Citat:
Jag menade att du var upprörd över att man inte följer lagarna i dagens samhälle. Att man anger fel körsträcka tyckte jag egentligen vara ett bra exempel. Kan man kringgå lagar med minimal risk, kommer man att göra det. Om man avskaffar lagar kommer man att göra det som tidigare var olagligt. Finns det inga lagar mot mord, kommer mördandet att öka explosivt. Inte heller kan privata poliser eller privata domstolar förhindra brott. Så det blir ingen skillnad på det sättet.Det var väl ett retoriskt grepp i hans verk The God that failed? Att om man ska ha en stat så anser han att monarkier är överlägsna demokratier. Hoppe är väl anarkokapitalist?
Jag antar att du syftar på mig, men du får rätta mig om jag har fel.
En sak, generellt, i diskussioner som jag tycker är viktigt, är att inte förvanska meningsmotståndarens positioner. Jag säger inte att du medvetet gör det, men jag upplever att du inte riktigt verkar förstå resonemangen och därefter drar slutsatser som inte överensstämmer med det jag skrivit.
Exempelvis så är jag inte upprörd över att folk inte följer lagarna idag och därmed vill jag avskaffa dom. Det är ju ett rent argumentationsfel.
Jag vill egentligen inte gå i vidare polemik om detta, men du påstod först att staten är en garant för att lagar efterlevs. Sedan ändrade du dig till att staten lagför brottslingar. Nu kanske det var det du menade i det första läget, men bara formulerade det illa.
Det jag försökte göra var att påvisa hur liten betydelse lagar faktiskt har för det syfte man har inrättat dom. Om vi med det menar att lagar ska göra samhället tryggare, pålitligare eller bättre helt enkelt.
I andra avseenden fungerar lagarna säkert alldeles utmärkt och som avsett, när det gäller beskattning och andra statligt-repressiva ingrepp i människors liv.
Men då kommer vi till nästa ”slutsats”, att förespråkare av ett frihetligt samhälle inte erbjuder några praktiska lösningar.
Först och främst är det ju en av huvudpoängerna med ett frihetligt samhälle, det vill säga att det inte finns någon centralmakt som centralplanerar tjänster eller varor i ett planekonomiskt system.
Sedan kan man givetvis anta eller till och med utgå från att det i ett fritt samhälle kommer finnas behov av trygghets- och säkerhetstjänster.
Och det finns ju redan idag privata företag med väktare osv. Anledningen till att det inte finns Polis AB är för att staten har monopol på delar av den branschen. Och det är ju uppenbart att staten inte klarar att hantera den uppgiften eftersom man inte hinner utreda alla brott, det uppstår brist, som det alltid gör i alla statliga verksamheter.
Så jag tycker argumenten mot ett fritt samhälle blir märkliga. Man menar att det inte skulle fungera. Men det gör det ju inte idag…
Om jag är upprörd över något så är det att människor dör i vårdköer för att det är brist på vård. Hur dåligt ska ett system behöva bli innan man inser att det inte fungerar?
Hade vård, skola och omsorg fungerat bättre på fria marknader i konkurrens? Ja, om invånarna inte blev beskattade på majoriteten av sina inkomster och hade råd att ta hand om sig själva så är det ju uppenbart att det hade blivit bättre.
Hade ett fritt samhälle urartat i ett blodbad av ändlösa gängkrig? Den mänskliga historien ger definitivt stöd för den uppfattningen.
Men jag menar att människors världsbild idag skiljer sig så astronomiskt mycket från vad som var verkligheten för exempelvis medeltidsmänniskans. Bara dom senaste hundra åren har människor upplevt vad industrialisering och teknologiska framsteg kan innebära för möjligheten att höja sin levnadsstandard. Man måste helt enkelt inte åka till grannbyn idag och döda alla där för att få tag i mjölk och kött.
Sedan finns det måhända en naiv önskan hos mig om att vi människor ska fortsätta utvecklas etiskt och moraliskt.
Jag antar att du syftar på mig, men du får rätta mig om jag har fel.
En sak, generellt, i diskussioner som jag tycker är viktigt, är att inte förvanska meningsmotståndarens positioner. Jag säger inte att du medvetet gör det, men jag upplever att du inte riktigt verkar förstå resonemangen och därefter drar slutsatser som inte överensstämmer med det jag skrivit.
Exempelvis så är jag inte upprörd över att folk inte följer lagarna idag och därmed vill jag avskaffa dom. Det är ju ett rent argumentationsfel.
Jag vill egentligen inte gå i vidare polemik om detta, men du påstod först att staten är en garant för att lagar efterlevs. Sedan ändrade du dig till att staten lagför brottslingar. Nu kanske det var det du menade i det första läget, men bara formulerade det illa.
Det jag försökte göra var att påvisa hur liten betydelse lagar faktiskt har för det syfte man har inrättat dom. Om vi med det menar att lagar ska göra samhället tryggare, pålitligare eller bättre helt enkelt.
