2024-10-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du är spot on.

Jag har haft många samtal med par i just denna situation. Den ena parten känner sig ensam i relationen, känner sig inte uppskattad, inte sedd.

På jobbet finns en kollega som är i samma situation. ”Kaka söker maka”; de hittar varandra och förenas i att de är i samma situation. De söker tröst hos varandra. Det är inte alls säkert att de har något annat gemensamt.

Allt för många svar till TS handlar om att det tjejens fel. Hon har hela ansvaret för att det blev som det blev. Och då blir lösningen: sparka ut henne. Fundera inte över vad du som man kunde gjort annorlunda i relationen. Nej, gör slut bara, och när du om ett tag går in i en ny relation, då har du inte lärt dig någonting, utan riskerar att samma sak händer igen.

Nej precis. Det är så här ett beteende som sätter käppar i hjulet för en själv kan fortgå utan att man själv inser det. Ett helt liv kan passera utan att man kommer till insikt.

Därmed inte sagt att det är TS eget fel eller att han ska acceptera att bli bedragen, men det kan långsiktigt vara bra för den mentala hälsan och framtida relationsliv att reflektera över detta.
Citera
2024-10-24, 14:43
Medlem
Citat:
Du är spot on.

Jag har haft många samtal med par i just denna situation. Den ena parten känner sig ensam i relationen, känner sig inte uppskattad, inte sedd.

På jobbet finns en kollega som är i samma situation. ”Kaka söker maka”; de hittar varandra och förenas i att de är i samma situation. De söker tröst hos varandra. Det är inte alls säkert att de har något annat gemensamt.

Allt för många svar till TS handlar om att det tjejens fel. Hon har hela ansvaret för att det blev som det blev. Och då blir lösningen: sparka ut henne. Fundera inte över vad du som man kunde gjort annorlunda i relationen. Nej, gör slut bara, och när du om ett tag går in i en ny relation, då har du inte lärt dig någonting, utan riskerar att samma sak händer igen.

Du skriver väldigt klokt men jag skulle säga att jag tänker mer som majoriteten av de andra i tråden, gör slut, dumpa fanskapet. Jag intygar mig samtidigt att de som skriver så kanske aldrig har känt riktig kärlek på ett djupare plan? Jag vet inte om jag söker en förklaring till att bete mig som den nollan många beskriver eller om det faktiskt är så?

Jag vet att jag inte va en bra kille mot henne, fanns inte där för henne. Lyssnade inte på hennes problem och var allmänt feg för problem i relationen. Det är jag idag tacksam för att jag har lärt mig. Kommunikation är viktigare än vad man tror i ett förhållande.

Så som du beskriver situationen, så var det. De hade ingeting gemensamt som jag har fått förklarat. Allt där är nu dött. Självklart är det jobbigt att dom fortfarande är kollegor o exet letar nytt jobb för att bevisa att hon vill vara med mig. Jag hade börjat dejta en ny tjej o tyckte om henne väldigt mycket. Men kärleken för exet fanns fortfarande kvar. Sa hejdå till den tjejen när exet ville vara med mig. Kändes oskönt från min sida att ha en realtion med båda. Vi har vart ifrån varandra i 6 månader snart o träffats sporadiskt bara.

Hur ser andra på en man som tar tillbaka en kvinna som vart otrogen mot en?
Citera
2024-10-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarre1337
Du skriver väldigt klokt men jag skulle säga att jag tänker mer som majoriteten av de andra i tråden, gör slut, dumpa fanskapet. Jag intygar mig samtidigt att de som skriver så kanske aldrig har känt riktig kärlek på ett djupare plan? Jag vet inte om jag söker en förklaring till att bete mig som den nollan många beskriver eller om det faktiskt är så?

Jag vet att jag inte va en bra kille mot henne, fanns inte där för henne. Lyssnade inte på hennes problem och var allmänt feg för problem i relationen. Det är jag idag tacksam för att jag har lärt mig. Kommunikation är viktigare än vad man tror i ett förhållande.

