Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-19, 08:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hörde återigen på Engströms första förhör 86-04-25...

Många i tråden gör en grej av att Engström som oskyldig vill göra allt för att placera sig ca 30sek tidigare på Sveavägen och därför hoppar över väktarpratet och av någon anledning lägger till 1min på utstämplingen...

Men det som slår mig när man lyssnar är att han tonar ner väldigt mkt av att vara ute så tidigt på Sveavägen....Väldigt nedtonad på allt faktiskt! Ser inget av värde, normal stadsbild och pratar om sin klocka !

Han vet inte ens om det är ett skott eller avgasknall osv osv...

Förstår inte alls syftet som oskyldig att det verkar viktigt för Engström att vara ute 30sek tidigare...

Jag skulle påstå att om han hade haft mkt mer att berätta om han hade som oskyldig berättat att han kom ut efter skotten ! Då hade han åtminstone kunnat beskriva LP som hysterisk och folk som är framme och gör livräddning och det lilla kaos som faktiskt råder första minuten

Jag får inte ihop grejen med att Engström "ljuger" sig närmare LOP med en sådan nertonad berättelse !

Han måste självklart tona ned sin promenad fram till mordplatsen eftersom han borde ha sett mer om han var så nära LOP som han påstod. Därför blir det bara svävande och ”lågintensiva” beskrivningar av vad han ser på väg fram till brottsplatsen. Det är först när han är framme som det börjar ta fart.

Det är något annat som är lågintensivt här inne men det låter jag vara osagt.

Som GM hade han naturligtvis inte haft någon anledning att agera så eftersom han då faktiskt hade gått strax bakom och hade kunnat ösa på med faktiska detaljer som han sett.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-19 kl. 08:38.
Citera
2024-10-19, 09:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
PE har väl också skruvat ned skylten? Det skulle enligt den trumfatoriske KP saknas både levande släktingar och några direkta kopplingar till mordvapen när det gällde SE.

SE hade tydligen inte pengar till en inrikes bussbiljett till någon bekants födelsedag och det är nog inte ett bra tecken ens i Täby.

Din kunskap inom familjerätt är naturligtvis bättre än min. Det borde nog vara mamman som ärvde SE och inte brodern. SE ärvde först det indiska mordvapnet av sin pappa eftersom SE var äldste sonen i familjen och sedan ärvde mamman det indiska mordvapnet av SE när han dog. Överlevde PE mamman ärvde han slutligen det indiska mordvapnet från mamman.

Vem ärvde PE när han dog? Slutar det indiska mordvapenspåret där? PE hade väl egna barn? (I första äktenskapet?)

Var kommer uppgiften om vykorten med solnedgångar ifrån?

Det är ändå lite ödets ironi att SE och ME först bygger och flyttar in i ett stort hus i Täby och sedan skiljer sig och flyttar in i ett ännu större hus. Det är väl de där "rundade" husen som är Grindtorpsvägen? (Man lyckades "runda" husen när man byggde dem.)

Har för mig PE vandrade vidare 2017 eller 2018, inte långt efter att PU började rota i brodern iaf. Även WG dog väl då, om än han sedan ett par år var slukad av demensens vilddjur. Levde på ett boende nära Täby Centrum.

Sorgesamt att SE inte förmådde sig att åka pga ekonomisk marginalisering i tillvaron. Knappt ett decennium tidigare arbetade han på anrika Skandia som grafiker, därefter blev det fotboja och torken ett par tre vändor. Många vill ju mena att hans eskalerande missbruk berodde på hans roll som GM; allt kom slutligen ikapp honom, och detta var hans sätt att hålla demonerna kring detta i schack. Hade inte SE samma advokat som CP använt sig av? Någon vid namn Lars, har jag för mig. Även denne sedan ett par år död.

Det indiska mordvapnet känns inte rimligt i min värld, inte på en fläck. Tvivlar ens på att fadern ägde ett vapen. Och än mindre (ovetandes om dess brottsliga karaktär) smugglade in ett sådant vid flytten till Sverige. En knepig och långsökt teori, rent av en desperat sådan för att sätta ett vapen i händerna på SE. Känns som en rejäl omväg och rent av dikeskörning.

