Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-18, 22:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det jag försökte påpeka är att vi inte kan dra fram det röda "lögnkortet" bara för att SE säger att han inte sett LJs bild i SvD.

Vi kan inte veta hur det förhöll sig med det.

Där tycker MrBarnaby och jag lite olika.

Jag förstår hur ni tänker. Just det resonemanget lämnar jag där hän. Dock ser jag det inte som konstigt, om han ritade av bilden (strunt samma hur) från AB/SvD. Anledningarna till att han gjorde det, behöver inte peka i någon särskild riktning; det väljer man själv. En rimlig anledning till att han skissade av bilden, kan ju vara så simpel och oskyldig att han ville hjälpa till? Ville vara del av utredningen och känna sig viktig - lite old school nyfiken i en strut?

Till skillnad mot Göransson ser jag (tack och lov) inte allt som SE sagt och gjort som misstänkt och suspekt, och värt att plocka isär i minsta beståndsdel. Tvärtom. Känns skönt.
Citera
2024-10-18, 22:36
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den var ny!

NF får syn på LOP innan han passerar La Carterie. När han passerat dem reagerar han på mannen i fönstret. Detta är en väldigt unik detalj som visar sig stämma med butiksinnehavarens berättelse, vilken befann sig i fönstret just då.

Således måste SE ha gått norrut och vänt om. Förslagsvis vid Sari, eftersom OP dröjde där.

Tydligen så har Fauzzi haft fel på gatunumren i förhören, precis som packeti kommenterade. Vad Fauzzi ser i skylten är förmodligen mer rättvisande, ja.
Citera
2024-10-18, 22:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag förstår hur ni tänker. Just det resonemanget lämnar jag där hän. Dock ser jag det inte som konstigt, om han ritade av bilden (strunt samma hur) från AB/SvD. Anledningarna till att han gjorde det, behöver inte peka i någon särskild riktning; det väljer man själv. En rimlig anledning till att han skissade av bilden, kan ju vara så simpel och oskyldig att han ville hjälpa till? Ville vara del av utredningen och känna sig viktig - lite old school nyfiken i en strut?

Till skillnad mot Göransson ser jag (tack och lov) inte allt som SE sagt och gjort som misstänkt och suspekt, och värt att plocka isär i minsta beståndsdel. Tvärtom. Känns skönt.

Någon slutsats är nog inte möjlig att dra förutom att polisen om de först visade bilden för SE och sedan bad honom rita återigen lyckades misslyckas.

Edit: För övrigt har väl också LJ den år 1986 stekheta modefärgen "telefonkatalogsblå" på sin jacka?
Citera
2024-10-18, 22:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Någon slutsats är nog inte möjlig att dra förutom att polisen om de först visade bilden för SE och sedan bad honom rita återigen lyckades misslyckas.

Edit: För övrigt har väl också LJ den år 1986 stekheta modefärgen "telefonkatalogsblå" på sin jacka?

Lite svårt att veta om SE såg bilderna i tidningen före besöket hos PU? Gissningsvis gjorde han ju det eftersom han lär ha varit en samlare på artiklar rörande MOP? Men du tänker att det är en skröna som TP uppfunnit och dragit ur sin folkskole-stjärt (om uttrycket tillåts)?

Ja, nog är hans jacka "telefonkatalogblå" alltid, dessutom går den över den berömda stussen, om än med nöd och näppe. Kisar man och lägger på ett mörkt filter kan hans "barr" likna en Jack Nicholson-mössa i motljus dessutom.
Citera
2024-10-18, 23:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Lite svårt att veta om SE såg bilderna i tidningen före besöket hos PU? Gissningsvis gjorde han ju det eftersom han lär ha varit en samlare på artiklar rörande MOP? Men du tänker att det är en skröna som TP uppfunnit och dragit ur sin folkskole-stjärt (om uttrycket tillåts)?

