Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ryska ledningen kommer värja sig med alla medel mot sådant. Det är liksom inte ryska elitens affärsidé. Visst hade det varit fint om man kunde uppnå någon slags revolution underifrån eller inifrån. Men det går inte som det ser ut nu, och om vi stöttar demokratiska krafter för hårt UTIFRÅN, så ökar bara repressionen. Kanske uppstår en organisk missnöjdhet inifrån i framtiden, som kan leda till en möjlighet att splittra Ryssland.
Det är klart att Ryssland inte vill dela upp sig. Det skulle skada deras självbild av en stormakt.
Men Rysslands retorik och agerande, lämnar väldigt lite till andra uppfattningar än att varje grannland måste säkra sin egen säkerhet. På det ena eller andra sättet.
Nato eller kärnvapen är det som ligger på bordet.