Så som du beskriver situationen, så var det. De hade ingeting gemensamt som jag har fått förklarat. Allt där är nu dött. Självklart är det jobbigt att dom fortfarande är kollegor o exet letar nytt jobb för att bevisa att hon vill vara med mig. Jag hade börjat dejta en ny tjej o tyckte om henne väldigt mycket. Men kärleken för exet fanns fortfarande kvar. Sa hejdå till den tjejen när exet ville vara med mig. Kändes oskönt från min sida att ha en realtion med båda. Vi har vart ifrån varandra i 6 månader snart o träffats sporadiskt bara.

Jag skulle gissa att alla som skrivit att du ska dumpa henne tycker att du är en cuck och beta utan självrespekt. Vi som ställer oss mer neutrala ser det nog annorlunda, jag skulle exempelvis se det som ett tecken på styrka och mognad att våga ge sig i kast med att försöka reparera förhållandet, istället för att ta den lätta vägen ut.

Du kommer att drabbas av mycket elände som påverkar dina förhållanden framöver, sjukdomar, sorg och stressiga situationer. Svåra händelser kan vi aldrig gardera oss emot. Ska du ha en tjej som garanterat aldrig kommer vara otrogen om ni blir föräldrar, ja, då får du ju förbli singel. Vi styr inte så mycket över livet som vi tror, men vi styr över hur vi förhåller oss till olika jobbiga händelser. Vi kan vara strutsar som stoppar huvudet i sanden när saker går åt helvete, eller så kan vi fly.... alternativt så är vi vetenskapsmännen som nyfiket experimenterar oss fram till en möjlig lösning.
Citera
2024-10-24, 15:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Vi har vart ifrån varandra i 6 månader snart o träffats sporadiskt bara.

Jag citerar delar av ditt inlägg men se mitt svar som ett svar på hela inlägget.

Oavsett vilka tankar du har nu, så måste ni prata.
Den insikt du kommit fram till, har du sagt den till henne? Om inte så måste du göra det. Det är en respekt du måste visa henne.
Alla kort måste upp på bordet. Det är en klyscha, det vet jag, men ni måste ta er tid att prata ut om allt som hänt. Och detta oavsett om du just nu känner att du vill avsluta det hela för gott. Du är skyldig henne att förklara din syn på saken, hon är skyldig dig detsamma. Det handlar om respekt för varandra som människor. Men ställ inga anklagelser mot henne, det gjorde du säkert i samband med att du fick veta vad som hänt. Respekt för varandra är ledordet.

Om ni inte pratar är det risk för att ni båda kommer att bära med er detta som ett öppet sår i många år.

När ni ”pratat ut”; låt det gå en tid. Känn efter hur det känns. Det är bra att få perspektiv på sakerna.

Om ni går åt var sitt håll, försök att göra det som vänner och minns de fina stunder ni haft. Ja, jag vet att detta också är en klyscha, men det handlar om att ”läka” er själva.

Om ni gör ett nytt försök; prata om förväntningar det första ni gör och gör sedan det varenda dag resten av livet.

Din sista fråga har du fått ett möjligt svar på av ”Florman” här ovanför.

Jag ger dig inget svar på om du ska göra slut eller försöka igen. Det kan bara du avgöra.
Senast redigerad av RFT 2024-10-24 kl. 16:26.
Citera
2024-10-24, 15:54
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Det är vettigt att utvecklas, att lära sig från sina förhållanden. Det håller jag med om!

Men att utvecklas är att förnya sig, att gå framåt. Att inte göra om samma misstag. En partner som väljer en ny tillfällig relation istället för att lösa eventuella frågor med samtal är ingen som jag vill vara tillsammans med. Du kommer hela tiden ha en misstanke att hon kommer att fastna för någon ny man.