Ja, nog är hans jacka "telefonkatalogblå" alltid, dessutom går den över den berömda stussen, om än med nöd och näppe. Kisar man och lägger på ett mörkt filter kan hans "barr" likna en Jack Nicholson-mössa i motljus dessutom.

Jag läste lite slarvigt och tyckte du skrev "folklore-stjärten" och undrade först med förskräckelse när SE-GM blev folklore, men lugnade ned mig när jag såg vad det stod.

Ingen av vittnena kommer i närheten av LJ när det gäller att grillas av polisen och att sätta griller i huvudet på polisen med "en grej". LJs maratonförhör saknar dess like hos andra vittnen så nog lyssnade polisen på SE när han sa att han sett "mördaren" i gränden allt.

Vet vi var TPs uppgifter om SEs besatthet av att spara tidningsklipp om MOP kommer ifrån? Samlade SE på tidningsklipp i allmänhet och det hela med MOP-klipp lyftes ur sitt sammanhang och antog "mytologiska" proportioner?

SE kan förutom MOP ha samlat på tidningsklipp om bridgeproblem, kakrecept, Täbypolitik, franska bilar, indiska elefanter, sprit från hela världen och det senaste inom grafisk arkivteknik (som inte riktigt var tidningsklipp).

Talas det om samlingen med tidningsklipp när SEs dödsbo töms? Var kommer uppgiften ifrån?
Citera
2024-10-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har ej behandlat det som fakta, jag skrev att jag väljer att tro på det.

Och det personliga övervägandet gör jag eftersom alternativet blir helt orimligt. Ingen har kunnat presentera en sammanhållande förklaring på varför GM-SE kollar upp tiden för att sedan hitta på en egen tid som ändå inte ger alibi och som innebär att han kommer ut på gatan före LOP om han skippat väktarsamtalet som han säger.

Vad jag skrev:

Sen måste man faktiskt påpeka en sak du troligen inte tänkt på !

Du har ju inte en aning om hur klart och tydligt RB säger till Engström att det är 23:19 som gäller !

Det är väl uppenbart i sådana här fall att utgå från att 23:19 inte missuppfattas utan att Engström självmant vrider om till 23:20 speciellt om man granskar en person som misstänkt !

Att försvara Engström med att säga att han troligen missuppfattat det är alltid ett sämre alternativ !

Skulle det sen gå att stryka att RB var väldigt noga med att poängtera för Engström att 23:19 är den korrekta tiden så blir det en minimal risk för missförstånd !
Citera
2024-10-18, 23:25
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag läste lite slarvigt och tyckte du skrev "folklore-stjärten" och undrade först med förskräckelse när SE-GM blev folklore, men lugnade ned mig när jag såg vad det stod.

Ingen av vittnena kommer i närheten av LJ när det gäller att grillas av polisen och att sätta griller i huvudet på polisen med "en grej". LJs maratonförhör saknar dess like hos andra vittnen så nog lyssnade polisen på SE när han sa att han sett "mördaren" i gränden allt.

Vet vi var TPs uppgifter om SEs besatthet av att spara tidningsklipp om MOP kommer ifrån? Samlade SE på tidningsklipp i allmänhet och det hela med MOP-klipp lyftes ur sitt sammanhang och antog "mytologiska" proportioner?

SE kan förutom MOP ha samlat på tidningsklipp om bridgeproblem, kakrecept, Täbypolitik, franska bilar, indiska elefanter, sprit från hela världen och det senaste inom grafisk arkivteknik (som inte riktigt var tidningsklipp).

Talas det om samlingen med tidningsklipp när SEs dödsbo töms? Var kommer uppgiften ifrån?

Ha ha, folklore var roligt. Undrar hur en sådan ändalykt ser ut?

Man hade ju önskat att PU var lika med alla vittnen som med LJ. Dock gick man ju bananer när han vägrade berätta vad han hade i väskan. Begriper inte helt varför LJ var en sån envis åsna kring att hålla det hemligt? Var det en dildo, majspipa, bögblaska, fällkniv eller en fridlyst blomma?

