Citat:
Ursprungligen postat av
NilsKalsonQuisling
Säger jag att det inte är mina ståndpunkter så är det inte mina ståndpunkter. "Joho sådär tycker du" ändrar inte på det.
Jaha? Låt oss ta den första punkten av vad du anser:
1. Din helt subjektiva och arbiträra värdering om andra människor är vad som ska avgöra om den människan har rätt till att leva eller inte.
Och så ska vi citera vad du skrev:
Jag värderar inte en cellklump lika högt som en fullt utvecklad bebis och det tror jag inte du heller gör. Värdet kommer med utvecklingen och förmågan att uppfatta och interagera med sig själv och sin omgivning. Gränsen är lite arbiträr, ja, men jag tycker modellen vi har idag är vettig där det är fritt fram när fostret är väldigt outvecklat och hårdare reglerat därefter.
Du skriver själv att det är din godtyckliga och subjektiva värdering som ska avgöra. Alltså har jag inte på något vis förvrängt det du säger här.
Andra punkten:
2. Du finner inget moraliskt fel med en kvinna som medvetet konsumerar alkohol och droger under graviditeten i syfte att skada barnet. Om det inte finns något moraliskt fel med att döda barnet genom abort för att barnet befinner sig inuti kvinnans kropp som du säger så kan det heller inte finnas något moraliskt fel med att "bara" skada barnet.
Du skrev:
Man har rätt att avsluta graviditeten av anledningen att den sker inne i ens egen kropp.
Den logiska slutsatsen och det som logiskt följer av att du inte ser något moraliskt fel med att en kvinna dödar sitt barn genom abort för att barnet befinner sig inuti hennes kropp är att det inte heller kan vara något moraliskt fel om kvinnan istället bara "skadar" sitt barn medvetet genom t.ex. droger och alkohol då barnet befinner sig inuti hennes kropp. Förstår du? Är du helt oförmogen till att förstå logik?
Tredje punkten:
3. Alla människor har inte rätt till liv.
Denna borde väl vara uppenbar även för dig? Du är ju för abort - det är per definition att anse att alla människor inte har rätt till liv.