Nej, för din egen skull - gå vidare. Det finns kvinnor som inte snabbt väljer någon ny famn istället för att lösa eventuella relationsproblem.
Citera
2024-10-24, 16:06
Medlem
Citat:

Jodå, många har haft upplevelser som liknar dina. Det är vanligt att man tror att ens egna upplevelser eller situationer är unika när man är lite yngre. Men det är egentligen väldigt vanligt. Och du har rätt i att det ofta i grunden beror på svårigheter att kommunicera så att man förstår varandra.

Tjejer har ofta andra förväntningar på killar än vad killar har på tjejer. Vi tänker lite olika och har helt enkelt olika behov.

Syftet med hans tips var att få dig själv förstå vad som gick snett så att du kan förebygga och undvika att det händer igen - inte att ursäkta din flickväns otrohet. Det är fortfarande ett stort svek från hennes sida.

Om du vill ha henne tillbaka eller inte är en annan fråga du själv måste ta ställning till.
Citera
2024-10-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ja, myntet har två sidor.

Hon hade sina förväntningar: se mig, pyssla om mig, umgås med mig osv.
Han hade sina: min kärlek till henne syns i det jobb med hus och sommarstuga som jag gör för att hon ska ha det bra.

Kvinnan i ett av de par jag hade samtal med för många år sedan beskrev det här på följande sätt:
”Vi köpte ett över 100 år gammalt torp. Han ville sätta igång att renovera direkt så att allt skulle bli fint för oss. Jag sa att om huset stått orenoverat i över 100 år, så kan det stå orenoverat i ett par år till”.

Man måste prata om vilka förväntningar man har.

Precis! Nu lyckades de ju hitta tillbaka till varandra! Men kommunikation är nyckeln för att underlätta förhållanden.
Citera
2024-10-24, 16:54
Medlem
Bjuder henne på en resa till Norrland, sen knuffar ner henne i en fors och hoppas hon drunknar.
Naturligtvis är man helt bestört och gråter hejdlöst när polisen frågar vad sim hände.

Otrohet borde straffas med döden
Citera
2024-10-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag skulle gissa att alla som skrivit att du ska dumpa henne tycker att du är en cuck och beta utan självrespekt. Vi som ställer oss mer neutrala ser det nog annorlunda, jag skulle exempelvis se det som ett tecken på styrka och mognad att våga ge sig i kast med att försöka reparera förhållandet, istället för att ta den lätta vägen ut.

Du kommer att drabbas av mycket elände som påverkar dina förhållanden framöver, sjukdomar, sorg och stressiga situationer. Svåra händelser kan vi aldrig gardera oss emot. Ska du ha en tjej som garanterat aldrig kommer vara otrogen om ni blir föräldrar, ja, då får du ju förbli singel. Vi styr inte så mycket över livet som vi tror, men vi styr över hur vi förhåller oss till olika jobbiga händelser. Vi kan vara strutsar som stoppar huvudet i sanden när saker går åt helvete, eller så kan vi fly.... alternativt så är vi vetenskapsmännen som nyfiket experimenterar oss fram till en möjlig lösning.

En riktig man med moral och värdighet skulle aldrig någonsin ta tillbaka en otrogen kvinna.
De män som gör det är samma fjollor som får en örfil av en annan man och sen bara accepterar det.

Cuck, fjolla, simp, kalla det vad du vill, men en man accepterar inte skit vare sig från sin partner eller andra män.
Citera
2024-10-24, 17:08
Medlem
Citat:
Du är spot on.

Så klart är det kvinnans fel om hon är otrogen, förstår inte hur du kan säga annat.

Om en man skulle säga samma sak då, typ” vi hade bara sex 2 gånger i veckan men jag ville mer så jag knullade några horor istället”, är det rättfärdigat eller skulle mannen gjort slut innan han träffade horor?

