2024-10-06, 15:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Klimatkänsligheten visar var forskningsläget står. Den lägsta uppskattningen ger en uppvärmning på 1,5 grader vid en fördubbling av CO2-halten från förindustriell tid. .
Du har helt missförstått klimatkänsligheten och har ju inte kunnat lära dig ett enda skvatt i tråden än så länge. Så jag ser ingen vits att försöka.

Citat:

Med tanke på att världen sedan länge jobbar på att minska CO2-utsläppen kommer en sådan fördubbling (från 280 till 560 ppm) kanske inte ens att ske i framtiden

Vi får väl hoppas att det blir så. 1.5 grader har vi dock låst in redan med all sannolikhet. Världen kommer att fortsätta värmas upp ett bra tag framöver. Det förstår alla som accepterar vetenskap och orsaken till uppvärmningen.
Citera
2024-10-07, 09:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du har helt missförstått klimatkänsligheten […]
Åter ett lögnaktigt tramsinlägg från dig eftersom jag inte missförstått något. Om du inte förstår det jag skriver kan du t.ex. läsa här:
https://www.cec.lu.se/sites/cec.lu.se/files/klimatkanslighet_final.pdf

Menar du att det är fel?
Citera
2024-10-08, 06:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Åter ett lögnaktigt tramsinlägg från dig eftersom jag inte missförstått något. Om du inte förstår det jag skriver kan du t.ex. läsa här:
https://www.cec.lu.se/sites/cec.lu.se/files/klimatkanslighet_final.pdf

Menar du att det är fel?
Nej, det där stämmer väldigt bra. Och visar att vilken uppvärmning vi får beror på våra utsläpp. Så pass starkt är sambandet att man tillochmed kan budgetera uppvärmingen i termer av koldioxid.

Det var säkert det du ville visa.
Senast redigerad av MrArtur 2024-10-08 kl. 06:53.
Citera
2024-10-08, 10:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, det där stämmer väldigt bra. Och visar att vilken uppvärmning vi får beror på våra utsläpp. Så pass starkt är sambandet att man tillochmed kan budgetera uppvärmingen i termer av koldioxid.

Det var säkert det du ville visa.
Nej, jag skrev mycket tydligt vad jag ville visa: Att ditt tidigare påstående ”Du har helt missförstått klimatkänsligheten” var trams och lögn - som vanligt från dig. Du saboterar systematiskt tråden genom en ständig ström av osakliga inlägg och beskyllningar mot andra.
Citera
2024-10-08, 12:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, jag skrev mycket tydligt vad jag ville visa: Att ditt tidigare påstående ”Du har helt missförstått klimatkänsligheten” var trams och lögn - som vanligt från dig. Du saboterar systematiskt tråden genom en ständig ström av osakliga inlägg och beskyllningar mot andra.
Så du bortser helt ifrån vad din länk visar. Men samtidigt tror du att du hittar stöd i den för något, oklart vad.
Ja, det är väl som det brukar vara. Körsbärsplocka referenser är ju det vanliga. Men att körsbärsplocka inom en och samma referens är ju en nivå högre. Helt klart.

Det verkar inte ens som att du förstått vad du missförstått. Vilket kanske faller sig naturligt, eftersom det då inte skulle råda något missförstånd.
Senast redigerad av MrArtur 2024-10-08 kl. 12:53.
Citera
2024-10-08, 13:53
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Så du bortser helt ifrån vad din länk visar. Men samtidigt tror du att du hittar stöd i den för något, oklart vad.
Ja, det är väl som det brukar vara. Körsbärsplocka referenser är ju det vanliga. Men att körsbärsplocka inom en och samma referens är ju en nivå högre. Helt klart.

Det verkar inte ens som att du förstått vad du missförstått. Vilket kanske faller sig naturligt, eftersom det då inte skulle råda något missförstånd.

https://ibb.co/mh5Q1X5

Klimatkänsligheten är extremt låg efter 100ppm.
Citera
2024-10-08, 14:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Saken gällde klimatkänsligheten och dina lögner om den. Att du nu fortsätter med halmgubbar och personangrepp visar bara ytterligare hur du systematiskt stör tråden.