Ingen aning om vart det kommer ifrån att SE samlade urklipp från mop, men det har ju cirkulerat på diverse fora sedan TP:s bok landade på bokdiskarna 2018. Hade jag varit ett efterspelsvittne till mordet hade jag sannolikt också samlat på urklipp inledningsvis. Om SE samlade på annat vet jag inte, räkningar och inkassobrev är väl tämligen klarlagt? Inte omöjligt att han var en finsmakar-hoarder rent generellt, en konnässör i stärkta kragar?

Gällande dödsboet har det väl inte talats märkvärt om öht? Det är väl den mystiska datorn mest, som ME (enligt osäkra källor) ville eliminera från jordens yta innan kroppen ens hunnit obducerats? Tyvärr finns det för många trådsanningar som florerat om SE på de tre största forumen sen "lösningen" basunerades ut i maj 2018.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-18 kl. 23:29.
Citera
2024-10-18, 23:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ha ha, folklore var roligt. Undrar hur en sådan ändalykt ser ut?

Man hade ju önskat att PU var lika med alla vittnen som med LJ. Dock gick man ju bananer när han vägrade berätta vad han hade i väskan. Begriper inte helt varför LJ var en sån envis åsna kring att hålla det hemligt? Var det en dildo, majspipa, bögblaska, fällkniv eller en fridlyst blomma?

Ingen aning om vart det kommer ifrån att SE samlade urklipp från mop, men det har ju cirkulerat på diverse fora sedan TP:s bok landade på bokdiskarna 2018. Hade jag varit ett efterspelsvittne till mordet hade jag sannolikt också samlat på urklipp inledningsvis. Om SE samlade på annat vet jag inte, räkningar och inkassobrev är väl tämligen klarlagt? Inte omöjligt att han var en finsmakar-hoarder rent generellt, en konnässör i stärkta kragar?

Gällande dödsboet har det väl inte talats märkvärt om öht? Det är väl den mystiska datorn mest? Som ME (enligt osäkra källor) ha velat eliminera från jordens yta innan hans kropp ens hunnit kallna? Tyvärr finns det för mycket trådsanningar som florerat om SE på de tre största forumen sen "lösningen" baunerades ut i maj 2018.

Man får inte plocka fridlysta blommor och de visste väl LJ?

Mystiken runt SEs dödsbo inramas väl av de beryktade "mördarvykorten" med "solnedgång till brorsan" som skulle vara ett symboliskt tecken på att SE hade släckt OP enligt somliga?

Om jag inte läst helt fel saknade dessa vykort text där vanliga vykort har text i normala fall. Jag tror aldrig det blev riktigt utrett hur dessa vykort gick att koppla till MOP. Kan detta vara någon koppling till SB-agentverksamhet och "frimärksspråket"?

Jag har inte funderat på saken men rent juridiskt kunde väl ME inte göra mer än att vädja till PE att han förstörde datorn? PE borde väl om testamente saknades ärvt både datorn, tidningsklippssamlingen, freestylen, racercykeln, tomflaskorna och bostadsrätten i Grindtorp efter SE?

Bodde ME också i Grindtorp när hon dog? Bodde de nära varandra efter skilsmässan?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-18 kl. 23:39.
Citera
2024-10-18, 23:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Man får inte plocka fridlysta blommor och de visste väl LJ?

Mystiken runt SEs dödsbo inramas väl av de beryktade "mördarvykorten" med "solnedgång till brorsan" som skulle vara ett symboliskt tecken på att SE hade släckt OP enligt somliga?

Om jag inte läst helt fel saknade dessa vykort text där vanliga vykort har text i normala fall. Jag tror aldrig det blev riktigt utrett hur dessa vykort gick att koppla till MOP. Kan detta vara någon koppling till SB-agentverksamhet och "frimärksspråket"?

