Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-23, 13:59
Medlem
BigBusinesss avatar
Försvinnande liten minoritet som skulle ha någon glädje av att köra Linux hemma.

Har man råd kör man Mac, annars så kommer en Windows licens med när man köper ny burk.

Egentligen skulle nog de flesta klara sig med telefonen, eller en surfplatta.

Det mest avancerade ”vanliga användare” gör på en dator är att titta på tjuvladdad film.

För spel, streamingtjänster, webbläsare, kalkylblad, ordbehandlare finns ingen fördel med linux. Bara krångel. För att inte tala om BankID.

Linux är coolt dock om man är nörd och har tid. Framför allt allt coolt man kan göra från prompter. I Windows finns dock powershell som är lika potent men knepigare om man är van vid bash. Men det är inga problem nu för tiden då man får hjälp av chat GPT.
Citera
2024-10-23, 14:20
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
För spel, streamingtjänster, webbläsare, kalkylblad, ordbehandlare finns ingen fördel med linux. Bara krångel. För att inte tala om BankID.

Nu tillhör jag den gruppen som använder linux som workstation och använder streamingtjänster, office paket osv på just den burken, utan problem.

Bortsett från BankID (som inte existerar för linux), vad skulle det vara som krånglar?
Citera
2024-10-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Direkt i steam eller ska man böga med massa playonlinux och skit?

Steam fungerar utmärkt på Linux. Det är bara att klicka och installera spel precis som på Windows. Se till att "Steam Play for All Titles" är aktiverat i options bara så att Proton installeras automatiskt när det behövs. Men som sagt tidigare så kommer inte spel med kernel anti-cheat fungera så bra på Linux, på rak arm kan jag bara komma på Fortnite, PUBG och Valorant. Spelar man något av spelen som kräver kernel anti-cheat malware så kanske Linux inte är att rekommendera, men för alla andra spel fungerar det alldeles utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
De flesta användare kommer dessutom sitta nöjda med den miljön som kommer med distron de väljer, men det fina i kråksången är att om de t.ex väljer OpenSuse och KDE som sin grafiska miljö så kan man, om man vill installera Cinnamon som är den skrivbordsmiljö som mint använder, med några få knapptryckningar och sedan välja vid inloggningen vilken man vill använda för dagen.

Det smartaste man kan göra innan man väljer distro och grafiska miljö är att köra distron som live ISO, för att hitta det som funkar för en själv och därefter installera. (De flesta stora och välkända som t.ex Ubuntu har den möjligheten)

Absolut! Det är dock märkligt att TS rekommenderar en guide till nybörjare för att installera Arch Linux. Om man aldrig använt Linux förut så är nog Arch Linux det sista man ska försöka sig på som total nybörjare.
Citera
2024-10-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Har spelet något anticheat så är du körd, annars är det väldigt många spel som funkar finfint, moddar bör inte vara något problem heller

Jag tvivlar, mina moddar klyddar redan
Citera
2024-10-23, 15:24
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Nu tillhör jag den gruppen som använder linux som workstation och använder streamingtjänster, office paket osv på just den burken, utan problem.

Bortsett från BankID (som inte existerar för linux), vad skulle det vara som krånglar?

Oj… kanske inte mycket men när något krånglar så skiter det sig ordentligt för en vanlig användare. Tro mig jag har varit där., och jag definitivt inte en vanlig användare.

Vänd på frågan. Varför använda Linux?
Citera
2024-10-23, 15:58
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Steam fungerar utmärkt på Linux. Det är bara att klicka och installera spel precis som på Windows. Se till att "Steam Play for All Titles" är aktiverat i options bara så att Proton installeras automatiskt när det behövs.

Trevligt, håller på att installera spelen jag brukar lira. Funkar spel med dessa problematiska anti-cheat på Steam Deck? Isåfall borde det ju inte vara omöjligt lägre fram.

Citat:
Absolut! Det är dock märkligt att TS rekommenderar en guide till nybörjare för att installera Arch Linux. Om man aldrig använt Linux förut så är nog Arch Linux det sista man ska försöka sig på som total nybörjare.

Väldigt märkligt. Jag testade Linux Mint för att se vad det handlade om, och det måste jag säga att det kändes väldigt enkelt utan behov av terminalen.
Citera
2024-10-23, 16:05
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Oj… kanske inte mycket men när något krånglar så skiter det sig ordentligt för en vanlig användare. Tro mig jag har varit där., och jag definitivt inte en vanlig användare.

Vänd på frågan. Varför använda Linux?

Skulle inte kalla mig själv för en vanlig användare heller, men har det skitit sig för mig med någonting i installationen så är det för att jag själv har varit och pillat där man helst inte skall vara och ändra utan att veta vad man gör.

Håller man sig bara till Distrons programvara som ligger i deras repositories så är det lugnt.
Ubuntu har sin software center och Skrivbordsmiljön Gnome har sin egna (som fungerar på de flesta distros) Hur det ser ut på den fronten för de andra skrivbordsmiljöerna t.ex Cinnamon, XFCE & KDE det vet jag inte. Kör man med Ubuntu så följer det nog med i någon form oavsett vilken miljö man använder.

De som väljer linux i någon form gör det för att de troligen är trötta på Windows (Både på gott och ont) och vill prova något nytt, samt att slippa lägga ut en slant på en Apple produkt
Andra gör det för att blåsa liv i en gammal burk som inte klarar av de senaste Windows operativen
En tredje grupp gör det kanske för att de har hört att säkerheten är bättre och buggar fixas snabbare. Men jo, det finns malware till Linux baserade operativ också de är dock inte lika vanliga då användarbasen är mindre.
Personligen så tillhör jag den första gruppen och gillade det så pass mycket att jag är kvar, nästan två årtionden senare och har inga planer och gå tillbaka.
Citera
2024-10-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Trevligt, håller på att installera spelen jag brukar lira. Funkar spel med dessa problematiska anti-cheat på Steam Deck? Isåfall borde det ju inte vara omöjligt lägre fram.

Steam Deck körs på Linux så det är inte möjligt. Jag äger dock ingen Steam Deck själv så någon kan rätta mig om jag har fel. Valve har gjort oerhört mycket för gaming på Linux med Steam Deck och Proton. Gaming på Linux är mycket mer lättillgängligt nu och Steam behandlar det inte som någon sorts andra klassens plattform. Det är stor skillnad mot hur det brukade vara.
Citera
2024-10-23, 17:46
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, det kallas dual boot. Fungerar bra.

Har en gammal, eller ja, inte så gammal hårddisk liggande från min förra dator. Går inte att öppna med om jag kopplar in via USB.

Nån windowssäkerhet som gör att jag inte har tillgång till mina egna data?
Citera
2024-10-23, 18:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Har en gammal, eller ja, inte så gammal hårddisk liggande från min förra dator. Går inte att öppna med om jag kopplar in via USB.

Nån windowssäkerhet som gör att jag inte har tillgång till mina egna data?
Svårt att veta. Är den krypterad?
Citera
2024-10-23, 19:04
Moderator
Rassas avatar
Programvara: Windows—> Programvara: övriga operativsystem /Moderator
Citera
2024-10-23, 23:15
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Steam fungerar utmärkt på Linux. Det är bara att klicka och installera spel precis som på Windows. Se till att "Steam Play for All Titles" är aktiverat i options bara så att Proton installeras automatiskt när det behövs.

Har du jämfört prestanda något?

Verkar ändå lovande. I ett spel gick jag 270 fps på Linux och 250 fps på Windows.

I ett annat fick jag 75 fps på Linux och 100 fps på Windows.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-10-23 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in