Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-04, 22:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det vi har vad gäller lös koppling i flera led är att Sven Aspling startade SB i Sverige. Han var också den enda person utanför familjen Palme som visste att Palme skulle gå på bio. Stay Behind hade Skandiahuset som högkvarter. Där jobbade SE.

Så någon slag koppling via transitivitet kan man väl skapa där, mellan grundaren av SB i Sverige och SE, men det är ju en jäkligt lös koppling.

Har man granskat I Klerings familj? Hon visste väl också att LOP skulle gå på bio? Finns det kopplingar där till den hypotetiske mördarmaskinen SE?

Var det inte hon som gav en märklig tavla till MP? Eller blandar jag ihop henne med någon annan?
Citera
2024-10-04, 22:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var det ens vanligt med kvinnor i hemvärnet på 70- 80-tal? Var det inte lottakåren som gällde då för hela slanten?

"Sveriges Landstormskvinnor" SLK bildades 1924 och fyller därför 100 år i år. Grattis!

ME verkar passa in i snart sagt alla funktioner i SLK:

Wiki:
I händelse av kris eller krig är praxis att lottor ska utföra olika preliminära fältinsatser i samhället eller försvaret som traditionellt ej involverar direkt strid (med undantag för viss vidareutbildning, såsom bevakningslotta, etcetera). Historiskt har lottor hållit uppgifter inom marketenteri (marketenterilotta), förplägnadstjänst (koklotta), transport/kommunikationstjänst (billotta), sambandstjänst (sambandslotta), telefontjänst (telefonlotta), expeditionstjänst (expeditionslotta), luftbevakning (luftbevakningslotta), sjukvård (sjuklotta) och mycket annat.
- marketenteri (marketenterilotta). Stämmer artikeln du minns så var ME rimligen en "marketenterilotta".

- förplägnadstjänst (koklotta). ME var bland annat en hejare på att baka tigerkaka enligt TP.

- transport/kommunikationstjänst (billotta). Det var ME som körde bilen med mördar-SE i till Långtjärnen utanför Hedemora där mordvapnet dumpades på enklast tänkbara sätt.

- sambandstjänst (sambandslotta). ME kan ha varit spindeln i nätet i den sambandscentral som Engströms hade hemma i villan i Täby. Dubbla telefoner var vanligt i sambandscentraler då en linje användes för inkommande samtal (Grand) och en annan för utgående samtal (SEs mancave på Skandia).

- telefontjänst (telefonlotta). ME visade prov på att hon kunde traktera en telefon i stugan i Idre då hon låtsades ringa jourhavande präst för att ge mördar-SE ett alibi.

- expeditionstjänst (expeditionslotta). ME verkar haft ordning på papperen i hemmet. Bland annat kategoriserade och katalogiserade hon semesterbilder på mördar-SE som hon snabbt och "exedient" plockade fram och visade dödgrävarjournalisten TP när han var på "förhör" i villan.

- luftbevakning (luftbevakningslotta). ME hade troligen ansvaret i Täbyvillan att spana efter skorsstensskadliga luftballonger. "Utan spaning ingen aning". Där skickade hon Lufor (Luftförsvarsorientering) till SE om fientliga luftballonger dök upp vid villan.

- sjukvård (sjuklotta) ME hade en ren civil "täckanställning" som sjuksyster i det civila.

Som jag ser det är det bara MEs försvarsvilja som satte gränser för hennes medverkan i Svenska Lottakåren.

Var ME med i lottakåren var hon helt säkert en viktig kugge i konspirationen att mörda OP tillsammans med SE så klart!

Tack för ett kreativt och matigt inlägg. Lustigheter förgyller mitt i allt måndag hela veckan som Ulven i Dalen mycket riktigt påpekar. Benämningen Telefonlotta, var nog min favorit.

Mina kunskaper om Hemvärnet är inte mycket att hänga i julgranen. Men det är nog riktigt att Märta och Margareta ingick i den framför Hemvärnet, om nu inte den ingick i Hemvärnet då? Kanske ännu gör?

