2024-10-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Jo, om far/svärfar befinner sig i ts hus när han hälsar på är det deras regler som gäller, inte farsans. Och om far inte kan acceptera ts föräldraskap eller respektera sin son som vuxen myndig då är det dags för en paus tills han begriper.

Och för tydlighetens skull så är det inte barnen som ska säga ifrån till farfar det är ts ansvar. Farfar kan finnas till för ungarna utan att curla dem.

Problemet är att TS inte accepterar pappans farföräldraskap. Det är TS som vill in och styra över farfar.
Citera
2024-10-18, 18:14
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det handlar om hans kontrollbehov.
Hade jag sålt min bil (som naturligtvis är av samma märke som hans för husfridens skull) och gått och köpt något helt annat utab att säga något så lovar jag dig, han hade fått en stroke.

Men du ... Sälj den förbannade bilen i morgon! Och köp det du vill ha. Du diskuterar det inte ens med honom. Om han får en stroke eller blir upprörd så låt han! Hans reaktion är bara hans ansvar - inte ditt! Livet är för kort för sånt där... Blir ju som att du är fångad i hans värld även när han inte är där...

Har du råd anlitar du byggfirma att göra klart projekt på huset. Det gör du utan att fråga honom innan . Får han en stroke av det, ja men då är det så och det är fortfarande inte ditt ansvar.

Du skriver att du vill att han ska få finnas i barnbarnens liv, och det är bra. Men det ska inte få vara på bekostnad av ditt välmående.
Citera
2024-10-18, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Problemet är att TS inte accepterar pappans farföräldraskap. Det är TS som vill in och styra över farfar.

I sitt eget hem är ts i full rätt att göra det
Citera
2024-10-18, 18:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Men du ... Sälj den förbannade bilen i morgon! Och köp det du vill ha. Du diskuterar det inte ens med honom. Om han får en stroke eller blir upprörd så låt han! Hans reaktion är bara hans ansvar - inte ditt! Livet är för kort för sånt där... Blir ju som att du är fångad i hans värld även när han inte är där...

Har du råd anlitar du byggfirma att göra klart projekt på huset. Det gör du utan att fråga honom innan . Får han en stroke av det, ja men då är det så och det är fortfarande inte ditt ansvar.

Du skriver att du vill att han ska få finnas i barnbarnens liv, och det är bra. Men det ska inte få vara på bekostnad av ditt välmående.
Så är det dessvärre.
Hade jag gått och köpt nya däck imorgon hade han säkerligen fått panik över jag inte stämt av med honom.
Han hade nog först hamnat i chock och sedan blivit förbannad att jag inte rådslagit med honom först som "kan kolla runt vad som gäller". och sen kommit med ett "ok dom här ska du ha".
Jag förstår ju att han bara vill väl men frågan är om det inte handlar väldigt, väldigt mycket om han själv också.
Citera
2024-10-18, 18:38
Medlem
zombie-nations avatar
Är han inte där hela tiden så låt honom hällas. Han vill känna sig behövd. Barnen lär ju ändå lära sig när han inte är där. Förklara för barnen. Det funkar även om de är små. Säg att han vill hjälpa till så ibland gör han saker som ni faktiskt kan. Ni är ju inga småbarn längre. Säger du något sådant så lär duktigheten i barnet kicka in, de hatar att man inte behandlar dem efter ålder. Fråga barnen vad som skulle vara en bättre sak som han hjälpte till med. De kanske vill lära sig att göra något praktiskt som han kan, med tanke på snickerierna. Kanske kan han istället snickra med barnen?

Alla verkar ju snälla men inte hittat sin roll.
Citera
2024-10-18, 18:46
Citat:
Så är det dessvärre.
Hade jag gått och köpt nya däck imorgon hade han säkerligen fått panik över jag inte stämt av med honom.
Han hade nog först hamnat i chock och sedan blivit förbannad att jag inte rådslagit med honom först som "kan kolla runt vad som gäller". och sen kommit med ett "ok dom här ska du ha".
Jag förstår ju att han bara vill väl men frågan är om det inte handlar väldigt, väldigt mycket om han själv också.

Men ända sättet är att ju att du slutar upp. Du kollar inte av med honom mer. Gör som DU vill. Det är DIN bil, DITT hus, DINA däck etc och du bestämmer själv. Du måste inte visa hänsyn i sånt alls. Han får köpa den bil och de däck han vill ha, men ditt liv och dina grejer är dina. Du skulle ju inte säga att du ska kolla upp däck åt honom.

För övrigt... Hur väl vill han egentligen? Att behandla sina vuxna barn som invalider och oförmögna att tänka själva är inte kärlek - det är kontroll och idiotförklarande.
Citera
2024-10-18, 18:50
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Nej där har du fel.
I mitt och frugans hem är det våra regler som gäller.
Såsom du hade sagt att jag ska rätta mig efter min pappas regler i hans hem.
"Ja men flytta då om det inte passar".
Ja det är just det jag har gjort.

