2024-10-22, 12:25
  #468793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nja, Ukraina var allt annat än neutralt.

Ukraine joined NATO's Partnership for Peace in 1994 and the NATO-Ukraine Commission in 1997, then agreed the NATO-Ukraine Action Plan in 2002 and entered into NATO's Intensified Dialogue program in 2005.

2018 it voted to enshrine the goal of NATO membership in the Constitution

NATO leaders reiterated the statement made at the 2008 Bucharest summit that Ukraine would eventually join NATO


https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations

Även Ryssland anslöt sig till Nato partnership for peace 22 juni 1994. Liksom Belarus.
Citera
2024-10-22, 12:27
  #468794
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nja. Sanningen är att man alltid kan diskutera vem som startar en konflikt. Fakta är att nato är en försvarsallians och fakta är att om nato anfaller utanför natoländerna så kan det anses som man startat en konflikt.

Nog för att rysstrollen ljuger mest hela tiden men man är rätt naiv om man påstår att natoländer aldrig gjort nåt utanför nato även om det inte är nato som organisation som gjort det.

Därför är finland inget hot mot ryssland även om finland är med i nato. Dock blir finland såklart lite modigare med nato i ryggen.

Det fetade: retoriken inom den ryska propagandamaskineriet beg to differ på den biten. Senast är att det flyger drönare från Finland in i rysseriet.
Anfallen moit Petrograd och Murmansk används som exempel.

Först har vi en gammelkommunist.
Den pensionerade generallöjtnanten Viktor Sobolev, medlem av den ryska duman, sade att Ryssland skulle förklara mobilisering om ett storskaligt krig bröt ut mellan Ryssland och Nato-länder.
...
I en intervju med News.ru beskriver Sobolev dessutom den "strategiska situationen" vid Rysslands nordvästra gränser som hotfull, och nämner även Finland. "Finland och Sverige har gått med i Nato. Fjorton amerikanska militärbaser kommer att stationeras på finskt territorium, där medel- och kortdistansrobotar kan placeras. Amerikansk infrastruktur och militära enheter byggs aktivt upp i de baltiska staterna och Polen, sade Sobolev, uppenbarligen syftande på det finsk-amerikanska försvarssamarbetsavtalet DCA.
...
Sobolev representerar det ryska kommunistpartiet, som är lojalt mot Vladimir Putin, i duman.
...
Med "fjorton amerikanska militärbaser" syftar Sobolev tydligen på användningen av amerikanska väpnade styrkor på de finska territorier som anges i DCA-avtalet. Områdena är mål för Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet, såsom garnisons-, övnings- och lagerområden, flygbaser och en flottbas.
Totalt finns det 15 platser, inte 14. De anges i bilagan till avtalet. Försvarsministeriet har betonat att de femton platser som listas i bilagan till DCA inte är amerikanska baser, utan mål för den finska försvarsmakten som kommer att öppnas "i viss utsträckning" för användning av USA.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010775211.html
Typisk röding som inte har koll på det skiten snackar om.
Generalmajor Sergej Lipovoi från det ryska flygvapnet hävdar i en artikel på News.ru att en drönare som flögs från Finland sköts ner i S:t Petersburg den 19 oktober. Enligt Lipovoi är detta ett tecken på att fientliga styrkor förbereder allvarligare anfall mot strategiska mål i S:t Petersburg.
- De obemannade flygplanen kom förstås från Finland. Av allt att döma skickades den iväg av dem som inte alls är vänligt inställda till Ryssland. Av allt att döma hade drönaren ett spaningsuppdrag för att bedöma statusen på strategiska mål, eftersom de skulle attackeras med mer effektiva medel.
...
Den ryska tidningen Fontanka rapporterade den 19 oktober att en drönare hade skjutits ner i S:t Petersburg. Enligt räddningstjänsten utgjorde situationen ingen fara för utomstående. Det ryska försvarsdepartementet har inte kommenterat Lipovois påståenden. Det ryska försvarsministeriets uppdateringar den 19 oktober hänvisar endast till ukrainska drönare. Ukraina har enligt uppgift inlett flera attacker mot Ryssland natten till den 19 oktober. Det är inte första gången som Ryssland har tidigare hävdat att det har från Finland skickats drönare mot Ryssland.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010776075.html
Citera
2024-10-22, 12:27
  #468795
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte döda någon.
Det bara blev så - när Putin skulle mätta sitt erövringbesatta ego - i begär efter Sovjetunionen 2.0 .

