Citat:
Ursprungligen postat av
candy90
Jag tappade mitt it jobb i februari - varit arbetslös sedan i maj. Jag har svårt att hitta nytt då de vill ha mer erfarenhet inom programmering samt akademisk examen (jag har en yh examen).
Jag har flertalet gånger under mitt liv tänkt att jag ska läsa till ssk, jag har sökt det några gånger och tackade tom nej en gång för jag vågade inte börja ett program som jag visste att jag skulle hoppa av.
Jag är känslig för blod, nålar osv och det är därför jag trott att ssk blir för jobbigt att läsa men samtidigt har jag sedan senaste gången jag ansökte (8 år sedan) genomgått både IVF (där man tar sprutor på sig själv) och kejsarsnitt så är lite mer härdad.
Jag har social ångest och har alltid haft det, har extremt svårt för arbetsintervjuer och det sociala. Jag ska börja gå hos en psykolog till veckan samt ska boka tid för att få medicinsk hjälp av läkare också.
Nu har jag sökt till ssk igen i vår, på distans.
Varför vill jag bli ssk då? Jo för att jag vill hjälpa människor samtidigt tycker jag det är intressant att lära sig om olika sjukdomar.
Men ska jag ens bli ssk? Behöver pepp och råd om det är någon som också haft social fobi men ändå klarat en utbildning?
Känslighet för blod och nålar går enligt min erfarenhet att komma över. Däremot finns det vissa lukter som man bara inte kan ignorera, men det är inte särskilt ofta man möts av dessa. Alltså tror jag inte att detta skulle vara något hinder.
Jag tror dock att din ångestproblematik kan bli ett problem för dig. Det blev det för mig. Har du sökt till en distansutbildning för att slippa vara på plats bland de andra studenterna? Som du säkert vet så handlar behandling av fobier av att just utsätta sig själv för det man har en fobi för, och hur skulle det då gå om du var på närträffar bara några gånger per termin? Tänk dig ångesten innan och under dessa träffar, för att inte tala om under VFU:er. Jag skulle råda dig till att först få bukt med din ångest och
sedan påbörja utbildningen när du är redo för den. Det är ju tråkigt att hoppa av en utbildning pga. bortkastad tid, studiemedel i onödan osv. Och skulle du ändå klara utbildningen så skulle jobbet som SSK antagligen bli jävligt jobbigt.