Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-18, 09:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det känns som vi bygger upp uppfostringsspillrorna igen när gubben har stuckit.
Börjar gå i tankebanorna att det vore bäst om han inte kom alls...
Otrevlig?
Du får väl sätta dig ner med honom och prata igenom det ordentligt.
Skäll inte på honom och tala om att han gör fel och att han inte får göra si eller så.
Förklara för honom hur ni ser på uppfostran av barnen.
Ge exempel på saker ni vill att barnen gör själva.
Fråga om han förstår det?
Beröm honom för hans kärlek till barnbarnen och visa tacksamhet för det han gör.
Fråga honom om han kan ändra sitt beteende på vissa fundamnetala saker
Men fega inte ur och ta det inte i förbifarten utan ta det när ni sitter ner i lugn och ro och låt det ta tid.
Å ta det inte när du blir irriterad och tänker
- nä nu har det fan gått för långt.
Då blir det inte bra
-----------------
Men.....
Barnen kan skilja på den service de får när farfar hälsar på och hur de skall bete sig för övrigt när han inte är där.
Det är ju enkelt att få barnen att inse det även om de försöker testa er och säger
- jamen farfar gör alltid...
- fafa säger ju..
Det är ju inga problem och händelser som saboterar era barns uppfostran.
Det är ju lite charmen med att ha en farfar/farmor som vill pyssla om lite mer än de stränga konsekventa föräldrarna med sitt starka överjag som vill vara duktiga.
Så som jag uppfattar det förstorar ni upp problemet en smula även det kan finnas ett par fundamentala saker ni kan ta upp.
Citera
2024-10-18, 09:07
Medlem
Titsdontlies avatar
Hur kan man gnälla på nåt sånt? Är väl en sån farfar alla önskar sig. Du och din fru är ett gäng idioter
Citera
2024-10-18, 09:08
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Nej men försök inte att få det att låta som att vi utnyttjar honom för allt han gör insisterar han på.
Det menar jag inte heller. Han erbjuder (självmant ) er hjälp, samma gör han för barnbarnen.

Jag har varit i er sits förutom att detta inte var något vi störde oss på. Vi och våra barn fick massor av hjälp (köket revs kanske inte exakt när vi tänkt det men j*klar vad skönt det var när det var gjort) och jag garanterar att barnen inte lidit skada när de nu står på egna ben. Våra värderingar från deras uppfostran är vad de fått med sig och anammat. Däremot har de många goda minnen av den äldre generationen, inte enbart av dem som "pengamaskiner" som är vanligt utan för att de funnits där i deras vardag och "skämt bort dem".

Du kan givetvis (mer eller mindre) klippa banden med din far men det kommer inte gynna dina barn inför framtiden eller ditt eget förhållande till dem - snarare det motsatta.
Citera
2024-10-18, 09:26
Medlem
Citat:
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
En förälder känner aldrig samma intensiva kärlek till barnbarn som till de egna barnen. Tror han beter sig så eftersom han innerst inne tror att det är ett sätt att visa kärlek mot dig.

En möjlighet kunde vara att du tänker efter vad du verkligen skulle vara hjälpt av från honom. Det kanske bleve en lättnad för honom i st för detta hjälplösa klemande.