PE har väl två döttrar. Vem vet vad de ärvde? Förhoppningsvis ärvde de hans goda sinne för affärer och att leda företag - PE verkar ha fått allt, SE noll kring detta. Skulle de (mot all tänkbar förmodan) funnit ett eller två naggade vykort med solnedgångar (utan adressat och hälsning) skulle de sannolikt rynka på näsan och riva de itu och slänga dem - trots eventuellt frimärksspråk. ;-) Vem vet, mamma Ruth kanske la rabarber på vapnet? Fann det under en golvplanka på Grindtorpsvägen när hon bonade golven inför försäljningen? Inte omöjligt att hon sedermera lajvade cowboy med vapnet på sitt boende? Vem vet, det kanske finns ett kulhål i någon vägg med tillhörande kula bakom någon hötorgskonst på boendet ännu? Vem tar på sig att undersöka detta? Konstapel Problem?

Finns väl fler källor på korten. Dessa borde väl en kalenderbitare och dödgrävare som du ha koll på?

De rundade huset på Grindtorpsvägen ser verkligen udda och malplacerat ut, även för att vara ett smurfblått Täby? Kanske hade arkitekten en lätt variant av (svårbotad) futuristisk hybris när han ritade? Eller så hade han bara tagit fel sorts droger. Om detta lär vi aldrig få veta.
Citera
2024-10-19, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han måste självklart tona ned sin promenad fram till mordplatsen eftersom han borde ha sett mer om han var så nära LOP som han påstod. Därför blir det bara svävande och ”lågintensiva” beskrivningar av vad han ser på väg fram till brottsplatsen. Det är först när han är framme som det börjar ta fart.

Som GM hade han naturligtvis inte haft någon anledning att agera så eftersom han då faktiskt hade gått strax bakom och hade kunnat ösa på med faktiska detaljer som han sett.

Du missade min poäng...

Jag är fullt medveten om att han är svävande och väldigt lågintensiv med sin berättelse på Sveavägen

Du säger att hans berättelse tar mer fart senare och det stämmer också...

Min poäng var ju att han behöver verkligen inte placera sig 30sek tidigare på Sveavägen för att hans berättelse ska ta "fart "

Får väl fråga dig rakt ut eftersom du verkar lite feg att sticka ut hakan för att jag ska ha en riktig poäng !

Fråga :

Anser du att Engström har pratat med LP ?

Anser du att Engström ser LJ ?

Om svaret på dessa frågor är JA så vad är då poängen med tidigare lägga sin vistelse på Sveavägen enbart för att vara svävande och intetsägande ?
Citera
2024-10-19, 09:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du missade min poäng...

Jag är fullt medveten om att han är svävande och väldigt lågintensiv med sin berättelse på Sveavägen

Du säger att hans berättelse tar mer fart senare och det stämmer också...

Min poäng var ju att han behöver verkligen inte placera sig 30sek tidigare på Sveavägen för att hans berättelse ska ta "fart "

Får väl fråga dig rakt ut eftersom du verkar lite feg att sticka ut hakan för att jag ska ha en riktig poäng !

Fråga :

Anser du att Engström har pratat med LP ?

Anser du att Engström ser LJ ?

Om svaret på dessa frågor är JA så vad är då poängen med tidigare lägga sin vistelse på Sveavägen enbart för att vara svävande och intetsägande ?

Jag tror att han har sett LJ och haft någon variant av informationsutbyte med LP ja.

En grej du missar här är att efterspelsvittnet i stunden inte har någon aning om hur sent han faktiskt kom till mordplatsen. Så vitt han vet kan han ha kommit minuter efter skotten. Han såg inte GM springa iväg och har därför inget att hänga upp mordtillfället på i förhållande till sina egna rörelser. Att han hörde skott kan vara ett påhitt; han kanske egentligen var i receptionen då.

Det är först i efterhand som vi kan sitta och säga att han bara flyttar sig en aning högre upp på trottoaren än vad som var fallet, men SE hade inte den helhetsöverblicken i stunden. Särskilt om han inte mindes hur långt väktarsamtalet var.

Ur hans synvinkel kan det ha framstått som att han flyttar sig flera minuter fram i tiden. Jag vet att Packetipiketen har några idéer om det där men det lämnar jag åt honom i så fall. Men även som uppmärksamhetssökande efterspelsvittne är det klart att det smäller högre att vara bland de första på plats och vända Palme än att släntra in långt senare.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-19 kl. 09:59.
Citera
2024-10-19, 09:21
Medlem
Citat:

En annan sak som slår mig är att jag analyserar utifrån den fakta vi har och vad han faktiskt säger...

