treenig Gud i de hebreiska skrifterna, eller hur?

Jag menade bara att man inte behöver Jesus för att förstå att de hebreiska skrifterna talar om en treenig Gud.
Citera
2024-10-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jo, men djävulen förstås, enligt kristen tradition, som en fallen ängel. Inte en gud.

Du kan tillbe djävulen som en gud om du vill, men blanda inte in mig i det.

För att klargöra: Djävulen är alltså inte en gud enligt dig?

FYI, jag tillber inte Djävulen som en gud, trots dina falska anklagelser.
Citera
2024-10-26, 18:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Min poäng var att Filon upptäckte en treenig Gud i de hebreiska skrifterna, eller hur?
.
Han upptäckte i grekisk hedendom väldigt knasiga saker som kristendomen sedan tog till sig.

"how could Y-H-V-H say: “You cannot see my face, for man shall not see Me and live” (Exodus 33:20)?"
https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/abrahams-three-visitors

Om jesus hade varit Gud hade lärjungarna och alla som såg honom dött omedelbart.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-10-26 kl. 18:08.
Citera
2024-10-26, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att klargöra: Djävulen är alltså inte en gud enligt dig?

FYI, jag tillber inte Djävulen som gud, trots dina falska anklagelser.

Djävulen är absolut inte en gud, enligt mig.

Jag hävdar att den traditionellt kristna förståelsen av djävulen som en fallen ängel är rimlig.

Du vill däremot göra klart att djävulen är en gud. När du i samma andetag hävdar att Jesus är en gud.

Så? Vad?
Citera
2024-10-26, 18:15
Avslutad
Citat:
Han upptäckte i grekisk hedendom väldigt knasiga saker som kristendomen sedan tog till sig.

"how could Y-H-V-H say: “You cannot see my face, for man shall not see Me and live” (Exodus 33:20)?"
https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/abrahams-three-visitors

Om jesus hade varit Gud hade lärjungarna och alla som såg honom dött omedelbart.

Alltså, Filon talade om hur Gud uppenbarligen manifesteras som Fader och Ord och helig Ande.

Och hade han fel i det? Det är ju liksom Genesis inledande kapitel i ett andetag.

Jag har citerat Filon för många år sedan. Ska jag leta upp klippen?

Min poäng är att judar har hittat Treenigheten i de judiska skrifterna alldeles på egen hand. Utan Jesus.

Är det tänkvärt?
Citera
2024-10-26, 18:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag hävdar att den traditionellt kristna förståelsen av djävulen som en fallen ängel är rimlig.
Det står inte i gamla testamentet att satan bröt ett enda bud, satan syndade inte i GT.
Det står inte i gamla testamentet att satan skulle ha en egen fri vilja att göra annat än det gud beslutat.

Satan i gamla testamentet är ingen sjävständig aktör.
Citera
2024-10-26, 18:20
Medlem
Citat:
Djävulen är absolut inte en gud, enligt mig.

Du vill däremot göra klart att djävulen är en gud. När du i samma andetag hävdar att Jesus är en gud.

Så? Vad?

Djävulen är både en fallen ängel och kallas för en gud.

Det är uppenbart att det existerar andra gudar än Gud, det är därför Gud säger att inte ha andra gudar vid sidan av honom:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (1 Mose 20:3 Bibel2000)
Citera
2024-10-26, 18:22
Avslutad
Citat:
Det står inte i gamla testamentet att satan bröt ett enda bud, satan syndade inte i GT.
Det står inte i gamla testamentet att satan skulle ha en egen fri vilja att göra annat än det gud beslutat.

Satan i gamla testamentet är ingen sjävständig aktör.

Tänkvärt, men den här tråden handlar om Treenigheten.
Citera
2024-10-26, 18:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Min poäng är att judar har hittat Treenigheten i de judiska skrifterna alldeles på egen hand. Utan Jesus.

Är det tänkvärt?
Nej, för folk som avfaller från tron på gamla testamentet och hämtar sin inspiration från annat håll, de har inte mycket att bidra med.

Det finns paraleller mellan kristen lovsång och Hare Krishnas lovsong till krishna och dessutom liknar orden varandra, de kristnas kristus och hinduernas krishna.
Men det tillför inte kristendomen något att plocka in trosföreställningar från hinduismen.

Men när Filon var ute på villospår och flörtade med grekisk hedendom, då gillar du det.
Nej, Filon tillförde inget vettigt.

Treenigheten står inte omnämnd i Bibeln, varken i gamla eller nya testamentet.
Citera
2024-10-26, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Djävulen är både en fallen ängel och kallas för en gud.

Det är uppenbart att det existerar andra gudar än Gud, det är därför Gud säger att inte ha andra gudar vid sidan av honom:

"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (1 Mose 20:3 Bibel2000)

Men snälla, Paulus själv förklarar att "Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel." (2 Kor 11:14).

Din törst efter att jag ska erkänna Satan som en gud är störande.

Du kan göra det. Ja, du kan erkänna Satan som en gud. Men jag kommer inte göra det. Det vore obibliskt.
Citera
2024-10-26, 18:37
Avslutad
Citat:
Nej, för folk som avfaller från tron på gamla testamentet och hämtar sin inspiration från annat håll, de har inte mycket att bidra med.

Det finns paraleller mellan kristen lovsång och Hare Krishnas lovsong till krishna och dessutom liknar orden varandra, de kristnas kristus och hinduernas krishna.
Men det tillför inte kristendomen något att plocka in trosföreställningar från hinduismen.

Men när Filon var ute på villospår och flörtade med grekisk hedendom, då gillar du det.
Nej, Filon tillförde inget vettigt.

Treenigheten står inte omnämnd i Bibeln, varken i gamla eller nya testamentet.

Jag hävdade inte att Filon tillförde något vettigt.

Men låt oss vara ärliga med att tanken om Treenigheten inte är en unikt kristen tanke. Den existerade uppenbarligen bland judiska tänkare innan kristendomens framträdande.

Jag blir dock lite ledsen när du smutskastar Filon. Han var, oavsett vad du tänker, en storslagen tänkare. Hans namn har överlevt. Låt oss se närmare på vad han sade?
Citera
2024-10-26, 18:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Men låt oss vara ärliga med att tanken om Treenigheten inte är en unikt kristen tanke. Den existerade uppenbarligen bland judiska tänkare innan kristendomens framträdande.
Nej det existerade inte tro på treenighet bland tänkare i Judendomen eftersom treenighet inte omnämns i den Hebreiska Bibeln.

Filon var Jude, inte en tänkare inom Judendomen.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-10-26 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in