Jag tvivlar å det grövsta att ME (på något vis) var involverad i MOP, om man leker med tanken att SE var det vill säga. På sin höjd tror jag hon misstänkte något, eventuellt kan SE ha ha försagt sig under någon av sina många drängfyllor, kanske allra helst under mitten på nittiotalet innan han hamnade i torrdocka? Frågan är vad ME skulle göra med den informationen? En minst sagt knivig situation? Hon hade ju eget hus att ta hand om mitt i allt. Inte heller vidare lockande att få etiketten som "frun till Palmes mördare". Och hon sitter ju än idag i en beklämmande båt, efter uthängning och nedläggning.
Citera
2024-10-04, 22:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack för ett kreativt och matigt inlägg. Lustigheter förgyller mitt i allt måndag hela veckan som Ulven i Dalen mycket riktigt påpekar. Benämningen Telefonlotta, var nog min favorit.

Mina kunskaper om Hemvärnet är inte mycket att hänga i julgranen. Men det är nog riktigt att Märta och Margareta ingick i den framför Hemvärnet, om nu inte den ingick i Hemvärnet då? Kanske ännu gör?

Jag tvivlar å det grövsta att ME (på något vis) var involverad i MOP, om man leker med tanken att SE var det vill säga. På sin höjd tror jag hon misstänkte något, eventuellt kan SE ha ha försagt sig under någon av sina många drängfyllor, kanske allra helst under mitten på nittiotalet innan han hamnade i torrdocka? Frågan är vad ME skulle göra med den informationen? En minst sagt knivig situation? Hon hade ju eget hus att ta hand om mitt i allt. Inte heller vidare lockande att få etiketten som "frun till Palmes mördare". Och hon sitter ju än idag i en beklämmande båt, efter uthängning och nedläggning.

TP skriver väl i sin osannolika bok om att ME kallade huset hon bodde i för "mördarens villa". Det säger väl allt om att hon visste vem mördaren var?

Det är synd att man inte körde mycket, mycket tuffare förhör med ME för att knäcka henne totalt. Det borde ju finnas en ganska lång lista på olösta brott som borde "erkännas" nu när Thomas Quick har dragit sig tillbaka?

Nu hamnar vi ju i ett "vacuumaktigt Netflixlimbo" där "gumstruttan" ME vägrar att erkänna att hon ringde jourhavande präst från stugan i Idre trots att vi redan har sett i serien att det verkligen var hon som ringde.
Citera
2024-10-04, 22:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
TP skriver väl i sin osannolika bok om att ME kallade huset hon bodde i för "mördarens villa". Det säger väl allt om att hon visste vem mördaren var?

Det är synd att man inte körde mycket, mycket tuffare förhör med ME för att knäcka henne totalt. Det borde ju finnas en ganska lång lista på olösta brott som borde "erkännas" nu när Thomas Quick har dragit sig tillbaka?

Nu hamnar vi ju i ett "vacuumaktigt Netflixlimbo" där "gumstruttan" ME vägrar att erkänna att hon ringde jourhavande präst från stugan i Idre trots att vi redan har sett i serien att det verkligen var hon som ringde.

Sägningen om "mördarens villa" var väl inte korrekt återgiven, va? Dock har jag aldrig blivit klok på den, TP skulle gärna få förtydliga, men det kan man väl se sig om i stolgången efter, tyvärr.

Minns inte antalet mord Quick friades ifrån, eller hur många han tog åt sig äran för. Dock tror jag inte SE skulle hinna med särskilt många (om ens något), han var sannolikt allt för förtjust i att borsta "på kammaren" och söka bekräftelse, dessutom vet vi ju att han var på tok för harig, och att han nog skulle föredra att titta på. Så honom kan vi nog stryka från rullorna.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-04 kl. 23:01.
Citera
2024-10-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar att han satt inne på Bohemia redan när skotten avlossades av utanför?

Det finns tyvärr ingen observation av en man liknande SE från Bohemia.

Det som finns grumliga redogörelser, baserade på suddiga minnesbilder, inbakade i luddiga förhör.