Du analyserar utifrån att du först gör en gissning på vad du tror Engström vill...

Först gissar du att han missuppfattar RB med utstämplingstiden

Sen gissar du att han struntar i att nämna väktarpratet för att han vill vara på Sveavägen lite tidigare....

Sen gör du ett antagande på dessa gissningar och därav måste lämna ett dåligt och svagt intryck från Sveavägen till brottsplatsen som oskyldig !
Senast redigerad av Problem2020 2024-10-19 kl. 09:34.
Citera
2024-10-19, 09:29
Medlem
Citat:
Jag tror att han har sett LJ och haft någon variant av informationsutbyte med LP ja.

En grej du missar här är att efterspelsvittnet i stunden inte har någon aning om hur sent han faktiskt kom till mordplatsen. Så vitt han vet kan han ha kommit minuter efter skotten. Han såg inte GM springa iväg och har därför inget att hänga upp mordtiden på. Att han hörde skott kan vara ett påhitt; han kanske egentligen var i receptionen då.

Det är först i efterhand som vi kan sitta och säga att han bara flyttar sig en aning högre upp på trottoaren än vad som var fallet, men SE hade inte den helhetsöverblicken i stunden. Särskilt om han inte mindes hur långt väktarsamtalet var.

Ur hans synvinkel kan det ha framstått som att han flyttar sig flera minuter fram i tiden. Jag vet att Packetipiketen har några intressanta idéer om det där men det lämnar jag åt honom i så fall. Men även som vanligt efterspelsvittne är det klart att det smäller högre att vara bland de första på plats och vända Palme än att släntra in långt senare.

Om jag inte minns fel så var det nog han i tråden som insåg att Engström inte kan ha sett LJ från brottsplatsen !

Detta pga att han borde skymt sikten för NF...

Sen vet jag faktiskt inte vad du är ute efter angående att Engström inte vet när han anländer till brottsplatsen?

Då ställer jag frågan ...

Är det bekräftat att det är viktigt för Engström att vara på brottsplatsen en viss tid ?
Citera
2024-10-19, 09:45
Medlem
Citat:

En grej du missar här är att efterspelsvittnet i stunden inte har någon aning om hur sent han faktiskt kom till mordplatsen. Så vitt han vet kan han ha kommit minuter efter skotten. Han såg inte GM springa iväg och har därför inget att hänga upp mordtiden på. Att han hörde skott kan vara ett påhitt; han kanske egentligen var i receptionen då.

Ur hans synvinkel kan det ha framstått som att han flyttar sig flera minuter fram i tiden. Jag vet att Packetipiketen har några intressanta idéer om det där men det lämnar jag åt honom i så fall. Men även som uppmärksamhetssökande efterspelsvittne är det klart att det smäller högre att vara bland de första på plats och vända Palme än att släntra in långt senare.

Låt säg att man bara tar saker ur materialet...

Då lämnar Engström ut fel utstämplingstid

Engström lämnar inte ut väktarpratet

Engström ger en väldigt märklig bild av Sveavägen till brottsplatsen

Engström borde knappast se LJ pga NF

LP har inte bekräftat något samtal med Engström

Språngmarschen är ologisk och poliserna är kvar i trappan och Engström nämner inget om att han springer efter poliserna flera minuter efter...Så hans story känns overklig

Poliserna har inte bekräftat att dom nekat Engström vittnesmål

Supervittnet är inte bekräftad..

Engström påstod att han blivit hörd av polis när väktarna frågade...

Hage och Glantz har inte bekräftat Engström vid livräddning

Det slår dig aldrig att allting är påhittat va ?

Lägg till sen väskan som finns på DBG 60sek efter skotten och kepsen som finns 10sek innan skotten...
Senast redigerad av Problem2020 2024-10-19 kl. 09:49.
Citera
2024-10-19, 10:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om jag inte minns fel så var det nog han i tråden som insåg att Engström inte kan ha sett LJ från brottsplatsen !

Detta pga att han borde skymt sikten för NF...

Sen vet jag faktiskt inte vad du är ute efter angående att Engström inte vet när han anländer till brottsplatsen?