Mänskligt svinn på några hundra tusen hör väl Cv,t om Putin ska ståta bredvid massmördare som Stalin och &.
Citera
2024-10-22, 12:29
  #468796
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Precis - och när dom som ser igenom förtrycket försvinner till sibiriskt korrektions och arbetsläger, förgiftas alt, knuffas ut från hög höjd demonstrerar förbrytarregimen öppet vilka tankar som inte får tänkas. Med kirurgisk precision hålls folkmassan i underkastelse med Kremls/FSB,s mentala lobotomi.
Vi måste ha sett 100 olika videos när soldater och anhöriga har vädjat till putin. Jag tror fortfarande på en till rysk revolution, men det kommer inte hönda innan städerna får det riktigt dåligt, då kan det gå fort och soldaterna vänder vapnena
Citera
2024-10-22, 12:32
  #468797
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men vafan.

Länder söker själva till Nato. När fan ska pro-ryssar fatta det undrar man.

Nato som organisation har givetvis som ambition att expandera. Ju fler medlemmar desto mindre risk för krig. Det fattar alla.

Precis, snart har Georgien, Azerbaijan, Kazakhstan, Kina och Mongolien sökt medlemskap också.

Då kan vi snacka gräns mot Nato…!
Citera
2024-10-22, 12:36
  #468798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Nato tar emot alla nya medlemmar, inget land har någonsin nekats medlemsskap. Efter Ukraina väntar Georgien och Moldavien, och varför inte Armenien och Kazakstan? Putin måste rädda vad som räddas kan när Nato rycker fram på bred front.

Varje enskild medlem kan stoppa nya medlemmar. Nya medlemmar måste antas enhälligt. Polen, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Turkiet och Ungern var alla emot att Ukraina skulle kunna bli medlem av alliansen. Ukraina var alldeles för ryskt (ukrainarna har ju historiskt kallats lillryssar), enligt grannländerna. Men nu när Ukraina satt sig upp mot ryssen så har alla Östeuropeiska länder helt plötsligt blivit Ukraina-kramare, förutom Erdogan och Orban. Putin kan gratulera sig själv till att fört Ukraina närmare Nato. Det kanske rent av är så att Putin vill ha in Ukraina i Nato så att han själv indirekt får in en fot i Nato?
Citera
2024-10-22, 12:37
  #468799
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ha ha blir nog mest ryska trälar som kommer att frysa ihjäl!

Och skribenten frågar vad en pissryss är för något. Bara för den folkmordsvurmande skribenten att ta en titt i spegeln för att hitta en.
Att de är just nu extra aktiva är väl paniken efter att några etanol-fabriker brinner. Lönen går upp i rök. Kanske de kan tigga till sig lite mandariner och kikärtor istället för vodkan. Hälsosammare är det också.
Kremlchefen Vladimir Putin har beskrivit antydningar från den ukrainska ledningen om möjlig produktion av kärnvapen som en "farlig provokation". Varje steg i denna riktning kommer att "innebära ett lämpligt svar", sade Putin i ett samtal med journalister från de så kallade BRICS-länderna i Moskva. Även om det inte är svårt att producera kärnvapen i den moderna världen, tvivlade han på Ukrainas förmåga att göra det.
Putin reagerade därmed för första gången offentligt på uttalanden från Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj. I samband med EU-toppmötet i Bryssel hade han upprepat sitt krav på en snabb inbjudan till Natomedlemskap – annars skulle hans land, anfallet av Ryssland, bara få kärnvapenupprustning. Zelenskyj påminde också om bristande efterlevnad av avtal från Budapestavtalet från 1994. Vid den tiden hade Ukraina avstått från de sovjetiska kärnvapen som var stationerade på dess territorium efter Sovjetunionens kollaps. I gengäld hade kärnvapenmakterna lovat landet säkerhet, men det hade inte fungerat.
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-freitag-446.html (Google-översatt)
Snacka om hyckleri och dubbelmoral från "kremlchefen" tsarführer puttefnask när det gäller kärnvapen.
Citera
2024-10-22, 12:39
  #468800
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det fetade: retoriken inom den ryska propagandamaskineriet beg to differ på den biten. Senast är att det flyger drönare från Finland in i rysseriet.
Anfallen moit Petrograd och Murmansk används som exempel.

