2024-10-20, 05:27
Avstängd
Pungsvings avatar
Om det är jobbigt att prata med honom så skriv ett brev till honom. Skriv så som du uppfattar det utan att oroa dig för hur han uppfattar det. Skriv också att du vill att dina barn ska tränas i att lösa problem själva och utföra saker själva, så att han förstår varför det är jobbigt när han hjälper till för mycket.

Om han är för stressad för att slappna av så be honom klippa gräsmattan en gång till och sådana saker, saker som inte blir en belastning för andra. Be honom ta med korsord och böcker och annat han kan sysselsätta sig med om han inte kan slappna av. Be honom tvätta era bilar varje gång han kommer. Kör honom slut. Gå på promenad med honom oftare utan barnen. Han kan rensa ogräs och annat. Typ hur sysselsätter man en hund som bara springer i cirklar och hoppar.
Citera
2024-10-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Han skriver också att han har ett välbetalt jobb, det är ju självklart därför han har egen bostad, bil och familj.

Han skriver att hans farsa ordnat allt detta åt honom. Kan du inte läsa?
Citera
2024-10-20, 11:00
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Han skriver att hans farsa ordnat allt detta åt honom. Kan du inte läsa?
När han var ung ja. Sedan dess har han skaffat sig ett välbetalt job och familj.
Det är du som har lässvårigheter ditt jävla spån!
Citera
2024-10-20, 11:21
Medlem
Citat:
När han var ung ja. Sedan dess har han skaffat sig ett välbetalt job och familj.
Det är du som har lässvårigheter ditt jävla spån!

Att någon betalar lägenhet, bil och fixar jobb är enligt mig att bära någon ekonomiskt. Jag inser att du är en boomer och på din tid kunde man köpa bostad utan att skuldsätta sig livet ut men så ser det inte ut längre.

Det enda du gör i denna tråden är att maniskt försvara TS och kalla alla andra för spån, men du framstår som dement.
Citera
2024-10-20, 12:07
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Att någon betalar lägenhet, bil och fixar jobb är enligt mig att bära någon ekonomiskt. Jag inser att du är en boomer och på din tid kunde man köpa bostad utan att skuldsätta sig livet ut men så ser det inte ut längre.

Det enda du gör i denna tråden är att maniskt försvara TS och kalla alla andra för spån, men du framstår som dement.
"Bu hu! Alla boomers hade det skitlätt och nu är det så synd om oss snöflingor. "
Fan, du är patetisk!
Citera
2024-10-20, 12:24
Medlem
Citat:
"Bu hu! Alla boomers hade det skitlätt och nu är det så synd om oss snöflingor. "
Fan, du är patetisk!

Du behöver öva läsförståelse och upphöra med dina förvirrade personangrepp. TS skriver rakt ut att hans far ordnat lägenhet, bil och jobb till honom. Hur detta inte är att bära någon ekonomiskt kan jag inte förstå. Vanliga människor måste ta dyra lån för att kunna unna sig den typen av lyx och då utan att pappa fixat ett glidarjobb till en.
Citera
2024-10-20, 12:42
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jo men det känns ju meningslöst, jag kommer alltid att vara omyndigförklarad och 13 år i hans värld, det är nog ingen fight värd att ta när man närmar sig 40.
Det har jag helt enkelt löst genom att bli vuxen, flytta och starta egen familj.
Kanske var en av flera anledningar varför jag flyttade rätt långt bort också.
För att lära mig överleva i vuxenlivet.

Din pappa behöver känna sig behövd, han vill så gärna ta om hand, så pass att det kan bli för mycket.
Problemet är nog inte så mycket med barnen utan med din relation till dig själv och till din far. (Och antagligen blir du mycket stressad av att din fru beklagar sig till dig.) Jag tror att du måste hitta ett sätt att hitta din egen styrka att stå på dig utan att behöva gå till överdrift.
Var glad för att du har din pappa i livet, tro mig du kommer sakna honom som f*n när han inte är kvar och du kommer ångra att du portat honom från ditt hem när han behövde sin familj som mest.

Fundera över hur man sätter gränser på ett bra sätt och du kanske behöver stå på dig även mot din fru på ett lugnt sätt. Du behöver känna dig vuxen och den känslan kommer inifrån. Kanske inte vara så rädd för att köpa "fel bil" till exempel. Han kommer inte få stroke av det.

