Citat:
För att staten finns som garant för att att lagarna efterlevs och att man kan skapa avtal gentemot andra länder.Är du totalt obildad och vet inte vad en stat sysslar med.
Citat:
I en demokrati går det att ändra fredligt. I ditt finns ingen garanti för nått.
Citat:
Nej en klan skulle inte kunna det. Men ett samhälle med beskattning skulle förmodligen klara det rätt enkelt..
Citat:
De flesta krigen har man inte startat, utan gått in i redan befintliga konflikter. Det är förstås en rätt man kan ta sig oavsett styrelseskick. Det är bara några få man faktiskt startat själva. Andra Irankriget och Afghanistan. Vad mer har du där man startat krig under 1900-talet? Men jag har förstås rätt om att demokratier inte krigar med demokratier, eller hur?
Citat:
Och då ska jultomten komma och fixa det.
Jag är som sagt emot stater. Så jag förespråkar alltså inte att upprätta en stat.
Det bästa hade såklart varit en fredlig avveckling av staten, där Skatteverket och Riksbanken avskaffas osv.
Ett förslag är att göra beskattning frivillig. Och tillåta utträde ur staten. Därmed hade man kunnat se hur många som föredrar att finansiera din stat och vilka som föredrar att inte göra det.
Det bästa hade såklart varit en fredlig avveckling av staten, där Skatteverket och Riksbanken avskaffas osv.
Ett förslag är att göra beskattning frivillig. Och tillåta utträde ur staten. Därmed hade man kunnat se hur många som föredrar att finansiera din stat och vilka som föredrar att inte göra det.
Citat:
Sedlar var ett sätt att lösa betalning med metall. Vilket har lett till ett enormt uppsving i marknaderna. Elektroniken idag har ytterligare förbilligat transaktioner. Problemet är när man trycker för mycket pengar.
Citat:
Det beror på vad du menar. Vissa saker anser jag staten ska sköta. Som skola, polis och annat. Sen har jag mina åsikter om hur det sköts. Däremot menar jag att man inte ska ha varken privata eller statliga monopol inom företagande.
Citat:
De har åsikter om det i alla fall. Men rent generellt verkar demokratier vara bäst på att skapa välstånd.
Citat:
I en demokrati är det majoriteten i flocken som bestämmer. Gemenskap, inte likriktning, är en förutsättning för att alla ska dra åt samma håll. Alla måste se sig som vi. Gör man inte det, delar man flocken och skapar två länder. Däremot är regional skillnader inte ett problem. Men det är globaliseringen som skapar likriktningen idag. Där finns inte utrymme för regionala skillnader. De motverkas benhårt. Däremot inom nationalismen, hålls de regional skillnaderna och traditioner upp. Idag finns inte ett vi och man håller ned motsättningarna med repressiva lagar och att alla ska blandas. Alla blir jag.
Människor måste inte vara snälla, likadana eller socialt programmerade. Likriktningen av individer är ju förutsättningen för en stat och en demokrati. Alla måste anpassa sig till rådande regim.
Varför talar man inte om svear, götar eller smålänningar längre? För att staten assimilerar och utplånar alla unika kulturella och sociala företeelser, all mångfald så att säga.
Varför talar man inte om svear, götar eller smålänningar längre? För att staten assimilerar och utplånar alla unika kulturella och sociala företeelser, all mångfald så att säga.
Citat:
Inte alls vad vi har idag, inte heller vad du vill ha.
Citat:
De blir förstås maktfaktorer. Du har inte svarat vem som ska stifta lagarna.
Citat:
Bestraffning genom fängelse är en väldigt effektiv metod för att minska antalet brott. Men någon måste stifta lagarna.
Hur straffas bedragare idag menar du? De får en skuld till sina offer? Hur drivs dom pengarna in om gärningsmannen inte har några pengar?
Bestraffning genom fängelse? Det gottgör ju inte offren. Möjligtvis förhindrar det gärningsmannen från att begå nya brott.
Är detta ditt överlägsna statliga system som löser all brottslighet? Och är detta statliga ”system” så oerhört överlägset att inga andra lösningar överhuvudtaget kan tänkas uppstå?
Bestraffning genom fängelse? Det gottgör ju inte offren. Möjligtvis förhindrar det gärningsmannen från att begå nya brott.
Är detta ditt överlägsna statliga system som löser all brottslighet? Och är detta statliga ”system” så oerhört överlägset att inga andra lösningar överhuvudtaget kan tänkas uppstå?
Citat:
De kommer förmodligen att organisera sig som nu. Så har man alltid gjort, även i kommunistiska samhällen. Något annat sätt finns inte.
Exakt hur ett frihetligt samhälle skulle utveckla sig och se ut är inget jag varken kan eller vill svara på, eftersom det i olika avseenden blir spekulativt. Jag förstår att du ser det som en brist i min argumentation, men min utgångspunkt är frihet. Din är statligt tvång. Hur människor kommer organisera olika saker när dom är fria är som sagt inget jag sitter och bestämmer.
Citat:
Eller så skulle det ackumuleras hos olika individer, vilket det gör även idag. Du saknar en fördelningspolitik. De med sämst förutsättningar skulle förmodligen bli helt utslagna.
Citat:
Men sådant anarkistiskt samhällen skulle inte skapa rikedomar och välfärd. Jag förstår förstås att du inte vill tvinga mig att leva i ett sådant samhälle. Jag menar att det egentligen inte är möjligt. Det är en fantasi. Tar dem i ordning.
Sedan skulle olika samhällen förmodligen se olika ut. Allt ifrån gated communitys till kommunistiska kollektiv, nazistiska byar osv. Vad vet jag. Men ägande- och markrätten hade också gjort det enklare att avvisa oönskade individer. Det hade sannolikt inte lönat sig att agera bedrägligt eller våldsamt eftersom man hade blivit persona non grata i ett givet samhälle och drivits ut.
Det finns exempelvis heller inget som hindrar en butiksägare från att beväpna sig med ett hagelgevär, och blåsa skallen av någon som försöker råna honom.
Det finns inte heller något som hindrar dig, Worldwatcher och era likasinnade från att bilda er häftiga systemstat där ni kan sitta och stifta era bedrägerilagar, bygga upp olika fräsiga system och beskatta varandra.
Jag begär inte att du ska vilja leva som mig. Jag begär bara att du inte ska tvinga mig att leva efter dina premisser. Det är ju eran statliga och bisarra hybris som är utopisk. Att alla människor ska tvingas in i en absurd one size fits all-lösning.
Det finns exempelvis heller inget som hindrar en butiksägare från att beväpna sig med ett hagelgevär, och blåsa skallen av någon som försöker råna honom.
Det finns inte heller något som hindrar dig, Worldwatcher och era likasinnade från att bilda er häftiga systemstat där ni kan sitta och stifta era bedrägerilagar, bygga upp olika fräsiga system och beskatta varandra.
Jag begär inte att du ska vilja leva som mig. Jag begär bara att du inte ska tvinga mig att leva efter dina premisser. Det är ju eran statliga och bisarra hybris som är utopisk. Att alla människor ska tvingas in i en absurd one size fits all-lösning.
För att avisa någon måste man ha makt att göra det.
En skurk kan förstås skjuta skallen av butiksägaren först.
Vi kan förstås skapa ett beskattat samhället och ta över alla andra genom att kunna föra ett långvarigt krig.