2024-09-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manallas
Jag jobbar heltid med månadslön, och när jag jobbar över betalas inte övertid/mertid ut, utan sparas i en timbank där övertid och ''undertid'' (typ man går hem en halvtimme tidigt = -30min) slås ihop och efter 6 månader så betalas eventuell övertid ut.

Vad jag kan läsa mig till i kollektivavtal (HRF) och anställningsavtal så ska övertid betalas ut som vanligt.

någon med erfarenhet?
Det där känns fel.
Det är mer som flexarbetstid.
Det lokala facket kan ju ha gått med på det, annars så är det fel.
Övertid skall ersättas mer än om man går hem en timme tidigare.
Citera
2024-09-29, 13:18
Medlem
Onanikrems avatar
Ta ett snack med ditt lokala fackombud (de kan svara på generella frågor gällande avtal även om du inte är ansluten) På tjänstemannasidan är flextid vanligt, det kan vara behändigt att ta sovmorgon men rent ekonomiskt är det en förlust för dig gentemot övertid. Övertid är alltid bättre än timme för timme "flex"

På arbetarsidan är övertid det vanliga även om vissa arbetsgivare gärna tycker man kan kvitta tid mot tid..
Citera
2024-09-29, 14:05
Medlem
Citat:
Jag jobbar heltid med månadslön, och när jag jobbar över betalas inte övertid/mertid ut, utan sparas i en timbank där övertid och ''undertid'' (typ man går hem en halvtimme tidigt = -30min) slås ihop och efter 6 månader så betalas eventuell övertid ut.

Vad jag kan läsa mig till i kollektivavtal (HRF) och anställningsavtal så ska övertid betalas ut som vanligt.

någon med erfarenhet?

Ja du jobbar på ett ställe som praktiserar "Timbank".
En bank du sparar timmar i helt enkelt.
Du tar ett extra pass och du går plus.
Du tar ledigt och går minus.
Du jobbar över lite och du går plus.
Du går hem lite tidigare och du går minus.
Vid avstämning gäller det att inte ligga minus för då kan det bli löneavdrag.
För att begränsa löneskulden så har de flesta ett tak i sin timbank vid avstämning.
50 eller 100 timmar är väl rätt normalt.
Det betyder att alla timmar utöver dessa utbetalas i lön.
En del tar ut sin plustid i en halvdag eller heldag. En del kanske väljer att ta en extra semestervecka.
Du får såklart inte övertidsersättning om du väljer att frivilligt ta ett pass som sätts in på din timbank.
Då måste du bli beordrad att jobba.

Vissa anser att det där med timbank är jättebra.
Andra anser att det är ett sätt för AB att utnyttja personalen.
Har en vän som jobbar på ett ställe med timbank där man endast lagt ut 90-95 % av timmarna på schema. Det är ju ett smart sätt att få billiga vikarier när någon är sjuk och man slipper beordra in folk.
Senast redigerad av Larsa.Andersson 2024-09-29 kl. 14:07.
Citera
2024-09-29, 14:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Ja du jobbar på ett ställe som praktiserar "Timbank".
En bank du sparar timmar i helt enkelt.
Du tar ett extra pass och du går plus.
Du tar ledigt och går minus.
Du jobbar över lite och du går plus.
Du går hem lite tidigare och du går minus.
Vid avstämning gäller det att inte ligga minus för då kan det bli löneavdrag.
För att begränsa löneskulden så har de flesta ett tak i sin timbank vid avstämning.
50 eller 100 timmar är väl rätt normalt.
Det betyder att alla timmar utöver dessa utbetalas i lön.
En del tar ut sin plustid i en halvdag eller heldag. En del kanske väljer att ta en extra semestervecka.
Du får såklart inte övertidsersättning om du väljer att frivilligt ta ett pass som sätts in på din timbank.
Då måste du bli beordrad att jobba.

Vissa anser att det där med timbank är jättebra.
Andra anser att det är ett sätt för AB att utnyttja personalen.
Har en vän som jobbar på ett ställe med timbank där man endast lagt ut 90-95 % av timmarna på schema. Det är ju ett smart sätt att få billiga vikarier när någon är sjuk och man slipper beordra in folk.

Exakt just detta upplägg är vanligt innom Hotell och restaurang där arbetsbördan kan variera mycket och ibland vara svår att förutse. Har själv jobbat på sådant avtal tyckte det var helt okay. Då vsr övertid = bedårande extrapass exempelvis att schemalagd ledig måndag men kollegan blev sjuk och rings in extra blev det övertid. Om jag redan var schemalagd och stannade en timme extra gick den timmen istället in i timbanken.

Kan kännas lite surt om man tänker kortsiktigt. I det långa loppet vinner msn dock på det då det ger utrymme för större flexibilitet, men framförallt ger det en stabilare ekonomi med möjlighet till att bättre periodisera och förutse kostnader i små företag exempelvis en bar eller liknade, vilket i förlängningen tryggar din tjänst istället för att den ersätts med en timanställning.
Citera
2024-09-29, 14:45
Medlem
Citat:

någon med erfarenhet?

Du är övertidsavlöst och saknar således övertidsersättning.
Citera
2024-09-29, 21:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-10-17, 20:47
Medlem
NickeNicknames avatar
Kompensation övertid?

Är det enligt avtal Unionen (vad jag läser inte ok) att kvitta tid mot tid,
På mitt projekt, måste jag tydligen jobba mina 40 timmar som är min normala arbetstid enligt schema, först efter det (dom )timmarna får jag ersättning för övertid?
Helt horribelt, fel enligt mig
Och ja jag har jobbat 25 år och aldrig sett detta på mitt projekt
Citera
2024-10-17, 21:26
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
På mitt projekt, måste jag tydligen jobba mina 40 timmar som är min normala arbetstid enligt schema, först efter det (dom )timmarna får jag ersättning för övertid?

Kollektivavtalet är det som ska gälla om du inte har ett bättre eget avtal.
Om vi ser vad lagen säger så behöver inte arbetsgivaren kompensera dig alls.
Men övertid kan regleras lite olika beroende på Kollektivavtal.
Enkel övertid och kvalificerad övertid kan t.ex finnas i vissa avtal och då ersättning enligt tabell.

Har du läst hela avtalet? Annars kontakta unionen och se vad de har att säga.
Citera
2024-10-17, 21:39
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar. Kan du ge lite tydligare exempel?
Citera
2024-10-17, 21:45
Medlem
Citat:
Hur definierar du övertid?
Citera
2024-10-17, 21:52
Medlem
Citat:

Om 40 timmar är din normalarbetstid får du naturligtvis inte övertid förrän du jobbar mer än 40 timmar?

Eller vad menar du egentligen?
Citera
2024-10-17, 21:53
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur definierar du övertid?
Jag def om jag har ett som vanliga människor har 8 timmar, företaget vill få det tlll att (först efter 40 timmar får du din övertid)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in