Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var står det med skäggstubben någonstans? Det har jag missat.

Hur som helst var möjligheterna begränsade att få fram en exakt avbild via fantombilds-tekniken.

Om SE var lik en fantombild, skulle det verkligen vara särskilt övertygande? Tror inte det.

SE är å andra sidan lik ett verkligt ansikte, som MP minns.

Det väger tyngre än en fantombild, även om MP aviserar en viss osäkerhet.

Syftet med fantombilderna var väl att anpassa alla signalementsuppgifter till att likna män från mellanöstern och helst då PKK-medlemmar.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A5863-00
Senast redigerad av Utredaren 2024-10-05 kl. 15:55.
Citera
2024-10-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Aha, den har jag missat. Får leta upp.

Hittepåbild? Hur farao tänkte han där? Det var ju också ett jädra sätt att utrycka saken? Det var ju en fantombild, en bild som Mårten dessutom var nöjd med.

Var finns info om att Mårten var nöjd med den ???

Först sa väl Mårten att det var CP , sen när han såg Stig så tyckte han att det var han , sen kontaktade han utredningen och sa att han sett en bild på kurden Erdogan Sarikaya i massmedia och då stämde hans utseende oxå , så inte så överraskande om Mårten ena dagen säger att han är nöjd med bilden , men nästa dag är han inte nöjd med den .. jag har dock bara läst att han inte var nöjd med den ...
Citera
2024-10-05, 19:36
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Var finns info om att Mårten var nöjd med den ???

Först sa väl Mårten att det var CP , sen när han såg Stig så tyckte han att det var han , sen kontaktade han utredningen och sa att han sett en bild på kurden Erdogan Sarikaya i massmedia och då stämde hans utseende oxå , så inte så överraskande om Mårten ena dagen säger att han är nöjd med bilden , men nästa dag är han inte nöjd med den .. jag har dock bara läst att han inte var nöjd med den ...

Jag bollar vidare till Lookalike (om han har tid). Jag orkar med att upprepa eller länka. Det är lördag. Infon du söker finns redan i tråden ett par sidor bak. Happy hunting.
Citera
2024-10-05, 22:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När folk förhörs misstänkta för mord och erkänner vapenbrott, brukar man då åtala dom för vapenbrott? Eller fokuserar man på att utreda det allvarligare brottet man undersöker?

Med tanke på att man aldrig kommit runt CA så har det inte funnits tillfälle åtala honom för vapenbrott.
Och dessutom, att någon (som i det här fallet) påstår sig ha begått ett brott har väl aldrig någonsin räckt för åtal. Åklagaren måste ju i så fall också kunna styrka det här med någon slags bevisning. Jämför med alla de här som erkände att de hade mördat Palme, det var väl inte en enda av alla dessa personer som åtalades eller ens häktades:
Och 134 personer har erkänt mordet, varav 29 direkt till polisen, säger spaningsledare Hans Melander.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/juni/beslut-i-forundersokningen-om-mordet-pa-sveriges-statsminister-olof-palme/
Senast redigerad av Draifos 2024-10-05 kl. 22:17.
Citera
2024-10-05, 23:09
Medlem
Vapenbrott?
Polisen hade förstås kunnat överse o helt strunta i det mindre allvarliga vapenbrottet, om man istället kunde lirkat o smörat med CA och fått honom att avslöja sig i den allvarliga delen, mordet.
Citera
2024-10-05, 23:12
Medlem
Polisen hoppades kanske få CA på bättre humör, mer medgörlig i förhör, mindre misstänksam mot polis - om man glömde vapenbrottet.
Citera
2024-10-06, 06:00
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag antar att CA-folket menar att YN inte sett mördaren eftersom att ingen på mordplatsen noterat den väska hon iakttagit?

Frågan om YNs väska gäller ju oavsett vem som är mördaren. Ingen ser en väska på mordplatsen men YN ser en väska uppe på åsen. Det är liksom inget specifikt CA-problem.

För min del är en öppen fråga om mördaren hade en liten väska av något slag eller inte. Lite konstigt att alla på mordplatsen skulle ha missat den, men konstigare saker har hänt.
Citera
2024-10-06, 06:05
Medlem
fragolas avatar
Mattias Göransson (Filters chefredaktör som vi alla vet) skrev på X:

Jag får erkänna att Thomas och jag blev perplexa när vi fick förhandsläsa Jordås bok. (Av anledningar som framgår i intervjun.) Den var helt enkelt så knasig att det föreföll orimligt att någon skulle ta den på allvar. Men där fick vi fel.