Då ställer jag frågan ...

Är det bekräftat att det är viktigt för Engström att vara på brottsplatsen en viss tid ?

Ja nu håller jag ju inte med om just den biten att SE måste ha skymt sikten för NF, men man kan ha olika uppfattningar där. Trottoaren var 7 meter bred 1986, bredare än den är idag. Ett fotbollsmål är 7,32 meter brett vilket motsvarar trottoaren plus en Magnumrevolver. Här är en bild på ett fotbollsmål med en person som skymmer sikten:

https://media.istockphoto.com/id/482672835/sv/foto/football-match-in-stadium-penalty-kick.jpg?s=612x612&w=is&k=20&c=dr3IZ0t9Oyy4kBTELxl BTdRK8zDIKuLHl0HC9UhY3Go=

I verkligheten blir det ju en viss perspektivförskjutning i och med att en hypotetisk SE kanske inte är helt i linje med mordplatsen. Jag är på mobilen så jag kan inte kolla exakta avstånd nu, men förutsatt att de 43 sekunderna gäller bör avståndet mellan en SE som kommer ut på gatan och mordplatsen vara max en fjärdedel av avståndet mellan mordplatsen och Fauzzi. Det motsvarar att målvakten står bara 2,75 meter ut från sin mållinje och sakta backar mot mållinjen om betraktaren står på straffpunkten som är 11 meter från mål. Och vi vet inte om han står i mitten eller åt sidan.

Däremot är det ju riktigt att SE lämnar lite felaktiga uppgifter i början av sin påstådda vistelse på mordplatsen vilket kan tyda på att han inte var där så tidigt som han säger.

Det krävs inte en serie korrekta gissningar för att SE ska vara oskyldig. Det är snarare tvärtom. Däremot kan man göra vissa välgrundade antaganden. Det fina med SE är att varje osäker punkt kan ha flera oskyldiga förklaringar. Man behöver inte låsa sig vid någon. Det åligger de SE-frälsta att lägga fram en sammanhängande gärningsbeskrivning. Det är ni som har bevisbördan.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-19 kl. 10:54.
Citera
2024-10-19, 11:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Har för mig PE vandrade vidare 2017 eller 2018, inte långt efter att PU började rota i brodern iaf. Även WG dog väl då, om än han sedan ett par år var slukad av demensens vilddjur. Levde på ett boende nära Täby Centrum.

Sorgesamt att SE inte förmådde sig att åka pga ekonomisk marginalisering i tillvaron. Knappt ett decennium tidigare arbetade han på anrika Skandia som grafiker, därefter blev det fotboja och torken ett par tre vändor. Många vill ju mena att hans eskalerande missbruk berodde på hans roll som GM; allt kom slutligen ikapp honom, och detta var hans sätt att hålla demonerna kring detta i schack. Hade inte SE samma advokat som CP använt sig av? Någon vid namn Lars, har jag för mig. Även denne sedan ett par år död.

Det indiska mordvapnet känns inte rimligt i min värld, inte på en fläck. Tvivlar ens på att fadern ägde ett vapen. Och än mindre (ovetandes om dess brottsliga karaktär) smugglade in ett sådant vid flytten till Sverige. En knepig och långsökt teori, rent av en desperat sådan för att sätta ett vapen i händerna på SE. Känns som en rejäl omväg och rent av dikeskörning.

PE har väl två döttrar. Vem vet vad de ärvde? Förhoppningsvis ärvde de hans goda sinne för affärer och att leda företag - PE verkar ha fått allt, SE noll kring detta. Skulle de (mot all tänkbar förmodan) funnit ett eller två naggade vykort med solnedgångar (utan adressat och hälsning) skulle de sannolikt rynka på näsan och riva de itu och slänga dem - trots eventuellt frimärksspråk. ;-) Vem vet, mamma Ruth kanske la rabarber på vapnet? Fann det under en golvplanka på Grindtorpsvägen när hon bonade golven inför försäljningen? Inte omöjligt att hon sedermera lajvade cowboy med vapnet på sitt boende? Vem vet, det kanske finns ett kulhål i någon vägg med tillhörande kula bakom någon hötorgskonst på boendet ännu? Vem tar på sig att undersöka detta? Konstapel Problem?

Finns väl fler källor på korten. Dessa borde väl en kalenderbitare och dödgrävare som du ha koll på?

De rundade huset på Grindtorpsvägen ser verkligen udda och malplacerat ut, även för att vara ett smurfblått Täby? Kanske hade arkitekten en lätt variant av (svårbotad) futuristisk hybris när han ritade? Eller så hade han bara tagit fel sorts droger. Om detta lär vi aldrig få veta.

Vilket ödets ironi att SE hade samma brännvinsadvokat som CP. Alkoholsuget verkar ha varit den minsta gemensamma nämnaren mellan dessa tre.

SEs mamma kan säkert ha varit en av de sista bonvaxanvändarna i Sverige. Trivselkemikalier för användning i hemmet från en svunnen tid, typ.

Man tycker ärligt synd om PEs döttrar och deras barn för att familjenamnet dragits i smutsen av en simpel Petersson. Visserligen moderat men ändå bara en Petersson.

När det gäller källorna till de mystiska solnedgångskorten är det som ett oskrivet ark för mig. Jag gissar att det står om vykorten i TPs osannolika bok, men jag får kontakteksem när jag tar i den. Det kan inte vara PE som är källan till uppgiften för då skulle väl en reporter som bara är van att skrapa lite på den guldpläterade ytan också ställt frågan; "Vad betyder det här"?

Antingen var symboliken att solen gick ned i öster vilket kanske skulle vara en längtan till barndomens Indien för bröderna Engström, eller så kan solnedgången vara en metafor för att de väntade på att deras mamman Rut skulle dö så de fick ärva hennes hötorgskonst

Vill man vara helt filterlös och göra en "full Göransson" så går det också att tolka oskrivna vykort med solnedgångar som en tydlig "kodad signal" att bröderna höll hemligheten att de mördat OP vid liv genom de oskrivna korten. PE var om denna tolkning stämmer pusselbiten.

Jag känner inte att kopplingen mellan vykorten och MOP är helt klockren, men på Åland har de socker från företaget "Aurinkoinen OY" som betyder "solsken AB" och har en solnedgång/soluppgång i loggan på sockerpaketen. SE minns kanske besöket i Maggans butik efter mordet genom de tomma vykorten till brodern och "segerns sötma" när SE mulade OP.

Vad ger TP för förklaring i sin osannolika bok när det gäller vykorten?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-19 kl. 11:30.
Citera
2024-10-19, 11:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Vilket ödets ironi att SE hade samma brännvinsadvokat som CP. Alkoholsuget verkar ha varit den minsta gemensamma nämnaren mellan dessa tre.

SEs mamma kan säkert ha varit en av de sista bonvaxanvändarna i Sverige. Trivselkemikalier för användning i hemmet från en svunnen tid, typ.

Man tycker ärligt synd om PEs döttrar och deras barn för att familjenamnet dragits i smutsen av en simpel Petersson. Visserligen moderat men ändå bara en Petterson.

När det gäller källorna till de mystiska solnedgångskorten är det som ett oskrivet ark för mig. Jag gissar att det står om vykorten i TPs osannolika bok, men jag får kontakteksem när jag tar i den. Det kan inte vara PE som är källan till uppgiften för då skulle väl en reporter som bara är van att skrapa lite på den guldpläterade ytan också ställt frågan; "Vad betyder det här"?

Antingen var symboliken att solen gick ned i öster vilket kanske skulle vara en längtan till barndomens Indien för bröderna Engström, eller så kan solnedgången vara en metafor för att de väntade på att deras mamman Rut skulle dö så de fick ärva hennes hötorgskonst

Vill man vara helt filterlös och göra en "full Göransson" så går det också att tolka oskrivna vykort med solnedgångar som en tydlig "kodad signal" att bröderna höll hemligheten att de mördat OP vid liv genom de oskrivna korten. PE var om denna tolkning stämmer pusselbiten.

Jag känner inte att kopplingen mellan vykorten och MOP är helt klockren, men på Åland har de socker från företaget "Aurinkoinen OY" som betyder "solsken AB" och har en solnedgång/soluppgång i loggan på sockerpaketen. SE minns kanske besöket i Maggans butik efter mordet genom de tomma vykorten till brodern och "segerns sötma" när SE mulade OP.

Vad ger TP för förklaring i sin osannolika bok när det gäller vykorten?

