Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Oj… kanske inte mycket men när något krånglar så skiter det sig ordentligt för en vanlig användare. Tro mig jag har varit där., och jag definitivt inte en vanlig användare.
Vänd på frågan. Varför använda Linux?
Skulle inte kalla mig själv för en vanlig användare heller, men har det skitit sig för mig med någonting i installationen så är det för att jag själv har varit och pillat där man helst inte skall vara och ändra utan att veta vad man gör.
Håller man sig bara till Distrons programvara som ligger i deras repositories så är det lugnt.
Ubuntu har sin software center och Skrivbordsmiljön Gnome har sin egna (som fungerar på de flesta distros) Hur det ser ut på den fronten för de andra skrivbordsmiljöerna t.ex Cinnamon, XFCE & KDE det vet jag inte. Kör man med Ubuntu så följer det nog med i någon form oavsett vilken miljö man använder.
De som väljer linux i någon form gör det för att de troligen är trötta på Windows (Både på gott och ont) och vill prova något nytt, samt att slippa lägga ut en slant på en Apple produkt
Andra gör det för att blåsa liv i en gammal burk som inte klarar av de senaste Windows operativen
En tredje grupp gör det kanske för att de har hört att säkerheten är bättre och buggar fixas snabbare. Men jo, det finns malware till Linux baserade operativ också de är dock inte lika vanliga då användarbasen är mindre.
Personligen så tillhör jag den första gruppen och gillade det så pass mycket att jag är kvar, nästan två årtionden senare och har inga planer och gå tillbaka.