2012-07-06, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Tror inte det är enorm skillnad på på utbildningarna från ort till ort men jag skulle lätt valt Lkpg.

Min flickväns mamma är SSKa och hon var/är avdelningsansvarig/chef vid en geriatrikavdelning vid Sahlgrenska (numera är den avdelningen nerlagd sen nån månad tillbaka) och hon tyckte Lkpg var bäst pga PBLen.

Dock tror jag inte Jkpg på något sätt är dåligt men skulle valt Lkpg. Lkpg är en kanonkul studentstad. Kan vara kul att prova en annan stad.

När ska du plugga? Tänk på att ställa dig i kö till bostad.

Lite inspiration:
http://www.youtube.com/watch?v=GbLRJCSNh4s
http://www.youtube.com/watch?v=e0t1dBb29jI&feature=relmfu
. Ska börja i jan. Vet du om det är lång kö? Som jag uppfattat det som så, är lkpg mer inriktat på biomedicin, och jkpg mer på geriatrik. Biomedicin känns mer intressant
Citera
2012-07-06, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
. Ska börja i jan. Vet du om det är lång kö? Som jag uppfattat det som så, är lkpg mer inriktat på biomedicin, och jkpg mer på geriatrik. Biomedicin känns mer intressant
Om du ställer dig i kö nu så skulle jag tro du iaf får ett korridorsrum i Ryd. Jag ställde mig i kö i mars och räknar med att få tag på ett korridorrum till augusti/september.

Får se om jag kommer in i Lkpg men ska läsa vid HU (hälsouniversitetet; medicinska fakulteten vid LU) så vi kanske syns i januari. Om du behöver tak över huvudet nån vecka innan du kan få nån bostad så kan jag nog fixa nån soffa.

Det jag hörde av min styvmor var att dom från Lkpg kunde mer när dom kom ut. Nu hade hon bara haft 2-4 från Lkpg vad jag vet men hon tyckte alla var betydligt bättre och tyckte själv jag ska söka till Lkpg iom att jag ska utbilda mig inom vården. =)
Citera
2012-07-06, 02:33
Medlem
Citat:
Om du ställer dig i kö nu så skulle jag tro du iaf får ett korridorsrum i Ryd. Jag ställde mig i kö i mars och räknar med att få tag på ett korridorrum till augusti/september.

Får se om jag kommer in i Lkpg men ska läsa vid HU (hälsouniversitetet; medicinska fakulteten vid LU) så vi kanske syns i januari. Om du behöver tak över huvudet nån vecka innan du kan få nån bostad så kan jag nog fixa nån soffa.

Det jag hörde av min styvmor var att dom från Lkpg kunde mer när dom kom ut. Nu hade hon bara haft 2-4 från Lkpg vad jag vet men hon tyckte alla var betydligt bättre och tyckte själv jag ska söka till Lkpg iom att jag ska utbilda mig inom vården. =)
. Det var snällt av dig! Jag har släktingar i Norrköping så det löser sig nog! Vilket program ska du söka då?
Citera
2012-07-06, 02:37
Medlem
Citat:
. Det var snällt av dig! Jag har släktingar i Norrköping så det löser sig nog! Vilket program ska du söka då?
Har sökt läkarlinjen. Dock inte säkert jag kommer in i Lkpg. Förhoppningsvis så borde jag i värsta fall greja både Umeå och Örebro om dom inte sätter nya antagningsrekord sett till dom senaste åren men vill verkligen helst in vid Uppsala, Lund, Linköping eller Karolinska.

I övrigt kan det vara bra att skriva in sig:
http://www.studentbostader.se/sv/Pages/Start.aspx

Kostar ju inget osv.

Hursomhelst, så ses vi ev vid HU i Linkan med lite tur .
Citera
2012-07-06, 02:45
Medlem
Citat:
Har sökt läkarlinjen. Dock inte säkert jag kommer in i Lkpg. Förhoppningsvis så borde jag i värsta fall greja både Umeå och Örebro om dom inte sätter nya antagningsrekord sett till dom senaste åren men vill verkligen helst in vid Uppsala, Lund, Linköping eller Karolinska.

