2024-03-10, 21:21
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Nu hänger jag inte med, är det olika kandidatexamen för de skolorna jag nämnt?

Själva ssk examen är detsamma på alla skolor. Men på KI läser de vad jag förstått lite mer medicinska kurser och man kan då också få ut en medicinsk kandidat i omvårdnad. Det kan hjälpa sen om man vill arbeta inom exempelvis läkemedelsbranschen då man får den direkt istället för att behöva läsa fler kurser senare
Citera
2024-04-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Nu hänger jag inte med, är det olika kandidatexamen för de skolorna jag nämnt?

Ja du man får två examen sjuksköterskeexamen (alla säten ger det) samt en kandidat tror att det antingen är inom filosofie eller medicin med huvudområde omvårdnad. Lund ger (gav ialf) inom medicin. Hur man än vänder och vridet på det kommer troligen en kandidat inom medicin se bättre ut.
Citera
2024-05-26, 18:43
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak5d
Tjena, ska läsa till ssk i höst. Har en dom på grov misshandel och undrar om ni vet hur det blir under VFU? Ringde studiesamordnaden där hon sa att sjukhuset som jag ska göra min praktik kan neka mig och då blir det ett avbrott i utbildningen. De har tyvärr enbart sammanbet med samma region så säger ett sjukhus nej lär nästa göra samma.

Ska man chansa på utbildningen ändå?
Att få praktisera där LSS, SOL, LVM, LPT, RPV samt där barn är fokus kommer du inte få göra. Sedan kan SoS neka dig legitimation av lämplighetsskäl, om du gör klart din utbildning.
Grov misshandel + vårdande hand rimmar jävligt dåligt.

Ser att det var ett tag sen du skrev. Hur går plugget?
Senast redigerad av daf66 2024-05-26 kl. 18:45.
Citera
2024-06-27, 22:57
Medlem
Här har vi en till med två domar på sig. Ringa narkotika + våldsamt motstånd. Kan någon av dessa sabba VFU-perioderna? Tänker mest på psykiatrin, när man gör praktik på typ rättspsykiatri och psykiatri med barn.
Citera
2024-06-28, 12:56
Medlem
Startar ssk utbildningar bara på hösten, eller finns det även dem som startar på våren?
Var intresserad av att söka till ssk, men missade att söka, segt att behöva vänta ett helt år.
Citera
2024-06-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propeller321
Startar ssk utbildningar bara på hösten, eller finns det även dem som startar på våren?
Var intresserad av att söka till ssk, men missade att söka, segt att behöva vänta ett helt år.

De startar även på våren.
Citera
2024-06-29, 18:04
Medlem
Citat:

Du kan alltid testa att göra en sen anmälan. Finns det platser finns det platser. Det brukar även frigöras en del platser efter den första antagningen har meddelats. Så mitten på juli brukar det öppna upp sig med platser som folk sökt men sedan inte ville ha.
Citera
2024-08-18, 22:51
Medlem
Är jag helt ute och cyklar eller varför får jag två olika antagningspoäng för sjuksköterskeprogrammet beroende på hemsida? Får runt 14 för programmet som jag vill söka till på uhr men runt 17 på antagningspoang.se. Känns spontant som om uhr är mer att lita på men någon som kan hjälpa mig?
Citera
2024-08-20, 07:09
Medlem
Citat:

Finns höst och vår, distans och vanlig. Troligen den vanligaste utbildningen numera.

För övrigt var det nån SSK linje som fortfarande var öppen för sen anmälan på antagning.se, Uppsala universitet SSK på Gotland om du känner för att flytta dit. Tror antagningen stänger i slutet av veckan.
Citera
2024-10-12, 10:30
Medlem
Läsa ssk fast social ångest

Jag tappade mitt it jobb i februari - varit arbetslös sedan i maj. Jag har svårt att hitta nytt då de vill ha mer erfarenhet inom programmering samt akademisk examen (jag har en yh examen).
Jag har flertalet gånger under mitt liv tänkt att jag ska läsa till ssk, jag har sökt det några gånger och tackade tom nej en gång för jag vågade inte börja ett program som jag visste att jag skulle hoppa av.
Jag är känslig för blod, nålar osv och det är därför jag trott att ssk blir för jobbigt att läsa men samtidigt har jag sedan senaste gången jag ansökte (8 år sedan) genomgått både IVF (där man tar sprutor på sig själv) och kejsarsnitt så är lite mer härdad.
Jag har social ångest och har alltid haft det, har extremt svårt för arbetsintervjuer och det sociala. Jag ska börja gå hos en psykolog till veckan samt ska boka tid för att få medicinsk hjälp av läkare också.
Nu har jag sökt till ssk igen i vår, på distans.
Varför vill jag bli ssk då? Jo för att jag vill hjälpa människor samtidigt tycker jag det är intressant att lära sig om olika sjukdomar.
Men ska jag ens bli ssk? Behöver pepp och råd om det är någon som också haft social fobi men ändå klarat en utbildning?
Citera
2024-10-12, 10:43
Medlem
StorKokoss avatar
Varför inte satsa lite mer, bli läkare.
Citera
2024-10-12, 10:43
Medlem
StorKokoss avatar
Varför inte satsa lite mer, bli läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera