Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Fullt förståeligt.

Det kommer sannolikt på samma sätt som nu gå att skydda sig till viss del mot Microsoft enorma datainsamling, men aldrig fullt ut så länge vi använder deras produkter.

Skrev tidigare en steg-för-steg guide för hur man kan skydda sig ganska väl, men det kräver trots allt en del arbete: (FB) Windows 11 - Så installerar du det bäst 2024

Ja, vid denna installation jag kör nu så har jag skitit i att fixa med telemetrin, annars brukar jag köra PeerBlock med alla MSs IPn och stänga av telemetrifunktioner
Citera
2024-10-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaxenLarsson
Jag har bara min dator att spela med och den är bara uppkopplad när jag laddar ner nya spel. Hur krångligt är det att spela sina spel med Linux?
Tycker jag hört någon säga att de blivit kickade från online spel när de kört Linux eftersom de använt en pluggin som registrerats som fusk.

Hur är det med alla gamla moddar jag installerat till gamla spel?
Har spelet något anticheat så är du körd, annars är det väldigt många spel som funkar finfint, moddar bör inte vara något problem heller
Citera
2024-10-23, 12:26
Medlem
ValkPaddas avatar
För spel utan officiellt stöd är det väl ändå smidigast med dualboot.

För mig är det absolut värt att kunna köra Linux 90% av tiden.

Vill hugga tangentbordet genom skärmen och kasta ut skiten genom fönstret när Windows Update dyker upp när man bootar, eller när man blir tvungen att starta om.

Reklam i operativsystemet... Candy Crush i startmenyn fast man inte installerat det...
Citera
2024-10-23, 12:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Eftersom jag har en gammal burk som jag inte använt på flera år - så kan jag gott tänka mej att blåsa rent den och installera linux istället. Tack för instruktionen, återkommer när jag haft tid att prova den.

Rent generellt, man måste inte välja läger.

Man måste inte vara bara Windows eller bara Linux, man måste inte bara ha en Android eller bara en Iphone. Jag föredrar Android och Windows, men det är nog mest för att jag är vanast vid de. Uppenbarligen finns det de som föredrar annat och verkar trivas med det.

Så jag uppskattar mycket när entusiaster för något orkar skriva en instruktion som nybörjare kan följa.
Citera
2024-10-23, 13:07
Medlem
Linux är bara för den vars tid inte är värd någonting. Vi andra använder Mac.
Citera
2024-10-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Förstår att många av er säkert har testat Linux, men att ni också gav upp, eller ångrade er av olika anledningar. Linux är inte heller för alla, men det är ju å andra sidan inte Windows eller Mac heller. Utvecklingen har dock gått snabbt senaste åren, särskilt när det gäller Linux och gaming, samt kraftigt förbättrat stöd för alla oss med nvidia-kort i datorn.

Vill inte skönmåla något och påstå saker som inte är sanna, så därför är det helt avgörande att man förstår vad en övergång från Windows till Linux kan innebära, både när det gäller begränsningar och fördelar.

Väldigt kortfattat
Är du en person som är helt beroende av att kunna använda Microsoft Office paketet (exempelvis pga ditt arbete kräver just den appen) eller något av Adobes program bör du inte helt övergå till Linux. Likaså om du spelar mycket spel med anti-cheat som gräver kernel access till operativsystemet. Det kommer inte fungera särskilt bra, eller överhuvudtaget. Nästan allt finns det workarounds för, men jag föredrar att vara realistisk med att det för en ny användare lätt kan bli för mycket om varje moment kräver komplicerade lösningar för att fungera. Har du inte dessa explicita krav kanske Linux ändå kan vara värt att ge en ny chans?

För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..

Följer du guiden tar det inte mer än 60 minuter från start av installationen tills du har ett fullständigt grafiskt och modern system installerat och konfigurerat. Självklart behöver du inte följa min guide, men eftersom den riktar sig till nybörjare som inte vill krångla för mycket i terminalen och manuellt editera konfig-filer vill jag ändå upplysa om den.

Så är du beredd att testa Linux innan 2025?

Linux i all ära - men att som du gör leda en total nybörjare på Linux mot Arch Linux kan nog vara det dummaste man kan göra. I 99/100 fall kommer det sluta med frustration och att de ger upp.

Varför inte guida en total nybörjare mot lite enklare och mer nybörjarvänliga dists som t.ex. Linux Mint eller Pop!_OS? Steget från att bara ha använt Windows till Arch Linux är väldigt stort medan steget till Linux Mint eller liknande dists inte är särskilt stort.
Senast redigerad av Reiwa 2024-10-23 kl. 13:18.
Citera
2024-10-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
För spel utan officiellt stöd är det väl ändå smidigast med dualboot.

Mer eller mindre alla spel fungerar helt problemfritt på Linux numera.
Citera
2024-10-23, 13:22
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eftersom jag har en gammal burk som jag inte använt på flera år - så kan jag gott tänka mej att blåsa rent den och installera linux istället. Tack för instruktionen, återkommer när jag haft tid att prova den.

Vore jag som dig så skulle jag undvika just Arch om du aldrig har använt någon linux distro förut.
Men vill du svära och öka takten på de gråa hårstråna, samt har mycket tid över och vill sitta i terminalen (command prompt i windows vill jag minnas) med bara text så är det bara att köra.

Det är bättre att man börjar med någon av de stora enkla varianterna, tex Debian, Fedora, OpenSuse då de är enklare att installera och komma igång med.
3-4 klick med musen, ställ in klocka/datum och välj användarnamn/lösenord tryck enter, klart.
Citera
2024-10-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Vore jag som dig så skulle jag undvika just Arch om du aldrig har använt någon linux distro förut.
Men vill du svära och öka takten på de gråa hårstråna, samt har mycket tid över och vill sitta i terminalen (command prompt i windows vill jag minnas) med bara text så är det bara att köra.

Det är bättre att man börjar med någon av de stora enkla varianterna, tex Debian, Fedora, OpenSuse då de är enklare att installera och komma igång med.
3-4 klick med musen, ställ in klocka/datum och välj användarnamn/lösenord tryck enter, klart.

Exakt. För någon som bara använt Windows är Linux Mint att rekommendera då det är väldigt enkelt för en nybörjare att använda och installera samt att en Windows-användare kommer känna igen sig och känna sig hemma direkt i och med att skrivbordsmiljön påminner om Windows med en startmeny och så vidare.
Citera
2024-10-23, 13:46
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Mer eller mindre alla spel fungerar helt problemfritt på Linux numera.

Direkt i steam eller ska man böga med massa playonlinux och skit?
Citera
2024-10-23, 13:52
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Exakt. För någon som bara använt Windows är Linux Mint att rekommendera då det är väldigt enkelt för en nybörjare att använda och installera samt att en Windows-användare kommer känna igen sig och känna sig hemma direkt i och med att skrivbordsmiljön påminner om Windows med en startmeny och så vidare.

De flesta användare kommer dessutom sitta nöjda med den miljön som kommer med distron de väljer, men det fina i kråksången är att om de t.ex väljer OpenSuse och KDE som sin grafiska miljö så kan man, om man vill installera Cinnamon som är den skrivbordsmiljö som mint använder, med några få knapptryckningar och sedan välja vid inloggningen vilken man vill använda för dagen.

Det smartaste man kan göra innan man väljer distro och grafiska miljö är att köra distron som live ISO, för att hitta det som funkar för en själv och därefter installera. (De flesta stora och välkända som t.ex Ubuntu har den möjligheten)
Citera
2024-10-23, 13:53
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Direkt i steam eller ska man böga med massa playonlinux och skit?

Jag kör via Steam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in