Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Har du jämfört prestanda något?

Verkar ändå lovande. I ett spel gick jag 270 fps på Linux och 250 fps på Windows.

I ett annat fick jag 75 fps på Linux och 100 fps på Windows.

Jag tycker det är rätt likvärdigt. Ibland något bättre i Linux, ibland något bättre i Windows men för det mesta är det ungefär detsamma. Om spelet är native till Linux så får jag rätt mycket bättre prestanda än på Windows dock.

Du kan ändra version av Proton också i Steam för varje spel om du högerklickar på spelet och Properties->Compatability. Vissa spel funkar bättre med en viss version, men för det mesta är det Proton Experimental som funkar bäst.

Den här sidan kan vara användbar för att kolla efter, men det är ytterst sällan jag behöver ändra till något annat än Proton Experimental ärligt talat.
https://www.protondb.com/

En annan sak du kan stänga av i Steam i Options->Downloads är Enable Shader Pre-Caching. Det är jävligt störande när den ska hålla på och ladda ned shaders varje gång man startar Steam.
Citera
2024-10-24, 17:34
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Svårt att veta. Är den krypterad?

Inte krypterad. Förr t.ex på windows 7 o så var det inga problem att koppla in en extern hårddisk för att t.ex rensa virus och annat. Men på de nyare är det något Microsoft gjort så att du inte kommer åt filerna?
Citera
2024-10-24, 21:58
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Nä jag använder mer moderna och snabba system, som Windows 11.
"Snabbare" kan man diskutera.
Citera
2024-10-25, 07:39
Medlem
Astralhopps avatar
if it ain't broke don't fix it
Citera
2024-10-25, 10:41
Medlem
datalogs avatar
Förstår inte hur man orkar med Windows. Det är så sjukt bloatat och blir alltid segare och segare ju längre tid det gått från att man installerade det. Tycker det är rejält buggigt också i jämförelse med Linux, sedan är det dessa eviga uppdateringar som tar massa tid.
Citera
2024-10-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Förstår inte hur man orkar med Windows. Det är så sjukt bloatat och blir alltid segare och segare ju längre tid det gått från att man installerade det. Tycker det är rejält buggigt också i jämförelse med Linux, sedan är det dessa eviga uppdateringar som tar massa tid.
Köp en SSD. Jag har haft Windows 11 sen release i princip och det är lika snabbt som dagen jag installerade det.

Eviga uppdateringar som tar massa tid? De installeras när du stänger av datorn och tar 5 min.

Köp en bättre dator.
Citera
2024-10-25, 13:47
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Orkar och orkar . . .
För de som bara surfar och använder datorn som mediaspelare är det svårt att förstå varför man skulle föredra Windows men många (inte minst profesionellt) använder ju specifika windowsprogram och då har man ju inga alternativ.
Citera
2024-10-25, 14:00
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Förstår att många av er säkert har testat Linux, men att ni också gav upp, eller ångrade er av olika anledningar. Linux är inte heller för alla, men det är ju å andra sidan inte Windows eller Mac heller. Utvecklingen har dock gått snabbt senaste åren, särskilt när det gäller Linux och gaming, samt kraftigt förbättrat stöd för alla oss med nvidia-kort i datorn.

Vill inte skönmåla något och påstå saker som inte är sanna, så därför är det helt avgörande att man förstår vad en övergång från Windows till Linux kan innebära, både när det gäller begränsningar och fördelar.

Väldigt kortfattat
Är du en person som är helt beroende av att kunna använda Microsoft Office paketet (exempelvis pga ditt arbete kräver just den appen) eller något av Adobes program bör du inte helt övergå till Linux. Likaså om du spelar mycket spel med anti-cheat som gräver kernel access till operativsystemet. Det kommer inte fungera särskilt bra, eller överhuvudtaget. Nästan allt finns det workarounds för, men jag föredrar att vara realistisk med att det för en ny användare lätt kan bli för mycket om varje moment kräver komplicerade lösningar för att fungera. Har du inte dessa explicita krav kanske Linux ändå kan vara värt att ge en ny chans?

För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..

Följer du guiden tar det inte mer än 60 minuter från start av installationen tills du har ett fullständigt grafiskt och modern system installerat och konfigurerat. Självklart behöver du inte följa min guide, men eftersom den riktar sig till nybörjare som inte vill krångla för mycket i terminalen och manuellt editera konfig-filer vill jag ändå upplysa om den.

Så är du beredd att testa Linux innan 2025?

Varför i helvete rekommenderar du Arch till nybörjare?
Citera
2024-10-25, 14:08
Avstängd
Citat:

Inget av vad du skriver stämmer, projicera inte din misslyckade tillvaro och psykiska ohälsa på ett operativsystem.
Citera
2024-10-25, 16:15
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Frågan här är ju vilken normie som egentligen skulle föredra att använda Arch över vettigare distar såsom Fedora Silverblue eller vad fan som helst som går att installera utan att följa en jävla guide som enligt dig själv tar upp till NITTIO MINUTER att följa.

Exakt detta. Fedora, Pop!OS eller Ubuntu är alla bra nybörjardistron. Arch är det absolut inte.

Mvh, mångårig användare och contributor till såväl Ubuntu som Arch - och numera NixOS.
Citera
2024-10-25, 16:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
Föredrar att använda min dator istället för att sitta och googla terminalkommandon.
Citera
2024-10-29, 17:07
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Inget fel på användarvänligheten i GNU/Linux. Snarare så att många av användarna är ovänliga

Gillar du Windows - Välj ett system med KDE (ex Linux Mint)
Gillar du macOS - Välj ett system med GNOME (ex Ubuntu)

Själv gillar jag båda OS:en och kör GNOME med Dash To Panel samt ArcMenu. Det bästa av båda världarna!
Jag tycker det verkar väldigt väldigt användarovänligt fortfarande.

Linux måste bli bättre helt enkelt. Och MYCKET bättre därtill. Jag hoppas det blir så att Linux Mint utvecklas och blir en lysande stjärna på stjärnhimlen och när det sker kommer alla Windows-användarna byta ganska omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in