2024-10-12, 10:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-10-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy90
Jag tappade mitt it jobb i februari - varit arbetslös sedan i maj. Jag har svårt att hitta nytt då de vill ha mer erfarenhet inom programmering samt akademisk examen (jag har en yh examen).
Jag har flertalet gånger under mitt liv tänkt att jag ska läsa till ssk, jag har sökt det några gånger och tackade tom nej en gång för jag vågade inte börja ett program som jag visste att jag skulle hoppa av.
Jag är känslig för blod, nålar osv och det är därför jag trott att ssk blir för jobbigt att läsa men samtidigt har jag sedan senaste gången jag ansökte (8 år sedan) genomgått både IVF (där man tar sprutor på sig själv) och kejsarsnitt så är lite mer härdad.
Jag har social ångest och har alltid haft det, har extremt svårt för arbetsintervjuer och det sociala. Jag ska börja gå hos en psykolog till veckan samt ska boka tid för att få medicinsk hjälp av läkare också.
Nu har jag sökt till ssk igen i vår, på distans.
Varför vill jag bli ssk då? Jo för att jag vill hjälpa människor samtidigt tycker jag det är intressant att lära sig om olika sjukdomar.
Men ska jag ens bli ssk? Behöver pepp och råd om det är någon som också haft social fobi men ändå klarat en utbildning?
Beror väl på hur du känner angående patientkontakt, utbildningen kanske är ett mindre problem? Hoppas du får bra hjälp att komma över problemet!
Citera
2024-10-14, 14:24
Medlem
Byta universitet från röntgensjuksköterskeprogrammet

Hej,
Hittar ingen tråd om detta ämne...

Finns det någon här som har läst röntgensjuksköterskeprogrammet och bytt universitet? Jag har läst en termin på distans i Luleå universitet men vill byta till Jönköpings universitet (distans) med studieort Linköping. Undrar om det är svårt att få ämnen tillgodoräknat? Har hört från dem som läser sjuksköterskeprogrammet att det är svårt att byta och att få ämnen tillgodoräknat. Undrar då om det gäller samma för röntgensjuksköterskeprogrammet? När man frågar SYV så kan de inte säga så mycket än att vänta och se...

Tacksam för svar!
Senast redigerad av laksm 2024-10-14 kl. 14:26.
Citera
2024-10-14, 14:54
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laksm
Hej,
Hittar ingen tråd om detta ämne...

Finns det någon här som har läst röntgensjuksköterskeprogrammet och bytt universitet? Jag har läst en termin på distans i Luleå universitet men vill byta till Jönköpings universitet (distans) med studieort Linköping. Undrar om det är svårt att få ämnen tillgodoräknat? Har hört från dem som läser sjuksköterskeprogrammet att det är svårt att byta och att få ämnen tillgodoräknat. Undrar då om det gäller samma för röntgensjuksköterskeprogrammet? När man frågar SYV så kan de inte säga så mycket än att vänta och se...

Tacksam för svar!

Varför vet inte din Syv mer? Kanske bör du kontakta en Syv i Linköping eller programansvarig där. Låter ju märkligt om delkurserna skulle skilja sig alltför mycket mellan studieorterna.
Citera
2024-10-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Varför vet inte din Syv mer? Kanske bör du kontakta en Syv i Linköping eller programansvarig där. Låter ju märkligt om delkurserna skulle skilja sig alltför mycket mellan studieorterna.

Ja tycker också det är konstigt, har ringt till båda orterna och det man får som svar är att det varierar mycket mellan orterna och hur mycket HP poäng det är i varje kurs. Så även om det är samma kurs men olika HP poäng så kan det vara ett problem. Så man får söka och vänta tills det blir godkänt eller ej säger de.
Citera
2024-10-14, 15:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-10-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy90
Jag tappade mitt it jobb i februari - varit arbetslös sedan i maj. Jag har svårt att hitta nytt då de vill ha mer erfarenhet inom programmering samt akademisk examen (jag har en yh examen).
Jag har flertalet gånger under mitt liv tänkt att jag ska läsa till ssk, jag har sökt det några gånger och tackade tom nej en gång för jag vågade inte börja ett program som jag visste att jag skulle hoppa av.
Jag är känslig för blod, nålar osv och det är därför jag trott att ssk blir för jobbigt att läsa men samtidigt har jag sedan senaste gången jag ansökte (8 år sedan) genomgått både IVF (där man tar sprutor på sig själv) och kejsarsnitt så är lite mer härdad.
Jag har social ångest och har alltid haft det, har extremt svårt för arbetsintervjuer och det sociala. Jag ska börja gå hos en psykolog till veckan samt ska boka tid för att få medicinsk hjälp av läkare också.
Nu har jag sökt till ssk igen i vår, på distans.
Varför vill jag bli ssk då? Jo för att jag vill hjälpa människor samtidigt tycker jag det är intressant att lära sig om olika sjukdomar.
Men ska jag ens bli ssk? Behöver pepp och råd om det är någon som också haft social fobi men ändå klarat en utbildning?

