Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Det var så fyra år sedan jag läste nyutgåvan av TP:s bok. Många detaljer har jag inte längre i färskt minne. Gav bort boken tämligen omgående efter att ha läst den, då det fanns en kamrat som gärna ville läsa den, därav kan jaa inte slå i den. Men jag övertygad om att (exempelvis) Henrik har bättre koll på vykorten. Han är en slags uppslagsbok i ämnet SE ( vilket jag säger i enbart positiv bemärkelse).
Om man ska spinna vidare på vykorten, så kan det ju förhålla sig att man skickade dem för att dissa varandra rent generellt? Hat mellan två bröder. I en tid innan sms och e-mail blev utbrett och ingick i vår vardag.
Din aversion mot TP och dennes bok är sedan länge - glasklar. Dock vore det ju på sin plats att du läste den. Tar max en dag att läsa. Det finns gott om billiga ex i huvudstadens många boklådor.
PE:s döttrar är väl de närmaste släktingarna som är vid liv. Man hade ju önskat att Filter inte namngivit och pekat ut SE som mördaren. Detta var väl huvudanledningen att även PU/Petersson gjorde det. Skadan var ju redan gjord, så att säga. Tveksamt om PU (vid en nedläggning och presskonferens) namngivit SE annars, möjligt att de inte ens nämnt honom som Skandiamannen. Det rimliga - om man nu skulle lägga ner utredningen - vore ju att kort hänvisa till att den/de huvudmisstänkta var avlidna, och att man efter 35 år inte kom längre i sin utredning. Ska man ta på sig den västen, är det ju lika (kanske än mer) magstarkt av Jordås (samt övergödda danskar och besatta holländare) att peka ut CA med bok och hearings? Mig veterligen har CA aldrig pekats ut som statsministerns mördare av PU officiellt? Visst, spaningsledaren Dag Andersson berättade vid en presskonferens att CA var ett hett spår. Men det är ju någonting annat. Debatten om hur svårt och mardrömslikt det är för CA:s efterlevande ur en moralisk vinkel är det ingenting man hittills läst om på olika forum, lite märkligt. Men måttstockarna är väl lite olika?
Tanken om emoji-vykort innan begreppet fanns är en stark observation.
MOP-nestorn Hasse A går väl ganska hårt åt CA också? Kanske är det för att skildringarna om CA får honom att framstå som en "kaffedrickande kuf" som gör honom till en tacksam måltavla i "de ensamma galningarnas skyttegravskrig"?
Det är märkligt att CAs anhöriga inte respekteras som du säger.
Nu har TP faktiskt gjort ett halvhabilt arbete med att göra SE mer begriplig som människa och eftersom många känner eller kan identifiera sig med "den fåfänga alkoholisten" SE som TP sjösatte i sin bok blir det kanske svårare att acceptera behandlingen av hans anhöriga?
Ett avslut av utredningen med ett konstaterande att ytterligare utredande inte bedömdes utsiktsfullt hade på något vis känts mer lättköpt än att man hittat ett vittne när man skrapade botten på Cluedolådan som redan dött innan man hann fråga honom några frågor till.
Jag har funderat lite på vad det finns för likheter mellan CA och SE men inte lyckats komma fram till någon lång lista.
Här är mitt försök att lista likheter mellan SE och CA:
- Båda förekommer i polisutredningen.
- Båda var palmekritiska i olika grad.
- Båda var intresserade av fotografering.
- Båda hade dålig ekonomi mot slutet av sina liv.
- Båda hade pass.
- Båda bar glasögon ibland.
- Båda dog relativt tidigt.
Det känns som om SE och CA rörde sig i skilda världar för mig.