Nej, inte när skotten small.
Utan senare när SE kom tillbaka efter språngmarschen efter poliserna, gick han ev. in på Bohemia för en öl o för att prata om det ruskiga som hänt ute vid Sveavägen.
Det här är Otto Ekevis teori, jag tycker den låter rimlig.
Citera
2024-10-04, 23:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sägningen om "mördarens villa" var väl inte korrekt återgiven, va? Dock har jag aldrig blivit klok på den, TP skulle gärna få förtydliga, men det kan man väl se sig om i stolgången, tyvärr.

Minns inte antalet mord Quick friades ifrån, eller hur många han tog åt sig äran för. Dock tror jag inte SE skulle hinna med särskilt många (om ens något), han var sannolikt allt för förtjust i att borsta "på kammaren" och söka bekräftelse, dessutom vet vi ju att han var på tok för harig, och att han nog skulle föredra att titta på. Så honom kan vi nog stryka från rullorna.

Jag har tänkt mycket på om SE kanske ritade reklamannonser för Skandia som ledde till att människor hamnade i direkt fara eller dog på grund av annonserna?

Jag tänker på en annons där ett lejon stod och lurpassade på aningslösa människor och alla hjärtattacker och panikångestanfall den annonsen kunde leda till.

Det finns någon deckare av Agatha Christie som heter "Ett mord annonseras". Jag tänker mig här SE som "den mördande annonsören" eller åtminstone som "grovt oaktsam grafiker".

För övrigt har jag lite svårt att se för mitt inre öga hur SE skulle plocka upp till exempel CdC i olika bitar och mörda henne inför dumpningen i Solna. SE hade väl ingen känd koppling till Solna?

Nej jag tror hela hysterin om SE som seriemördare är ett illa underbyggt hjärnspöke. Minst lika osannolikt som att SE har mördat OP i mina kravlösa och ogranskande ögon.

Det finns partier som är maskade i TPs "instruktionsmail" till KP där man med måttligt livlig fantasi kan pressa in just "mördarens villa" under de förföriskt svarta rektanglarna. Man kan se de svarta rektanglarna som luckorna i barnens adventskalendrar, en del är mer spännande om man inte öppnar dem och behåller sina förväntningar på innehållet bakom.

Tänk dig att du först hittar på "ett mönster" eller i det här fallet en hypotes: "mördares villa" och sedan söker du bara efter belägg för den och inget annat. Har du tur och en slapp analysförmåga ska du se att du snart hittar "belägg" för din påhittade hypotes hur osannolik den än är!
Citera
2024-10-04, 23:16
Medlem
Citat:
Har man granskat I Klerings familj? Hon visste väl också att LOP skulle gå på bio? Finns det kopplingar där till den hypotetiske mördarmaskinen SE?

Var det inte hon som gav en märklig tavla till MP? Eller blandar jag ihop henne med någon annan?

"Det som Mackan och **** hade att berätta om Ingrid Klering var att hon efter mordet köpt en tavla som de hade målat, för att ge i födelsedagspresent till Mårten Palme. Tavlans motiv tycktes föreställa en gestalt som låg på marken sedd genom ett kikarsikte med hårkors. Enligt dem skulle Ingrid sedan lämnat tillbaka tavlan med motiveringen att Mårten hade fått dåliga vibrationer av den."

https://iesho.blogspot.com/2018/09/49-spaningstips-inskickat-till-polisen.html
Citera
2024-10-04, 23:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Utan senare när SE kom tillbaka efter språngmarschen efter poliserna, gick han ev. in på Bohemia för en öl o för att prata om det ruskiga som hänt ute vid Sveavägen.

Nu har Dalulven en hjärna som har gått i baklås och det är oklart om ens han har nyckeln att låsa upp den. Han har fastnat i vuxensagan att SE mördade OP och tror att den är sann.

Därför måste han förminska och förklara bort till exempel SEs besök på Bohemia. Riktigt pinsamt blir det då han också förklarar bort att väktarna pratade med efterspelsvittnet SE "i några minuter" innan han klev ut på Sveavägen och därför missade hela mordet.

