2024-10-22, 11:38
  #468769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Varför är man rädd för Ryssland..?
Då bortser man från att Ryssland inte har anfallit något Europeiskt land tidigare. Varför Ukraina? Ju, för att Ukraina var den sista utposten mot ett alltmer aggressivt Nato, och att ett Ukraina i Nato skulle utgöra ett hot mot Ryssland.
Hade Nato stannar vid sin ursprungliga omfattning hade det inte varit något hot mot Ryssland, och då hade det inte blivit något angrepp mot Ukraina, och då hade vi haft fred i Europa nu. Så enkelt är det.

Bullshit.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia
Citera
2024-10-22, 11:39
  #468770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Ja, Putin har visat sig gjort sitt land utskämt med många missbedömningar sedan 2022.

Det största misstaget är förmodligen att han trodde de flesta Ukrainare skulle välkomna hans SMO. Det gick ju käpprätt åt helvete! Nu behöver han döda i stort sett hela Ukrainas invånare för att lyckas hålla Ukraina inom hans och Rysslands grepp.

Något av detta kommer aldrig hända och det inser han med största sannolikhet. Men han är nog en psykopat mer eller mindre idag? Envis jävel!
Putin vill inte döda någon. Rysslands officiella hållning är att Ukraina ska vara neutralt och inte gå med i Nato, det är allt. Var det så mycket begärt?
Citera
2024-10-22, 11:40
  #468771
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.youtube.com/watch?v=0JF_TjJLKaI


Dom talar om en lösning där Ukraina delas i två delar och den fria delen går med i EU och Nato. En lösning som kan liknas med väst/östtyskland efter andra världskriget.

Men Nato är fortfarande på andra sidan gränsen, oavsett var gränsen dras.
Citera
2024-10-22, 11:41
  #468772
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte döda någon. Rysslands officiella hållning är att Ukraina ska vara neutralt och inte gå med i Nato, det är allt. Var det så mycket begärt?

Nej Ryssland hållning är att man ska kunna kontrollera Ukraina som likt de andra grannländer de fortfarande mer eller mindre kontrollerar. Vet du inte bättre?

Edit: Och om de inte vill döda några varför dödar de då Ukrainare varje dag? Frågan gäller förstås mest civila, även om den klyftiga förstår att döda soldater som försvarar sitt land är ounvikligt!

Som sagt! Ryssens misstag är pinsamma. De har skitigt i det blå skåpet helt enkelt. Även deras militär är pinsam! Tar hjälp av Nordkorea nu dessutom samtidigt som de skickar röda linjer till höger och vänster?

Det borde även få ett rysstroll att vända på kappan!?
__________________
Senast redigerad av CanisMinor 2024-10-22 kl. 11:51.
Citera
2024-10-22, 11:42
  #468773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag svarar dig så bryter jag mot reglerna. Då kanske jag blir avstängd. Kanske du inte blir det, vem vet.

Men vi kan ju för diskussionens skull anta att Nato är en försvarsallians.

Då ska du som rysk elit bedöma risken för att Nato anser att de ska intervenera. När de gör de så kommer de så klart försvara någon. Kanske försvarar de en mänsklig rättighet i Dagestan. Eller så ska de in och försvara en etnisk minoritet i södra Ryssland. Givetvis kan behovet av "försvar" vara mer eller mindre uppförstorat. I detta försvar ska man så klart även bomba Moskva, och kanske använda något vapen som ännu inte är uppfunnet - vem kan se in i framtiden om 30 år och veta vilka vapen som används, och om framskjutna baser är relevanta eller inte?

Risken är så klart mindre eftersom Ryssland är starkt, har kärnvapen, kanske backas av Kina, och inte kan erövras på grund av dess storlek. Men snacket om att Nato är en försvarsallians är obegripligt. En smart människa som påstår detta efter tre års intresse av Ukrainakriget är antingen inte smart utan inskränkt, eller något annat. 👹

Alla försvarar någon hela tiden i moderna konflikter. Kanske sig själva, kanske någon annan. Ryssland försvarade också bara stackars etniska ryssar i Donbass, och försvarade dem genom att anfalla Kyiv. Men det hindrar inte de i Kyiv från att de ville ha haft skydd mot detta "försvar".

Ryssland anföll de etniska ryssarna i Donbas. Ukraina försvarar dem.
Citera
2024-10-22, 11:42
  #468774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte döda någon. Rysslands officiella hållning är att Ukraina ska vara neutralt och inte gå med i Nato, det är allt. Var det så mycket begärt?