Det var så fyra år sedan jag läste nyutgåvan av TP:s bok. Många detaljer har jag inte längre i färskt minne. Gav bort boken tämligen omgående efter att ha läst den, då det fanns en kamrat som gärna ville läsa den, därav kan jaa inte slå i den. Men jag övertygad om att (exempelvis) Henrik har bättre koll på vykorten. Han är en slags uppslagsbok i ämnet SE ( vilket jag säger i enbart positiv bemärkelse).

Om man ska spinna vidare på vykorten, så kan det ju förhålla sig att man skickade dem för att dissa varandra rent generellt? Hat mellan två bröder. I en tid innan sms och e-mail blev utbrett och ingick i vår vardag.

Din aversion mot TP och dennes bok är sedan länge - glasklar. Dock vore det ju på sin plats att du läste den. Tar max en dag att läsa. Det finns gott om billiga ex i huvudstadens många boklådor.

PE:s döttrar är väl de närmaste släktingarna som är vid liv. Man hade ju önskat att Filter inte namngivit och pekat ut SE som mördaren. Detta var väl huvudanledningen att även PU/Petersson gjorde det. Skadan var ju redan gjord, så att säga. Tveksamt om PU (vid en nedläggning och presskonferens) namngivit SE annars, möjligt att de inte ens nämnt honom som Skandiamannen. Det rimliga - om man nu skulle lägga ner utredningen - vore ju att kort hänvisa till att den/de huvudmisstänkta var avlidna, och att man efter 35 år inte kom längre i sin utredning. Ska man ta på sig den västen, är det ju lika (kanske än mer) magstarkt av Jordås (samt övergödda danskar och besatta holländare) att peka ut CA med bok och hearings? Mig veterligen har CA aldrig pekats ut som statsministerns mördare av PU officiellt? Visst, spaningsledaren Dag Andersson berättade vid en presskonferens att CA var ett hett spår. Men det är ju någonting annat. Debatten om hur svårt och mardrömslikt det är för CA:s efterlevande ur en moralisk vinkel är det ingenting man hittills läst om på olika forum, lite märkligt. Men måttstockarna är väl lite olika?
Citera
2024-10-19, 11:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det var så fyra år sedan jag läste nyutgåvan av TP:s bok. Många detaljer har jag inte längre i färskt minne. Gav bort boken tämligen omgående efter att ha läst den, då det fanns en kamrat som gärna ville läsa den, därav kan jaa inte slå i den. Men jag övertygad om att (exempelvis) Henrik har bättre koll på vykorten. Han är en slags uppslagsbok i ämnet SE ( vilket jag säger i enbart positiv bemärkelse).

Om man ska spinna vidare på vykorten, så kan det ju förhålla sig att man skickade dem för att dissa varandra rent generellt? Hat mellan två bröder. I en tid innan sms och e-mail blev utbrett och ingick i vår vardag.

Din aversion mot TP och dennes bok är sedan länge - glasklar. Dock vore det ju på sin plats att du läste den. Tar max en dag att läsa. Det finns gott om billiga ex i huvudstadens många boklådor.

PE:s döttrar är väl de närmaste släktingarna som är vid liv. Man hade ju önskat att Filter inte namngivit och pekat ut SE som mördaren. Detta var väl huvudanledningen att även PU/Petersson gjorde det. Skadan var ju redan gjord, så att säga. Tveksamt om PU (vid en nedläggning och presskonferens) namngivit SE annars, möjligt att de inte ens nämnt honom som Skandiamannen. Det rimliga - om man nu skulle lägga ner utredningen - vore ju att kort hänvisa till att den/de huvudmisstänkta var avlidna, och att man efter 35 år inte kom längre i sin utredning. Ska man ta på sig den västen, är det ju lika (kanske än mer) magstarkt av Jordås (samt övergödda danskar och besatta holländare) att peka ut CA med bok och hearings? Mig veterligen har CA aldrig pekats ut som statsministerns mördare av PU officiellt? Visst, spaningsledaren Dag Andersson berättade vid en presskonferens att CA var ett hett spår. Men det är ju någonting annat. Debatten om hur svårt och mardrömslikt det är för CA:s efterlevande ur en moralisk vinkel är det ingenting man hittills läst om på olika forum, lite märkligt. Men måttstockarna är väl lite olika?