Jag har inte funderat på saken men rent juridiskt kunde väl ME inte göra mer än att vädja till PE att han förstörde datorn? PE borde väl om testamente saknades ärvt både datorn, tidningsklippssamlingen, freestylen, racercykeln, tomflaskorna och bostadsrätten i Grindtorp efter SE?

Bodde ME också i Grindtorp när hon dog? Bodde de nära varandra efter skilsmässan?

Ja vykorten var ju väldigt intressanta en period. Exakt varför två bröder skickar solnedgångar till varandra utan baksidestext kan ju ses lite udda idag, dock vet vi ju väldigt lite om deras relation, förutom att den inte var särskilt bra? Någon vidare kontakt utanför bemärkelsedagar och eventuella högtider verkar det ju inte ha haft, om man ska lita på förhören med PE:s änka? Minns inte på rak arm vad ME sa om deras relation annat att den inte var "nära"?

Hade frimärksspråket använts på vykorten antar jag att både åklagare och Stuede/Blombergsson fått klassisk puls? Dock var väl vykorten komposterade sedan länge när de började rota i SE.

Minns jag rätt förvarade väl PE en del av dödsboet i sitt garage innan han fick tummen ur slängde hela rasket?

Ja han lär väl ha ärvt lyan på Grindtorpsvägen, eller om modern gjorde det? SE:s ekonomi var väl tämligen havererad när han dog? Det blev väl inte så många korvören kvar efter alla skulder? Har för mig att den ekonomiska biten utretts i tråden, när "pappren" efter SE blev tillgängliga i Excel-arket för ett par tre år sedan.

ME bodde på Grindtorp när hon dog (iaf sista bokföringsadressen), bodde där i 25 år. Minns inte på rak arm om hon och SE bodde vägg i vägg direkt, men det är ju ett gigantiskt lägenhetskomplex Grindtorp. Lite udda att de valde att bo så nära varandra efter separationen. Men de hade kanske en nära relation trots allt?
Citera
2024-10-19, 00:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja vykorten var ju väldigt intressanta en period. Exakt varför två bröder skickar solnedgångar till varandra utan baksidestext kan ju ses lite udda idag, dock vet vi ju väldigt lite om deras relation, förutom att den inte var särskilt bra? Någon vidare kontakt utanför bemärkelsedagar och eventuella högtider verkar det ju inte ha haft, om man ska lita på förhören med PE:s änka? Minns inte på rak arm vad ME sa om deras relation annat att den inte var "nära"?

Hade frimärksspråket använts på vykorten antar jag att både åklagare och Stuede/Blombergsson fått klassisk puls? Dock var väl vykorten komposterade sedan länge när de började rota i SE.

Minns jag rätt förvarade väl PE en del av dödsboet i sitt garage innan han fick tummen ur slängde hela rasket?

Ja han lär väl ha ärvt lyan på Grindtorpsvägen, eller om modern gjorde det? SE:s ekonomi var väl tämligen havererad när han dog? Det blev väl inte så många korvören kvar efter alla skulder? Har för mig att den ekonomiska biten utretts i tråden, när "pappren" efter SE blev tillgängliga i Excel-arket för ett par tre år sedan.

ME bodde på Grindtorp när hon dog (iaf sista bokföringsadressen), bodde där i 25 år. Minns inte på rak arm om hon och SE bodde vägg i vägg direkt, men det är ju ett gigantiskt lägenhetskomplex Grindtorp. Lite udda att de valde att bo så nära varandra efter separationen. Men de hade kanske en nära relation trots allt?

PE har väl också skruvat ned skylten? Det skulle enligt den trumfatoriske KP saknas både levande släktingar och några direkta kopplingar till mordvapen när det gällde SE.

SE hade tydligen inte pengar till en inrikes bussbiljett till någon bekants födelsedag och det är nog inte ett bra tecken ens i Täby.