10:02 AM · Sep 26, 2024

Tweeten lades ut dagen före debatterna på Bokmässan.

https://x.com/goransson_m/status/1839214060501438802

Men artikeln där det ska framgå varför boken är så knasig är tyvärr låst. Någon som kan citera? (utan att bryta för upphovsrätten då...)
Citera
2024-10-06, 06:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag bumpar även denna post som berör preskription grovt vapenbrott Christer Andersson.
Läget synes något oklart.
Min tolkning är dock att det är fem år som gäller för preskription i CAs fall.
Jag finner stöd för detta i övrigt material gällande detta tycker jag.

Ovanstående post från Roerlig har nummer 9732 i denna tråd för vidare info.

Såhär förstod jag saken när tittade på den förut:

Preskriptionstiden har förmodligen ändrats till CA:s fördel.

1993 ändras dåvarande vapenlag och rubriceringen grovt vapenbrott införs. Samtidigt sänks maxstraffet för vapenbrott av normalgraden från två till ett år.

Preskriptionsregler verkar retroaktivt för brott som ännu ej är preskriberade, vilket innebär att vid aktuellt brott av normalgraden minskar preskriptionstiden vid lagändringen från fem till två år.

Grovt vapenbrott kan ej komma ifråga, då det brottet inte fanns 1992 då det påstås ha begåtts. Inget straff utan lag.

Vapenbrott av normalgraden begått 1992 torde alltså ha preskriberats 1994.
Citera
2024-10-06, 06:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag försöker för närvarande utröna detta lite närmre..mest för att få dokumentation på att det faktiskt fortfarande var lagligt att vintern 85-86 förvara vapen i bankfack.
Att det förekommit tidigt åttiotal synes klarlagt,men jag vet inte hur lagstiftningen de facto såg ut runt årsskiftet till 1986.
Det verkar som att Christer A varit närmast enahanda i att fortfarande hänge sig åt detta förvaringsalternativ relevant tidpunkt ifråga.
Vet någon om det ens var lagligt att förvara vapen i bankfack år 1986?
Christer skall enligt egna uppgifter ha förvarat sin revolver samt sin Hämmerlie pistol i sådant.

Annars gällde enklare förfaringssätt.Det handlade mest om att hålla vital del under lås och avskiljd från vapnet i övrigt så vart det lunch.
En enkel sak att fixa till i egen lägenhet exempelvis.

Det var lagligt att förvara vapen eller vital vapendel i bankfack år 1986. Och förfarandet har nog aldrig varit föremål för lagstiftning, däremot så förbjuder banker själva det med tiden. Men inte 1986.

Det var nog inte ovanligt att skyttar tidigare förvarade vapen i bankfack, men mindre vanligt 1986. Det handlade då, om man saknade rimlig förvaringsmöjlighet i bostaden, om att alltid förvara vapen där och hämta ut dem inför skyttetillfällen för att sedan lämna tillbaka dem.

Vilken den säkerhetsmässiga poängen skulle vara med att ha sina vapen i bankfack en liten del av året och resten av tiden i bostaden om man saknar säker förvaring där är lite svårt att förstå.
Citera
2024-10-06, 07:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Mattias Göransson (Filters chefredaktör som vi alla vet) skrev på X:

Jag får erkänna att Thomas och jag blev perplexa när vi fick förhandsläsa Jordås bok. (Av anledningar som framgår i intervjun.) Den var helt enkelt så knasig att det föreföll orimligt att någon skulle ta den på allvar. Men där fick vi fel.

10:02 AM · Sep 26, 2024

Tweeten lades ut dagen före debatterna på Bokmässan.

https://x.com/goransson_m/status/1839214060501438802

Men artikeln där det ska framgå varför boken är så knasig är tyvärr låst. Någon som kan citera? (utan att bryta för upphovsrätten då...)

Filter är ju kända för att använda sig av kraftuttryck (clickbait) och i detta fall är det samma visa.

Artikeln är lång, men jag klistrar in den del som rör CA.