Känslighet för blod och nålar går enligt min erfarenhet att komma över. Däremot finns det vissa lukter som man bara inte kan ignorera, men det är inte särskilt ofta man möts av dessa. Alltså tror jag inte att detta skulle vara något hinder.

Jag tror dock att din ångestproblematik kan bli ett problem för dig. Det blev det för mig. Har du sökt till en distansutbildning för att slippa vara på plats bland de andra studenterna? Som du säkert vet så handlar behandling av fobier av att just utsätta sig själv för det man har en fobi för, och hur skulle det då gå om du var på närträffar bara några gånger per termin? Tänk dig ångesten innan och under dessa träffar, för att inte tala om under VFU:er. Jag skulle råda dig till att först få bukt med din ångest och sedan påbörja utbildningen när du är redo för den. Det är ju tråkigt att hoppa av en utbildning pga. bortkastad tid, studiemedel i onödan osv. Och skulle du ändå klara utbildningen så skulle jobbet som SSK antagligen bli jävligt jobbigt.
Senast redigerad av W.S. 2024-10-14 kl. 21:30.
Citera
2024-10-18, 03:54
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Att få praktisera där LSS, SOL, LVM, LPT, RPV samt där barn är fokus kommer du inte få göra. Sedan kan SoS neka dig legitimation av lämplighetsskäl, om du gör klart din utbildning.
Grov misshandel + vårdande hand rimmar jävligt dåligt.

Ser att det var ett tag sen du skrev. Hur går plugget?

Läste tråden av en slump. Min mamma är DSK, och det kom en SSK till hennes arbetsplats med digert straffregister och med domar för brott under lång tid. Hon var legitimerad, med många tidigare uppdrag, men de begärde utdrag från straffregistret. När resultatet kom fick hon gå på dagen. Det var ett tag sedan...
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-10-18 kl. 03:57.
Citera
2024-10-18, 04:34
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Läste tråden av en slump. Min mamma är DSK, och det kom en SSK till hennes arbetsplats med digert straffregister och med domar för brott under lång tid. Hon var legitimerad, med många tidigare uppdrag, men de begärde utdrag från straffregistret. När resultatet kom fick hon gå på dagen. Det var ett tag sedan...
Lite så ja, kräva att man ska upptäckas. Läskig värld, insåg det jag skrev var lite godtroget.
Citera
2024-10-19, 11:22
Medlem
Hej!

Är det någon här som bor i Malmö/Lund och studerar till sjuksköterska i Kristianstad? Hur funkar pendlingen? Kommer man palla att pendla i tre år? Jag ska skriva högskoleprovet nu så jag får se var jag landar. Allra helst vill jag ju plugga i Malmö.

Tänker även på VFU:n då jag gissar på att det blir många tidiga morgnar. Jag har dock familj i Åhus, så kanske att man kan sova där några nätter om man praktiserar mycket obekväma arbetstider.

Allt gott!
Citera
2024-12-19, 22:21
Medlem
Har också funderat på att läsa till SSK. hur svår är utbildningen skulle ni säga? om man bara är seriös klarar man den utan större problem då?
för mig har det växt fram. kul att göra något mer meningsfullt. hjälpa folk, bra kollegor, kan jobba överallt i Sverige. stabil anställning mm.
Citera
2025-02-16, 17:36
Medlem
Finns det någon som läst eller läser SSK i Skövde som kan ge mig lite information om programmet, staden, m.m.?

Är programmet PBL? Kan man klara sig om man inte är den extremt sociala typen? Hittar man vänner enkelt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in