Tanken om emoji-vykort innan begreppet fanns är en stark observation.

MOP-nestorn Hasse A går väl ganska hårt åt CA också? Kanske är det för att skildringarna om CA får honom att framstå som en "kaffedrickande kuf" som gör honom till en tacksam måltavla i "de ensamma galningarnas skyttegravskrig"?

Det är märkligt att CAs anhöriga inte respekteras som du säger.

Nu har TP faktiskt gjort ett halvhabilt arbete med att göra SE mer begriplig som människa och eftersom många känner eller kan identifiera sig med "den fåfänga alkoholisten" SE som TP sjösatte i sin bok blir det kanske svårare att acceptera behandlingen av hans anhöriga?

Ett avslut av utredningen med ett konstaterande att ytterligare utredande inte bedömdes utsiktsfullt hade på något vis känts mer lättköpt än att man hittat ett vittne när man skrapade botten på Cluedolådan som redan dött innan man hann fråga honom några frågor till.

Jag har funderat lite på vad det finns för likheter mellan CA och SE men inte lyckats komma fram till någon lång lista.

Här är mitt försök att lista likheter mellan SE och CA:

- Båda förekommer i polisutredningen.
- Båda var palmekritiska i olika grad.
- Båda var intresserade av fotografering.
- Båda hade dålig ekonomi mot slutet av sina liv.
- Båda hade pass.
- Båda bar glasögon ibland.
- Båda dog relativt tidigt.

Det känns som om SE och CA rörde sig i skilda världar för mig.
Citera
2024-10-19, 12:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Tanken om emoji-vykort innan begreppet fanns är en stark observation.

MOP-nestorn Hasse A går väl ganska hårt åt CA också? Kanske är det för att skildringarna om CA får honom att framstå som en "kaffedrickande kuf" som gör honom till en tacksam måltavla i "de ensamma galningarnas skyttegravskrig"?

Det är märkligt att CAs anhöriga inte respekteras som du säger.

Nu har TP faktiskt gjort ett halvhabilt arbete med att göra SE mer begriplig som människa och eftersom många känner eller kan identifiera sig med "den fåfänga alkoholisten" SE som TP sjösatte i sin bok blir det kanske svårare att acceptera behandlingen av hans anhöriga?

Ett avslut av utredningen med ett konstaterande att ytterligare utredande inte bedömdes utsiktsfullt hade på något vis känts mer lättköpt än att man hittat ett vittne när man skrapade botten på Cluedolådan som redan dött innan man hann fråga honom några frågor till.

Jag har funderat lite på vad det finns för likheter mellan CA och SE men inte lyckats komma fram till någon lång lista.

Här är mitt försök att lista likheter mellan SE och CA:

- Båda förekommer i polisutredningen.
- Båda var palmekritiska i olika grad.
- Båda var intresserade av fotografering.
- Båda hade dålig ekonomi mot slutet av sina liv.
- Båda hade pass.
- Båda bar glasögon ibland.
- Båda dog relativt tidigt.

Det känns som om SE och CA rörde sig i skilda världar för mig.

Likheterna mellan SE och CA ter sig vara väldigt få, och går man efter den omåttligt populära gärningsmannaprofilen prickar ju CA träff på fler tavlor än SE? Förvisso har vi noll källor på att vare sig CA eller SE avnjutit amfetamin på regelbunden (eller ens oregelbunden) basis, men SE var ju uppenbarligen törstig (oavsett årstid) och hade tillgång (iaf periodvis i livet) till smärtstillande av narkotikaklass. I det avseendet känns ju SE ha mer gemensamt med sin olycksbroder CP? Kan man säga att SE var en blandmissbrukare från Täby? Varför valde Mellander att presentera CP som en blandmissbrukare från Sollentuna, men inte SE som en sådan från Täby? En spade är ju trots allt en spade - oavsett om den är guldpläterad eller inte. *host*

Hasse A (om det nu är samme man vi åsyftar) har ju i många år fått något mörkt i blicken när CA förts på tal i TV3. En klassiker var ju då han och Göransson möttes i TV4 dryga timmen efter nedläggningen, hatet mellan dessa två giganter bokstavligen osade ur "teveapparaterna", likt röken efter ett vådaskott. Vill även minnas att han fick ur sig ett eller två korthuggna CA i ren upphetsning under samkvämet.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-19 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in