2024-10-22, 11:50
  #468781
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Men Nato är fortfarande på andra sidan gränsen, oavsett var gränsen dras.
Förvisso men det ger Ukraina tid att pusta ut samtidigt som Ryssland krackelerar under Putin. Tanken verkar vara en tillfällig delning inför en kommande återförening i framtiden.

Jag känner inte till denna professors track record eller vilka kontakter han har, så jag vet inte hur seriöst det här diskuteras internt inom Nato.
Citera
2024-10-22, 11:50
  #468782
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Nej, inte alls. Varför kan du hävde det ena men inte det andra.
Ett uppdelat Ryssland skulle upplevas som mindre hotfullt av väst och skulle kunna vara en rimlig kompromiss för att östra Ukraina som till den del var befolkat av etniska ryssar, ingår i Ryssland.
För Ukraina måste kunna försvara sig/försvaras. Så ett mindre Ryssland, utan kärnvapen är ingen utopi.

Ryska ledningen kommer värja sig med alla medel mot sådant. Det är liksom inte ryska elitens affärsidé. Visst hade det varit fint om man kunde uppnå någon slags revolution underifrån eller inifrån. Men det går inte som det ser ut nu, och om vi stöttar demokratiska krafter för hårt UTIFRÅN, så ökar bara repressionen. Kanske uppstår en organisk missnöjdhet inifrån i framtiden, som kan leda till en möjlighet att splittra Ryssland.
Citera
2024-10-22, 11:51
  #468783
Medlem
Det kan vara rätt att prata direkt med Rysslands president Vladimir Putin för att få ett slut på kriget i Ukraina, men det får aldrig ske över huvudet på landet. Det säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i en intervju med SvD, efter en månad på ministerposten.
https://www.svd.se/a/MnE0dB/maria-malmer-stenergards-harda-villkor-for-samtal-med-putin

Vår nya utrikesminister vill i likhet med Trump förhandla med Putin.
Citera
2024-10-22, 11:55
  #468784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Gränser har flyttats förr och det kommer säkert ske igen. Minns gamla Jugoslavien, det är numera uppdelat i småstater. Tjeckoslovakien är idag Tjeckien och Slovakien. Ingen större katastrof. Varför inte dela upp Ukraina i två stater?

Därför att det Ukrainska folket inte vill det.
Citera
2024-10-22, 11:56
  #468785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det kan vara rätt att prata direkt med Rysslands president Vladimir Putin för att få ett slut på kriget i Ukraina, men det får aldrig ske över huvudet på landet. Det säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i en intervju med SvD, efter en månad på ministerposten.
https://www.svd.se/a/MnE0dB/maria-malmer-stenergards-harda-villkor-for-samtal-med-putin

Vår nya utrikesminister vill i likhet med Trump förhandla med Putin
.
Hur kom du fram till det sista?
Citera
2024-10-22, 11:57
  #468786
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Gammal rysk tradition, innan revolutionen skrev soldater till tsaren , de är övertygade om att högsta hönset bafa vill dem väl, men hålls ovetande.
Precis - och när dom som ser igenom förtrycket försvinner till sibiriskt korrektions och arbetsläger, förgiftas alt, knuffas ut från hög höjd demonstrerar förbrytarregimen öppet vilka tankar som inte får tänkas. Med kirurgisk precision hålls folkmassan i underkastelse med Kremls/FSB,s mentala lobotomi.
Citera
2024-10-22, 12:01
  #468787
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryska ledningen kommer värja sig med alla medel mot sådant. Det är liksom inte ryska elitens affärsidé. Visst hade det varit fint om man kunde uppnå någon slags revolution underifrån eller inifrån. Men det går inte som det ser ut nu, och om vi stöttar demokratiska krafter för hårt UTIFRÅN, så ökar bara repressionen. Kanske uppstår en organisk missnöjdhet inifrån i framtiden, som kan leda till en möjlighet att splittra Ryssland.

Det är klart att Ryssland inte vill dela upp sig. Det skulle skada deras självbild av en stormakt.
Men Rysslands retorik och agerande, lämnar väldigt lite till andra uppfattningar än att varje grannland måste säkra sin egen säkerhet. På det ena eller andra sättet.
Nato eller kärnvapen är det som ligger på bordet.
Citera
2024-10-22, 12:02
  #468788
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Förvisso men det ger Ukraina tid att pusta ut samtidigt som Ryssland krackelerar under Putin. Tanken verkar vara en tillfällig delning inför en kommande återförening i framtiden.

Jag känner inte till denna professors track record eller vilka kontakter han har, så jag vet inte hur seriöst det här diskuteras internt inom Nato.

Jo, jag förstår.
Men jag försöker följa Kremls tankebanor om hotet från Nato.
Citera
2024-10-22, 12:03
  #468789
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, min position om vad som bör göras börjar bli mainstream nu. Danmarks största oppositionsparti nämnde offentligt nu i veckan detta:
https://www.bt.dk/debat/venstre-vi-tror-ikke-laengere-paa-det-her-udfald-i-ukraine

Även i Tyskland blir det mindre och mindre populärt med krig "as long as it takes".

När tror du ett stort parti i Sverige blir det första som vill ha en snabb fred även om det kostar?

Inte inom 10 år inte ens SD är så korkade att de föreslår detta!
Citera
2024-10-22, 12:11
  #468790
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Gränser har flyttats förr och det kommer säkert ske igen. Minns gamla Jugoslavien, det är numera uppdelat i småstater. Tjeckoslovakien är idag Tjeckien och Slovakien. Ingen större katastrof. Varför inte dela upp Ukraina i två stater?
För ukraina inte vill det. Varför ska man göra det bara för att ett annat land vill det?
Citera
2024-10-22, 12:22
  #468791
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Nato tar emot alla nya medlemmar, inget land har någonsin nekats medlemsskap. Efter Ukraina väntar Georgien och Moldavien, och varför inte Armenien och Kazakstan? Putin måste rädda vad som räddas kan när Nato rycker fram på bred front.
Men vafan.

Länder söker själva till Nato. När fan ska pro-ryssar fatta det undrar man.

Nato som organisation har givetvis som ambition att expandera. Ju fler medlemmar desto mindre risk för krig. Det fattar alla.
Citera
2024-10-22, 12:23
  #468792
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Förvisso men det ger Ukraina tid att pusta ut samtidigt som Ryssland krackelerar under Putin. Tanken verkar vara en tillfällig delning inför en kommande återförening i framtiden.

Jag känner inte till denna professors track record eller vilka kontakter han har, så jag vet inte hur seriöst det här diskuteras internt inom Nato.

Nä som sagt bara att köra in i kaklet tills Ryssland helt krackelerar. Ett eldupphör eller liknande gynnar bara Ryssland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in