Först har vi en gammelkommunist.
Den pensionerade generallöjtnanten Viktor Sobolev, medlem av den ryska duman, sade att Ryssland skulle förklara mobilisering om ett storskaligt krig bröt ut mellan Ryssland och Nato-länder.
...
I en intervju med News.ru beskriver Sobolev dessutom den "strategiska situationen" vid Rysslands nordvästra gränser som hotfull, och nämner även Finland. "Finland och Sverige har gått med i Nato. Fjorton amerikanska militärbaser kommer att stationeras på finskt territorium, där medel- och kortdistansrobotar kan placeras. Amerikansk infrastruktur och militära enheter byggs aktivt upp i de baltiska staterna och Polen, sade Sobolev, uppenbarligen syftande på det finsk-amerikanska försvarssamarbetsavtalet DCA.
...
Sobolev representerar det ryska kommunistpartiet, som är lojalt mot Vladimir Putin, i duman.
...
Med "fjorton amerikanska militärbaser" syftar Sobolev tydligen på användningen av amerikanska väpnade styrkor på de finska territorier som anges i DCA-avtalet. Områdena är mål för Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet, såsom garnisons-, övnings- och lagerområden, flygbaser och en flottbas.
Totalt finns det 15 platser, inte 14. De anges i bilagan till avtalet. Försvarsministeriet har betonat att de femton platser som listas i bilagan till DCA inte är amerikanska baser, utan mål för den finska försvarsmakten som kommer att öppnas "i viss utsträckning" för användning av USA.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010775211.html
Typisk röding som inte har koll på det skiten snackar om.
Generalmajor Sergej Lipovoi från det ryska flygvapnet hävdar i en artikel på News.ru att en drönare som flögs från Finland sköts ner i S:t Petersburg den 19 oktober. Enligt Lipovoi är detta ett tecken på att fientliga styrkor förbereder allvarligare anfall mot strategiska mål i S:t Petersburg.
- De obemannade flygplanen kom förstås från Finland. Av allt att döma skickades den iväg av dem som inte alls är vänligt inställda till Ryssland. Av allt att döma hade drönaren ett spaningsuppdrag för att bedöma statusen på strategiska mål, eftersom de skulle attackeras med mer effektiva medel.
...
Den ryska tidningen Fontanka rapporterade den 19 oktober att en drönare hade skjutits ner i S:t Petersburg. Enligt räddningstjänsten utgjorde situationen ingen fara för utomstående. Det ryska försvarsdepartementet har inte kommenterat Lipovois påståenden. Det ryska försvarsministeriets uppdateringar den 19 oktober hänvisar endast till ukrainska drönare. Ukraina har enligt uppgift inlett flera attacker mot Ryssland natten till den 19 oktober. Det är inte första gången som Ryssland har tidigare hävdat att det har från Finland skickats drönare mot Ryssland.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010776075.html

Verkar som att de känner sig lite butt hurt.

”-Det finns länder som inte är vänligt inställda till Ryzzland….! Buhuuu!”



Tacka fan för det. Tar man död på flera hundratusen människor, i sitt grannland, varje år. Så blir alla grannländer till slut ganska fientligt inställda.
Citera
2024-10-22, 12:41
  #468801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryska ledningen kommer värja sig med alla medel mot sådant. Det är liksom inte ryska elitens affärsidé. Visst hade det varit fint om man kunde uppnå någon slags revolution underifrån eller inifrån. Men det går inte som det ser ut nu, och om vi stöttar demokratiska krafter för hårt UTIFRÅN, så ökar bara repressionen. Kanske uppstår en organisk missnöjdhet inifrån i framtiden, som kan leda till en möjlighet att splittra Ryssland.

Det är alltid eliten och ledningen som försvinner när det skiter sig för att de ej skött sig. Så har det varit i 10 000 år och innan det sker får fotfolket lida.
Citera
2024-10-22, 12:41
  #468802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Precis, snart har Georgien, Azerbaijan, Kazakhstan, Kina och Mongolien sökt medlemskap också.

Då kan vi snacka gräns mot Nato…!

Ja, Kina verkar ha anledning nu med två galningar vid sin gräns, Ryssland och Nordkorea.
Citera
2024-10-22, 12:43
  #468803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Varför är man rädd för Ryssland..?
Då bortser man från att Ryssland inte har anfallit något Europeiskt land tidigare. Varför Ukraina? Ju, för att Ukraina var den sista utposten mot ett alltmer aggressivt Nato, och att ett Ukraina i Nato skulle utgöra ett hot mot Ryssland.
Hade Nato stannar vid sin ursprungliga omfattning hade det inte varit något hot mot Ryssland, och då hade det inte blivit något angrepp mot Ukraina, och då hade vi haft fred i Europa nu. Så enkelt är det.

Polen 1939? Estland, Lettland, Litauen 1940? Ungern 1956? Tjeckoslovakien 1968?
Citera
2024-10-22, 12:45
  #468804
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vi måste ha sett 100 olika videos när soldater och anhöriga har vädjat till putin. Jag tror fortfarande på en till rysk revolution, men det kommer inte hönda innan städerna får det riktigt dåligt, då kan det gå fort och soldaterna vänder vapnena

Ja, dom är för dråpliga, kackerlackorna. Dom är födda, uppvuxna i pisslandet Ryzzland. Hela sitt miserabla liv har dom bott i ryzzhelvetet. Varit en del av lögnerna, våldet, rovdjursmentaliteten.

Sen sitter dom där, hungriga. Törstiga. Dåligt utrustade. Som sista spillror av en utraderad pluton eller ett utraderat kompani.

Och ber bajs-putte om hjälp!!

😁🤣😂😅

Han skulle ju låta avrätta dem, om han fick slag på dem!

För att dom har överlevt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in