Sammanfattningsvis gäller följande för klimatkänsligheten:
Klimatkänsligheten definieras som den långsiktiga temperaturökning som blir resultatet av en fördubbling av mängden koldioxid i atmosfären. Dess troliga värde bedöms ligga mellan 1,5 och 4,5 grader enligt AR5.

Detta har du tidigare kallat för ”helt missförstått klimatkänsligheten”: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Varför inte bara erkänna att du hade fel (istället för att fortsätta tramsa, tjafsa och ljuga)?
Citera
2024-10-08, 14:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
https://ibb.co/mh5Q1X5

Klimatkänsligheten är extremt låg efter 100ppm.
Nja, det är på grund av den logaritmiska funktionen som man tittar på effekten vid en fördubbling. Det är ett litet steg från 20 till 40 ppm men ett stort steg från 280 till 560 ppm.
Citera
2024-10-08, 15:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Saken gällde klimatkänsligheten och dina lögner om den. Att du nu fortsätter med halmgubbar och personangrepp visar bara ytterligare hur du systematiskt stör tråden.

Sammanfattningsvis gäller följande för klimatkänsligheten:
Klimatkänsligheten definieras som den långsiktiga temperaturökning som blir resultatet av en fördubbling av mängden koldioxid i atmosfären. Dess troliga värde bedöms ligga mellan 1,5 och 4,5 grader enligt AR5.

Detta har du tidigare kallat för ”helt missförstått klimatkänsligheten”: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Varför inte bara erkänna att du hade fel (istället för att fortsätta tramsa, tjafsa och ljuga)?
Det är riktigt. Men det var ju inte det du hade missförstått. Du tror att samma osäkerheter gäller för att uppskatta tillryggalagd uppvärmning.
Totius inlägg
Svar på Totius fjanteri.

Hela den här diskussionen hade kunnat undvikas om du bara läser inläggen lite mer noggrant.

Klimatkänsligheten är förövrigt garanterat högre än den uppvärmning som redan observerats. Såklart.

I ar6:
ECS is likely in the range 2.5°C to 4.0°C, and very likely between 2.0°C and 5.0°C.

Nu var det dock ditt missförstånd och inte klimatkänsligheten som diskuterades.

Också direkt från din länk
För att kunna hålla det så kallade tvågraders-
målet bör de globala koldioxidutsläppen kulminera under de närmast åren, helst före 2020,
för att därefter kontinuerligt minska ungefär lika snabbt som de idag ökar
.

Det är ju liksom inget snack om att vi kommer att fortsätta få en allt varmare värld och vad som driver uppvärmningen enligt vetenskapliga forskningsläget, som din egen referens uttrycker, men som du väljer att blunda för.
Senast redigerad av MrArtur 2024-10-08 kl. 15:33.
Citera
2024-10-08, 19:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är riktigt. Men det var ju inte det du hade missförstått. [...]
Nu får du sluta tjafsa eftersom jag uppenbart INTE missförstått något.
Citera
2024-10-08, 21:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, detta ger ju inte så mycket. Inte för mig och framförallt inte för dig, tråkigt nog. Hade du förstått det du missförstått hade du ju inte missförstått. Den dagen du är villig att lyssna, läsa och lära. Då är du välkommen att lyfta frågan igen. Alltid <3
Senast redigerad av MrArtur 2024-10-08 kl. 21:14.
Citera
2024-10-08, 23:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Citat:
Ja, detta ger ju inte så mycket. Inte för mig och framförallt inte för dig, tråkigt nog. Hade du förstått det du missförstått hade du ju inte missförstått. Den dagen du är villig att lyssna, läsa och lära. Då är du välkommen att lyfta frågan igen. Alltid <3
Alarmisters främsta uppgift är att missleda. Tro inget annat. Jag har hängt här tillräckligt länge för att inte anta, utan veta det. det är naturligtvis sorgligt i sig men förståeligt mht att de har en agenda till skillnad från oss som bara vill klargöra forskningsläget.
Senast redigerad av Brain Damage 2024-10-08 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in