Att inte känna sig sedd eller uppskattad är en anledning till att göra slut, inte vara otrogen.
Citera
2024-10-24, 17:32
Medlem
Citat:
Jag citerar delar av ditt inlägg men se mitt svar som ett svar på hela inlägget.

Oavsett vilka tankar du har nu, så måste ni prata.
Den insikt du kommit fram till, har du sagt den till henne? Om inte så måste du göra det. Det är en respekt du måste visa henne.
Alla kort måste upp på bordet. Det är en klyscha, det vet jag, men ni måste ta er tid att prata ut om allt som hänt. Och detta oavsett om du just nu känner att du vill avsluta det hela för gott. Du är skyldig henne att förklara din syn på saken, hon är skyldig dig detsamma. Det handlar om respekt för varandra som människor. Men ställ inga anklagelser mot henne, det gjorde du säkert i samband med att du fick veta vad som hänt. Respekt för varandra är ledordet.

Om ni inte pratar är det risk för att ni båda kommer att bära med er detta som ett öppet sår i många år.

När ni ”pratat ut”; låt det gå en tid. Känn efter hur det känns. Det är bra att få perspektiv på sakerna.

Om ni går åt var sitt håll, försök att göra det som vänner och minns de fina stunder ni haft. Ja, jag vet att detta också är en klyscha, men det handlar om att ”läka” er själva.

Om ni gör ett nytt försök; prata om förväntningar det första ni gör och gör sedan det varenda dag resten av livet.

Din sista fråga har du fått ett möjligt svar på av ”Florman” här ovanför.

Jag ger dig inget svar på om du ska göra slut eller försöka igen. Det kan bara du avgöra.

Jag håller fullkomligt med om allt RFT skriver. Det är viktigt att ni pratar ut med varandra, oavsett vad framtiden bär med sig och oavsett om ni fortsätter som ett par eller inte. Genom att prata på ett respektfullt sätt lär man sig både om sig själv och den andre. Sedan får ni i lugn och ro fundera igenom om ni vill fortsätta tillsammans eller inte. Det viktiga är inte vad andra tycker att ni ska göra, utan vad ni själva vill och känner. Kanske kan det vara början på en ny relation där ni förstår varandra och varandras behov bättre. Skulle ni istället komma fram till att det är bättre att fortsätta var för sig, har ni förhoppningsvis lärt er mer för framtiden och kan skiljas utan bittra känslor.
Citera
2024-10-24, 18:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Så klart är det kvinnans fel om hon är otrogen, förstår inte hur du kan säga annat.

Jag ber om ursäkt att jag uttryckt mig oklart.
Själva handlingen att gå i säng med en annan man är naturligtvis kvinnans ansvar.
Hon hade ett val.
Samtidigt har både hon och TS ett gemensamt ansvar för att vårda den relation de har. Där har TS brustit, det skriver han ju själv. Han har inte förstått sin sambos signaler om att hon känner sig ”inte sedd” i förhållandet. TS är naturligtvis inte ansvarig för sin sambos val att gå i säng med en annan man, det är hon själv.

Jag vill också säga att jag inte tar ställning angående vems felet är att deras situation är som den är. Det jag försöker göra är att ge TS råd om hur han (och sambon) bör handla för att gå vidare oavsett om de börjar om eller går skilda vägar. Att bara göra slut och sedan tro att allt ska vara bra är det sämsta man kan göra. Denna händelse kommer då att sitta som en tagg i TS ( och i sambon) för lång tid framöver. Konflikter behöver ett avslut. Bägge behöver känna att de kan gå vidare som hela människor om TS väljer att lämna sin sambo.

Jag kan inte avgöra hur TS ska göra, jag ger inget råd angående det. Jag har givit TS råd om hur man kan samtala respektfullt med varandra om det som skett. Oavsett att TS’s sambo bedragit honom så är hon en människa och måste som sådan behandlas med respekt.

Läs gärna mitt inlägg nr 91 i tråden.
Senast redigerad av RFT 2024-10-24 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in