Den som äger sin egen auktoritet behöver inte bli så arg och irriterad utan kan sätta gränser på ett bra sätt samt vara mer överseende och positiv gentemot andra.
Citera
2024-10-20, 12:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
Det känns som vi bygger upp uppfostringsspillrorna igen när gubben har stuckit.
Börjar gå i tankebanorna att det vore bäst om han inte kom alls...

Gör de svårt för dina barn själv då?
Citera
2024-10-20, 15:57
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Min farsa har alltid varit riktigt curlande och jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag var ett rätt bortskämt barn.
Fick allt jag pekade på när jag var liten, blev skjutsad överallt, fått betalt för allt när jag blev större. bostad, bil, hjälp med ungdomsjobb, allt. Hade ett glidarjobb som gjorde han i stort sett alltid fanns i krokarna om man behövde honom.

Nu bor jag rätt långt ifrån farsan och har själv fru och 3 barn. Klarat mig rätt bra och har ett välbetalt jobb.
Farsan är dock änkeman och kommer därför upp kanske varannan månad, bor här några veckor och snickrar på huset m.m.
Vi har kämpat rätt hårt för att våra ungar ska bli så självständiga som möjligt.
Enkla saker som man bör lära såna som går i förskola. Städa, kunna ta på kläder själv, hämta saker osv.
Men detta raserar han direkt när han kommer.
Ungarna behöver inte göra ett smack. Vill dom ha mjölk går han och hämtar, plocka under efter maten gör han åt dom. Dom behöver inte ens ta på sig skor och jacka för det gör han åt dom.
Frugan sa till honom "XXX du kan väl dra upp dragkedjan själv"
Då tittade farsan bara på henne och sen gjorde han det åt XXX ändå.
Jag ser så jävla mycket i min egna bortskämda uppfostran och tänker bara nejnejnej.
Och ja, vi har tagit upp detta med honom men det går in genom ena örat och ut genom andra.
Frugan har växlat ifrån "Ja men mor och farföräldrar skämmer alltid bort sina barnbarn" till "Din pappa är ju för snäll" och tycker att det är skönt när han har dragit.
Vad ska jag göra? Ställa ultimatum? Jag vet inte om han fattar om jag inte bokstavligt blir rätt otrevlig.
Det känns som vi bygger upp uppfostringsspillrorna igen när gubben har stuckit.
Börjar gå i tankebanorna att det vore bäst om han inte kom alls...

Inte konstigt han curlade dig, tycker synd om dig och ger dig all upptänklig hjälp. Du är ju uppenbarligen helt jävla förståndshandikappad.

Ungjävlarna får väl lära sig hålla två tankar i skallen helt enkelt. När de är med farfar så är det på ett sätt och i vanliga fall så är det andra saker som gäller. Det är du som är problemet, du letar bara efter en ursäkt för att säga upp kontakten med din far och saknar kullorna för att verkligen göra det.
Citera
2024-10-20, 21:36
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Hans farsa har väl för I helvete inte burit honom ekonomiskt heller! Var får du det ifrån ditt jävla spån?
För övrigt så verkar det som att hans farsa inte fattar att han måste respektera reglerna.

Vad snackar du om? Står väldigt klart i texten att han under hela livet fått allt som han pekat på som barn och sedan har detta fortsatt i form av all tänkbar hjälp som vuxen. Detta gnäller han om vilket jag finner provocerande, fortfarande något som är oklart?
Citera
2024-10-20, 21:39
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Vad är det som är svårt.
Vårat hus, våra regler.
Är han lyhörd mot det är han välkommen.
Gör du som du vill när du är borta? Går in med leriga skor i köket för det är så du gör hemma?
I hans hus var det hans regler som gäller men nu är det inte hans hus, tough shit?

Du är ett skämt, försök att uppskatta allt du fått istället ditt söndercurlade och otacksamma varelse.
Citera
2024-10-20, 22:31
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Du behöver öva läsförståelse och upphöra med dina förvirrade personangrepp. TS skriver rakt ut att hans far ordnat lägenhet, bil och jobb till honom. Hur detta inte är att bära någon ekonomiskt kan jag inte förstå. Vanliga människor måste ta dyra lån för att kunna unna sig den typen av lyx och då utan att pappa fixat ett glidarjobb till en.
Antagligen en billig bil och likadant med bostad och det var när var när han var ung. Såg inget om jobb. Sedan dess har TS byggt upp sitt eget liv.
Ditt jävla spån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in