Otto E är betydligt skarpare i det här fallet. Vad sagogubben Dalulven försöker slå för blå dunster i folks ögon kan man med fördel bortse ifrån. Det mesta som kommer från honom är rena påhitt och egna fantasier.
Citera
2024-10-04, 23:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag har tänkt mycket på om SE kanske ritade reklamannonser för Skandia som ledde till att människor hamnade i direkt fara eller dog på grund av annonserna?

Jag tänker på en annons där ett lejon stod och lurpassade på aningslösa människor och alla hjärtattacker och panikångestanfall den annonsen kunde leda till.

Det finns någon deckare av Agatha Christie som heter "Ett mord annonseras". Jag tänker mig här SE som "den mördande annonsören" eller åtminstone som "grovt oaktsam grafiker".

För övrigt har jag lite svårt att se för mitt inre öga hur SE skulle plocka upp till exempel CdC i olika bitar och mörda henne inför dumpningen i Solna. SE hade väl ingen känd koppling till Solna?

Nej jag tror hela hysterin om SE som seriemördare är ett illa underbyggt hjärnspöke. Minst lika osannolikt som att SE har mördat OP i mina kravlösa och ogranskande ögon.

Det finns partier som är maskade i TPs "instruktionsmail" till KP där man med måttligt livlig fantasi kan pressa in just "mördarens villa" under de förföriskt svarta rektanglarna. Man kan se de svarta rektanglarna som luckorna i barnens adventskalendrar, en del är mer spännande om man inte öppnar dem och behåller sina förväntningar på innehållet bakom.

Tänk dig att du först hittar på "ett mönster" eller i det här fallet en hypotes: "mördares villa" och sedan söker du bara efter belägg för den och inget annat. Har du tur och en slapp analysförmåga ska du se att du snart hittar "belägg" för din påhittade hypotes hur osannolik den än är!

Det enda jag kan tänka mig, är att han begått ett dråp på fyllan (det är det många som kan, tyvärr). Men att han dessutom skulle ha styckat någon känns helt befängt, dessutom lär väl CDC ha styckats av någon med erfarenhet enligt "de kunniga" på området? Mig veterligen har inte SE någon erfarenhet av styckning, någon jägare var han ju inte, och definitivt inte en obducent (möjligen var ME allmänläkare, om man ska skoja till det). Skulle han försökt stycka någon på kanelen, skulle de sannolikt ha märkts och sett väldigt grisigt ut, så verkar ju inte vara fallet gällande CDC kropp. Ingen aning om han hade kopplingar till Solna, det vore väl det minst krångliga iofs, Solna har vi väl alla (i det närmaste) någon slags koppling till? Har även svårt att se, att SE skulle konka omkring på en mindre mängd säckar och placera ut, med tanke på hans svåra reumatism - han kunde ju inte ens hålla i en kortlek...snark.

ME var väl möjligen orolig över att några skulle misstolka artikeln, om nu SE skulle stå och posera i mjukiskläder framför huset på SvD:s framsida, kanske rent av på löp? Minns inte om ME:s sägning står omnämnt i TP:s bok, eller om han berättat det som en udda anekdot någonstans. Stämmer sägningen är det ju hur som haver smått udda?
Citera
2024-10-04, 23:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Det som Mackan och **** hade att berätta om Ingrid Klering var att hon efter mordet köpt en tavla som de hade målat, för att ge i födelsedagspresent till Mårten Palme. Tavlans motiv tycktes föreställa en gestalt som låg på marken sedd genom ett kikarsikte med hårkors. Enligt dem skulle Ingrid sedan lämnat tillbaka tavlan med motiveringen att Mårten hade fått dåliga vibrationer av den."

https://iesho.blogspot.com/2018/09/49-spaningstips-inskickat-till-polisen.html

Ganska uppenbart att Dammegård har rätt? OP mördades med ett vapen med kikarsikte. Kan SE skjutit OP från taket på Skandiahuset med ett gevär med kikarsikte?

Vet vi om IK berättade för någon att hon skulle på bio med LOP innan biobesöket? Vet vi om IK tyckte Philip Zanden hade snygg kropp?

