2024-10-20, 23:00
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Han lyssnar ju åtminstone för stunden om jag ryter till och förklarar något.
Men det är som att han är av gamla curling-stammen.
Ränderna går inte ut, och det går inte att lära gamla hundar att sitta, han kan ändra sig för stunden men en timme senare är det bortblåst. så känns det ialla fall.
Han är av gamla gardens pappor där man inte hade koll eller reflektion över nånting.
Jag svalde detta rätt så länge men nu tycker även min fru att det går för långt.
Och hon är en väldigt tillmötesgående människa och har tagit honom i försvar många gånger.
Jag håller med dig.

Men frågan är hur någon som läser din tråd skulle känna att ha någon hemma som möblerar om och så vidare. Ifrågasätter spagettimärket...ja han kan ju göra allt och om man har barn räcker det med några timmar så är hela huset förvandlats till en sopptipp och allt är huller om buller. Gubben har obegränsat med tid och kan således göra allt möjligt och det låter nästan som att han försöker ta över papparollen.

Det går inte att ändra någon egentligen då alla ändras sig själva för att de vill. Kan man inte eller vill inte så syns det ju till slut av alla parter att det är så det kommer bli.

Du får boka in honom på psykologmöte med dig och honom. Det vore något. Det är ju mer än min farsa som är den fåordiga typen. Ingen curlande från honom men kanske mer från morsan som hållit en borta från det vanligaste. Argumentation eller snack hemma har alltid varit att föräldrarna visste bäst. Därför har jag lärt mig det mesta själv och det har tagit tid. Det vore en liten genväg att ha det när man for ut ur huset så att man kunde börjat på plus istället för minus.

En annan trådskapare var nästan tvungen att hota folk för att få igenom sina vanliga vardagsärenden. Nu menar jag inte att det är rätt men det är en tankevurpa där frågan är varför gubben inte förstår. För att få till en förändring kanske lite mer rutin och planering vore något där du bestämmer vad som ska göras tillsammans med gubben vilket då skulle kunna bli en win win. Han får bygga sig en attefallsshus "som" är till ett av barnen men där gubben kan "låna det" till en början.
Citera
2024-10-20, 23:49
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Gör de svårt för dina barn själv då?

Vad betyder det på svenska?
Citera
2024-10-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Antagligen en billig bil och likadant med bostad och det var när var när han var ung. Såg inget om jobb. Sedan dess har TS byggt upp sitt eget liv.
Ditt jävla spån!

Nu fantiserar du bara fritt. Han skriver i sitt första inlägg att hans farsa fixade ett glidarjobb till honom.

Har du börjat bli dement gubbe eller vad är det du håller på med?
Citera
2024-10-21, 13:00
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nu fantiserar du bara fritt. Han skriver i sitt första inlägg att hans farsa fixade ett glidarjobb till honom.

Har du börjat bli dement gubbe eller vad är det du håller på med?
Du har lässvårigheter ditt jävla spån. Han skrev att det var FARSAN som hade ett glidarjobb. Fan, lär dig läsa!!!
Citera
2024-10-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Du har lässvårigheter ditt jävla spån. Han skrev att det var FARSAN som hade ett glidarjobb. Fan, lär dig läsa!!!

Citat:
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Du är antingen ett troll eller en dement boomer. Lär dig nya personangrepp ditt handikapp.
Citera
2024-10-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du är antingen ett troll eller en dement boomer. Lär dig nya personangrepp ditt handikapp.

Meningen är inte glasklart skriven men nog var det farsan som hade ett glidarjobb. Därav ”som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.”
Citera
2024-10-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Meningen är inte glasklart skriven men nog var det farsan som hade ett glidarjobb. Därav ”som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.”

Mycket möjligt.
Citera
2024-10-22, 08:35
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Självklart är det så. Man tycker att det är förståeligt men inte för vissa idioter.
Citera
2024-10-22, 11:57
Medlem
Citat:
Jag förstår helt klart det du säger.
Men det känns bara så uppgivenhet allt.
För som sagt, han har hela mitt liv haft all tid i världen.
Kan vara värt att poängtera att han har släkt och barnbarn i sin hemort också så han är definitivt inte ensam.
Känns som jag fått bita i sura äpplet och dansa efter hans pipa hela mitt liv och undrar när det ska ta slut, när jag är 70 och själv snart ligger för döden?

