Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-22, 17:55
Medlem
Njae. Även om jag tror att Linux säkert är bättre på många sätt. Jag har testat och kommit i kontakt med det i yrket ibland, i form av webbservrar och liknande. Jag uppskattar att det är open source. Det känns säkrare.

Problemet för mig är väl mest att jag gillar vissa program och många spel som bara finns till Windows. Det känns inte värt det att ha flera installationer, inte ens virtuella, bara för att Linux kanske är lite smartare på vissa tekniska detaljer som jag ändå inte har ett skriande behov av på min desktop/laptop.

Plus vanans makt. Jag kan nästan allt om Windows men bara delar av Linux.

Yrkesmässigt kan jag nog i många fall rekommendera Linux-installationer p.g.a. kostnad och säkerhet. T.ex. en Linux + Postgres är ju betydigt mer "bang for the buck" än SQL Server.

Men här finns en risk också att det inte blir så säkert, om man inte kan det tillräckligt och missar viktiga detaljer.
Citera
2024-10-22, 18:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Kan man skapa en partition på hårddisken när man kör windows 11 och köra Linux från den?

Helt frånkopplat från windowssystemet menar jag
Ja, det kallas dual boot. Fungerar bra.
Citera
2024-10-22, 18:11
Medlem
Gridiots avatar
Använder linux till viss del redan och kommer gå över helt senast när win 10 läggs ner. Kommer bli skönt att säga hejdå till microsoft
Citera
2024-10-22, 18:19
Medlem
löls avatar
Har testat ubuntu en del men den har väldigt långt kvar att komma upp på samma nivå som windows är idag.

Windows idag är fullkomligt underbar.
W11 funkar felfritt hos mig sedan januari 2022.
Har w11 på jobbdatorn och det rasslar på även om den är Intunad till max med allt skit.

Jag spelar en del hemma, samt använder dator som en multimedia dator. Vroom vroom

Men visst, tycker man om att pilla och felsöka så varsågod. Linux is yours
På jobbet har linux en viktig roll. Men det är jobb wise. Inte hemma tack.
Senast redigerad av löl 2024-10-22 kl. 18:26.
Citera
2024-10-22, 18:27
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vete fan om jag skulle rekommendera Arch till en nybörjare.

Det hade jag, alternativt Gentoo Linux. Helt klart de roligaste att pyssla med.
Citera
2024-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag är en stor förespråkare av både Linux och BSD och mitt namn är inte helt obekant i dom kretsarna, men jag måste ändå svara nej på din fråga av den enkla anledningen att det inte ger mig någon fördel. Jag är en fanatiskt anhängare av "use the right tools for the job" filosofin och lägger inte någon som helst vikt vid den "religion" som oftast förekommer när man pratar om val av operativ, jag använder det som funkar bäst, punkt slut.

Windows fungerar alldeles ypperligt som workstation. Det är snabbt, enkelt, stabilt och kompatibiliteten är snudd på oslagbar. Det finns ingenting jag gör på min workstations som Linux gör bättre än Windows, dock finns det mycket som Windows gör bättre än Linux.
På servrar är det dock en helt annan femma, av dom tusentals servrar jag installerat i mitt liv är nog bara någon procent av dom baserade på Windows. Givetvis beror det mycket på vilken typ av server man pratar om och vad den ska göra, men generellt så är Linux eller BSD fantastiskt effektiva operativ på en server medans Windows inte är det.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, för en vanlig användare finns det ingenting som Linux gör bättre än Windows. Det handlar i bägge fallen om mogna operativsystem med god säkerhet och ett stort utbud av programvaror. Men varför byta bort någonting som man vet alltid fungerar mot något som mestadels fungerar?

Kan finnas många olika orsaker till att övergå till Linux. Allt från att man faktiskt vill lära sig något nytt, till att man tröttnat på att låta Microsoft samla in och sälja all data om dig som användare.