– För mig är Christer Andersson en »halv Engström«. Han är en ensam gärningsman som stämmer väl överens med den gärnings*manna*profil polisen tog fram – precis som Stig Engström. Att ingen organisation låg bakom mordet är jag enig med Jordås om, och det är bra att svagheten med alla mer eller mindre flippade konspirationsteorier lyfts fram igen. Andersson och Engström har annat gemensamt: båda har ett beteende som står ut och gör dem misstänkta. För Andersson är det att han inte kan eller vill visa upp en Magnumrevolver han har licens för, för Engström att han hävdar att han är ett vittne som blivit förväxlad med mördaren.
Så vilken är den viktigaste skillnaden mellan dem?
Annons
– Att Engström bevisligen var på plats när Olof Palme mördades, med rätt signalement och en serie genomskinliga lögner. Absolut ingenting knöt Andersson till brottsplatsen när polisen började intressera sig för honom 1995, och inget har heller dykt upp efter hans död 2008.
Du låter inte så imponerad.
– Alla som fördjupar sig i Palmeutredningen upptäcker att polisarbetet var till stora delar dysfunktionellt. Tar man inte hänsyn till det, genom att läsa materialet med en källkritisk blick, kan man uppfatta saker som mer intressanta än de är. Utredningen av Christer Andersson rymmer sådant som några poliser upplevde som bestickande, men som mer sannolikt hade harmlösa förklaringar. Ett bra exempel är det sorglustiga påståendet att han skulle ha skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades i rutan. Det uppstod efter att polisen hade utrett Andersson ett tag, och kom från en släkting som varken kunde säga när eller från vem han hört det.
Med andra ord – mycket väsen för ingenting?
– Jordås har gjort ett bra jobb med att hålla historien enkel och lättläst. Det man måste komma ihåg är att han bara återger vad som varit känt länge: att några Palmeutredare misstänkte Christer Andersson för mordet. Till skillnad från dem kan jag utan problem köpa Anderssons förklaring till att han inte självmant lämnade in sin Magnumrevolver för provskjutning. I en intervju med Aftonbladet sa han att han inte litade på polisen efter debaclet med Christer Pettersson. Andersson uppfattade dem som inkompetenta, ansåg att de var ute efter en syndabock och fruktade att han var nästa man på tur. Därför tyckte han att det var upp till polisen att höra av sig, och när de väl gjorde det – efter flera år – uppgav han att han sålt revolvern.
Samtidigt menade poliserna, vilket Jordås upprepar i sin bok, att de visst hade hört av sig.
– Ja, de hade skickat två kallelser och dessutom besökt honom en gång. Svenska Dagbladet undersökte saken för flera år sedan, och påpekade då att det fanns en annan Christer Andersson på samma gata – och det var honom en polis hälsat på. Med tanke på det kan vi utgå ifrån att polisen även skickat kallelserna till fel person. Att sedan Andersson hade tjänat på att lämna in sin revolver är väl historiens ironi.
Hur menar du?
– I dag vet vi, tack vare NFC:s redovisning 2020, att det vapen som avfyrade de upphittade kulorna var näst intill oanvänt. Andersson hade köpt sin revolver begagnad och dessutom använt den så mycket på skjutbanan att den sannolikt avsatt så mycket spår på kulorna att han friats från misstankarna. Men det visste ju varken allmänhet eller utredande poliser vid den tidpunkten.
Hela fixeringen vid att hans vapen aldrig provsköts är dessutom rätt knasig, eller hur?
– Ja, flera tusen svenska Magnumrevolvrar blev aldrig provskjutna, dessutom visade den tekniska undersökningen att även andra sorters vapen kan ha använts.
Citera
2024-10-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Frågan om YNs väska gäller ju oavsett vem som är mördaren. Ingen ser en väska på mordplatsen men YN ser en väska uppe på åsen. Det är liksom inget specifikt CA-problem.

För min del är en öppen fråga om mördaren hade en liten väska av något slag eller inte. Lite konstigt att alla på mordplatsen skulle ha missat den, men konstigare saker har hänt.

Att det inte är ett specifikt CA-problem är min poäng. Somliga använder det som ett argument mot SE eftersom att ingen såg den på mordplatsen, men när det gäller CA är det inte så viktigt. Samma sak med rock/jacka, barhuvad eller ej osv. Det är nog lika mycket sekt över CA-förespråkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in