Bry dig inte om alla idioter i tråden som själva inte har barn och inte fattar problemet du har med din pappa! Jag förstår precis hur enerverande det kan vara, men jag tror att det enda du kan göra (förutom att fortsätta tjata om att ni vill att barnen ska lära sig bli självständiga) är att hitta på någon form av ursäkt till varför det inte passar att din pappa bor hos er: säg att ni renoverar, att ungarna har någon smittsam sjukdom, att ni hyr ut rummet där han brukar vara - eller nåt annat!
Citera
2024-10-25, 02:04
Medlem
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
Det känns som vi bygger upp uppfostringsspillrorna igen när gubben har stuckit.
Börjar gå i tankebanorna att det vore bäst om han inte kom alls...

Vad fan är det för fel på dig? Att curla barnen är inget dåligt. Har du tänkt slänga ut dem när de är 18 och ha en kompisrelation med dem istället för familjerelation?

Att "göra dem självständiga" är det perfekt receptet för att sabba er relation för evigt och bli dumpad på ett ålderdomshem där de aldrig hälsar på dig.

Kärlekslösa jävel, du förtjänar inte din underbara farsa!
Citera
2024-10-25, 08:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Vad fan är det för fel på dig? Att curla barnen är inget dåligt. Har du tänkt slänga ut dem när de är 18 och ha en kompisrelation med dem istället för familjerelation?

Att "göra dem självständiga" är det perfekt receptet för att sabba er relation för evigt och bli dumpad på ett ålderdomshem där de aldrig hälsar på dig.

Kärlekslösa jävel, du förtjänar inte din underbara farsa!
Hahahahaa tack för ett gott skratt på fredagsmorgonen.
"Curla är inget dåligt" Det är ju för tusan ett negativt ord.
Och jag har en mycket kärleksfull relation till mina barn kan jag informera trots att dom får plocka undan sin tallrik själva.
Som sagt, tack för ett gott skratt, inte undra på att detta landet gått åt helvete.
Ska du bli skjutsad till skolan snart? Eller låt mig gissa, du är arbetslös och bor hemma i pojkrummet.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-25 kl. 08:16.
Citera
2024-10-25, 15:48
Medlem
Citat:
Hahahahaa tack för ett gott skratt på fredagsmorgonen.
"Curla är inget dåligt" Det är ju för tusan ett negativt ord.
Och jag har en mycket kärleksfull relation till mina barn kan jag informera trots att dom får plocka undan sin tallrik själva.
Som sagt, tack för ett gott skratt, inte undra på att detta landet gått åt helvete.
Ska du bli skjutsad till skolan snart? Eller låt mig gissa, du är arbetslös och bor hemma i pojkrummet.

Du TROR det, men dina barn kommer börja hata dig mer och mer innerst inne och er relation kommer falla samman. Jag har sett det om och om igen med mina vänner. Jag var relativt curlad och jag har både ett bra liv och en fantastisk nära relation till mina föräldrar. Men de vänner jag växte upp med som hade föräldrar med din filosofi, de träffar knappt sina föräldrar. Typ över jul kanske, that's it.

Du skrattar åt mig hånfullt men jag försöker bara hjälpa dig, du gräver din egen grav här för en mycket tragisk tråkig framtid. Det är såna som dig som får Sverige att bli ett sånt kallt land. Jämför med typ sydeuropa eller mellanöstern, där finns det riktig kärlek i familjerna. Där skickar man inte föräldrarna till ålderdomshem, man tar hand om dem i sitt eget hem. Man kickar inte ut barnen när de är 18, de får bo kvar tills de är redo och får de dålig ekonomi får de flytta hem igen om de så fyllt 50, man tar hand om varandra, så SKA det vara.

Men om man gör som du, och många andra, "tough love" så tar man bort all kärlek, all tillit. Ens familj ska vara helig, det allra viktigaste som finns för oss människor, det enda i livet som verkligen spelar någon roll, och "tough love" försvagar det. Så vad är poängen? Försöka gör dem till framgångsrika affärsmän? Var det värt det om du aldrig träffar dem eller har en bra relation?

Du må tro att du gör rätt men du gör HELT fel. Skäm bort dina barn, behandla dom som kungligheter, de är viktigare än DIG nu, de ska komma i första hand JÄMT, i resten av ditt liv, alltid, oavsett. Annars kommer det gå åt helvete i framtiden för er.

Självständighet osv kommer de lära sig på egen hand, av kompisar, i skolan, i fotbollslaget, oroa dig inte! Om inte annat i arbetslivet, det brukar lösa sig. Men kärleken i familjen kan du aldrig få tillbaka om du förstör den.

Ditt liv, dina barn, jag skiter i vilket, jag bryr mig inte om dig eller din familj och om det går skit för er, no offense, men jag försöker bara ge tips jag helhjärtat tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in