Min far passade vår förstfödde i 6 mån när vi inte fick dagisplats och vår fö-led var slut. 14 mils pendling tor till oss varje dag, omtänksam omsorg. Djäklar vilken kärlekshandling.
Citera
2024-10-18, 09:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
Såg till gubben på skarpen att hemma hos er får han anpassa sig till era regler eller så får han stanna hemma hos sig.
Citera
2024-10-18, 09:53
Medlem
Citat:
Men käre nån vilket resonemang, hur tänker du människa!
Lite mer kärlek och överseende och mindre måsten och regler tack.
Låt barnen uppleva farfar som han är under den korta tid han är där.
Låt barnen se en annan sida av livet med curling och maximal service..
Det är ju underbart och skadar inte.
För dig har det tydligen gått bra.
Citera
2024-10-18, 10:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apedonien
Men käre nån vilket resonemang, hur tänker du människa!
Lite mer kärlek och överseende och mindre måsten och regler tack.
Låt barnen uppleva farfar som han är under den korta tid han är där.
Låt barnen se en annan sida av livet med curling och maximal service..
Det är ju underbart och skadar inte.
För dig har det tydligen gått bra.
Jag har klarat mig bra men uppfostran har helt klart satt sina dåliga spår.
Jag fick i stort sett klippa banden när jag blev vuxen av ren självbevarelsedrift för att kunna bli vuxen.
Han hade betalat mina räkningar åt mig om jag inte tog ett medvetet val att "detta måste jag kunna klara själv"
Jag har lovat och svurit att jag inte ska göra samma sak med mina egna barn.
När jag hade min första bil (som han självklart betalade) frågade jag hur man byter torkarblad.
Han sa då att jag ska gå in till macken så får tjejen göra det åt mig.
Så googlade jag fram det istället...
Hur man byter däck visade han aldrig, "det kan man lämna in" så det fick jag lära mig av egen hand också.
Hans curlande är inte sunt.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-18 kl. 10:05.
Citera
2024-10-18, 10:03
Medlem
Comitiums avatar
Vilken dum avundsjuka och rädsla för konkurrens om barnen. Låt gubben (64?...) gulla med barnen. Han och barnen gillar det ju. En win-win-situation!

PS
Till och med vuxna har av osorg stundom fått hjälp med påklädningen och jag tänker då på kungar och högadel - som greve von Rosen eller greve Bonde, typ.
Senast redigerad av Comitium 2024-10-18 kl. 10:06.
Citera
2024-10-18, 10:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Vilken dum avundsjuka och rädsla för konkurrens om barnen. Låt gubben (64?...) gulla med barnen. Han och barnen gillar det ju. En win-win-situation!

PS
Till och med vuxna har av osorg stundom fått hjälp med påklädningen och jag tänker då på kungar och högadel - som greve von Rosen eller greve Bonde, typ.
Det finns ingen anledning att dag in och dag ut hjälpa någon att ta på sig skorna som kan ta på sig skorna, som vi dessutom ibland fått kämpa rätt hårt för att dom ska göra själva.
Vi håller på att förbereda dom här knattarna för skolan.
När vi dessutom säger åt honom att han ska låta dom göra själva och blir totalt ignorerad, är det att visa respekt i vårat hem?
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-18 kl. 10:14.
Citera
2024-10-18, 10:14
Medlem
Misters avatar
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.

Låt gubben hållas och var lite tacksam. Ta ansvar för dig själv istället och säg nej till att han snickrar på huset så kan du vara stor och självständig och snickra själv medan dina barn klär på sig själva.
Om han fortfarande klär på dem när de är 16 bast så skriv ett nytt inlägg.
Citera
2024-10-18, 10:17
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Låt gubben hållas och var lite tacksam. Ta ansvar för dig själv istället och säg nej till att han snickrar på huset så kan du vara stor och självständig och snickra själv medan dina barn klär på sig själva.
Om han fortfarande klär på dem när de är 16 bast så skriv ett nytt inlägg.
Ta ansvar för mig själv?
Vad ska jag säga till min fru som pustar ut av frustration och inre ilska när han har dragit? Ta ansvar för dig själv gumman?
För hon säger minsann till honom men det är ju som att prata en vägg.
Citera
2024-10-18, 10:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att dag in och dag ut hjälpa någon att ta på sig skorna som kan ta på sig skorna, som vi dessutom ibland fått kämpa rätt hårt för att dom ska göra själva.
Vi håller på att förbereda dom här knattarna för skolan.
När vi dessutom säger åt honom att han ska låta dom göra själva och blir totalt ignorerad, är det att visa respekt i vårat hem?

Fast han är ju där på deltid bara. Barnen tar inte skada av lite extra omsorg. Det vore skillnad om han helt tog över barnuppfostran men det verkar det ju inte handla om, utan att ni är överkänsliga för konkurrens om barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in