I övrigt kan det vara bra att skriva in sig:
http://www.studentbostader.se/sv/Pages/Start.aspx

Kostar ju inget osv.

Hursomhelst, så ses vi ev vid HU i Linkan med lite tur .
Ok lycka till! Örbro verkar vara ganska lätt att komma in på (för att vara läkarlinjen) Vet en tjej som kom in på 1.6 i hp. Tycker att läkarlinjen, bioanalytker och apotekare verkar väldigt intressanta att läsa med Dock så har jag läst på folkhögskola i 2år, plus att jag skulle behöva ett naturbasår. Så det skulle sluta med stora CSN-skulder
Citera
2012-07-06, 02:47
Medlem
Citat:
Ok lycka till! Örbro verkar vara ganska lätt att komma in på (för att vara läkarlinjen) Vet en tjej som kom in på 1.6 i hp. Tycker att läkarlinjen, bioanalytker och apotekare verkar väldigt intressanta att läsa med Dock så har jag läst på folkhögskola i 2år, plus att jag skulle behöva ett naturbasår. Så det skulle sluta med stora CSN-skulder
Örebro har 1,7 i HP fast då blir inte många med 1,7 antagna. Mao alla med 1,8 (vilket jag har) + några med 1,7 vid Örebro.

Dock kan betyg + 1,6 i HP räcka utan problem.

Hursomhelst skulle jag iaf välja Lkpg när det gäller SSKa. Lycka till med valet =).
Citera
2012-07-06, 08:37
Medlem
Simsonites avatar
Ta chansen att flytta till en ny stad. De flesta som pluggar i Linköping har flyttat in från andra städer, vilket leder till att ingen känner någon till en början. Detta leder till en sjukt bra stämning på universitetet då alla måste leta nya kompisar. Jag hade aldrig velat plugga kvar i den stad jag bodde i sedan tidigare då man hade behövt balansera sina gamla kompisar med sina nya. Sedan är det ju ganska lätt att åka till Jönköping över en helg från Linköping om du vill åka hem och chilla
Citera
2012-07-06, 10:35
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsonite
Text...
^^ Detta. Det är en bra idé att flytta till en ny stad i samband med studier, som Simsonite skriver så är de flesta i samma situation och jag kan lova att det inte kommer bli svårt att hitta nya polare.

Dessutom är du rätt eftertraktad som SSK så det är ju ingenting som hindrar att du flyttar tillbaka efter avklarade studier.
Citera
2012-07-06, 13:43
Medlem
Citat:
Med tanke på att du förhoppningsvis ska jobba i ganska många år kommer du ändå gå plus i slutändan, om du väljer att läsa längre. (Förutom bioanalytiker det verkar vara runt samma lön som ssk. värt att tänka på.
Citera
2012-07-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac
Med tanke på att du förhoppningsvis ska jobba i ganska många år kommer du ändå gå plus i slutändan, om du väljer att läsa längre. (Förutom bioanalytiker det verkar vara runt samma lön som ssk. värt att tänka på.
En apotekare tjänar runt 30 000kr i månaden. Det går att komma upp i den summan som ssk med, i fall man väljer att jobba kommunalt! Som amnestisjuksköterska, kan man känna upp till 44 000kr i mån i Norge! Så det känns mest lönsamt att utbilda sig till det! Man kan även utbilda sig till något annat samtidigt som man jobbar som ssk! Får se hur det blir helt enkelt
Citera
2012-07-06, 16:37
Medlem
Oops tjäna ska det stå inte känna
Citera
2012-07-06, 16:53
Medlem
Citat:
En apotekare tjänar runt 30 000kr i månaden. Det går att komma upp i den summan som ssk med, i fall man väljer att jobba kommunalt! Som amnestisjuksköterska, kan man känna upp till 44 000kr i mån i Norge! Så det känns mest lönsamt att utbilda sig till det! Man kan även utbilda sig till något annat samtidigt som man jobbar som ssk! Får se hur det blir helt enkelt
Min svärmor drar in runt 42 000 exkl OB men då är hon avdelningschef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in