I andra avseenden fungerar lagarna säkert alldeles utmärkt och som avsett, när det gäller beskattning och andra statligt-repressiva ingrepp i människors liv.
Men då kommer vi till nästa ”slutsats”, att förespråkare av ett frihetligt samhälle inte erbjuder några praktiska lösningar.
Först och främst är det ju en av huvudpoängerna med ett frihetligt samhälle, det vill säga att det inte finns någon centralmakt som centralplanerar tjänster eller varor i ett planekonomiskt system.
Sedan kan man givetvis anta eller till och med utgå från att det i ett fritt samhälle kommer finnas behov av trygghets- och säkerhetstjänster.
Och det finns ju redan idag privata företag med väktare osv. Anledningen till att det inte finns Polis AB är för att staten har monopol på delar av den branschen. Och det är ju uppenbart att staten inte klarar att hantera den uppgiften eftersom man inte hinner utreda alla brott, det uppstår brist, som det alltid gör i alla statliga verksamheter.
Så jag tycker argumenten mot ett fritt samhälle blir märkliga. Man menar att det inte skulle fungera. Men det gör det ju inte idag…
Om jag är upprörd över något så är det att människor dör i vårdköer för att det är brist på vård. Hur dåligt ska ett system behöva bli innan man inser att det inte fungerar?
Hade vård, skola och omsorg fungerat bättre på fria marknader i konkurrens? Ja, om invånarna inte blev beskattade på majoriteten av sina inkomster och hade råd att ta hand om sig själva så är det ju uppenbart att det hade blivit bättre.
Hade ett fritt samhälle urartat i ett blodbad av ändlösa gängkrig? Den mänskliga historien ger definitivt stöd för den uppfattningen.
Men jag menar att människors världsbild idag skiljer sig så astronomiskt mycket från vad som var verkligheten för exempelvis medeltidsmänniskans. Bara dom senaste hundra åren har människor upplevt vad industrialisering och teknologiska framsteg kan innebära för möjligheten att höja sin levnadsstandard. Man måste helt enkelt inte åka till grannbyn idag och döda alla där för att få tag i mjölk och kött.
Sedan finns det måhända en naiv önskan hos mig om att vi människor ska fortsätta utvecklas etiskt och moraliskt.
Man måste se till vad som är dess uppgift. Polisens uppgift är inte att förhindra brott, utan ta fast och lagföra de som gör det och därigenom avskräcka till brott. För ingen kan förhindra att brott sker. Sen kan det förstås fungera dåligt som idag. Men finns inget heller som säger att din polis skulle vara bättre på det. Bara en åsikt. Men effektivisera polisen går förstås både i privat och offentlig verksamhet, men det måste finnas incitament för att göra det.
Privatiseringen av skolan har fungerat bra, ekonomiskt, men inte läromässigt. När höga betyg blir en konkurrensfördel kommer marknaden att leverera höga betyg. Den kommunala skolan är inte bättre heller. Så då behövs det hos båda incitament, för att lära ut och sätta korrekta betyg. Regler att följa och som kontrolleras att de efterlevs. Vem ska göra det?
Privat sjukvård har inte fungerat bra i USA för de fattiga. Människor dör där också. Så det är ett annat problem. Hur skapar man en bra och effektiv sjukvård för alla. Den privata är effektiv för de som har pengar, men inte för de som inte har det. Men mycket går att effektivisera och göra bättre. Inte tu tal om det. Men hur är frågan?
Som jag skrev tidigare, handlar lagar om mycket mer är beskattning. Men när det gäller skatter, bör det förstås finnas ett incitament hos politiker att hålla ned de så mycket som möjligt och förstås slakta alla projekt som inte har med vad de ska syssla med. Konst och kultur menar jag är sånt man inte ska syssla med t.ex. Men finns mycket mer. Regler har även en tendens att skapas bara för skapandets skull.
En viss beskattning går inte att undvika, hur pengarna kommer in och hur mycket är en annan fråga. För till gemensamma projekt behövs pengar. Jag kan ta ett exempel som lösts privat ofta. Vatten och avlopp på landsbygden.
Det har lösts genom att man gemensamt har betalat en viss del och grävt ned rör och ledningar och sedan underhållit det till en riktig skälig ersättning. I ditt sätt att se det skulle ett privat företag göra det, äga rören och sedan ha monopol på hur mycket de ska betala i avgifter. Men tar vi det första exemplet är det faktiskt en form av beskattning på samhället. Där den beskattningen leder till att det blir billigare i längden, men med en hög engångsskatt.
Så för mig är frågan egentligen hur man använder skatterna, till vad och hur man gör det så effektivt som möjligt för att hålla ned skatterna. Inte skatten i sig.
Men som jag sa tidigare, moralen styrs till stor del av lagarna, de blir moralen. Så för ditt etiska och moraliska samhälle behöver du lagar som styr det, kanske till och med förtrycker dem och deras åsikter och indoktrinerar dem i den moralen. Ett totalitärt system, helt ofritt. Men människan kommer inte att förändras, det är biologiskt.