IK gifte sig väl senare med en högeranstruken Palmekritiker som inte var Socialdemokrat? Kan detta vara "misstänkt"? IK kanske hade någon okänd koppling till SE och ingick i mordkompotten vi försöker koka ihop här i tråden. Hittills består mordkompotten bara av några tunna spikar. En riktig soppa alltså.
Citera
2024-10-04, 23:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det enda jag kan tänka mig, är att han begått ett dråp på fyllan (det är det många som kan, tyvärr). Men att han dessutom skulle ha styckat någon känns helt befängt, dessutom lär väl CDC ha styckats av någon med erfarenhet enligt "de kunniga" på området? Mig veterligen har inte SE någon erfarenhet av styckning, någon jägare var han ju inte, och definitivt inte en obducent (möjligen var ME allmänläkare, om man ska skoja till det). Skulle han försökt stycka någon på kanelen, skulle de sannolikt ha märkts och sett väldigt grisigt ut, så verkar ju inte vara fallet gällande CDC kropp. Ingen aning om han hade kopplingar till Solna, det vore väl det minst krångliga iofs, Solna har vi väl alla (i det närmaste) någon slags koppling till? Har även svårt att se, att SE skulle konka omkring på en mindre mängd säckar och placera ut, med tanke på hans svåra reumatism - han kunde ju inte ens hålla i en kortlek...snark.

ME var väl möjligen orolig över att några skulle misstolka artikeln, om nu SE skulle stå och posera i mjukiskläder framför huset på SvD:s framsida, kanske rent av på löp? Minns inte om ME:s sägning står omnämnt i TP:s bok, eller om han berättat det som en udda anekdot någonstans. Stämmer sägningen är det ju hur som haver smått udda?

Nu tar det väl udden av TPs hypotes att SE mördade OP att han bara lyfter fram "udda" saker i sin osannolika bok?

Jag har själv en gång lyssnat på en sång av en artist som hette Jerry Williams. Jag tror han kommer från Solna, så din spaning att många har en koppling till Solna är nog riktig. Fyndplatsen där många delar av CdC hittades låg också geografiskt mycket nära Stockholm och dit hade SE en koppling via arbetsplatsen. Fyndplatsen har nästan koppling till Karlberg också och SE umgicks ju med militärer enligt "knivskarp" Filterlogik. "Ingen rökridå utan eld."

Nej, jag håller med dig. Som styckmördare är SE ingen vidare kandidat. Inte ens som seriemördare är han trovärdig enligt mig. Den hypotetiska GM-SE är väl mordhistoriens motsvarighet till musikindustrins "one hit wonder"? Stor bland tondöva fuskgrävande journalister men inte så populär hos kriminologer.

Tanken kittlar ändå att PE och ME hittade CdCs huvud i en plastpåse i SEs lägenhet när de röjde ut den efter hans död och fick köra i panik till Långtjärnen utanför Hedemora non-stop utan rökpauser för att dumpa huvudet där. Om de båda gjorde den resan tillsammans så kan det väl vara därför ME pratar om "mördarens villa" efter att SE var död och begraven?

Har TP tagit fel på mord helt enkelt? Ett styckmord kanske inte är något för en folkskolejournalist som inte är "den vassaste kniven i höftbenet"?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 00:19.
Citera
2024-10-04, 23:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe

Har inte Ursprungligen framfört den teorin i ungefär tre års tid här i tråden.

Men nu är det alltså Ottos teori. Ok!

Ja, det är fantasieggande. Men vad finns det för stöd för den teorin.

Kan du nämna något?

Stöd finns det för att SE snarare tog vägen uppför trappen, i form av hans signalement.

Kepsen (LJ), handledsväskan i rätt mått (YN) ... Vilket även spaningschefen Irvell noterade, i april 1986.

Men Ursprungligen och Otto är tydligen smartare och mer rutinerade än spaningschefen.

Satt det alltså en man inne på Bohemia, med keps och handledsväska, samtidigt som en man med samma signalement sprang uppför trappen?

Är det den där dubbelgångar-teorin som Ursprungligen alltid kör med, nu igen?
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-04 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in