Trots allt är det förhållandevis få som går över till Linux helt, eller ens delvis och för många skulle det också vara svårt om de är helt beroende av vissa program som enbart fungerar på Windows, men å andra sidan är det betydligt fler som skulle kunna gå över till Linux än som faktiskt gör det. För mig är integritets argumentet egentligen tillräckligt starkt för att nästa alla faktiskt byta.
Citera
2024-10-22, 18:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vete fan om jag skulle rekommendera Arch till en nybörjare.
+1 på den. Kom och testa Linux! Följ min guide på hur många sidor?

Ts, försöker du skrämma bort folk? Jag brukar tipsa om Linux Mint och de dem en länk. Mer än så ska inte behövas för en nybörjare.
Citera
2024-10-22, 18:54
Medlem
De stora Linux distarna är ofta ganska bra. De känns fräscha och det är kul och användbara oftast.

Sedan är jag ganska bekväm med Linux distar och hur det fungerar också. Jag saknar Ubuntu och Fedora framförallt.

Jag skulle lätt kunna köra Linux livet ut som privat dator. Det mesta är webbaserat och kompabilitet är inte längre ett stort problem.
Citera
2024-10-22, 19:04
Medlem
Bajskottens avatar
Jag kör Mac och skulle inte överge det för varken Linux eller Windows.
Jag har "terminal-styrka" och ett sjukt smidigt operativsystem.

Men skulle jag behöva gå ifrån Mac så skulle jag inte gå till Windows, klarar inte av det (även om man kan köra ubuntugrejen i Windows, vilket var en välkommen feature).

Men skulle jag inte köra Mac så skulle jag köra Linux, oklart vilken dist.

Har kört Ubuntu, mint, lite Arch och några mer på senare dagar (Corel Linux var inte lätthanterligt när man testade installera det som barn för en miljard år sedan,.).
Citera
2024-10-22, 19:06
Medlem
Bassplays avatar
Man vill helst bara ha något som bara funkar. Och inte sitta och leka kodapa hela tiden i terminal

Windows är inte perfekt men det duger helt klart till mig , och jag spelar många spel. Vet att det blivit bättre på Linux men , nja. Inte värt besväret.
Citera
2024-10-22, 19:12
Medlem
Gått över helt till Linux (nåja dualboot) för första gången på typ 24 år. Använder ju i stort sett bara webbläsaren och Steam till spel, vilket fungerar lika fint på Linux nu. Trodde fan inte den dagen skulle komma men här är den!

Alltid sagt att Linux endast är till för de som kör terminal/console mode utan X vilket jag har gjort fram tills nu... Men nu bara lirar det, out of the box, alla spel jag spelats hittills utan en enda crash.
Citera
2024-10-22, 19:18
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vill börja med att säga att du ska ha STOR credit för din guide som du länkade till.

Men måste nog säga att 2024 så förväntar man sig att sånt görs på video och läggs ut på Youtube. Så det borde du göra.

Jag har vid flera tillfällen jobbat med Linux via olika jobb. När det gäller inbyggda system och Infotainment så har det varit uteslutande Linux. Jag har även provat det några gånger hemma (privat), men växlar ganska snabbt tillbaka till Windows.

Har dock velat köra Linux i Virtualbox. Något jag gjort förut, men nu verkar det som att det inte riktigt funkar längre. Har Windows 11 och har provat flera gånger att installera Ubuntu. Men ljudet blir skit. Typ spelar man en låt i en musikspelare, surfar internet och spelar en låt via typ Youtube osv så blir ljudet helt trasigt. Har sökt på det och många verkar ha de problemen.

Men om du gör en guide för att installera ditt förslag som en videoguide i Virtualbox så ska jag prova.

Det kan vara så att det är Hyper-V som du har aktiverat och stör i bakgrunden när du kör VirtualBox eller VMWare. Vad som gäller är att stänga av Hyper-V ordentligt, vilket man inte kan göra i Windows Features, utan man måste gå in som administratör i PowerShell eller CMD och skriva:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

För att aktivera Hyper-V igen skriver man:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype auto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in