Din kunskap inom familjerätt är naturligtvis bättre än min. Det borde nog vara mamman som ärvde SE och inte brodern. SE ärvde först det indiska mordvapnet av sin pappa eftersom SE var äldste sonen i familjen och sedan ärvde mamman det indiska mordvapnet av SE när han dog. Överlevde PE mamman ärvde han slutligen det indiska mordvapnet från mamman.

Vem ärvde PE när han dog? Slutar det indiska mordvapenspåret där? PE hade väl egna barn? (I första äktenskapet?)

Var kommer uppgiften om vykorten med solnedgångar ifrån?

Det är ändå lite ödets ironi att SE och ME först bygger och flyttar in i ett stort hus i Täby och sedan skiljer sig och flyttar in i ett ännu större hus. Det är väl de där "rundade" husen som är Grindtorpsvägen? (Man lyckades "runda" husen när man byggde dem.)
Citera
2024-10-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade för mig att det var i det långa förhöret där PH grillar HO på detaljnivå.

Men där menar HO snarare på att ALG stängde den. Så hon gick hisshallen (23:13), sen receptionen, sen televäxelrum (23:20), transportgång (23:21) och sen till den gröna dörren (23:22)?

Har du dessa punkter på din ritning så vi kan se om det stämmer?

Hur nära receptionen är televäxelrummet? SE är ju i faggorna, eller har just gått ut, 23:20 ...

Däremot verkar det som om PH försöker ta reda på, via larmlistan, när AK gick.

Men det gick inte. Vaket av honom ändå att kontrollera uppgifterna mot larmlistan.

Till dig, med kvalificerade bedömningar. Jag är beredd att ändra

https://imgur.com/a/wT18CIQ

Förövrigt när jag går igenom larmlistan, får jag det inte riktigt att gå ihop med ALG förhör.
Citera
2024-10-19, 08:14
Medlem
Hörde återigen på Engströms första förhör 86-04-25...

Många i tråden gör en grej av att Engström som oskyldig vill göra allt för att placera sig ca 30sek tidigare på Sveavägen och därför hoppar över väktarpratet och av någon anledning lägger till 1min på utstämplingen...

Men det som slår mig när man lyssnar är att han tonar ner väldigt mkt av att vara ute så tidigt på Sveavägen....Väldigt nedtonad på allt faktiskt! Ser inget av värde, normal stadsbild och pratar om sin klocka !

Han vet inte ens om det är ett skott eller avgasknall osv osv...

Förstår inte alls syftet som oskyldig att det verkar viktigt för Engström att vara ute 30sek tidigare...

Jag skulle påstå att om han hade haft mkt mer att berätta om han hade som oskyldig berättat att han kom ut efter skotten ! Då hade han åtminstone kunnat beskriva LP som hysterisk och folk som är framme och gör livräddning och det lilla kaos som faktiskt råder första minuten

Jag får inte ihop grejen med att Engström "ljuger" sig närmare LOP med en sådan nertonad berättelse !

Det påminner om hans påhitt om språngmarschen som också ska tydligen göras enbart för att vara viktig...

Den blir också otroligt nertonad och han blir av med poliserna direkt...!

Det går en röd tråd genom hans berättelse faktiskt....

Nästa grej är ju att han "överhör" ett vittne som lämnar signalement men när hans ska själv lämna så är inte polisen intresserad...

Sen lämnar han själv brottsplatsen just när han får veta att det är Olof som blivit mördad och då borde han ana att Tidningar och TV snart anländer...

Han är inte heller vidare intresserad efter sin kopp kaffe på Skandia att traska till brottsplatsen och nyfiket se om Media eller polis är intresserad av honom...

Men på morgonen då är han plötsligt så jävla intresserad av tidningar att han får hembesök trots en resa till Idre som ska göras...

Hela hans berättelse rakt genom känns inte trovärdig , den känns hopklippt dessutom
Senast redigerad av Problem2020 2024-10-19 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in