Så det var därför man förgrep sig på och mördade de civila i Butja? Därför man använder kemiska stridsmedel mot Ukraina? Därför man bombar civil infrastruktur?

Du behöver uppdatera ditt manus. Inte ens Putin hävdar det längre.
Citera
2024-10-22, 11:43
  #468775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte döda någon. Rysslands officiella hållning är att Ukraina ska vara neutralt och inte gå med i Nato, det är allt. Var det så mycket begärt?

Om man nu tror på att Ryssland aldrig hade velat återskapa tsar-Ryssland eller Sovjetunionen så hade inte Nato behövts.

Men nu var ryssarna hela tiden lite väl aggressiva så ingen kunde bortse från att ryssarna hade för avsikt att starta krig.

Detta visade de bland annat i Georgien som väl får betraktas som nåt att vara medveten om ifall man diskuterar varför Ukraina ville in i Nato redan på den tiden.

Jag tror att väldigt mycket av konflikterna hade man kunnat slippa om ryssarna hade visat mer respekt för gränserna som uppstod december 1991.
__________________
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-10-22 kl. 11:46.
Citera
2024-10-22, 11:44
  #468776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1g97v21/two_alcohol_distilleries_struck_by_ukrainian/

Lite kul att de talar som att världens undergång är på g. Vodkan verkar vara viktig. Är detta vad vi slåss för?!


Destillerier producerar inte bara vodka, de mål som Ukraina attackerar producerar produkter som används militärt. Till bränsle och sprängämnen bla.

Dock handlar det ju om alkohol med så det lär väl påverka priser och tillgång till vodka med.
Citera
2024-10-22, 11:46
  #468777
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nej. Du ljuger.
Använder oärlig argumentation.

Nato har aldrig startat en konflikt.

Däremot skulle det vara svårt för Ryssland att utöva sina imperialistiska ambitioner, a la Primakovs doktrin, på länder som tillhör Nato.
Tsar Putin skulle inte få leka som han vill.
Nja. Sanningen är att man alltid kan diskutera vem som startar en konflikt. Fakta är att nato är en försvarsallians och fakta är att om nato anfaller utanför natoländerna så kan det anses som man startat en konflikt.

Nog för att rysstrollen ljuger mest hela tiden men man är rätt naiv om man påstår att natoländer aldrig gjort nåt utanför nato även om det inte är nato som organisation som gjort det.

Därför är finland inget hot mot ryssland även om finland är med i nato. Dock blir finland såklart lite modigare med nato i ryggen.
Citera
2024-10-22, 11:48
  #468778
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Precis detta. Ryssland matar på med 50000 granater om dagen. Även om bara en på femtio träffar innebär det ett par tusen döda ukrainare per dygn.
Civila. Dvs varje dag begår ryssland krigsbrott… och du applåderar det?
Citera
2024-10-22, 11:49
  #468779
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Varför är man rädd för Ryssland..?
Då bortser man från att Ryssland inte har anfallit något Europeiskt land tidigare. Varför Ukraina? Ju, för att Ukraina var den sista utposten mot ett alltmer aggressivt Nato, och att ett Ukraina i Nato skulle utgöra ett hot mot Ryssland.
Hade Nato stannar vid sin ursprungliga omfattning hade det inte varit något hot mot Ryssland, och då hade det inte blivit något angrepp mot Ukraina, och då hade vi haft fred i Europa nu. Så enkelt är det.
Och nu har ytterligare 2 länder gått med i Nato pga dumhuvet pootins agerande, han måste vara århundradets mest felknullade människa
Citera
2024-10-22, 11:50
  #468780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det är Natos expansion som hotar Ryssland. Om Ukraina går med i Nato kommer en lång gräns
ställa Ryssland mot Nato.
Rysslands officiella hållning är att Ukraina ska vara neutralt, att Krim tillhör Ryssland och att de östra provinserna ska vara självstyrande stater.
"Tucker Carlsson"...😄

Segerkrönikan som publicerades i rysk Putin-kontrollerad media på 3:dje dagen av den fullskaliga invasionen förklarar.
NATO skulle potentiellt kunna omöjliggöra erövring av Ukraina.

Så NATO anses vara ett hot mot rysk imperialism och erövring. Inte mot Ryssland i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in