2024-10-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad menar du att du har för bevis rörande treenighetens natur?

Inga, för jag tror inte på treenigheten.
Citera
2024-10-20, 19:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inga, för jag tror inte på treenigheten.

OK. Vilka bevis har du då för din övertygelse (tro) att treenigheten inte finns?
Citera
2024-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
OK. Vilka bevis har du då för din övertygelse (tro) att treenigheten inte finns?

Massor, t.ex. det enkla faktumet att Jesus är Guds son, inte Gud.
Och t.ex. dessa skriftställen:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag." (Joh 14:28 Bibel2000)

"Jesus sade:...Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till... min Gud" (Joh 20:17 Bibel2000)

"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:6 Bibel2000)
Citera
2024-10-20, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Massor, t.ex. det enkla faktumet att Jesus är Guds son, inte Gud.
Och t.ex. dessa skriftställen:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag." (Joh 14:28 Bibel2000)

"Jesus sade:...Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till... min Gud" (Joh 20:17 Bibel2000)

"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Du har inte förstått treenighetsläran. Ingen som tror på treenigheten förnekar att Jesus är Guds son. Här är en bild som förklarar det hela:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shield_of_Trinity
Citera
2024-10-20, 19:39
Medlem
Citat:
Du har inte förstått treenighetsläran. Ingen som tror på treenigheten förnekar att Jesus är Guds son. Här är en bild som förklarar det hela:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shield_of_Trinity

Om Jesus är Guds son, så kan han logiskt inte vara Gud.
Citera
2024-10-20, 19:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Om Jesus är Guds son, så kan han logiskt inte vara Gud.

Det beror på din logik, som i sin tur beror på din övertygelse (tro). Den niceanska kristenheten tror på logiken i diagrammet jag länkade till.
Citera
2024-10-20, 19:52
Medlem
Citat:
Det beror på din logik, som i sin tur beror på din övertygelse (tro). Den niceanska kristenheten tror på logiken i diagrammet jag länkade till.

Din logik är ologisk och oförnuftig. På vilket sätt kan Gud vara son till sig själv?
Citera
2024-10-20, 21:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
På vilket sätt kan Gud vara son till sig själv?

Enligt treenighetsläran är Jesus son till Fadern, och bägge är, liksom den Helige Ande, Gud. Se diagrammet.
Citera
2024-10-20, 21:52
Medlem
Citat:
Din logik är ologisk och oförnuftig. På vilket sätt kan Gud vara son till sig själv?
Gud fadern själv är en av oss under en tid.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-20 kl. 21:54.
Citera
2024-10-21, 07:10
Medlem
Citat:
Avgud är en gud man tillber, man ska inte tillbe Jesus som gud, därför är han inte en avgud, men ändå en existerande gud.

Fundera, menar du att domarna i det tidigare förbundet var avgudar? Jesus själv säger att dom var gudar:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:34-35 Bibel2000)

"Gud står i gudaförsamlingen, i gudarnas krets håller han dom... Jag säger: Ni är gudar, alla är ni den Högstes söner, men ni skall dö som människor dör" (Ps 82:1,6-7 Bibel2000)

"Gud sonen" är ditt eget påhitt, det står inte i bibeln.
Gud Sonen och Guds Son är samma sak.

Du glömmer (eller döljer?) en viktig sak. Judarna och dom religiösa ledarna på den tiden ansåg att han utgav sig att vara Gud och dömde Jesus till döden för det. Eftersom det var hädelse enligt lagen.

Johannes 8

58 Jesus svarade: "Jag säger er sanningen: Jag Är, innan Abraham fanns."

59 Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen

Johannes 10

30 Jag och Fadern är ett.

33 Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

Din lära utgår inte från bibelns sanning, ni har redan i förväg bestämt "en sanning" och sen letar ni texter tagna ur sitt sammanhang som stödjer eran redan bestämda sak.

Bibeln ska läsas med ett öppet hjärta och tolkas utifrån helheten och sammanhanget i detaljerna där informationen i detaljerna alltid ska prövas mot resten av bibeln.
Citera
2024-10-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Gud Sonen och Guds Son är samma sak.

Du glömmer (eller döljer?) en viktig sak. Judarna och dom religiösa ledarna på den tiden ansåg att han utgav sig att vara Gud och dömde Jesus till döden för det. Eftersom det var hädelse enligt lagen.

Johannes 8

58 Jesus svarade: "Jag säger er sanningen: Jag Är, innan Abraham fanns."

59 Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen

Johannes 10

30 Jag och Fadern är ett.

33 Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

Din lära utgår inte från bibelns sanning, ni har redan i förväg bestämt "en sanning" och sen letar ni texter tagna ur sitt sammanhang som stödjer eran redan bestämda sak.

Bibeln ska läsas med ett öppet hjärta och tolkas utifrån helheten och sammanhanget i detaljerna där informationen i detaljerna alltid ska prövas mot resten av bibeln.
Alltså, det finns bara en bok i Bibeln som det uttalas en fördömelse över de som lägger till eller tar bort något och det är Uppenbarelseboken.

I Uppenbarelseboken säger Jesus, såsom Gud den allsmäktige att han är en uppstånden människa. Man behöver tolka evangelierna i det ljuset och inte profetiorna i ljuset av evangelierna.

Författarna i evangelierna berättar vad som sker där ingen ser och om vad individer tänker i sitt inre, därför kan man inte se dem som sanna ögonvittnesskildringar utan snarare som inspirerade berättelser.

Profetiorna däremot, till skillnad från evangelierna, är ögonvittnesskildringar genom de inre ögonen och förhoppningsvis nedskrivna efter bästa förmåga precis så som de har bevittnats.

Profetiorna bör därför ges auktoritet över evangelierna och man behöver ta de avslutande varningarna på allvar.

Jehovas Vittnen ger Uppenbarelseboken en underordnad auktoritet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-21 kl. 08:54.
Citera
2024-10-21, 08:53
Medlem
Citat:
Enligt treenighetsläran är Jesus son till Fadern, och bägge är, liksom den Helige Ande, Gud. Se diagrammet.

Fast det står i bibeln att Jesus är Guds son, hur kan han vara son till sig själv om han är Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in