Fast du låter ju din pappa komma och bo där för att curla dig? Så reglerna i ditt hem är att dig får man curla, men inte dina barn? Den policyn känns mer skadlig för barnen än att låta honom skämma bort dem.
Citera
2024-10-18, 19:06
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Så det är OK att han hjälper er (snickrar på huset) men inte barnbarnen?

Låt barnen bli bortskämda av farfar. Barn vet, även från en tidig ålder, att olika saker gäller beroende vilken vuxen det är. Så länge de inte spelar ut er mot varandra ("farfar skulle minsann...") så är det inga problem. Ni är OK med att få guldkant på tillvaron, låt då också barnen få det.

Låt dem få goda minnen av honom. Han kommer inte finnas för evigt så förstör inte deras upplevelser.
This.
Citera
2024-10-18, 19:16
Medlem
Din pappa låter underbar och exakt så en farfar/morfar ska vara. Han kommer ge barnen ett så härligt minne av honom och barndomen. Han raderar inte det ni lärt dom. far och mormödrarna ska få skämma bort barnbarn! Det är ju hela grejen typ ^^
Citera
2024-10-18, 19:27
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Fast du låter ju din pappa komma och bo där för att curla dig? Så reglerna i ditt hem är att dig får man curla, men inte dina barn? Den policyn känns mer skadlig för barnen än att låta honom skämma bort dem.
Vad mennar du är alternativet? Att jag portar honom från att komma helt?
Jag har blivit curlad i närmare 40 år så varför skulle han sluta nu även om han kunde? (Vilket han förmodligen inte kan).
Tro mig, jag har bett honom.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-18 kl. 19:29.
Citera
2024-10-18, 19:27
Medlem
Citat:
”Han curlar fortfarande bort mig och ser mig som ett barn fast jag är en vuxen karl med 3 barn.
Hade jag gått och köpt en bil av en modell som han inte godkänt hade han fått panik.”

”Han gör vad som behöver göras, för jag är uppenbarligen 13 och omyndigförklarad.
Behöver jag säga att han åkte hit, närmare 70 mil för att vara med på husvisningen innan vi köpte huset?”

”Jag fick i stort sett klippa banden när jag blev vuxen av ren självbevarelsedrift för att kunna bli vuxen.
Han hade betalat mina räkningar åt mig om jag inte tog ett medvetet val att "detta måste jag kunna klara själv"”

”När vi dessutom säger åt honom att han ska låta dom göra själva och blir totalt ignorerad, är det att visa respekt i vårat hem?”

”Det handlar om hans kontrollbehov.
Hade jag sålt min bil (som naturligtvis är av samma märke som hans för husfridens skull) och gått och köpt något helt annat utab att säga något så lovar jag dig, han hade fått en stroke.”

”Jo men det känns ju meningslöst, jag kommer alltid att vara omyndigförklarad och 13 år i hans värld, det är nog ingen fight värd att ta när man närmar sig 40.
Det har jag helt enkelt löst genom att bli vuxen, flytta och starta egen familj.
Kanske var en av flera anledningar varför jag flyttade rätt långt bort också.
För att lära mig överleva i vuxenlivet.”
Problemet är inte att han curlar barnbarnen, problemet är att du tillåter att han fortfarande behandlar dig som om du vore 13 år. Eftersom du tycker att det inte är en fight värd att ta så får du ju finna dig i att du i hans ögon är en 13 åring som inte klarar saker själv, och däri ingår ju även ditt föräldraskap.

Om du tänker efter, vad är det som hindrar dig från att sätta tydliga gränser gentemot din pappa?

Barn förstår ”Jag älskar dig, men det där beteendet är inte okej!”, så även en pappa/farfar bör kunna förstå det.
Citera
2024-10-18, 19:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Problemet är inte att han curlar barnbarnen, problemet är att du tillåter att han fortfarande behandlar dig som om du vore 13 år. Eftersom du tycker att det inte är en fight värd att ta så får du ju finna dig i att du i hans ögon är en 13 åring som inte klarar saker själv, och däri ingår ju även ditt föräldraskap.

Om du tänker efter, vad är det som hindrar dig från att sätta tydliga gränser gentemot din pappa?

Barn förstår ”Jag älskar dig, men det där beteendet är inte okej!”, så även en pappa/farfar bör kunna förstå det.
Han lyssnar ju åtminstone för stunden om jag ryter till och förklarar något.
Men det är som att han är av gamla curling-stammen.
Ränderna går inte ut, och det går inte att lära gamla hundar att sitta, han kan ändra sig för stunden men en timme senare är det bortblåst. så känns det ialla fall.
Han är av gamla gardens pappor där man inte hade koll eller reflektion över nånting.
Jag svalde detta rätt så länge men nu tycker även min fru att det går för långt.
Och hon är en väldigt tillmötesgående människa och har tagit honom i försvar många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in